Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem

För det första blir det och kontakta min internetleverantör och inför en blockering mot SVTs alla hemsidor, och även skriva på ett kontrakt där denna blockering hävs först då jag säger upp mitt abonnemang.

Men nu till det luddiga:

1. en dator (dvs. processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska beläggas med en avgift för att det går och se på SVT Play.

2. En mobiltelefon (smartphone dvs. en processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska inte beläggas med en avgift för att telefonen syfte är och ringa med. Men om jag då köper en smartphone, kopplar den mot en skärm, tangentbord och mus, är det fortfarande en smartphone eller en dator?

3. Vad definieras då som dator? En konsol som även har liknande komponenter? En dator med Windows? En dator med linux? En dator som saknar stöd för Flash?

4. Windows 8 RT surfplattor då? Som inte kan nyttja SVT play? Varför ska dessa avgiftsbeläggas?

5. Vad räknas som telefon? Om jag har en smartphone med 5,5" skärm och så har jag en smartphone med 7"+ skärm (en surfplatta som går och ringa med) vad definierar då i detta fall som smartphone och surfplatta? Skärmens storlek?

Denna avgift är helt befängd, vad definieras som en dator enligt SVT? Vi har så mycket som bygger runt samma struktur men används för olika ändamål.
Persondatorer har även funnits sedan slutet av 70-talet i våra hem och har aldrig haft ett syfte till att främst se på SVT. En dator är främst en arbetsmaskin och har med åren börjat suddas ut på vad som egentligen är en dator (även om vi har det klart för oss idag) men då samma struktur av komponenter finns i olika typer av elektroniska produkter och när det kommer till en punkt där det ska betalas en avgift för det ena, men inte det andra, så är frågan, varför är det skillnad och var går gränsen?

Edit: Har nu kontaktat min internetleverantör Riksnet om blockering av SVTs alla hemsidor tills jag säger upp abonnemanget, väntar på svar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hur är inte det här samma sak, som om t.ex. Playboy tog bort inloggningen på deras sida, och teoretiskt lät vem som helst konsumera deras innehåll. Sedan fakturera varenda Svensk för att använda deras tjänst, oavsett om den har använts eller ej?

Så himla sjuuukkt!!

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att detta är en bra och logisk utveckling?

Permalänk

De gör verkligen allt för att suga ut varenda krona ur konsumenterna.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Dom kan glömma jag kommer betala för deras skit, hade dom varit så neutrala som dom hävdar så hade jag sett en poäng i det. Men som som det är idag så ser man väldigt snabbt vilka åsikter SVT maffian förespråkar och det tänker jag inte stödja.

Permalänk
Medlem

Till alla er som är emot avgiften. Hur ska Radiotjänst få tag på alla "skattesmitare" som använder Radiotjänsts uppdragsgivares tjänster utan att betala när alla i Sverige inte måste betala? Då menar jag inte SVT som är lätt att begränsa med inloggning och programkort. Men alla andra tjänster som finansieras genom "tv-avgiften".

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem

Deras motivering till så pass hög tv-avgift har ju varit att det finns så många smitare. Nu när hela samhället har internet och leverantörerna förmodligen kommer behöva lämna uppgifter om vilka som har internet till Radiotjänst så kanske det är dags att sänka avgiften rejält då? Men vem försöker jag lura? Självklart kommer dom inte att sänka. Däremot så är det på hög tid att dom bakar in avgiften i skatten. Då slipper dom löneutgifter för bland annat sina jobbiga spioner, vilket i sin tur blir en skattelättnad för oss. Plus att man kommer kunna göra RUT-avdrag för hushållsnära tjänster

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

För det första blir det och kontakta min internetleverantör och inför en blockering mot SVTs alla hemsidor, och även skriva på ett kontrakt där denna blockering hävs först då jag säger upp mitt abonnemang.

Men nu till det luddiga:

1. en dator (dvs. processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska beläggas med en avgift för att det går och se på SVT Play.

2. En mobiltelefon (smartphone dvs. en processor, moderkort, minne, hårddisk, grafikkort och ljudkort (kort och gott) och en skärm) ska inte beläggas med en avgift för att telefonen syfte är och ringa med. Men om jag då köper en smartphone, kopplar den mot en skärm, tangentbord och mus, är det fortfarande en smartphone eller en dator?

