Ladda upp och disskutera bilder tagna med mobilkameror.

Permalänk
Medlem

Ladda upp och disskutera bilder tagna med mobilkameror.

Har starta den tråd då vi kan lägga upp bilder tagna med diverse mobilkameror samt eventuellt lite synpunkter om kamera och bilden.

Här tänkte jag att vi kan jämföra, beundra och hata varandras bilder men även komma med lite konstruktiv kritik. Denna tråd kan även vara bra för den som är i mobilköpar tankar och vill få reda på vad de presterar i vardagen i handen på en lekman(även proffs får posta).

Jag ser helst att man laddar upp den högupplösta originalbilden. En lite guide följer nedan i mitt inlägg.

Jag kan väl börja med lite oredigerade kort knäppta med en Lumia 920:

• Original kamera applikationen

• Alla inställningar på auto

• Samt original programvara(före portico med andra ord)

Lägger även upp en gammal post bara för att få lite mer fart på det hela:

Blixten är faktiskt helt ok på Lumia 920 har gjort lite snabb jämförelse med syrrans 4s och vill påstå att lumia utklassar den totalt önskar jag hade bilderna här så ja kunde visa men tyvärr icke. Men L920 är en bra bit efter xenonblixt det kan man inte sticka under stolen, eller ja kortare avstånd gör den inte bort sig men när avstånden ökar så blir det värre.

ang. Blixtens olika lägen gillar jag inte att ha den i auto läget på någon kamera detsamma gäller för lumia 920. Jag önskar nästan att det inte existerade. Antingen vill du använde blixt eller inte och det behöver inte kameran avgöra för det vet jag bäst själv.

Utan blixt:

Med blixt:

Album med lite mer blixtjämförelser:
http://sdrv.ms/WS2mPr

Dold text

En lite guide om hur man kan att ladda upp bilder:

Jag använder mig av SkyDrive vilket är Microsofts svar på Google Drive, jag har laddat hem deras skrivbords applikation för att enkelt och smidigt ladda upp bilderna, det är bara att köra "drag and drop". Borde säkert kunna funka på ett liknande sätt på Google Drive då de också har en skrivbords applikation. Men åter till SkyDrive för att göra bilden tillgänglig för alla lägger jag den helt enkelt i public mappen alternativt lägger den vart du vill och sedan ändrar "delningsinställningar" till public så att alla kan se den.

Efter detta är färdigt går jag in på min SkyDrive via valfri webbläsare och högerklickar på den bilden du vill ladda upp och klickar på visa original då ska du komma till en ny sida där du ser hela bilden i dess fulla upplösning och kopiera URL:en(webbadress) för att sedan klistra den här på forumet med hjälp av funktionen "infoga bild". Du kan även klistra in adressen och göra den till en klickbar länk som tar dig direkt till originalbilden.

Jag hoppas alla förstår hur man kan gå tillväga för att ladda upp bilder. Alla sätt som funkar är tillåtna men ser helst att ni laddar upp originalbilden så att man har möjlighet att studera bilderna i detaljnivå.

Edit: "Drag and drop" funktionen Google Drive verkade inte funka för mig, förmodligen tar den väl bara lite tid på sig att synka till nätet. Man får ladda upp den via deras hemsida istället. Jag kommer att även inte åt originalbilden via internet för mig kan den bara visa en nerskalad version, om man laddar hem bilden får man däremot tillgång till originalbilden.

SkyDrive har även 7 GB jämfört med Google Drive som har 5 GB, däremot har man i Google Drive möjlighet att utöka lagringen till hela 16 TB för den som vill ladda upp mååånga bilder. Så Google Drive är inte bara dåligt. I SkyDrive kan man endast utöka till 107 GB(som i och för sig är billigare än Google Drives 100 GB alternativ).

Dold text

Fortfarande lite osäker på om denna tråd kanske skulle ligga under fotodelen i forumet mest kanske för att locka fotointresserade. Men nu hamna den här, skulle det föresten gå att lägga den på båda ställena och på något sätt synka den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul initiativ! Säkert många som vill se bilder tagna med olika telefoner.

Här en bild från en Sony Ericsson Xperia Arc:

Originalbilden i full storlek

Permalänk
Medlem

tagna med mobilkamera galaxy s3 4G

Inlägg återställt efter kompletterande information från användare.
Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

Är riktigt osäker på hur man gör,, ladda upp och visa bilder alltså, skulle gärna dela med mig , men har på känn att kan man klanta till det så skulle jag nog vara den självklara kandidaten. Kunde man be om en liten beskrivning/förklaring i hur man gör så lovar jag lite bilder efter helgen, skall upp till Orsa och åka lite cross, nä det blir inga bilder när jag åker över styret !!

Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk

Kul tråd
tagna med min Xperia Acro s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Har du använd dig av allt på auto inställningar eller har du varierat lite?

