Ny router med ipv6, eller lösning på problem med Wi-fi + Tele2

Permalänk
Medlem

Ny router med ipv6, eller lösning på problem med Wi-fi + Tele2

Hej,

Kan börja med att dra min historia. Jag hade BBB fram till för ett halvår sedan som fungerade utmärkt med min dator och en D-Link 636 router och en wi-fi sticka från asus.

Sen när vi flyttade och fick fiber från Tele2 så har problemen börjat, mitt nät över wifi droppar konstant så jag tappar anslutningen för att sen återgå, i jämna intervaller. Försökte en hel del men hittade ingen lösning på problemet så blev att köra med kabel till routern istället.

Köpte precis en ny dator och tänkte fira det med att fixa nätverket en gång för alla nu. Har googlat en del om problemet och verkar som att det är fler än jag som har problem med Tele2 och wifi, där vissa påstår att det har med ipv6 att göra och att routern inte stödjer det och vissa säger MAC-låsning.

Är inte så hemma på nätverk så behöver hjälp. Jag får alltså kontakt med wifi, men att det dör efter 1 min, och sen återkommer osv. Vad är MAC-låsning och kan det ha något med detta att göra? Samt vad skulle ipv6 kunna medföra för fel i sammanhanget? Mitt nät via kabel till routern är stabilt.

Om ipv6 är problemet, vad ska jag köpa för router som stödjer detta som inte kostar skjortan (700-1000kr). Kikar man på diverse nätbutikers hemsidor så verkar dom inte lista om en router stödjer det eller inte.

Och jag har scannat efter lediga kanaler på bandbredden, detta hjälpte inte oavsett vad jag testade.

Hilfe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essa:

Om ipv6 är problemet, vad ska jag köpa för router som stödjer detta som inte kostar skjortan (700-1000kr). Kikar man på diverse nätbutikers hemsidor så verkar dom inte lista om en router stödjer det eller inte.
Hilfe!

Hej!
Angående IPv6 så har det INGET att göra med om man har anslutnings problem med kabel eller med wifi, de som påstår det är ofta ute och cyklar REJÄLT. .
Vad för problem du har med wifi delen på routern är inte lätt att säga då du inte har beskrivit vilka inställningar du använder, tex använder du 802.11n mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essa:

Hej,

Kan börja med att dra min historia. Jag hade BBB fram till för ett halvår sedan som fungerade utmärkt med min dator och en D-Link 636 router och en wi-fi sticka från asus.

Sen när vi flyttade och fick fiber från Tele2 så har problemen börjat, mitt nät över wifi droppar konstant så jag tappar anslutningen för att sen återgå, i jämna intervaller. Försökte en hel del men hittade ingen lösning på problemet så blev att köra med kabel till routern istället.

Köpte precis en ny dator och tänkte fira det med att fixa nätverket en gång för alla nu. Har googlat en del om problemet och verkar som att det är fler än jag som har problem med Tele2 och wifi, där vissa påstår att det har med ipv6 att göra och att routern inte stödjer det och vissa säger MAC-låsning.

Är inte så hemma på nätverk så behöver hjälp. Jag får alltså kontakt med wifi, men att det dör efter 1 min, och sen återkommer osv. Vad är MAC-låsning och kan det ha något med detta att göra? Samt vad skulle ipv6 kunna medföra för fel i sammanhanget? Mitt nät via kabel till routern är stabilt.

Om ipv6 är problemet, vad ska jag köpa för router som stödjer detta som inte kostar skjortan (700-1000kr). Kikar man på diverse nätbutikers hemsidor så verkar dom inte lista om en router stödjer det eller inte.

Och jag har scannat efter lediga kanaler på bandbredden, detta hjälpte inte oavsett vad jag testade.

Hilfe!

Vare sig IPv6 eller "mac-låsning" har något med problemet att göra.
Det har inte heller med din ISP att göra.

Eftersom problemet började i samband med att du flyttade skulle jag tro att det beror på andra förutsättningar för wifi i ditt nya boende.
Tjockare väggar, andra grannar, andra störkällor osv...

Några lösningsförslag: byt kanal, byt router, byt wifi-sticka, skaffa en extra AP.

Permalänk
Medlem

Gjorde en factoryreset och håller på att uppdatera firmware på routern, tog hem jobbdatorn och ska testa koppla den via wifi och se hur det går.

Vad är det för kommando man skriver för att pinga routern? Inte vanliga ping "routerns ip" utan med nå -p och -v hit och dit, så man får en kontinuelig ström av pings där man kan kolla ms och se hur ofta dippsen kommer.

Permalänk
Medlem

-t är det nog du letar efter.

Dra även ner inssider och kolla hur det ser ut med övriga nätverk i din omgivning.