Nvidia Geforce GTX Titan

Permalänk
Medlem

Bättre än väntat! Trodde aldrig att det skulle vara såpass tyst och svalt även i SLI. Vad är symptomen av att ha 3 st TITAN i labbet, sitter man och ler väldigt länge tro?

Permalänk
Medlem

Lite för låg prestanda "för pengarna".

Men en gpu är mindre strul och bör räcka ett tag framöver.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant och se en jämförelse mot 16x16x16x.
Efter att ha sett detta testet så förstår man varför AMD inte känner för att släppa något nytt...finns nog inget som slår 4st 7970, om ens 4st 7950 från nvidias håll -i dessa upplösningar iaf-.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv

Ska bli kul när nästa generation kommer i höst/vinter. Titan kommer nog fortfarande vara snabbare men skillnaden i prestanda kommer vara avsevärt mindre. Kortet är inte värt pengarna på långa vägar, såvida man inte badar i pengar. 2000kr mindre hade inte skadat. AMD's renderingstider är ett skämt! Nästa kort blir ett Nvidia.

På tal om renderingstiderna. Är det bättre att ha en halvhackig kurva långt ner på y-axeln (5ms) än att ha en jämn kurva längre upp (låg säga 25ms)?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ninjaflipp:

Swec: Ni råkar inte ha möjlighet att testa prestandan i spel i 7680x1440? Är väldigt intresserad av det nämligen. Har ni inte möjlighet till det så tänker jag bannemej glida över till ert kontor och låna er mina skärmar, för jag vill se!

För övrigt så är jag väldigt sugen på detta kort, men jag tror jag avstår. Får hoppas att jag vinner tävlingen, helt enkelt. ;]

Det tror jag inte tyvärr de kan, den upplösningen ingår inte i testsviten och får nog anses extrem.

Men visst är det kul att de inkluderat multiskärmstester överlag för oss fanatiker på dem fronten.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk

Woha, bra skrivet! Måste säga att det presterade bättre än jag förväntade mig, särskilt med tanke på launch drivers då.

Beställt! Byebye crossfire

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Bra recension. Tycker dock att ni kunde tagit med speltester i upplösningen 1080P.
Det finns många utav oss som kör på 120/144hz skärmar och vill ha ett starkt singelgrafikkort som kan pumpa ut lika många FPS.
Vill ha ett så bra flyt som allra möjligt, inga SLI och Crossfire-lösningar med microstutter.

Det kan ni väl lägga till? För ni har väl inte formaterat disken och packat ned grafikkorten än?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

För dyrt! Antagligen kommer Maxwell att ha samma prestanda för halv priset när det kommer nästa år?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan inte den förhållandevis "dåliga" prestandan i SLI samt 3-SLI bero på att kortet faktiskt är programmerat att anpassa sig och hålla samma temperaturer oavsett om du klumpar ihop 2 eller 3 kort tätt samman?

Det skulle även förklara varför Titan (SLI) drar mindre ström än 7970 (CF), trotts att kortet drar mer ström när det är solo?

För om korten kan anpassa sig (och de tycks ju bevisligen fungera då de ligger spot on 80grader), så klockar de väl ned när det blir för varmt, vilket ger lite sämmre prestanda i SLI och 3-SLI?!

Permalänk
Medlem

Läste precis spel resultaten. Drivrutiner som spökar ? Kan bara hoppas att det är drivrutiner som behövs fixas. Annars är 9000kr för det kortet inte prisvärd på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Med råge? Nej.

Några fps mer i spelen och lite bättre i benchmarks, AMD 7970 GHz edition var till och med bättre i vissa tester och den kostar väl 5000kr mindre än vad Titan gör.

Titan är minst 3000kr för dyrt.

Ferrari enzo vs ford focus, den tappar ju i bensinförbrukning och lite småskit som ingen bryr sig om men ferrarin är ju med RÅGE snabbare.

"några fps" vadå några fps snabbare... den var ju i snitt 40-45% snabbare än 7970 Ghz.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nya benchmarks. Men mitt 580 Matrix får harva vidare fram till nästa generation innan det blir dags att bränna hål i plånboken.

Permalänk
Medlem

Problemet med priset är att detta är årets nya grafikkort och det bör därmed ersätta förra årets toppgpu av nvidia (gtx680) och därmed kosta lika mycket som det gjorde vid dess lansering. Galet pris och galet om folk verkligen köper det..

Kommer ni köpa 2014 års grafikkort om dom kostar 15k för singel gpu?... Verkar vara en trend som ingen har något emot så länge prestandan ökar...

Permalänk
Medlem

Det som slår mig mest är det faktum att "Full Kepler" funnits färdig ett bra tag och att man tjuvhållit på det mer eller mindre. Riktigt imponerande resultat för singel-GPU. Dock som flera skrivit, så är det för några tusenlappar för dyrt och hamnar därmed i direkt konkurrens med Nvidias egna 690. I slutändan kommer nog korten gå åt oavsett. People are crazy like that.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Entusiast

Kan hålla med om att 680 fortfarande kostar för mycket. Men nu sitter jag med två såna i lådan och känner att det fortfarande är ofantligt bra.

Visst går det att jämföra pris och vad du får för en viss summa... att 660's pris kontra prestanda gör att 680 kostar för mycket. Men sitter du på tre skärmar och kan tänka dig att lägga upp 7000-10000 på grafikkortsdelen så är det självklara valet 7970 CF eller 670/680 SLI. Går ju inte att göra så mycket med 660 i det fallet...

