Allmänna frågor: event, nattöppet, kampanjer med mera

Permalänk
Medlem

Avvaktade lite med att svara här i förhoppningen att Webhallen skulle behaga svara mig, men nej...

Jag tror inte man haft någon djupare dialog med brukaren ifråga eftersom han inte kan tala särskilt bra. Det är en del av problemet att såna som han sällan kan redogöra för hur de drabbas.

Att de inte ens kan bemöda sig med att svara känns som j-ligt svinaktigt beteende. Jag skickade papperspost till Webhallens huvudkontor + ett antal representanter för ett par dagar sedan, så får väl se om det hjälper...

Om de nu tycker att det är "för dyrt" att låta såna som han kunna vara med och klara sig själva så kan de väl stå för det åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Avvaktade lite med att svara här i förhoppningen att Webhallen skulle behaga svara mig, men nej...

Jag tror inte man haft någon djupare dialog med brukaren ifråga eftersom han inte kan tala särskilt bra. Det är en del av problemet att såna som han sällan kan redogöra för hur de drabbas.

Att de inte ens kan bemöda sig med att svara känns som j-ligt svinaktigt beteende. Jag skickade papperspost till Webhallens huvudkontor + ett antal representanter för ett par dagar sedan, så får väl se om det hjälper...

Om de nu tycker att det är "för dyrt" att låta såna som han kunna vara med och klara sig själva så kan de väl stå för det åtminstone.

Du riktar din ilska fel, rikta den mot bestämmelserna mot att din brukare inte får inneha ett kontokort och inte mot en enskild butik.

Det är i dagsläget svindyrt att ta emot kontanter med tanke på att de måste hanteras i nästa steg av värdetransport osv. och att procent-satsen av de som använder kontanter är försvinnande låg. Speciellt när det kommer till butiker inriktade på teknik.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Du riktar din ilska fel, rikta den mot bestämmelserna mot att din brukare inte får inneha ett kontokort och inte mot en enskild butik.

Det är i dagsläget svindyrt att ta emot kontanter med tanke på att de måste hanteras i nästa steg av värdetransport osv. och att procent-satsen av de som använder kontanter är försvinnande låg. Speciellt när det kommer till butiker inriktade på teknik.

Får hoppas att det blir lagstadgat att butiker måste ta emot kontanter!

Permalänk
Medlem

Inget svar från Webhallen än...

Skrivet av isbjoern:

Du riktar din ilska fel, rikta den mot bestämmelserna mot att din brukare inte får inneha ett kontokort och inte mot en enskild butik.

Jag har full förståelse för att det inte är lätt att sätta sig in i situationen, och det här är ju grupper man sällan hör något av just eftersom de har svårt att tala för sig själva.
Är ju förhindrad att gå in på detaljer (tror egentligen jag redan skrivit för mycket) men det finns alltså annan problematik med i bilden än bara huruvida man får ha kort. Ska ju kunna hantera det också och sköta det när allt "bara är siffror".

Citat:

Det är i dagsläget svindyrt att ta emot kontanter med tanke på att de måste hanteras i nästa steg av värdetransport osv. och att procent-satsen av de som använder kontanter är försvinnande låg. Speciellt när det kommer till butiker inriktade på teknik.

Då vore det ju bra med ett ärligt svar "Ledsen, det är för dyrt för såna att få vara med"...

Skrivet av Cappachino:

Får hoppas att det blir lagstadgat att butiker måste ta emot kontanter!

Tydligen har man förstått det här i Norge och även Danmark, säkert fler länder.
Verkligen märkligt att man har sämre rättigheter i Sverige??

Permalänk
Medlem

Någon mer som fått felaktiga achievements den senaste tiden? Har just nu tre stycken felaktiga;
"Badge of fire", "Home of Bromos" samt "A festivus for the rest of us 4".

Min senaste order var i januari. (+en i mars som returnerades) och det stämmer överens med orderhistoriken på webhallen.se .

Permalänk
Medlem

Har senaste månaderna varit med om att produkter jag beställt saknas i lager fast dom finns tillgängliga på Webblager.
Sen i söndags sitter jag och väntar på en Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, som det enligt sidan ska finnas två av på Webblagret men ändå så saknas den för leverans.

Anekdotiskt känns det som det hänger ihop med att jag valt PostNord för leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Har senaste månaderna varit med om att produkter jag beställt saknas i lager fast dom finns tillgängliga på Webblager.
Sen i söndags sitter jag och väntar på en Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, som det enligt sidan ska finnas två av på Webblagret men ändå så saknas den för leverans.

Anekdotiskt känns det som det hänger ihop med att jag valt PostNord för leveransen.

