Micron tar fram världens minsta flashminne på 128 gigabit

Permalänk
Melding Plague

Micron tar fram världens minsta flashminne på 128 gigabit

Med tre bitar per minnescell släpper Micron industrins minsta minneskrets med en kapacitet på 128 gigabit.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Har en 512GB Samsung 840 Pro men detta är najs för då vet jag att 1TB diskarna kommer ut senare i år eller nästa år.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skäggig legend

E-penislagen: Man kan aldrig ha för mycket.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Entusiast

1TB SSD till överkomligt pris närmar sig, WD caviar black, din tid som speldisk är snart över!

Permalänk
Medlem

fast ni menade väll gigabyte =D? annars hade det varit ett jävligt snabbt minne på 128gigabit

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem

För vanliga människor så gör ju inte tappet i prestanda och livslängd knappt något.
Jag menar, med en 1TB stor disk och bara 1000 read/write cykler så kan man ju fortfarande skiva 1000 TB innan disken tar slut.
Och 200-300 MB/s är ju tillräckligt för mig som bara spelar och leker med datorn.

Och behovet för snabba diskar för professionella användare kommer ju finnas kvar, så de kommer ju alltid att gå att få tag på. De enda som kan tänkas bli missgynnade är "hobbyproffsen" som verkligen behöver prestandan men inte har pengarna.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

fast ni menade väll gigabyte =D? annars hade det varit ett jävligt snabbt minne på 128gigabit

"Bit" är inte en hastighetsbenämning, det är en enhet för datamängd, precis som byte.
"bit/s" däremot är hastighet, precis som "meter" inte är en hastighet men "meter/sekund" är det.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

fast ni menade väll gigabyte =D? annars hade det varit ett jävligt snabbt minne på 128gigabit

Jag vet inte om jag har missat sarkasm i ditt inlägg men bits har ingenting med hastighet att göra. 128Gbit = 16GByte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

1TB SSD till överkomligt pris närmar sig, WD caviar black, din tid som speldisk är snart över!

SSD kostar inte så mycket så man kan ha det som speldisk nu. Och rymmer du inte alla spel du spelar på 256GB då måste du skaffa dig ett liv för då spelar du på tog för mycket =P

Permalänk
Medlem

Men små usb minnen på 16GB som är lika stora som en bluetooth modul till musen har funnits länge.

https://www.google.se/#hl=sv&safe=off&tbo=d&sclient=psy-ab&q=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaan:

Jag vet inte om jag har missat sarkasm i ditt inlägg men bits har ingenting med hastighet att göra. 128Gbit = 16GByte

TACK! Hatar när folk blandar in hastighet....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

SSD kostar inte så mycket så man kan ha det som speldisk nu. Och rymmer du inte alla spel du spelar på 256GB då måste du skaffa dig ett liv för då spelar du på tog för mycket =P

Eller så gör man som jag och köper sagd 512GB för jag orkar tanka ner allt igen och många av spelen tar 20GB+

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hcz:

SSD kostar inte så mycket så man kan ha det som speldisk nu. Och rymmer du inte alla spel du spelar på 256GB då måste du skaffa dig ett liv för då spelar du på tog för mycket =P

Nu kommer jag framstå som världens crybaby men jag blir så trött på folk som dig.
När jag gick i högstadiet var jag konstant mobbad. Även mina före detta bästa vänner, som jag hade känt ända sedan dagis, vände mot mig. De låtsades fortfarande vara mina vänner och bjöd över mig, och jag blev såklart jätteglad för att jag trodde att de verkligen ville träffa mig. När jag kommer dit är inte bara mina kompisar där, utan de andra ur truppen också. De bjöd dit mig bara för att kunna förnedra mig, mina bästa vänner.

Sedan dess har jag jävligt svårt för att lita på någon, svårt för att ta kontakt och svårt för att hålla kontakten med folk. De få kompisarna jag har lyckats få, (alla två), bor långt ifrån min hemstad. Så jag kan inte hitta på något med dem särskilt ofta.

Det är här datorn, internet och spel kommer in. Det enda sättet att kunna umgås mer än nån gång i månaden är via t.ex. skype. Och vi alla gillar att spela så rent naturligt blir det en hel del spelande.

Så ett inlägg som ditt är bara så onödigt. Och din patetiska smiley gör det inte ett dugg trevligare. Alla har det inte lika bra som dig, jag är säker på att flera här på forumet sitter på en liknande historia. Bara kolla hur många som satt ensamma på nyårsafton.

Och tro mig, jag försöker skaffa mig ett liv enligt din definition, men just nu är jag bara lycklig över att ha vänner jag vågar lita på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mejjan:

fast ni menade väll gigabyte =D? annars hade det varit ett jävligt snabbt minne på 128gigabit

Nej de menar bit, det vill säga ettor och nollor. Du blandar ihop det med bit/s som är en hastighet. Minneskretsar mäts i gigabit generellt så varje sådan krets rymmer alltså 16 gigabyte. Det banar väg för större USB-minnen och framförallt minneskort, där den fysiska storleken är en stor begränsande faktor. I fallet USB-minnen och minneskort är hållbarheten inte lika relevant då det är svårt att skriva lika mycket data till den typen av enheter som en systemdisk får utstå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Nu kommer jag framstå som världens crybaby men jag blir så trött på folk som dig.
När jag gick i högstadiet var jag konstant mobbad. Även mina före detta bästa vänner, som jag hade känt ända sedan dagis, vände mot mig. De låtsades fortfarande vara mina vänner och bjöd över mig, och jag blev såklart jätteglad för att jag trodde att de verkligen ville träffa mig. När jag kommer dit är inte bara mina kompisar där, utan de andra ur truppen också. De bjöd dit mig bara för att kunna förnedra mig, mina bästa vänner.