Självklart skulle jag inte tacka nej till två av dessa monster, men köpa... nej

Permalänk
Master of Overkill

Så det finns inga Titan i lager hyllorna ? bara komplett som har skrivit att dom får in korten 26/02/2013?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Missade ni prestandaindexet eller beslutade att inte ta med det då kortet uppenbarligen inte är menat för konsumenter egentligen? Hur eller hur är det alltid trevligt att ha tillgång till ert prestandaindex någonstans utan att man måste gå tillbaka 20 sidor i arkivet. En länk på sidan vore inte helt dumt.

Visa signatur

PC Kontoret: Ryzen 9950X, 64GB, 7900 XT
PC Spelrum: Ryzen 5800X, 32GB, 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Herrejäklar vad renderingstidena på AMD korten är ojämna! Och AMD som sagt att dem hade "fixat" det problemet, haha, ja jo.
Ordspråket "AMD are like busses, they are big, they are red, and they have bad drivers" verkar fortfarande vara väldigt aktuellt.
AMD fanboys kommer alltid att vara fanboys men jämför graferna själva, speciellt i Far Cry 3. Är ju värsta berg och dalbanan!

Angående Titan så trodde jag faktiskt att kortet skulle prestera nästan identiskt med ett 690, men det verkar "endast" prestera runt 40% bättre än ett 680... Vilket absolut inte är dåligt, då de tar tillbaka prestandakronan med råge, men man känna att nämnet på något sätt endå var värt mer...

Nja, AMD har sagt att de har undersökt problemet och börjat att lösa det, det är långt ifrån "fixat".

De har ju bara släppt lite fixar för specifika spel än så länge, eftersom grundproblemet krävde massa ändringar av minneshanteraren, som tar tid att fixa.

Men visst är NVidia bättre på jämna renderingstider i nuläget, ingen tvekan om saken. Får se vad jag skaffar när jag börjar känna att mitt Radeon HD6850 inte orkar med mer, men det dröjer nog nåt år till, så både AMD och NVidia har tid på sig att optimera innan jag ska ha nytt

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Nja, kanske blir ett till 680 istället.

Visa signatur

i5 12400F | RTX 4070 | 32GB DDR4 | 1440p 144Hz | Keychron Q1 Max | Logitech G Pro X Superlight 2 | Razer BlackShark V2 Pro (2023)

Permalänk
Medlem

Smaskigt!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

När fan kan man beställa det då !?!?

Beställde mitt Titan 15:05 från Komplett! Jag har även beställt vattenblock från EK, ska bli kul att testa GPU Boost 2.0 med vattenkylning när blocket kommer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Nu är då frågan, om man utgår ifrån att spendera nära 10k på grafikkort, vill man ha 2x 680 (2 eller 4gb), 690 eller Titan?

Ja, verkligen... två 680 står att finna för ca 6 000 kr, om man inte är rädd för begagnat. Det går att köpa 690 för ca 7 000 kr om man letar lite. Titan kostar 9 000 kr.

Allt beror nog på upplösningen i det här fallet.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Gigabyte

Vilka monster - och vilken monster recension! Snyggt!

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Slaktardej:

De där testerna är de gamla, utförda med Catalyst 13.1, inte 13.2 som faktiskt fixar problemen i många spel...

Tycker att kortet i sig är en imponerande bedrift, alltså själva bygget i sig, men GPU:n är lite trist då den innehåller 3 miljarder mer transistorer än ett 7970 men fortfarande får smisk i beräkningar där CUDA inte stöds. Alltså ska man rendera så är det ju ett monster, men annars är det ju inte särskilt imponerande, då det är 400 GFLOPS bättre i DP, och kostar 3 gånger så mycket(ungefär).

Men det är ju utan tvekan ett grymt kort!

Som inte är värt pengarna för fem öre

Dold text

I vårat test används Catalyst 13.2 Beta 6. Läs sidan "testmetod".

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skooglund:

Tycker dock att ni kunde tagit med speltester i upplösningen 1080p
Det finns många utav oss som kör på 3D skärmar och vill ha ett starkt singelgrafikkort som kan pumpa ut +120 FPS

Håller med, jag som satt och skröt om SweClockers att deras recension kommer vara bäst, tydligen inte alls.

Inte 1080p, Inget Prestandaindex, Ingen OC i 5760x1080

Sen så lär ju 3st Titan flaska ganska rejält med processorn i bara 4.4GHz, om ni ändå tar bort 1080p m.m. kunde ni väl överklockat processorn till 4.8 t.ex., eftersom ni redan gjort "undantag", detta är trots allt inget vanligt kort

Tri-SLI testet betyder ingenting för mig iaf, får leta upp nån annan Reviewer som provar korten i 5.0GHz åtminstonde och överklockar korten till samma hastigheter som GTX680 (Guru3D fick upp korten i 1.1GHz t.ex.)

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Med råge? Nej.

Några fps mer i spelen och lite bättre i benchmarks, AMD 7970 GHz edition var till och med bättre i vissa tester och den kostar väl 5000kr mindre än vad Titan gör.

Titan är minst 3000kr för dyrt.

Med råge. Jo.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

*fapfapfapfap*

Imponerande kort från Nvidia som utklassar allt (förutom dubbelgpu-kort, men dom dras med en hel del problem).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Verkar som det inte är så jätte strikt för tillvärkare vad det gäller kylare till det här kortet för EVGA kommer göra Hydro Copper versioner som det ser ut:D

http://eu.evga.com/articles/00729/#TitanHC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Det tror jag inte tyvärr de kan, den upplösningen ingår inte i testsviten och får nog anses extrem.

Men visst är det kul att de inkluderat multiskärmstester överlag för oss fanatiker på dem fronten.

Äsch! Nåja, får väl nöja mig med detta. Ger ju ändå en helt okej bild av vad man borde vänta sig. Men jag står fast vid att om ni är intresserade av att slänga in ett test på 7680x1440 i recensionen så får ni gärna kontakta mig.