När tror ni det börjar bli dags att byta ut sina 7970is ?

Permalänk

När tror ni det börjar bli dags att byta ut sina 7970is ?

Har två 7970 i Crossfire och tycker jag får lagom FPS i moderna spel. Kunde få lite bättre i nysläppta spel men ingen fara. När tror ni att spelen blir för tungdrivna för mina grafikkort så FPSen sjunker lågt ? Vill ju iallafall få ett bra flyt i spelen. Någon ?

Permalänk

när det inte flyter på längre dah?!

Permalänk
Medlem

Kanske imorgon.

Permalänk

Sjunker lågt? Skulle gissa 2 - 3 år. för att det ska sjunka under 45. 30 fps på lägsta, 5 år

Permalänk
99:e percentilen

Varför behöver du veta det nu? Köp nya grafikkort när de inte räcker till längre. Jag tycker att två eller max tre generationer är lagom innan man uppgraderar (dvs jag som har 7970 köper inte 8000-serien, men kanske 9000-serien).

Förresten, jag ser i din signatur att du inte är fattig. Var glad för det! Inte många som har råd med en så fin dator:

Skrivet av punchline82:

Intel i5 3570K @ 4,2 GHz | 2x XFX Radeon HD7970 | Fractal Design Define R4 | G.Skill 16 GB 2133 MHz | Samsung SSD 830-Series 256 GB | Corsair AX 750W 80+ Gold | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Samsung TFT 27" LED 120 Hz | Corsair Cooling Hydro H80i | Cyborg RAT 7 Gaming Mouse | SteelSeries 6G v2 | WD Caviar Black 500 GB | Intel SSD 330 Series 120 GB | Audio Technica | Fractal Design Adjust 108 | Asus Xonar Essence STX

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Helt ärligt nu TS, hur ska vi kunna svara på den frågan?

Egentligen så finns det bara ett svar: "När du inte tycker det flyter på tillräckligt bra" - men när du kommer att tycka så kan ingen svara på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har två 7970 i Crossfire och tycker jag får lagom FPS i moderna spel. Kunde få lite bättre i nysläppta spel men ingen fara. När tror ni att spelen blir för tungdrivna för mina grafikkort så FPSen sjunker lågt ? Vill ju iallafall få ett bra flyt i spelen. Någon ?

vill du klara dig så köp 2 690 om pengar inte är ett problem, då klarar du dig i all evighet....

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Beror på kraven och vilka spel. Men ja du kan nog spela det senaste i många många år.
En del har ju kort från 2007-08 som fortfarande klarar dagens spel fint.
Men det beror som sagt på, med nya konsolerna kanske grafiken kommer bli bättre på PC
och kraven kanske höjs, men det är inte säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Varför behöver du veta det nu? Köp nya grafikkort när de inte räcker till längre. Jag tycker att två eller max tre generationer är lagom innan man uppgraderar (dvs jag som har 7970 köper inte 8000-serien, men kanske 9000-serien).

Förresten, jag ser i din signatur att du inte är fattig. Var glad för det! Inte många som har råd med en så fin dator:

Jag har bättre. Får jag medalj nu?

Ont, vad får du ut av att skapa en skryt-tråd? Finns väl ingen som vet vilka monsterspel utvecklarna kommer att släppa framöver.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Ni som varit med ett tag lär ju ha vetat hur lång tid det brukade ta då. Så kan man med tummen och pekfingret gissa sej fram till ett något liknande. Vill absolut inte skryta som Lodisen skrev !

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ni som varit med ett tag lär ju ha vetat hur lång tid det brukade ta då. Så kan man med tummen och pekfingret gissa sej fram till ett något liknande. Vill absolut inte skryta som Lodisen skrev !