3. Vad definieras då som dator? En konsol som även har liknande komponenter? En dator med Windows? En dator med linux? En dator som saknar stöd för Flash?

4. Windows 8 RT surfplattor då? Som inte kan nyttja SVT play? Varför ska dessa avgiftsbeläggas?

5. Vad räknas som telefon? Om jag har en smartphone med 5,5" skärm och så har jag en smartphone med 7"+ skärm (en surfplatta som går och ringa med) vad definierar då i detta fall som smartphone och surfplatta? Skärmens storlek?

Denna avgift är helt befängd, vad definieras som en dator enligt SVT? Vi har så mycket som bygger runt samma struktur men används för olika ändamål.
Persondatorer har även funnits sedan slutet av 70-talet i våra hem och har aldrig haft ett syfte till att främst se på SVT. En dator är främst en arbetsmaskin och har med åren börjat suddas ut på vad som egentligen är en dator (även om vi har det klart för oss idag) men då samma struktur av komponenter finns i olika typer av elektroniska produkter och när det kommer till en punkt där det ska betalas en avgift för det ena, men inte det andra, så är frågan, varför är det skillnad och var går gränsen?

Ska nog sälja mina grafikkort, får se vad de säger då :D!

Permalänk
Medlem

Detta liknar lite som diktatur!
Radiotjänst = diktatur.
Tvingar svenska folket att titta på det staten/folket finansierar.
inte alls bra....

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Skrivet av Zakalwe:

Jag tycker det är jävligt löjligt av alla er som verkar tycka det är coolt att ni inte tittar på SVT och att ni verkar stolta över det. SVT är utan tvekan det bästa TV-bolaget vi har i Sverige, och de producerar massor av vetenskaps- och samhällsprogram samt dokumentärer (bland annat).

Jag håller med att de håller hög kvalitet på de program som upplyser och utbildar och jag är inte ensam om att känna att jag kan betala för sådant, även om jag aldrig någonsin kommer se det själv. Det är trots allt för landets bästa att visa sådana program och att kunna hålla igång TV-nätet så att alla alltid kan ta del av nödsändningar.
Problemet är att sponsra dumburksmaterial som Schlagerfestivalen, På spåret, Så ska det låta, mm.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inte kollat på svt, eller varit inne på deras hemsida på flera år, och jag har ingen plan på att börja med det nu. Jag har en tv, men den är inte inkopplad i väggen, den används som en stor skärm för Netflix och NFL, två tjänster jag betalar för. Jag kommer inte börja betala för en tjänst jag aldrig använder. Det känns som att det bästa vore om man fick ett lösenord till deras tjänster när man betalade licensen, då skulle folk som aldrig nuddar svt/sr inte behöva betala. Jag har råd att betala licensen, även som student. Men jag gör gärna något kul för dessa 2000kr, istället för att betala för något jag inte använder.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Vad med de som inte har snabb nog uppkoppling att streama? Vet fortfarande folk som sitter på 56k och mobilt bredband som inte är snabbt nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Samhällstjänster och samhällsunderhållning är väl ändå inte synonyma på något vis?

Det jag menar är trafikinformation, samhällsinformation vid till exempel giftigt utsläpp och UR.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är för public service TV, och den måste finansieras icke kommersiellt, men är osäker på om det här är rätt sätt, det har ju talats om inkomstbaserad skatt, vilket skulle föredras.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Det är så jävla typiskt att det är bara svenska staten som kan göra en sådan sak... Först (år 1956) skickar de ut signaler som är okodade som alla kan få del av och sedan tar betalt av ALLA som kan ta emot signalen. Sedan kom internet, då kom de på att de skulle skicka ut signalen OKODAD på internet och nu ska ALLA betala igen. Om de är så upprivna över att folk kan se deras program utan att betala... SE DÅ TILL ATT INTE LÄGGA UT PROGRAM SÅ ALLA KAN SE DOM. Gör som HELA JÄVLA världen gör.... LOGIN system! Men näää det är för kostsamt och obekvämt. Vi är svenska staten och vi gör som vi vill!!!
Internet är ett öppet nätverk som vi betalar för att komma åt, vi betalar inte för informationen som är där. De är upp till var och en att skydda sin information via login system och sedan ta betalt om de så önskar.
Om jag har skrivit en bok och står på torget och läser upp den, ska alla som går förbi betala mig för att de kan höra mig?
Tycker de iså fall ska skicka faktura till alla i hela världen som har tillgång till internet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Detta måste väl för bövelen vara spiken i kistan för Radiotjänst! I och med detta så borde man väl ha täckt in minst 99,99% av Sveriges befolkning, kan inte vara många som lever utan TV, radio och Internet, kanske nån knasjeppe i Norrland eller nåt, men va fan! Dags att lägga "TV-avgiften" på skatten istället för att underhålla nåt j-a arbetslöshetsläger i Luleå!