Vissa produkter kan skickas direkt från butiken med Postnord, vet inte om det är så för dig nu. Men skriv till dem i chatten eller ring så kan de kolla upp det.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Deras kundtjänst är numera en bot. Efter 20 år som trogen kund är det sluthandlat för mig hos dom och jag kommer aldrig mer att rekommendera dom till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vissa produkter kan skickas direkt från butiken med Postnord, vet inte om det är så för dig nu. Men skriv till dem i chatten eller ring så kan de kolla upp det.

Hmm.. Som sagt. Varan finns på webblager men ändå inte tillgänglig för min order. Det enda som hänt på en vecka är att dom har sålt en så det bara finns en kvar.

För mig låter det konstigt att jag som kund ska höra av mig och berätta att ni har varan i lager, Kan ni skicka den till mig?
Annat vore det om varan bara fanns i butikslagret då köper jag fullt och helt att man behöver höra av sig men då brukar jag åka till butiken i stället.

Får tjata på dom i morgon.

Permalänk
Medlem

La en order på:
https://www.webhallen.com/se/product/356026-MSI-GeForce-RTX-3...
Medans de var deras sommarrea på den, med priset 8490 SEK. De fanns i lager, de visade att de fanns i lager efter min order.
Ser dagen efter har dom ändrat min order till "gul" istället för "grön" med att den inte finns i lager och ingen känd leveranstid.
Även fast de finns 3st enheter i lager.
https://gyazo.com/1c10bed006c81c8765d86bee6b8eac3a (SC på sommarrean)
https://gyazo.com/dfec3409e5c4838bafe25db150106f8a (Samma ordernmr utan sommarrean, med 3st i lager)
Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desharn:

La en order på:
https://www.webhallen.com/se/product/356026-MSI-GeForce-RTX-3...
Medans de var deras sommarrea på den, med priset 8490 SEK. De fanns i lager, de visade att de fanns i lager efter min order.
Ser dagen efter har dom ändrat min order till "gul" istället för "grön" med att den inte finns i lager och ingen känd leveranstid.
Även fast de finns 3st enheter i lager.
https://gyazo.com/1c10bed006c81c8765d86bee6b8eac3a (SC på sommarrean)
https://gyazo.com/dfec3409e5c4838bafe25db150106f8a (Samma ordernmr utan sommarrean, med 3st i lager)
Någon som varit med om liknande?

Om du köper sista exemplaret av något så är varan troligtvis i transit, alltså den är påväg dit där den ska hämtas/skickas ifrån. Kontakta kundtjänsten om du är osäker annars

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Hej tänkte höra om det finns några planer på nattöppet inför Starfield realesen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Deras kundtjänst är numera en bot. Efter 20 år som trogen kund är det sluthandlat för mig hos dom och jag kommer aldrig mer att rekommendera dom till någon annan.

Vadå bot, är det ingen som svarar om man ringer eller mailar ?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur man får tag på Webhallen ???

Har tyvärr fått ligga lågt med detta själv (han vill inte driva det vidare) men haft kontakt med några andra som drabbats på olika sätt o alla har bemötts likadant.
Även folk som är betydligt artigare och försiktigare än vad jag varit...
Post (elektronisk o papper) ignoreras, får man tag på någon på telefon lägger de på luren när de fattat vad ärendet gäller, osv osv.

Kan det verkligen vara så svårt att stå för konsekvenserna av sina beslut?

Ett enkelt "vi struntar i er, kan man inte betala med kort är man värdelös" hade åtminstone varit ärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Är det någon som vet hur man får tag på Webhallen ???

Har tyvärr fått ligga lågt med detta själv (han vill inte driva det vidare) men haft kontakt med några andra som drabbats på olika sätt o alla har bemötts likadant.
Även folk som är betydligt artigare och försiktigare än vad jag varit...
Post (elektronisk o papper) ignoreras, får man tag på någon på telefon lägger de på luren när de fattat vad ärendet gäller, osv osv.

Kan det verkligen vara så svårt att stå för konsekvenserna av sina beslut?

Ett enkelt "vi struntar i er, kan man inte betala med kort är man värdelös" hade åtminstone varit ärligt.

Det finns inget krav att Webhallen behöver motivera sina beslut kring val av betalsätt. Den nuvarande lagstiftningen kräver inte av privata företag att vara tvungna att ta emot kontanter. Nu är ju inte Webhallen den enda butiken som säljer datordelar.

Konsekvenserna är att Webhallen inte kan ha din brukare som kund. Om det här hade varit diskriminering så hade du kunnat driva case:t i DO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det finns inget krav att Webhallen behöver motivera sina beslut kring val av betalsätt. Den nuvarande lagstiftningen kräver inte av privata företag att vara tvungna att ta emot kontanter. Nu är ju inte Webhallen den enda butiken som säljer datordelar.

Konsekvenserna är att Webhallen inte kan ha din brukare som kund. Om det här hade varit diskriminering så hade du kunnat driva case:t i DO.

