LG Nexus 4 eller Asus Padfone 2?

Permalänk
Medlem

LG Nexus 4 eller Asus Padfone 2?

Mitt abonnemang hos halebop löper strax ut (i februari nån gång). Har varit inne på Nexus 4 ganska länge, dock har tillgängligheten varit ytterst begränsad hos just halebop. Och nu häromdagen såg jag att Asus Padfone 2 hade släppts, eller ah att den finns hos återförsäljare osv.

Asus Padfone 2 (via phonehouse)
Abonnemang Halebop Rubbet
Bindning 24mån
Avgift 249:-/mån
Förhöjd 220:-/mån
Månadsavgift 469:-/mån
Kontant 0:-

LG Nexus 4 (via halebops sida)
Abonnemang Halebop Rubbet
Bindning 24mån
Avgift 249:-/mån
Förhöjd 100:-/mån
Månadsavgift 349:-/mån
Kontant 0:-

Det jag behöver hjälp med är input från folk som sitter med antingen en Nexus 4, Padfone 2 eller bara rentav någon som har bättre koll på mobiler än vad jag har som gör det lite lättare att välja. Har kollat en hel del recensioner på främst Nexus 4, och några få som finns för Padfone 2.

Kan tilläggas också att jag just nu sitter på en Htc Desire HD (rootad, jellytime) som sjunger på sista versen.
Beslutsångest är ett faktum!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Padfonen kostar ju 2880:- mer, en ganska signifikant skillnad.
Behöver du en surfplatta också dock så kan du väl köra på det, mitt val hade dock landat på Nexus 4.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Padfonen kostar ju 2880:- mer, en ganska signifikant skillnad.
Behöver du en surfplatta också dock så kan du väl köra på det, mitt val hade dock landat på Nexus 4.

Priset är inte det relevanta riktigt, har just nu Hallå bas med surf, vilket gör att räkningen ligger på 400-450 per månad därav ingen större skillnad mot vad Padfone 2 kostar per månad.
Har väl inget större behov av en surfplatta så sett, har en laptop i skolan. Det är väl mer "lite ballt" att ha en platta också.
Men just hårdvarumässigt är det ju inte mycket som skiljer dem åt? Men att Nexus 4 får tillgång till Android-uppdateringar direkt är ju en stor fördel såklart.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Är du mest intresserad av en telefon så kör på nexusen, men måste dock säga att prylbög som man är så är ju padfonen förbannad läcker

/ethnic

edit - Sorry för att jag inte hjälpte dig i ditt beslut för fem öre

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Smartphone-Recensioner/asus-padf...
Här är deras sammanfattning
Asus Padfone 2

Fördelar:
+ Skarp skärm
+ Kraftfull systemprocessor
+ Imponerande byggkvalitet
+ Kan förvandlas till surfplatta med dockningsstation

Nackdelar:
- Stora brister i mjukvara
- Lågupplöst skärm på dockningsstationen

Asus Padfone 2 passar bra för användare som:
Vill ha en telefon med den senaste hårdvaran
Vill ha en telefon med hög byggkvalitet
Inte vill lägga ut en förmögenhet på både en kraftfull telefon och separat surfplatta

Asus Padfone 2 passar mindre bra för användare som:
Är ute efter det bästa ljudet på marknaden
Vill ha den senaste versionen av Android

Är du inte sugen på dockningsstationen eller kameran (har hört att nexusens inte är någon vidare stämmer det?) så skulle jag tagit Nexusen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:

Är du mest intresserad av en telefon så kör på nexusen, men måste dock säga att prylbög som man är så är ju padfonen förbannad läcker

/ethnic

edit - Sorry för att jag inte hjälpte dig i ditt beslut för fem öre

Mm det är ju just det, ha-begäret som ställer till det lite

Skrivet av jOnÄTÄn:

http://www.nordichardware.se/Smartphone-Recensioner/asus-padf...
Här är deras sammanfattning
Asus Padfone 2

Fördelar:
+ Skarp skärm
+ Kraftfull systemprocessor
+ Imponerande byggkvalitet
+ Kan förvandlas till surfplatta med dockningsstation

Nackdelar:
- Stora brister i mjukvara
- Lågupplöst skärm på dockningsstationen

Asus Padfone 2 passar bra för användare som:
Vill ha en telefon med den senaste hårdvaran
Vill ha en telefon med hög byggkvalitet
Inte vill lägga ut en förmögenhet på både en kraftfull telefon och separat surfplatta

Asus Padfone 2 passar mindre bra för användare som:
Är ute efter det bästa ljudet på marknaden
Vill ha den senaste versionen av Android

Är du inte sugen på dockningsstationen eller kameran (har hört att nexusens inte är någon vidare stämmer det?) så skulle jag tagit Nexusen.