Sedan dess har jag jävligt svårt för att lita på någon, svårt för att ta kontakt och svårt för att hålla kontakten med folk. De få kompisarna jag har lyckats få, (alla två), bor långt ifrån min hemstad. Så jag kan inte hitta på något med dem särskilt ofta.

Det är här datorn, internet och spel kommer in. Det enda sättet att kunna umgås mer än nån gång i månaden är via t.ex. skype. Och vi alla gillar att spela så rent naturligt blir det en hel del spelande.

Så ett inlägg som ditt är bara så onödigt. Och din patetiska smiley gör det inte ett dugg trevligare. Alla har det inte lika bra som dig, jag är säker på att flera här på forumet sitter på en liknande historia. Bara kolla hur många som satt ensamma på nyårsafton.

Och tro mig, jag försöker skaffa mig ett liv enligt din definition, men just nu är jag bara lycklig över att ha vänner jag vågar lita på.

Det känns lite som att du totalt missuppfattat den du citerade!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

fast ni menade väll gigabyte =D? annars hade det varit ett jävligt snabbt minne på 128gigabit

8 bitar = 1 byte.

Hastighet mäter man i antingen byte per sekund eller bitar per sekund. Går och skriva lite hur man vill men förstår förvirringen då man OFTAST skriver storlek i byte och överföringshastighet i bit per sekund.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Men små usb minnen på 16GB som är lika stora som en bluetooth modul till musen har funnits länge.

https://www.google.se/#hl=sv&safe=off&tbo=d&sclient=psy-ab&q=...

Ja de finns USB-minnen som är större än 16GB men de har minst två chip i sig. Jag tror att Kingston gör de största USB-minnena just nu på 512GB (med en närmast astronomisk prislapp).
Med denna typ av chip kommer troligen både 64GB minnen i mikro format och 1TB diskar komma.
Som med all teknik tar det ju alltid lite tid från det att något presenteras för värden tills en produkt syns. Jag tror att Intel/Micron hade det första 128Gb chippet utvecklat för mer än ett år sedan men då inte i 20nm.
Nu är det bara att vänta på större chip till RAM så att vi får 16GB per sticka

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skog1s:

Det känns lite som att du totalt missuppfattat den du citerade!

Hur tolkar du "skaffa dig ett liv för du spelar på tok för mycket" då?

Jag vet att han inte ville att det skulle verka som ett påhopp, annars hade han aldrig lagt till "=P" smileyn. Men folk säger så mycket utan att tänka på att det kan innebära något helt annat för andra. Ta till exempel uttrycket "cp". Det är många som använder det som förstärkningsord eller för att förolämpa. "Ja det var cp kul", "Fan vad cp den läraren är" osv.. Kanske inte så kul för de som har en cp skada, men andra tänker inte på det.

Jag tyckte det var dags att säga till, försöka få folk att tänka på vad de kläcker ur sig för sina medmänniskors skull.

Sen är det kanske inte så bra heller att vi snurrar helt off topic för tråden, du vet, diskussionsforum och hela det där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Hur tolkar du "skaffa dig ett liv för du spelar på tok för mycket" då?

Jag vet att han inte ville att det skulle verka som ett påhopp, annars hade han aldrig lagt till "=P" smileyn. Men folk säger så mycket utan att tänka på att det kan innebära något helt annat för andra. Ta till exempel uttrycket "cp". Det är många som använder det som förstärkningsord eller för att förolämpa. "Ja det var cp kul", "Fan vad cp den läraren är" osv.. Kanske inte så kul för de som har en cp skada, men andra tänker inte på det.

Jag tyckte det var dags att säga till, försöka få folk att tänka på vad de kläcker ur sig för sina medmänniskors skull.

Sen är det kanske inte så bra heller att vi snurrar helt off topic för tråden, du vet, diskussionsforum och hela det där...

Nej det var inte något påhopp och jag ber så mycket om ursäkt om du tog det som det. Det jag menar är att om du har en 256GB disk som du fyller den med spel, så har du iaf 10+ spel på den. Om du ska hinna spela alla dom så kan du inte göra nått annat än att spela.

Men som sagt jag ber om ursäkt om det tolkades fel det jag skrev det var inte min mening att det skulle vara ett påhopp iaf.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja se den i en platta eller mobiltelefon.

Eller i en matris på kretskort och bilda en nice SSD.

Permalänk
99:e percentilen

Skulle i förebyggande syfte vilja be alla som läser detta att vara noggranna med enheter och prefix, annars kommer den här tråden gå överstyr.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers