Permalänk
Medlem

Ny dator till skolan.

Hejsan käre Sweclockare. jag är just nu i stort behov utav en bärbar dator då jag börjat plugga. Därför undrar jag om ni har några tips? Ej intresserad av Apple-datorer. Anyway, jag har budgeterat ca 8k.

#1 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761550#info

#2 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=761546#info

Varit inne på någon utav dessa två. Någon med erfarenhet om batteritid? bör fungera till skolarbete, film, ev spela lite lättare spel.
Kom gärna med egna länkar och tips

Tack på förhand!

Mindre §1.5.
Permalänk
Medlem

Den ända jag vet om batteritid är att man ska ALLTID ta ut batteriet om man använder sladd(vid 100% batteri). Annars så kommer man ladda sönder det ganska fort.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollix:

Hejsan käre Sweclockare. jag är just nu i stort behov utav en bärbar dator då jag börjat plugga. Därför undrar jag om ni har några tips? Apple går bort på en gång, aldrig varit något fan utav denna frukt. Anyway, jag har budgeterat ca 8k.

Varit inne på någon utav dessa två. Någon med erfarenhet om batteritid? bör fungera till skolarbete, film, ev spela lite lättare spel.

Tack på förhand!

Jag skaffade en kraftfull msi-laptop som jag skulle använda under skolan. visst är det gött att ha kraft i datorn. men den blev väldigt tung. jag skulle satsat på något i storleken av en mindre macbook eller macbook air. så mitt råd är att inte gå över 13 tum
jag ska erkänna från början att jag inte är van vid amdhårdvara på laptops, men datorn med intelprolle så nog ganska bra ut i arbetssynpunkt. ta en titt på lenovo. jag hade en Lenovo r61 som var förvånansvärt hållbar. inget monster dock.

§1.6
Permalänk
Skrivet av manlac:

Den ända jag vet om batteritid är att man ska ALLTID ta ut batteriet om man använder sladd(vid 100% batteri). Annars så kommer man ladda sönder det ganska fort.

Felaktigt! Precis som i mobiltelefoner finns det teknik som gör så att det går över till underhållsladdning.

Däremot så är höga (samt låga) temperaturer inte bra för batteriet och datorn brukar ju bli varm när den är igång.

Permalänk
Medlem

Båda dessa datorer är väldigt mysiga måste jag säga. Frågan är vad du själv har för krav.

Zenbooken har lite mer kräm i sig prestandamässigt.

Dock endast en skärm på 1366x768 medan U38N har 1920x1080 som även är en pekskärm som många verkar glömma bort, och jag måste själv säga att jag uppskattar upplösningen väldigt mycket när jag studerar.

Dessutom finns möjligheten att byta hårddisk till en SSD på vardera dator. Batteritiden är ca. 5 timmar på U38N enligt rapporter jag läst av folk som har datorn, som blir bättre med tiden. Men UX32VD har nog något bättre batteritid.

EDIT: Med andra ord skulle jag personligen valt U38N över UX32VD.

Permalänk
Inaktiv

Min röst går till ASUS U38.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utan tvekan u38.
Jag kommer aldrig någonsin att köpa en laptop med 1366x768 igen.

Jag hade nog letat efter något liknande u38 dock, fast utan pekskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

nä, där har du nog inte riktigt rätt..
Hade en kompis som körde på detta, efter ett år eller så så räckte hans batteri bara i ca 30min.

Så enligt min erfarenhet ska man ladda batteriet så mycket som möjligt
rätta mig gärna om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Vi lever inte på 1900-talet längre.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om det blev vilseledande vad jag sökte. Tackar som ödmjukast till er andra som listade ut frågan

God middag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Vi lever inte på 1900-talet längre.

Så du säger att dom har skapat batterier som aldrig går sönder?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 3,4 Ghz | Cooling: Corsair H100i + Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP | PSU: Corsair TX 650w | Memory: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance | Motherboard: ASRock Z77 EXTREME4 | Graphic Card: ASUS GeForce GTX 660ti 2GB DirectCUII | Storage: SSD 120GB Intel 330 + 1TB HDD | Case: Corsair Vengeance C70 Arctic White | OS: Windows 7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Så du säger att dom har skapat batterier som aldrig går sönder?

Han skrev att vi inte lever på 1900talet och syftade på att tekniken har gått framåt och gör det möjligt att ha sladden inkopplad även fast du har fullt laddat batteri. Dvs batterier och laddare har utvecklats och dom tar inte skada av det idag. End of story, din mobil exploderar inte om du har den på laddning över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Han skrev att vi inte lever på 1900talet och syftade på att tekniken har gått framåt och gör det möjligt att ha sladden inkopplad även fast du har fullt laddat batteri. Dvs batterier och laddare har utvecklats och dom tar inte skada av det idag. End of story, din mobil exploderar inte om du har den på laddning över natten.

Självklart så är det möjligt att fortsätta ladda batteriet även när det är 100% fullt. Men du kommer slita på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Självklart så är det möjligt att fortsätta ladda batteriet även när det är 100% fullt. Men du kommer slita på det.