Riktigt snygga med Lumian, snyggare än vad jag har lyckats ta

Permalänk
Medlem

Gör TS som Nokia själva gjorde vid lumia lanseringen ?
D.v.s ta bilder med proffskameror och glömma att pshoppa bort spegelbilderna av fotografen ?

Permalänk
Medlem

Tagna med min 4s

[URL="http://forumbilder.se/CDD05/img-0753"]

[/URL

Tydligen så försämrade forumbilder kvalitén något...

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk

Nokia Lumia 920. Handhållet på automatiska inställningar.

Permalänk
Medlem

Tagna med Lumia 920. Inte ändrat något på inställningarna utan bara tagit kort (förutom ändrat till Närbild på någon bild)

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Är riktigt osäker på hur man gör,, ladda upp och visa bilder alltså, skulle gärna dela med mig , men har på känn att kan man klanta till det så skulle jag nog vara den självklara kandidaten. Kunde man be om en liten beskrivning/förklaring i hur man gör så lovar jag lite bilder efter helgen, skall upp till Orsa och åka lite cross, nä det blir inga bilder när jag åker över styret !!

Lägger upp en bild till tagen med Sony Ericsson Xperia Arc och skriver en liten förklaring hur jag gör.

Laddar upp bilden på forumbilder.se, och klistrar in länken för att visa stora bilder i forum alt 1:

Laddar sedan även upp bilden på http://imageshack.us/ (välj Do not resize i rull menyn) och länkar till bilden i full storlek där:
http://img194.imageshack.us/img194/8485/dsc0236foh.jpg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Verkar inte vara så mycket diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av inze:

Kul initiativ! Säkert många som vill se bilder tagna med olika telefoner.

Här en bild från en Sony Ericsson Xperia Arc:

http://forumbilder.se/CDCT9/xpeia-arc.jpg

Originalbilden i full storlek

Nämen titta, Västervik! Nu fick man hemlängtan

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Medlem

Respons på diverse inlägg:

------------------------------------------------------------------

Skrivet av bAkewelle:

Förlåt för att jag frågar men vad vill du framföra med denna bild? Du får ursäkta min arga ton och kom ihåg ta inget som du läser på internet personligt.

Skrivet av Tuxsux:

Dold text

Har lagt till en guide för det i första inlägget. Men vi vill i alla fall se någon bild på crossen din.

Skrivet av Reyintaz:

Har du använd dig av allt på auto inställningar eller har du varierat lite?

Riktigt snygga med Lumian, snyggare än vad jag har lyckats ta

Tack så mycket för komplimangen, roligt att det uppskattas. Har själv knäppt uppemot 6000 bilder med min Lumia nu så det borde ju var konstigt om inte någon av dem blev lyckade. Och vid just detta tillfälle hade jag nästintill optimala förhållanden på min sida. Vill även påpeka att jag hade handskar på mig när jag knäppte bilden, älskar att den har en dedikerad kameraknapp.

Har lagt till info om inställningar i mitt inlägg nu.

Skrivet av Svensktiger:

Gör TS som Nokia själva gjorde vid lumia lanseringen ?
D.v.s ta bilder med proffskameror och glömma att pshoppa bort spegelbilderna av fotografen ?

Visst använder jag proffskamera, står ju att det är fotat med en Lumia 920 kan inte bli mer proffs än det.

Men jag tar det som att du tyckte bilderna var fina och tackar så hemskt mycket för det. Din kommentar gjorde min dag.

Annars tyckte jag att Nokias reklamkampanj var ganska informativ hade gärna sett att htc hade gjort något liknande för att visa fördelen deras kamera med ett färre antal men istället större pixlar, har letat lite men inte hittat något.

Skrivet av N0iZE:

Fina bilder men ladda gärna upp dem högupplösta versionerna. Kolla in min guide i första inlägget.

Skrivet av MrPhilicorda:

Fina bilder det finns verkligen inte många kameror som slår Lumia 920 på fingrarna när det är mörkt. Jag hade gärna tagit del av dem högupplösta versioner för att jämföra lite noggrannare mot mina egna kort då jag upplevt att min Lumia 920 ibland kan prestera lite halvtaskigt i sådana förhållanden.

Skrivet av tcntad:

Men då är väl på tiden att vi startar lite diskussion då.

Fint kort förresten den känns väl komponerad möjligtvis känns den aningen överexponerad. Säger det än en gång att jag gärna hade sett originalbilden. Vilken kamera använde du föresten? Eller han kanske vill vara anonym?

Skrivet av inze:

Lägger upp en bild till tagen med Sony Ericsson Xperia Arc och skriver en liten förklaring hur jag gör.

