Netflix och BBB, hur funkar det för er?

Permalänk
Medlem

Netflix och BBB, hur funkar det för er?

Jag har haft strul med netflix sedan november. Svårt att få ordentlig bandbredd mot deras servrar och således inte full kvalite. Har 100/10 från bredbandsbolaget och har inga andra problem med uppkopplingen. Efter mycket tid i netflix support så lyckades jag få reda på att min bandbredd mot dom de senaste dagarna låg runt 3Mbit. Vilket stämmer överrens med mina egna mätningar. Enligt dom ligger dock inte problemet hos dom utan hos min isp. När jag tar upp det med BBB så hittar de inga fel på min uppkoppling. Fick dock reda på en liten rörig förklaring från BBB att netflix skickar sin trafik till dom "på ett annorlunda sätt". Vad nu det menas. Och att BBB erbjudit netflix att ha sin egen utrustning hos dom för att kunna erbjuda ordentlig hastighet till sina kunder, men "de ville inte".

Så min fråga är alltså, finns det några fler som sitter med Bredbandsbolaget och upplever problem med Netflix? Får ni ut HD på det som finns i HD?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Att Netflix skulle "skicka sin trafik på ett annorlunda sätt" låter som något som 1st line skyller på för att slippa en jobbig kund

Mitt tips är att ringa till den Amerikanska supporten istället (tonval 1) då den svenska enligt min egen erfarenhet håller en låg standard.

Hur har du mätt din bandbredd mot netflix? Har du testat att använda https://mediahint.com/ istället?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nja asså jag har bara kollat nätverkstrafiken när jag endast kör netflix, dels i windows men även i routerns log. Mediahint har jag inte testat än, har väl inte känt något jättebehov av att få mer utbud än sveriges än i allafall. Men jag kanske skulle testa bara för att se om bandbredden blir bättre.

Håller med om att det låter som en konstig bortförklaring på BBBs sida, men samtidigt har det pågått så länge nu och allt annat fungerar. Enligt killen på BBB supporten hade det även gått ut internt via deras intranet att netflix strular, och stämmer det så bör ju problemet vara hyffsat uppmärksammat på hela BBB och fler kunder vara drabbade. Jag testade mitt netflixkonto hos mina föräldrar föresten som kör telia och har väl max 10 Mbit ner, och där buffrades det upp till HD snabbt och utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Netflix med bbb sen start utan problem. Ibland har den droppat hd lite snabbt, men då har det kommit tillbaka efter några sec. Detta har hänt kanske 1 gång på 10 timmar. Sen har jag varit med om att det man vill streama inte vill starta direkt, då fick jag trycka f5 och så fungerade det igen. Även detta har skett väldigt få gånger.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Att Netflix skulle "skicka sin trafik på ett annorlunda sätt" låter som något som 1st line skyller på för att slippa en jobbig kund

Mitt tips är att ringa till den Amerikanska supporten istället (tonval 1) då den svenska enligt min egen erfarenhet håller en låg standard.

Hur har du mätt din bandbredd mot netflix? Har du testat att använda https://mediahint.com/ istället?

Det hon i supporten menar är att bbb inte peerar med netflix. Om bbb hade valt att göra detta så hade filmerna buffrat svinsnabbt. Klart dåligt måste jag erkänna...

Permalänk
Medlem

Det fungerar problemfritt på 100/10 för mig (men på Bahnhof!). Dock är urvalet skralt :P, så jag fortsätter inte med netflix.

Operatör
Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Hm, borde ju ligga i netflix intresse också att tillåta BBB att peera med netflix (vad innebär det förresten?). För som jag fattade det som så var det netflix som satte sig på tvären hos BBB.

Permalänk

Jag tipsar er om http://www.giraffic.com/index.php/solutions/global-video-acce...

eller http://www.videoaccelerator.com/download/

Själv använder jag Speedbit Video Accelerator men Giraffic verkar mycket vassare!

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av IlyaZ:

Det fungerar problemfritt på 100/10 för mig (men på Bahnhof!). Dock är urvalet skralt :P, så jag fortsätter inte med netflix.

som sagt, testa mediahint så har du amerikanska utbudet, då blir det värt 79 spänn i månaden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com