Li-Ion batterier behöver bara laddas tills dom är helt fulla första gången(tar ca2-4h beroende på batteri och laddare) sen övergår det till underhållsladdning. Nu är det visserligen Litium- polymer i nämnda datorer, vilket är en vidarutveckling. Slitaget är minimalt.

Permalänk
Skrivet av manlac:

Jag har haft 3 olika bärbara de senaste åren, och plockar aldrig ur batteriet. Byter vartannat år, och har inte märkt någon större skillnad på hur länge batteriet håller. Lite slits det ju alltid vid användning oavsett, men så mkt skillnad gör det inte om du har batteriet i hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt det på min skoldator. Har använt den i cirka 2 år nu och laddat den i princip varje vardag. Den har inte samma batteritid som den hade förut.

Visa signatur

Permalänk

en dator kommer inte hjälpa dej i dina studier. lägg pengarna på bra skolmaterial istället. om du sitter vid datorn kommer du enbart bli distraherad (förr eller senare)

dock om du ska plugga cad så blir det ju svårt utan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

en dator kommer inte hjälpa dej i dina studier. lägg pengarna på bra skolmaterial istället. om du sitter vid datorn kommer du enbart bli distraherad (förr eller senare)

dock om du ska plugga cad så blir det ju svårt utan!

Jag anser dock att en dator är ett väldigt bra "skolmatrial". Skulle inte klara mina studier alls om jag inte hade en dator att tillgå.

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Jag har märkt det på min skoldator. Har använt den i cirka 2 år nu och laddat den i princip varje vardag. Den har inte samma batteritid som den hade förut.

Klart, batterier är ju en förbrukningsvara. Hört talats om laddningscykler osv?

Permalänk
Skrivet av manlac:

Det beror på att batterierna har ca 500-1000 cykler innan det blir märkbart sämre. Och om du kör 1 cykel varje dag i 2 år så kommer du upp i det intervallet.

Men som jag sa så slits batteriet av värmen i datorn. Så du har delvis rätt i att det är bra att plocka ur det. Sedan så rekommenderas det att köra ca 1 cykel i månaden.

OnT: Jag rekommenderar Sony och Asus ultrabooks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jollix:

Hejsan käre Sweclockare. jag är just nu i stort behov utav en bärbar dator då jag börjat plugga. Därför undrar jag om ni har några tips? Apple går bort på en gång, aldrig varit något fan utav denna frukt. Anyway, jag har budgeterat ca 8k.

Tack på förhand!

Är det krav på optisk enhet?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag tycker TS ska köpa en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766051#extra den duger gott och väl, SSD kombinerad hårddisk också, och 13-14" är optimalt att ha till skolan.
Det finns även en finare modell av denna dator med IPS skärm, den som du länka först.

§1.5
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Inget krav på optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Röstar för Vivobooken.

Dock hade Media Markt Asus UX32VD-3001V i sitt senaste blad för 6500:-, som gick ut igår. Samma som den UX32VD som du länkar till, fast med Win 7 istället. Win 8 löser man ju för nån hundring om man vill ha det. Det är mycket möjligt att de fortfarande har kvar sådana i butikerna. Den är ju ersatt av den du länkade, så de borde vilja bli av med dom och ha kvar det priset. Då får du ju även en SSD och uppgraderat RAM-minne inom budgeten.

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem

HP Compaq, amd dualcore
Billig som fan och prisvärd

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv

Vad kommer du att göra för typ av skoluppgifter ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Massa trams och OT raderat. Lite pointers till flera i den här tråden:

- Att påpeka stavfel när man ändå förstår tydligt vad som menas är onödigt och meningslöst, gör inte det.
- Att diskutera om Mac är bra eller inte är OT i den här tråden. Trådskaparen bad speciellt om att tipsen inte skulle vara Apple-datorer, håll er till det då, behöver inte diskuteras mer än så egentligen.

Så de diskussionerna slutar nu i den här tråden.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av olle:

Jag skaffade en kraftfull msi-laptop som jag skulle använda under skolan. visst är det gött att ha kraft i datorn. men den blev väldigt tung. jag skulle satsat på något i storleken av en mindre macbook eller macbook air. så mitt råd är att inte gå över 13 tum
jag ska erkänna från början att jag inte är van vid amdhårdvara på laptops, men datorn med intelprolle så nog ganska bra ut i arbetssynpunkt. ta en titt på lenovo. jag hade en Lenovo r61 som var förvånansvärt hållbar. inget monster dock.

Onödigt, kolla var tråden är placerad. men ja den korrekta termen är dator.

Mvh

Skrivet av jollix:

Tack på förhand!

Snabb kollade igenom båda valen som satts ut o jag skulle definitivt ta amd motsvarigheten. Storebrorn va i samma val o vi kom fram efter lite sökande att amd "ultrabooken" var både kraftfullare och prisvärdare till hans behov. Men som alltid, dina pengar = ditt val.

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av manlac:

Du kanske har noterat att laddningsdioden på din dator byter färg när batteriet är fullt. Det lär ju skvallra om något.

Det är möjligt att det på en billig och illa konstruerad laptop med NiMH celler används en laddningsteknik där överladdning tillåts, men det är inget någon behöver uppleva år 2013.

Annars är det konstigt att min HP-DM1 som sitter i laddaren ca 15 h per dag fortfarande lever.