Permalänk

Räcker inte 650w?

Hej!

Får inte igång mitt nya system, jag får ingen bild iaf.

Fractal Design Integra R2 650W PSU
Intel® Core i7-3930K Processor, Socket-LGA2011, 6-Core
Gigabyte GA-X79-UD3, Socket-2011
HIS Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Alla fläktar går igång osv.
Kopplar jag in ett USB minne me dallt monterat så lyser det inte.
Kopplar jag ur grafikkortet så lyser USB minnet vid montering.

Har inget annat grafikkort att prova med heller.
Men jag tycker 650w borde få igång systemet iaf.

Jag har en till PSU på 430w.
Vet inte om man kan sätta koppla in den i grafikkortet, "tjuvstarta" psu och sedan boota igång CPu med 650w agget.

Moderkortet har inga LEDs, så den kan inte indikera fel heller

Permalänk
Medlem

Jo det räcker, prova det andra agget också. Enbart det andra agget alltså. 430w räcker fint det också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Sitter CPU i ordentligt utan böjda pins ?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk

PSU räcker det är lugnt, har kört två 7970 på ett OCZ 600w skit agg.

Får du nån felkod från moderkortet? Finns väl uttag för att montera en liten högtalare(heter nåt annat men låter iaf)

Inte en enda led, inga indikator leds för RAM, CPU, inget?

Det går fint att tjuvkoppla in ett agg till så dom du menar.

EDIT: Ville inte ta upp böjda pins riktigt än men det kan va det, går oftast att fixa, har ios aldrig provat på S2011, måste va små pinnar. Isf kan det räcka att om montera cpu, men tryck inte på den eller pilla inte på den alls när du sätter den i sockeln, lägg dit den försiktigt och bygla fast bara.

Vet inte hur stor datorvana du har men antar att det inte är första bygget, var extremt försiktig med sockeln och dom 2011 små pinnarna.

Permalänk
Medlem

moderkorts distanser?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ram minnen ordentligt i tryckta? Alla kablar sitter i? Provat med vga porten på moderkortet?

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Läste i en tråd igår att många gånger man får detta fel beror det på att graffet inte vill starta första gången med något annat än HDMI, testa det.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Finns utgång för högtalare på frontpanel headern på MB, speak+ /- , där får du felkoderna..

Permalänk
Medlem

Ta allt från början med så få komponenter som möjligt. Gör allt grundligt så det inte är något skitenkelt problem som är orsaken.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Är van med dator bygge, men bygger alltid AMD. Men skillanden i bygget skiljer sig inte.
CPU går ju bara sätta åt 1håll och jag ser inga pins som är skadade.

Ram minne har jag provat köra på olika platser.
Både 1st och 2 st.

Anv 2 PSU nu, 1st corsair cx430 på MB/CPU, är ju bara 2 kontakter att hålla reda på, 24atx och 8pins cpu.
Graffen fick 650w Fractal, den är gemad för tjyvstart.
Så den snurrar när den har ström.

Drar igång systemet med mejsel, ingen bild, provat HDMI och D-sub
2 skärmar också,

Allt är monterat på skrivborder under felsökning, så det ska inte vara distanser som felar.

Koppalr jag bort graffen, så läser den USB minnet, då usb blinkar
är grafikkortet monterat så lyser inte minnet.

Permalänk

Du får koppla på en högtalare på frontpanel headern så du får felkod, kolla MB manualen där står det mer uförligt vilka pins du ska koppla på

Den kan räcka att man lägger i cpu lite snett så kan pinsen lägga sig fel, men brukar räcka med att om montera cpu då bara.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Du får koppla på en högtalare på frontpanel headern så du får felkod, kolla MB manualen där står det mer uförligt vilka pins du ska koppla på

Den kan räcka att man lägger i cpu lite snett så kan pinsen lägga sig fel, men brukar räcka med att om montera cpu då bara.

Har ett r4 chassi.
Så den kontakt för ljud är den stora sockerbiten, Front Panel Audio header

Har provat montera om cpu 4 ggr.
Kollat alla pins, men pinnarna ser "vinklade ut"
CPU ser bra ut, inga märken på kontaktytor, helt rena

Permalänk
Skrivet av Andreas_ace:

Har ett r4 chassi.
Så den kontakt för ljud är den stora sockerbiten, Front Panel Audio header

Har provat montera om cpu 4 ggr.
Kollat alla pins, men pinnarna ser "vinklade ut"
CPU ser bra ut, inga märken på kontaktytor, helt rena

Dom ska va så, en jämnt mönster.

GPU'n kvar bara då, eller provade du den i annan burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom ska va så, en jämnt mönster.

GPU'n kvar bara då, eller provade du den i annan burk?

Moderkort också va?...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blade80:

Moderkort också va?...

Just det

Problem solved then!

Permalänk

Monterade in grafikkort och PSU i mitt "gamla" AMD system och det gick igång.

Så GPU verkar fungera och PSU.

Men hur man ska felsöka resten vette fan.
Blir väl att skicka tillbaka till komplett och dem dem felsöka resten?

Permalänk

Lite update.

Fick igång intel systemet med ett gammalt pcie grafikkort, men det vägrar gå igång med 7970.

Mitt gamla amd system får igång 7970 om jag anv 650w psu, då den ahr rätt kablar.

Så alla komponenter verkar fungera, MEN inte tillsammans.

Hur löser man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Får inte igång mitt nya system, jag får ingen bild iaf.

Testat koppla skärmen med någon annan sladd, t.ex. HDMI?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Testat koppla skärmen med någon annan sladd, t.ex. HDMI?

