Permalänk

Krångligt problem med uppkoppling

Har nu spenderat en del tid på att försöka felsöka vår uppkoppling men har nästan gett upp så tänkte be forumet om hjälp.
vi har sedan några månader haft telia som ISP hade tidigare bbb.

vår setup ser just nu ut såhär
Thomson TG789vn som modem -- dator1
switch1--- dator2 -- dator3
switch2 -- dator4 -- dator5

vi har även iptv och voip kopplade till thomson.

det problem vi har:
ibland so går det inte att använda internet, datorerna känner av att dom har en tilldelad ip och thomson känner av att datorerna är inkopplade. dator2 som är min brukar fungera relativt felfritt men ibland har även jag problem. oftast när det är problem så fungerar vissa tjänster. Skype brukar oftast fungera från dator2 och dator3 har ej testat på resterande datorer eftersom dom ej har skype.
dator2 kör även en ts3 server som fungerar trots att ingen annan form av internet kommunikation funkar.
vi har även kontinuerliga problem med både telefon och tv, att titta på vanliga tv-kanaler brukar sällan vara ett problem men har hänt ibland, däremot att använda tjänster genom tvn tex hyra filmer strular nästan alltid, telefonen slutar fungera ibland också.
problemet kan uppstå allt ifrån 1 gång per dag till väldigt ofta, oftast så löser en omstart av modemet problemet men ibland kan det behöva stå ett tag innan det repar sig.
vi har bytt modem 1 gång med exakt samma problem fick ett nytt en andra gång men då blev problemen mycket värre så vi fick skicka tillbaka det nya och fortsätta använda det gamla.
vi har exakt samma kablar och switchar som vi hade med bbb.
har även på telias uppmaning försökt koppla bort allt och sätta dit en enhet i taget utan att kunna se någon speciell enhet som skulle störa.
skulle verkligen uppskatta om det finns någon som känner igen problemet eller har något bra förslag på vad man bör felsöka

Permalänk

Har du testat att bara ha dator 1 inkopplat, inget annat? Nu vet jag inte exakt hur djupt man ska gå, men det kan vara någon form av yttre störning. Bor du i lägenhet eller hus/villa? Inte alls ovanligt med radiostörning, som kan ge liknande problem som du har. Kan även vara störningar i elnätet, men det är betydligt ovanligare, men förekommer dock.
Har du varit i kontakt med Telia och felanmält?

Permalänk

vi bor i villa och har dragit fiber till huset, så tidigare hade vi internet via telelinan som sorgligt nog var stabilare.
har varit i kontakt med telia ett 20-tal gånger och har även haft en tekniker hos oss men dom kan inte se något problem. hade teknikern ute hoss os och han pratade med deras egen support på telia, som sa att det var problem men switcharna vilket både jag och den teknikern som var ute hos oss tyckte lät idiotiskt. men bytte ut dom utan framgång. ska testa och bara ha dator1 inkopplad ca 2 dagar men känns konstigt att det skulle vara något som stör ut eftersom det funkar ett större % av tiden.
har varit fundersam på om det är den inteno-switch/fiber konverterare som strular eftersom det är det ända som inte är bytt

Permalänk

Kan absolut vara konvateraren som strular. Säger inte att det är radio-störningar, men det är långt ifrån ovanligt. Har t o m varit ute på fel där internet kom och gick som det ville. Visade sig vara värmepumpen som var dåligt jordad, så var gång den gick igång så blev internet utstört. Men om möjligt så testa med annan konvaterare och bara en dator. Fungerar det fortfarande inte så lägger jag min gissning på att det antingen är radio-störning eller något i elnätet som strular

Permalänk

har kört med en dator under dagen, verkar som att det har fungerat så jag ska börja koppla på en enhet i taget och sedan låta det gå några timmar. har funderat på om det är när det trådlösa som är på som det blir instabilt. eller om det kan vara så att när alla enheter är inkopplade som det ger sig.
vi kör 6 dator på kabel
tv och telefon
1 ipad och 3 mobiltelefoner på trådlöst
och ett sonos system
allt som allt
om det bara är så att telias modem e skitdåliga
kan det vara något strul med kablar som gör att det störs ut eller borde det göra att det inte funkade alls isåfall,
om det var något fel med elnätet så borde väl det göra att allt slutade fungera och inte bara att det slutade fungera för vissa datorer?