Jag vill tillägga att jag betalar iTV-licens då jag nästan enbart tittar på SVT/UR-play som jag tycker är en fantastisk tjänst, välgjorda program och mycket bra inköpta program som sänds i hög kvalité utan strul och reklamavbrott.

Var det 40 år sen du kollade på TV sist eller?

Varför skulle det vara svårare att komma undan nu? Ser inga hinder med att slippa avgiften nu som då. Har du dator? NEJ, har du surfplatta? NEJ, vad ska dom göra? -Du ljuger! -Nej.

Med andra ord allt man behöver säga är NEJ, NEJ och återigen NEJ.

Och NEJ jag tittar inte på svts kanaler, tog en snabb titt i deras tablå och jag somnade nästan, iofs verkar uutiset 17:45 riktigt spännande! Tror jag ska smita tidigare från jobbet så jag inte missar början.

http://www.svt.se/tv-tabla/

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Det jag menar är trafikinformation, samhällsinformation vid till exempel giftigt utsläpp och UR.

Hur mycket tror du att en hemsida samt en kanal som endast sänder det skulle kosta? Problemet är att SVT spenderar alla pengar på dåliga underhållningsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

Jag håller med om att dessa är viktiga samhällstjänster, men du kan ju själv tänka dig hur stor del av PS-budgeten detta står för...

Permalänk
Medlem

men när dom ringt mej förr så har jag alltid sakt att jag bara har en datorskärm och det lär dom ju mycket väl ha uppskrivet men det framgår ju inte av lagen att jag kan ha fiber,modem och skärm bara jag inte har en "dator" eller en surfpad. jag tänker inte betala för melodifestivalen det har inget med demokratin att göra, kan tänka mej att betala för p1 med oberoende nyheter och kanal 1 med nyheter och naturligtvis information när ryssen attackerar men inget annat!

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Skrivet av jwte:

Till alla er som är emot avgiften. Hur ska Radiotjänst få tag på alla "skattesmitare" som använder Radiotjänsts uppdragsgivares tjänster utan att betala när alla i Sverige inte måste betala? Då menar jag inte SVT som är lätt att begränsa med inloggning och programkort. Men alla andra tjänster som finansieras genom "tv-avgiften".

Till alla er som är emot "capital punishment". Hur ska polisen få tag på alla "brottssmitare" som stjäl saker och sen flyr utan att betala? Bättre att vi alla sitter i fängelse en stund istället. Då vet vi ju att även de som gjorde brotten straffades!

Permalänk
Medlem

Jag betalar visserligen redan då jag har TV ståendes precis vid fönstret på nedersta våningen.. Kommer fan stå med hagelbössan redo nästa gång dom springer och kollar in genom fönstret...

Som många andra kan jag gott föreslå abonnemang finansiering. Då betalar dom som faktiskt använder kanaler som är skit för dom flesta. Har aldrig någonsin ens funderat på SVTplay och TVn används till mitt Xbox men det ska tydligen kosta pengar ändå ba för att man har en liten mottagare i den.