Japp, provat HDMI och D-sub
bägge i samtidigt och alla övriga kombnationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Lite update.

Fick igång intel systemet med ett gammalt pcie grafikkort, men det vägrar gå igång med 7970.

Mitt gamla amd system får igång 7970 om jag anv 650w psu, då den ahr rätt kablar.

Så alla komponenter verkar fungera, MEN inte tillsammans.

Hur löser man detta?

flasha bios på 7970 kanske vore värt ett försök?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

flasha bios på Moderkort ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag vet precis vad problemet är, antar att du köpte ditt ud3 på cdon och där har dem gamla batcher, alltså ouppdaterade bios som måste flashas om. Detta ordnade gigabyte_rasmus till mig i malmö sen gick systemet igång med bild, han finns på swec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Skrivet av davitto:

Jag vet precis vad problemet är, antar att du köpte ditt ud3 på cdon och där har dem gamla batcher, alltså ouppdaterade bios som måste flashas om. Detta ordnade gigabyte_rasmus till mig i malmö sen gick systemet igång med bild, han finns på swec.

Nope, köpte på Komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Nope, köpte på Komplett.se

Skulle fortfarande kunna vara en batch som behöver flashas.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Ringde komplett iaf.
Dem hade inte så mycekt att tillägga, dpå jag verkar ha gjort allt som går att göra.
Dem sa att det kunde finnas en liten chans på att det var inkompatibilitet med grafikkortet och systemet.

Bli retur och jag valde ett annat märke, blev ett XFX Radeon HD 7970 istället för HIS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Ringde komplett iaf.
Dem hade inte så mycekt att tillägga, dpå jag verkar ha gjort allt som går att göra.
Dem sa att det kunde finnas en liten chans på att det var inkompatibilitet med grafikkortet och systemet.

Bli retur och jag valde ett annat märke, blev ett XFX Radeon HD 7970 istället för HIS

Varför tog du inte bara mitt råd o kontakta gigabyte rasmus? Hade du bara tagit dig lite tid o sökt efter liknande problem hade du hittat x antal trådar med samma problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta dig tid att söka mer bland andra trådar nästa gång. Använd google flitigt om inget finns här på swec. Finns mängder av olika felsökningstutorials på nätet för en massa liknande problem.

Ta dig tid, ha tålamod och få inte panik om något inte fungerar. Lär dig felsöka och när man kommer fram till rätt svar så skickar man tillbaka det. Garanti is the shit.

Permalänk
Skrivet av forzzell:

Ta dig tid att söka mer bland andra trådar nästa gång. Använd google flitigt om inget finns här på swec. Finns mängder av olika felsökningstutorials på nätet för en massa liknande problem.

Ta dig tid, ha tålamod och få inte panik om något inte fungerar. Lär dig felsöka och när man kommer fram till rätt svar så skickar man tillbaka det. Garanti is the shit.

Hehe, som medlem sedan 2002 så har jag lärt mig att söka

Jag har gjort det mesta med att felsöka.
BIOS uppdaterades igår när jag monterade bort vattenkylningen får min nuvarande system.
För det kortet fungerar i Intel systemet.

7970 har testats i mitt AMD system och det fungerar.
Provat Fractal PSu i mitt AMD system och den klarar kräma det.

Kopplade in min Corsair450w på intel MB
och Fractal på GPU
Ingen bild.

Provat 2 skärmar, med D-sub och med vga konvertet
HDMI,

Provat med 2 GPU kortsamtidigt i intelsystemet, ingen bild på något av dem, provat olika pci-e slots.

Provat andra RAM minnen, olika platser, singel,par och quad.

Tror iaf inte att jag missat att testa ngt

Och eftersom jag får bild med mitt gamla 7850 i Intelsystemet så fungerar ju minnen och CPU.
Så det får räcka med 4 ommonteringar av cpu

Och jag anv alltid mitt USB minne som test.
Utan GPU så blinkar den, så då vill systemet läs från den.
Men med GPU så vill den inte blinka, så då har systemet stoppats ngnstans. Att den inte vill boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Hehe, som medlem sedan 2002 så har jag lärt mig att söka

Jag har gjort det mesta med att felsöka.
BIOS uppdaterades igår när jag monterade bort vattenkylningen får min nuvarande system.
För det kortet fungerar i Intel systemet.

7970 har testats i mitt AMD system och det fungerar.
Provat Fractal PSu i mitt AMD system och den klarar kräma det.

Kopplade in min Corsair450w på intel MB
och Fractal på GPU
Ingen bild.

Provat 2 skärmar, med D-sub och med vga konvertet
HDMI,

Provat med 2 GPU kortsamtidigt i intelsystemet, ingen bild på något av dem, provat olika pci-e slots.

Provat andra RAM minnen, olika platser, singel,par och quad.

Tror iaf inte att jag missat att testa ngt

Och eftersom jag får bild med mitt gamla 7850 i Intelsystemet så fungerar ju minnen och CPU.
Så det får räcka med 4 ommonteringar av cpu

Och jag anv alltid mitt USB minne som test.
Utan GPU så blinkar den, så då vill systemet läs från den.
Men med GPU så vill den inte blinka, så då har systemet stoppats ngnstans. Att den inte vill boota.

Du vet hur man söker men har missat dem vanligaste trådarna angående problemet? Jag gav dig en lösning men du vägrar ta emot? Ironiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fel på moderkortets PCI-slots?
har du testat i båda slotsen för GPU?

-låter som GPUn får något att blocka boot