Jag hade dubbla GTX 580 och redan där började de säcka efter när Battlefield 3 kom. Så om du vill maxa alla spel hela tiden, så får du byta varje generation, alt varannan.
Om du vill spela med vanlig upplösning och mellan-inställningar så håller sig korten säkerligen 6-7 år.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag hade dubbla GTX 580 och redan där började de säcka efter när Battlefield 3 kom. Så om du vill maxa alla spel hela tiden, så får du byta varje generation, alt varannan.
Om du vill spela med vanlig upplösning och mellan-inställningar så håller sig korten säkerligen 6-7 år.

6–7 år kanske är lite att ta i.

EDIT: Såg vad du har för dator. Ger mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med ett 4870, visserligen på 1680*1050, men jag har ännu inte påträffat ett spel som inte kör i 60fps på low.
Finns säkert många ooptimerade skitspel, men dem har ju inte jag provat på

EDIT: Min mening är altså att du bör klara dig många år på två 7970, om du inte av någon anledning kräver den bästa grafiken i spelen..

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Skrivet av wrathian:

Själv sitter jag med ett 4870, visserligen på 1680*1050, men jag har ännu inte påträffat ett spel som inte kör i 60fps på low.
Finns säkert många ooptimerade skitspel, men dem har ju inte jag provat på

EDIT: Min mening är altså att du bör klara dig många år på två 7970, om du inte av någon anledning kräver den bästa grafiken i spelen..

Jo det är ju just det jag vill. Vill kunna maxa spelen jag spelar för att få den bästa underhållningen. Om det är ett snyggt spel alltså typ som BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

6–7 år kanske är lite att ta i.

EDIT: Såg vad du har för dator. Ger mig.

Tänkte mer på att man kan fortfarande lira de flesta spelen med ett 8800GT som kom för fem år sedan.
Dock på relativt låga upplösningar och settings. Detta är väl mest pga att spelen anpassas även för konsoll och är då inte lika krävande.
Så om man har dubbla kort borde man kunna stå ut ett eller två år ytterliggare.

Men om man vill lira med höga inställningar så är det nog varje eller varannan generation man lär byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länge skulle jag tro men som nämnts så är det ju svårt om inte omöjligt att säga.

Jag t.ex klarar mig fint på mitt grafikkort i sign och det har ju ändå några år på nacken men spelar iofs inte så värst krävande spel heller, det som kräver mest av de spel jag kör är antagligen GW2.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Tänkte mer på att man kan fortfarande lira de flesta spelen med ett 8800GT som kom för fem år sedan.
Dock på relativt låga upplösningar och settings. Detta är väl mest pga att spelen anpassas även för konsoll och är då inte lika krävande.
Så om man har dubbla kort borde man kunna stå ut ett eller två år ytterliggare.

Men om man vill lira med höga inställningar så är det nog varje eller varannan generation man lär byta.

Jag kunde inte spela BF3 med mitt gamla 4850 512MB även om jag sänkte till Low. Upplösningen vill jag inte sänka utan den måste vara native. Nu när de nya konsolerna kommer kan vi iallafall hoppas att grafiken blir lite bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge du inte köper nya skärmar med högre upplösning kommer du nog klara dig i minst 5 år.

Permalänk

Om ett år, lagom tills den nya konsolgenerationen kommer och 7970 blivit två år gammalt.

Permalänk
Medlem

Den här tråden är så onödig så jag vet inte vad.
I grund och botten så kommer det alltid handla om personliga preferenser om vad som är acceptabelt och vad som inte är det.
Trivs du med lite lägre settings du kan du klara dig länge på samma kort, är du kräsen och måste ha ultra så måste du nog uppgradera vid varje generationsskifte.

Försök iallafall kom med lite konkret information, som vilka typer av spel, upplösning, osv osv.
Och eftersom du har en 120hz skärm så utgår jag därifrån, och isåfall kommer du få uppgradera varje generation om du vill spela på ultra.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Vår gissning är lika bra som din i detta fall, din är tom bättre då det är du och endast du som vet när du tycker att det skiter sig i spel och dyl!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)