Permalänk
Medlem

Rollei ActionCam 100

Tjenare

Kan inleda med att jag är väldigt ny när det kommer till fotografering och videoinspelning. Hur som helst. Har en kompis som ska iväg på skidsemester inom kort och jag har fått i uppdrag av han att hitta en någorlunda bra 'actioncam' som inte får vara för dyr, eftersom det inte är några proffsredskap som behövs.

Hur som helst. Hur är Rollei ActionCam 100? Har läst runt lite på nätet och den får såväl ris som ros. Av vad jag sett i diverse test på Youtube är bildkvalitén tveklöst bra nog. Dock är jag osäker när det kommer till ljudupptagningen. Det behövs en någorlunda bra ljudupptagning på kameran som ska tas med på semestern.

Finns det kanske någon här som har koll på hur bra/dålig upptagningen av ljud är? Har ni använt den själva så ni kan delge något kort omdöme?

Tack på förhand!

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av w00t0b0t:

Tjenare

Kan inleda med att jag är väldigt ny när det kommer till fotografering och videoinspelning. Hur som helst. Har en kompis som ska iväg på skidsemester inom kort och jag har fått i uppdrag av han att hitta en någorlunda bra 'actioncam' som inte får vara för dyr, eftersom det inte är några proffsredskap som behövs.

Hur som helst. Hur är Rollei ActionCam 100? Har läst runt lite på nätet och den får såväl ris som ros. Av vad jag sett i diverse test på Youtube är bildkvalitén tveklöst bra nog. Dock är jag osäker när det kommer till ljudupptagningen. Det behövs en någorlunda bra ljudupptagning på kameran som ska tas med på semestern.

Finns det kanske någon här som har koll på hur bra/dålig upptagningen av ljud är? Har ni använt den själva så ni kan delge något kort omdöme?

Tack på förhand!

Jag tycker att du ska tala om för din kompis att spara till en GoPro HD Hero 2 eller 3! Och sen kan du säga, ska du göra det, så gör det ordentligt! Med en GoPro HD Hero 2 eller 3 så blir det väldigt bra!!

(lite ironi, inget illa menat, men din kompis kommer bara att reta sig på resultaten ändå om han köper en Rollei ActionCam 100! han kan lika bra be någon filma med mobilen)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

sonys nya action cam verkar vbara de bästa för pengarna idag..

http://www.youtube.com/watch?v=-hD3RdWJWAE

http://www.youtube.com/watch?v=DlUUq7ARJRU

http://www.youtube.com/watch?v=7f8H4QELnrc

http://www.youtube.com/watch?v=3qa8mUWBXyk

9 utav 10 test visar samma sak till Sonys fördel framför GoPro 2 och 3...
Funderar själv på att köpa sonys nya cam, sedan kommer GoPro fans säga annat men jag tycker bilder o tester talar sitt klara språk... Sedan är den billigare också, i alla fall än GoPro 3 värsta serie..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=mSRYZgtPZ8A

sonys bildstabilisator kickar fett... Go Pro hänger inte alls med..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

http://www.youtube.com/watch?v=mSRYZgtPZ8A

sonys bildstabilisator kickar fett... Go Pro hänger inte alls med..

Ägde en Sony actioncam i cirka en vecka innan jag tog det fina erbjudandet att skicka tillbaka den och få tillbaks alla mina pengar.
Det är utan tvenkan det bästa med den kameran.

Men om vi då ska prata lite om de sämre egenskaperna på den kameran.
Den måste monteras stående och blir då väldigt hög om man har den på hjälmen.

Bildstabiliseringen sker på bekostnad av upplösning.

Att spela in i högre fps, det som räknas som normalt när det gäller actionkameror, är helt värdelöst eftersom den spelar in filmen för uppspelning i 30 fps ändå.
Alltså, filmen spelas upp i slowmotion och då utan ljud.
Vem vill ha video utan ljud?

Sen displayen på kameran är av 7-segments typ, sånna har inte funnits sen början av 90 talet på något.
Var lyckades de få tag i sånna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Ägde en Sony actioncam i cirka en vecka innan jag tog det fina erbjudandet att skicka tillbaka den och få tillbaks alla mina pengar.
Det är utan tvenkan det bästa med den kameran.

Men om vi då ska prata lite om de sämre egenskaperna på den kameran.
Den måste monteras stående och blir då väldigt hög om man har den på hjälmen.

Bildstabiliseringen sker på bekostnad av upplösning.

Att spela in i högre fps, det som räknas som normalt när det gäller actionkameror, är helt värdelöst eftersom den spelar in filmen för uppspelning i 30 fps ändå.
Alltså, filmen spelas upp i slowmotion och då utan ljud.
Vem vill ha video utan ljud?

Sen displayen på kameran är av 7-segments typ, sånna har inte funnits sen början av 90 talet på något.
Var lyckades de få tag i sånna?

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att läsa, en vän till mig hade i stort sett samma upplevelse

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

jo, upplösningen är ju en sak,,,, displayen tror jag man skiter i... hur kameran ser ut är väl en smaksak, just den formen sonyn har är till stor fördel för mig i mina syften, så där är nog smaken som baken...

för mig är bildstabilisator, bilden och mörkerinspelning viktigare... sen är ju priset rätt ok..

kolla dom länkarna ja la in, rätt STOR skillnad enligt mig, helt klart avgöranade i mina ögon.. sen kan jag hålla med om att 60fps vore bättre med ljud, men men...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |