Eduroam på WP8, funkar det på ditt universitet?

Permalänk
Medlem

Eduroam på WP8, funkar det på ditt universitet?

Jag har en windows phone 8 och studerar vid Umeå Universitet. Men kan inte få tillgång till eduroam och IT-avdelningen verka skita fullständigt i oss med wp. Hur ser situationen ut på ditt universitet? Har det alltid funkat, har dem fixat det nyligen pga påtryckningar eller struntar de i er också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte wp8 här, dock 7.5 och det fungerar utmärkt i Lund iaf.

Permalänk
Medlem

Har alltid fungerat här på KTH.

Permalänk

Yes vi kör med win8 mot Eduroam på högskolan Kristianstad och det funkar problemfritt.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillekernel:

Yes vi kör med win8 mot Eduroam på högskolan Kristianstad och det funkar problemfritt.

Frågan gällde WP8 (Windows Phone 8), inte Win8

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Fungerar med WP8 i Linköping!

Edit: Du måste också välja rätt lisense för att det ska fungear, kanske det du har missat?

Permalänk
Skrivet av anden12:

Frågan gällde WP8 (Windows Phone 8), inte Win8

oopps

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Jag har en windows phone 8 och studerar vid Umeå Universitet. Men kan inte få tillgång till eduroam och IT-avdelningen verka skita fullständigt i oss med wp. Hur ser situationen ut på ditt universitet? Har det alltid funkat, har dem fixat det nyligen pga påtryckningar eller struntar de i er också?

Eduroam på KTH funkar utmärkt med WP8 (och WP7.5 för den delen).
Det vara bara att logga in, preics som på datorn, så funkade det.

Jag behövde inte trixa med några inställningar utan allt sköttes automatiskt.

Permalänk
Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Fungerar med WP8 i Linköping!

Edit: Du måste också välja rätt lisense för att det ska fungear, kanske det du har missat?

Att Eduroam på LiU fungerar 23 % av gångerna överlag är en helt annan historia.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Att Eduroam på LiU fungerar 23 % av gångerna överlag är en helt annan historia.

Sluta ljug nu för tusan Blomqvist

Jag menar, 23% är ju allt för mycket. Tror vi måste gå ner lite till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fungerar med WP8 i Linköping!

Edit: Du måste också välja rätt lisense för att det ska fungear, kanske det du har missat?

Skrivet av krillekernel:

Med licens menar du certifikat då? Får att få tillgång till eduroam på umu måste man ladda hem tre certifikat varav två inte stöds av windows phone och där går man helt enkelt bet.

Här är lite info om hur det funkar på umu:
http://www.eduroam.umu.se/
Konfigurera eduroam för Android 4
Konfigurera eduroam för iPhone/iPad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Med licens menar du certifikat då? Får att få tillgång till eduroam på umu måste man ladda hem tre certifikat varav två inte stöds av windows phone och där går man helt enkelt bet.

Här är lite info om hur det funkar på umu:
http://www.eduroam.umu.se/
Konfigurera eduroam för Android 4
Konfigurera eduroam för iPhone/iPad

Aa, det var de jag menade.

För LiU fanns alla certifikatet alla fall, dock hade de inte samma namn som i guiderna man hittar. Behövde inte ladda hem något eftersom de redan fanns på mobilen, får möjligheten att göra det under Avancerade inställningar när man försökt ansluta till nätverket första gången.

Permalänk

WIndows Phone 8 funkar inte alls för eduroam, punkt.

Windows Phone saknar gundläggande funktioner för att på ett säkert sätt nyttja eduroam eftersom den inte kan verifiera servercertifikatet.
Detta gör att ingen som är rädd om sina lösenord skall använda en WP8 (eller WP7:a) för eduroam.
BTW så stödjer WP8 ej heller EAP-TLS vilket MS själva advokerar och är det vi kör på Umeå universitet för att slippa säkerhetsproblemen som lösenordsbaserade EAP-metoder innebär.
Om ni vill köra WiFi och eduroam på ett säkert sätt ska ni välja Apple eller nyare Android telefoner.

Mvh
Anders Nilsson
ITS Nätdrift
Umeå universitet

Permalänk

Eduroam funkar finfint här på Uppsala Universitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanNilsson:

Windows Phone saknar gundläggande funktioner för att på ett säkert sätt nyttja eduroam eftersom den inte kan verifiera servercertifikatet.
Detta gör att ingen som är rädd om sina lösenord skall använda en WP8 (eller WP7:a) för eduroam.
BTW så stödjer WP8 ej heller EAP-TLS vilket MS själva advokerar och är det vi kör på Umeå universitet för att slippa säkerhetsproblemen som lösenordsbaserade EAP-metoder innebär.
Om ni vill köra WiFi och eduroam på ett säkert sätt ska ni välja Apple eller nyare Android telefoner.

Mvh
Anders Nilsson
ITS Nätdrift
Umeå universitet

EAP-TLS är påväg men det verkar inte som det kommer dörrens någon gång under 2014. Kan du svara på om det kommer medföra att eduroam kommer funka med wp8 på Umu?

http://blogs.windows.com/windows_phone/b/windowsphone/archive...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stöd för EAP-TLS kommer i WP8.1, så snart kanske eduroam fungerar?
http://www.wpcentral.com/windows-phone-81-features

ett "kanske" för mycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Stöd för EAP-TLS kommer i WP8.1, så snart kanske eduroam kanske fungerar?
http://www.wpcentral.com/windows-phone-81-features

Hoppas det, Eduroam slutade fungera för mig för ett tag sedan.

Permalänk
Medlem

Kolla vad som kom upp igår på UmU:s kunskapsdatabas:
http://support.its.umu.se/entry.jspa?externalID=3382&category...

Det är en guide för hur du konfigurera eduroam för Windows Phone 8.1, wiho äntligen säger jag. Har tyvärr inte testa om/hur det funkar ska bli roligt med unlimited surf på universitet.

Är det förresten unlimited? Någon spärr brukar väl alltid finnas eller skapas i extrema fall. Vad är deras policy för torrents förresten, vi snackar om lagliga diton såklart. Roligt att vara early adopter av windows phone får bara mer och mer funktioner var dag, så sent som idag presenterade de gratis spotify.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan bekräfta att Eduroam fungerar. Ett certifikat behövde jag ladda ner från KTH och se till så jag hade rätt inloggningsinställningar m.m. Numera kopplar min 820 upp sig automatiskt på tex Centralen, Arlanda, KTH.

Permalänk
Medlem

Har win 8.1. Fungerar fint på LTH/Lund Universitet.

Permalänk
Medlem

Eduroam brukar ofta fungera att köra utan certifikat.

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.