Läste igenom hela recensionen du länkade, och det stod en hel de nyttigt där. Frågan är om det inte får bli att lägga en beställning på Padfone 2 på måndag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar själv på Nexus 4, är nära att beställ och kollar lite på alla märken och ser vad de har att erbjuda.
Padfone 2 verkar bland det bästa som säljs (just nu) på android fronten men snart kommer det 1080p mobilerna vilket jag också är intresserad av men då måste man vänta

Det jag funderar lite på är att Padfone 2 verkar ha lite mer dödyta längst ner än vanligt vilket jag stör mig på lite...?
Sen hörde jag att den kändes plastig bak till, kan någon demontera det?
Padfone 2 ska ju också ha Sharps nya skärmteknik som ska vara strömsnålare osv vilket är kul.

Prismässigt är ju Nexus 4 en bra bit billigare vilket gör att man blir extra sugen.

Permalänk

Sitter med min splitter nya Padfone 2 som jag är grymt nöjd med. Läste alla tester jag hittade innan jag köpte (Tre 399:-/mån genom Phonehouse).

Några kommentarer till ovan...
Mjukvaran är Android 4.1.1 nu så inga problem alls.
Padens skärm är helt ok för att inte säga bra, har en iPad 2 och en Samsung Galaxy Note också. PF känns nästa precis som Samsungen i både vikt och känsla..

Den är blixtrande snabb i allt den gör, känns väldigt gedigen och skön att hålla i.

Så min rekommendation är solklar köp en PadFone2.

Permalänk

Jag har bestämt mig för en Padfone 2.. jag måste bara bestämma mig för vilken storlek.. funderar kring om jag verkligen behöver 64gb.. dock är det ju bara en tusenlapp extra för 2x minnet..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Jimperior:

Sitter med min splitter nya Padfone 2 som jag är grymt nöjd med. Läste alla tester jag hittade innan jag köpte (Tre 399:-/mån genom Phonehouse).

Några kommentarer till ovan...
Mjukvaran är Android 4.1.1 nu så inga problem alls.
Padens skärm är helt ok för att inte säga bra, har en iPad 2 och en Samsung Galaxy Note också. PF känns nästa precis som Samsungen i både vikt och känsla..

Den är blixtrande snabb i allt den gör, känns väldigt gedigen och skön att hålla i.

Så min rekommendation är solklar köp en PadFone2.

Har haft den en veck och är fortfarande totalt nöjd, har inte hittat en enda sak som som drar ner. Har en Ipad2 som jag brukar leka med och i jämnförelse med den så ser jag ingen större (eller mindre) skillnad på kvalitén på skärmen. Läste annars annars att skärmen inte var bra men det stämmer inte tycker jag.
Det enda som stör mig är klockan som jag har på startsidan med vädret visar 12 timmars och jag hittar inte var att ändra detta. Telefonens klocka är i 24 timmar mode men inte väderklockan... är det nån som hur att fixa detta så är jag tacksam för hjälp. Men det är väl i Android mjukvaran och inte i hårdvaran så ingen skam över PadFone2,

Permalänk
Medlem

Fick en Nexus 4 i tisdags när jag fyllde 18. Hade en HTC Desire förut och skillnaden är ENORM!
Bästa telefon jag någonsin använt, bättre än alla iphones, galaxy s3 och vadfan som helst. Köp!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Står på din profil att du pluggar, har du tänkt på att det finns gott om studentrabatter för telefoner?

Permalänk

Jag väntar min Padfone 2 på måndag, återkommer med åsikt

Fick den för 7k blankt från Alina. (64Gb, med padda)

Visa signatur

R I P
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Jag väntar min Padfone 2 på måndag, återkommer med åsikt

Fick den för 7k blankt från Alina. (64Gb, med padda)

Hur fick du den billigare? 32Gb kostar 6990Kr och 64Gb Kostar 749Kr på Alina?

Permalänk
Skrivet av Mathiasaa:

Hur fick du den billigare? 32Gb kostar 6990Kr och 64Gb Kostar 749Kr på Alina?

studentrabatt?

fick den för 7265 kr inclusive avgift för 6 mån avbetalning

Visa signatur

R I P