Permalänk
Medlem

Trådlöst i lite större byggnad

Jag skulle vilja ha hjälp med komponenter till trådlöst nätverk i ganska stor byggnad med två plan.

Vill helt enkelt ha tips om accesspunkter som fungerar ihop så att samma nätverk kan användas i alla byggnadens hörn.
Vad bör man satsa på, vilka enheter passar bra ihop för detta?

Det behöver inte vara en router i grunden, men kan vara det också, med repeaters.

Det är mobiler, surfplattor och laptops som skall komma åt nätverket.

Bör finnas möjlighet att göra flera trådlösa nätverk, iaf ett extra som kan användas endast för åtkomst till Internet.

Finns ingen direkt budget, det får kosta den summan som behövs för att det skall fungera bra, men givetvis inte onödigt dyrt.
Givetvis skall säkerheten vara bra också.

Bara att fråga om det jag missat

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

http://www.ubnt.com/unifi#appro hade jag tittat närmare på. Finns i prisvärda 3-pack som man kommer ganska långt med.

"Fungera bra" och "repeater" i samma mening. Does not compute. Glöm repeater. Varje AP skall ha nätkabel dragen till sig.

Permalänk
Medlem

Tackar, skall titta på vidare på länken.

Jag skrev lite dumt också, jag tänkte mig nätkabel till varje, det finns kabel i hela byggnaden. (kanske inte heter repeater längre då iofs)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andykidden:

Tackar, skall titta på vidare på länken.

Jag skrev lite dumt också, jag tänkte mig nätkabel till varje, det finns kabel i hela byggnaden. (kanske inte heter repeater längre då iofs)

Då så - då är det lungt. Wireless repeater är när APn inte är kopplade till det trådade nätverket utan har som uppgift att förstärka/förlänga en bef trådlös sändning. Bör undvikas.

Permalänk
Skrivet av Tanis:

http://www.ubnt.com/unifi#appro hade jag tittat närmare på. Finns i prisvärda 3-pack som man kommer ganska långt med.

Dessa är mycket bra - jag har själv den "vanliga" modellen, d.v.s. UniFi AP. Den ger suverän täckning, helt annat än det som finns inbyggt i routrar o.dyl.

Kika på standard- och long-range-modellerna också, de är rätt mycket billigare. Pro-modellen behövs egentligen bara om du vill ha både 2,4 och 5 GHz, samt möjlighet att köra mot en "vanlig" PoE-switch direkt ur kartongen. Med standardmodellen eller long-range-modellen får du 2,4 GHz och PoE via Ubiquitis egna injektor för passiv PoE (medföljer). För 802.3af-drift får man köpa till en adapter.
Det verkar vara ganska bra pris på den polska sidan som Tanis länkar till, men de finns såklart hos Dustin m.fl. också.

Lite kommentarer till dina önskemål:

Skrivet av Andykidden:

Jag skulle vilja ha hjälp med komponenter till trådlöst nätverk i ganska stor byggnad med två plan.
Vill helt enkelt ha tips om accesspunkter som fungerar ihop så att samma nätverk kan användas i alla byggnadens hörn.

Med den medföljande programvaran konfigureras alla accesspunkter centralt - roaming sker automatiskt. Vill du ha fler accesspunkter är det bara att koppla in dem på nätverket, så upptäcks de automatiskt. Bäst är det om du kan ha en "server" som står på och kör "UniFi Controller" men accesspunkterna kan klara sig på egen hand också, när de väl är konfigurerade.

Skrivet av Andykidden:

Bör finnas möjlighet att göra flera trådlösa nätverk, iaf ett extra som kan användas endast för åtkomst till Internet.

Du kan ha fyra olika SSID per radio, dessa separeras med VLAN.

Skrivet av Andykidden:

Givetvis skall säkerheten vara bra också.

Det finns möjlighet till WPA2-personal med PSK, WPA2-Enterprise mot RADIUS-server (samt massa gammalt junk som WPA och WEP).

Sammantaget: bra och mycket prisvärda accesspunkter med användarvänlig administration.
Jag svarar gärna på fler frågor, här eller i PM!
/Asklepios

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin

Permalänk
Medlem

De verkar bra, det är detta paket som är lämpligt eller?

http://www.dustin.se/product/5010666802/ubiquiti-unifi-802-11...

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Ja, det paketet eller

http://www.dustin.se/.../ubiquiti-unifi-802-11n-poe-access-point-3-pack

beroende på hur huset är uppbyggt - trä/betong/tegel osv. Med tanke på att du har två plan, kan du fundera på ett 3-pack "vanliga" (ej long-range) samt ytterligare en "lös"

http://www.dustin.se/.../ubiquiti-unifi-802-11n-poe-ap/

så du får fyra stycken, två till varje våning, för bara lite mer pengar än ett 3-pack long-range. Bör bli en bättre installation. I och för sig räcker det nog med en per våning också...

Tänk på att du får bäst prestanda om du monterar dem i taket, utstrålningsmönstret liknar en doughnut med accesspunkten i mittenhålet.

/Asklepios

Visa signatur

Oh, squiggly line in my eye fluid, I see you there, lurking in the periphery of my vision. But when I try to look at you, you scurry away. Are you shy, squiggly line? Why only when I ignore you do you return to the center of my eye? Oh, squiggly line, it's all right. You are forgiven.

S. Griffin