Jag känner mig ganska säker på att Internet skulle kunna få ihop en namnlista med folk som förslår en förändring.
Det är fel att tvinga på någon att betala för något man inte använder. DEt är ju trots allt nöjen inte nån sorts jävla samhällsnytta som vissa försöker säga.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv

Det är föga imponerande hur något så här idiotiskt kan klubbas igenom. Gör SVT till en betaltjänst istället för de som vill ha det - för det verkar ju uppenbart så att kanalen är JÄVLIGT populär!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YeZirko:

jag kollar alldrig på tv och speciellt inte på svt, jag äger inte ens en tv i nuläget och och tänker fasiken inte betala för att jag har en dator.

Då det framkommer att SVT, SR, TV4 m.m. väljer att vinkla sina nyheter i enlighet med den nu rådande politiska korrekthet, så har jag valt att inte längre titta på TV eller lyssna på radio. För inte ska man behöva betala för propaganda och lögner, utan slopa istället avgiften fullständigt för oss som inte längre bryr oss om gammelmedia *host* fulmedia. :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwte:

I dagens samhälle så finner du den här informationen på aftonbladet,svd,dn osv osv finns ingen anledning att sitta bänkad framför svt.

Visa signatur

27" iMac Late 2013, 3.2 GHz Quad-core Intel Core i5, 256GB Flash Storage, 28GB 1600MHz DDR SDRAM, NVIDIA GeForceGT755M. Mac Mini i5 8GB RAM 256GB SSD, Ipad Pro 9,7" WiFi 32GB, Iphone 6s+ 64GB, Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

"Alla ska ha rätt till sina åsikter, förutom de som inte har samma åsikter som jag har!"

Just i fallet demokrati tycker så anser jag inte att någon har rätt att ta ifrån mig den. Har man en annan åsikt... så kommer jag inte respektera den. Kommer något försöka tvinga mig att acceptera en ett icke demokratiskt styre av mitt land mig kommer jag kämpa emot med de medel som krävs.

Men TV-Licensen ligger på inget sätt utan för de demokratiska systemet. Bestäms av riksdagen hur de ska funka.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Alla som skriker och gormar här kan sitta lungt i båten ett tag till.

Citat:

• Förtydligande: Radiotjänst kommer alltså inte att aktivt leta upp och kräva avgift av dator- och surfplatteanvändare. Public Service är just nu under utredning och finansieringsfrågan - det vill säga licensen - har lyfts ut för att bearbetas senare. Direktiv ska klart till 2015.

Däremot: Rent formellt är man redan betalningpliktig att betala tv-avgift för sin dator (Detta har man varit sedan det först fanns tv-kanaler på nätet). Men inga förändringar kommer träda i kraft när SVT lägger ut sina kanaler i början av februari.

Källa: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsl...

Permalänk
Medlem

Bara barnkanalen är värd 2000kr kl 05:13 på en söndagsmorgon

Jag ser det iaf som en bra avgift att vi hjälps åt att betala för att få ett så brett utbud som det faktiskt är och som jag säkert kan få användning för nån gång.

Sedan kan jag förstå de som inte använder det att det känns drygt att betala särskilt om man får vända på varje krona redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur mycket tror du att en hemsida samt en kanal som endast sänder det skulle kosta? Problemet är att SVT spenderar alla pengar på dåliga underhållningsprogram.

Det kan jag ibland hålla med dig om, men då kanske man skulle göra om SVT till ett kommersiellt kanalpaket och göra en samhällsinformationskanal. Men som det ser ut idag så är jag för avgiften eftersom den inte bara betalar SVTs underhållningsprogram.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azodan:

Bara barnkanalen är värd 2000kr kl 05:13 på en söndagsmorgon

Jag ser det iaf som en bra avgift att vi hjälps åt att betala för att få ett så brett utbud som det faktiskt är och som jag säkert kan få användning för nån gång.

Sedan kan jag förstå de som inte använder det att det känns drygt att betala särskilt om man får vända på varje krona redan.

Varför ska jag behöva betala för en tjänst som jag aldrig använder? Public Service i ett nötskal.

Permalänk
Medlem

Själv betalar jag tv avgiften men tycker detta är förjävligt. För de första hur mycket pengar går de inte åt för något man knappast kollar på?

Kan ju säga att SVT har en snevriden bild av sig själva och tror atthela svenska folket vill kolla på deras Internet tv bara för att man har möjligheten till det?!

Helt ärligt det kanske är dags att lägga in lite reklam på SVT ändå...