Jobbar du på Webhallen eller?
I så fall kan du kanske be någon ansvarig person svara mig, eller NÅGON annan som försökt kontakta dem?
Det är faktiskt ganska många som drabbats av det här och vad jag vet har Webhallen helt ignorerat alla försök
till kontakt.

Jag har letat, och här finns det inget rimligt alternativ till Webhallen. Gäller hos flera andra jag hört av också.

Föreställ dig att inte kunna handla datorprylar själv längre ?
Om du struntar i de medmänskliga aspekterna så kanske du bryr dig mer om att det blir väldigt dyrt om alla som inte kan ha kort ska behöva ha med sig assistent / ledsagare varje gång de ska handla ?
Även de som ens KAN skaffa ett kort skulle behöva massa mer hjälp för att kunna använda det i vardagen, eftersom allt ekonomiskt blir mycket svårare när det inte handlar om synliga pengar.

I Norge hade det inte varit någon diskussion. Där får man inte stänga ute folk så här, men Webhallens norska ägare tycker visst att det är fritt fram i Sverige.
Här hoppas jag verkligen att någon gått vidare till DO och att man politiskt tar tag i frågan på riktigt, själv kan jag ju inte göra mer i dagsläget.

Bra att problemet uppmärksammas iaf: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/lundaforskarnas-st...
Själv var jag ju lyckligt ovetande om problemet tills ganska nyligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TH2:

Jobbar du på Webhallen eller?
I så fall kan du kanske be någon ansvarig person svara mig, eller NÅGON annan som försökt kontakta dem?
Det är faktiskt ganska många som drabbats av det här och vad jag vet har Webhallen helt ignorerat alla försök
till kontakt.

Jag har letat, och här finns det inget rimligt alternativ till Webhallen. Gäller hos flera andra jag hört av också.

Föreställ dig att inte kunna handla datorprylar själv längre ?
Om du struntar i de medmänskliga aspekterna så kanske du bryr dig mer om att det blir väldigt dyrt om alla som inte kan ha kort ska behöva ha med sig assistent / ledsagare varje gång de ska handla ?
Även de som ens KAN skaffa ett kort skulle behöva massa mer hjälp för att kunna använda det i vardagen, eftersom allt ekonomiskt blir mycket svårare när det inte handlar om synliga pengar.

I Norge hade det inte varit någon diskussion. Där får man inte stänga ute folk så här, men Webhallens norska ägare tycker visst att det är fritt fram i Sverige.
Här hoppas jag verkligen att någon gått vidare till DO och att man politiskt tar tag i frågan på riktigt, själv kan jag ju inte göra mer i dagsläget.

Bra att problemet uppmärksammas iaf: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/lundaforskarnas-st...
Själv var jag ju lyckligt ovetande om problemet tills ganska nyligen

Oj, nä jag jobbar inte på Webhallen, men det råder avtalsfrihet mellan näringsidkare och konsumenter. Läs mer här.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/lag-ratt/vad-sage...

Du kommer aldrig få DO med på det här. Det hade klart varit tråkigt för mig om jag inte kunnat handla datorprylar med kontanter och min åsikt är utav den att man borde ändra Riksbankslagen där man förtydligar att näringsidkare med omsättning över 2 miljoner skall ta emot svenska kr i kontanter som betalningsmedel.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med Webhallens sida? Är det någon mer än jag som får denna varning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Vad har hänt med Webhallens sida? Är det någon mer än jag som får denna varning?
<Uppladdad bildlänk>

Ingen varning för mig. (Kör dock inte med Avast)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poiarn:

Vad har hänt med Webhallens sida? Är det någon mer än jag som får denna varning?
<Uppladdad bildlänk>

Hörde några i vår Discord som hade samma issue, är en font som av någon anledning får virusprogram att skrika, carry on as usual helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen varning för mig. (Kör dock inte med Avast)

Skrivet av Pliind:

Hörde några i vår Discord som hade samma issue, är en font som av någon anledning får virusprogram att skrika, carry on as usual helt enkelt.

Ok tack för svar! Antar att det är falskt alarm då, slänger in ett undantag i inställningarna

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Är det sant attt ni 14/1 kommer lämna butikerna i skåne helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Det är ingen i dagsläget som äger pucken ur ett helhetsperpektiv (massa bäckar som matar till en flod är typ konceptet nu) men vi är i fas med att sätta en person ansvarig över fyndvaror och jobba aktivt med dom just så att det slipper bli dum prissättning.

@webhallen

Hur går det för er med fyndhörnan? Jag ledsnade lite när jag var inne sist och slängde upp en video på Youtube på ämnet. Ta den med glimten i ögat och styr upp den nu! Ni vet var ni hittar mig när ni sänkt priserna ordentligt och vill ha lite marknadsföring

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.