Laddar upp bilden på forumbilder.se, och klistrar in länken för att visa stora bilder i forum alt 1:

http://forumbilder.se/CDD37/dsc-0236.jpg

Laddar sedan även upp bilden på http://imageshack.us/ (välj Do not resize i rull menyn) och länkar till bilden i full storlek där:
http://img194.imageshack.us/img194/8485/dsc0236foh.jpg

Dold text

Varför infogar du inte bara den högupplösta bilden från imageshack istället för att använda forumbilder som bara verka tillåta bilder i låg upplösning? Verkar inte fylla någon vettig funktion förutom att försämra.

Skrivet av ENC1:

Nämen titta, Västervik! Nu fick man hemlängtan

Jag ser helst att vi undviker denna typ av inlägg med "oneliners" som inte säger speciellt mycket. Hade du istället även laddat upp en bild eller kanske kommit med lite konstruktiv kritik till fotografen som t.ex:

Skrivet av DjSweetBazz:

Kul tråd
tagna med min Xperia Acro s
http://i.imgur.com/1HbYzQK.jpg

http://i.imgur.com/FFQ7MrM.jpg

Dold text

"Oneliner"

Fint kort grymma ljusförhållanden men om man knäpper kort på ett hus/byggnad och inte riktigt får med hela så backa gärna något steg eller böj dig ner för att få med hela byggnaden. Jag tycker personligen att det blir ett finare kort och det känns mer genomtänkt och proffsigt. Gäller självklart inte endast kort på hus och byggnader utan när du fotar på allt möjligt tänk efter en extra sekund så att du får med allt och inte "förstör" något objekt.

Dölja allt på detta sätt kanske blev jätte snyggt med tyckte det blev så himla långt och tog upp onödig plats. Men försökte fixa till det så det blev lite trevligare ni får väl hojta till ifall det är oumbärligt.

Dold text

Roligt att idén verka uppskatas.

Här kommer två bilder till knäppta med Lumia 920:

• Alla inställningar på auto(macro läge på andra bilden)

Tack för mig.

Föresten gör jag fel eller det kanske inte är tänkt att man ska hålla på med några längre inlägg på detta forum eller på forum generellt men det är väldigt osmidigt med en så lite ruta att jobba i. Går det justera på något sätt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture6600:

Respons på diverse inlägg:

Förlåt för att jag frågar men vad vill du framföra med denna bild? Du får ursäkta min arga ton och kom ihåg ta inget som du läser på internet personligt.

Har lagt till en guide för det i första inlägget. Men vi vill i alla fall se någon bild på crossen din.

Tack så mycket för komplimangen, roligt att det uppskattas. Har själv knäppt uppemot 6000 bilder med min Lumia nu så det borde ju var konstigt om inte någon av dem blev lyckade. Och vid just detta tillfälle hade jag nästintill optimala förhållanden på min sida. Vill även påpeka att jag hade handskar på mig när jag knäppte bilden, älskar att den har en dedikerad kameraknapp.

Har lagt till info om inställningar i mitt inlägg nu.

Visst använder jag proffskamera, står ju att det är fotat med en Lumia 920 kan inte bli mer proffs än det.

Men jag tar det som att du tyckte bilderna var fina och tackar så hemskt mycket för det. Din kommentar gjorde min dag.

Annars tyckte jag att Nokias reklamkampanj var ganska informativ hade gärna sett att htc hade gjort något liknande för att visa fördelen deras kamera med ett färre antal men istället större pixlar, har letat lite men inte hittat något.

Fina bilder men ladda gärna upp dem högupplösta versionerna. Kolla in min guide i första inlägget.

Fina bilder det finns verkligen inte många kameror som slår Lumia 920 på fingrarna när det är mörkt. Jag hade gärna tagit del av dem högupplösta versioner för att jämföra lite noggrannare mot mina egna kort då jag upplevt att min Lumia 920 ibland kan prestera lite halvtaskigt i sådana förhållanden.

Men då är väl på tiden att vi startar lite diskussion då.

Fint kort förresten den känns väl komponerad. Säger det än en gång att jag gärna hade sett originalbilden. Vilken kamera använde du föresten? Eller han kanske vill vara anonym?

Varför infogar du inte bara den högupplösta bilden från imageshack istället för att använda forumbilder som bara verka tillåta bilder i låg upplösning? Verkar inte fylla någon vettig funktion förutom att försämra.

Jag ser helst att vi undviker denna typ av inlägg med "oneliners" som inte säger speciellt mycket. Hade du istället även laddat upp en bild eller kanske kommit med lite konstruktiv kritik till fotografen som t.ex:

"Oneliner"

Fint kort grymma ljusförhållanden men om man knäpper kort på ett hus/byggnad och inte riktigt får med hela så backa gärna något steg eller böj dig ner för att få med hela byggnaden. Jag tycker personligen att det blir ett finare kort och det känns mer genomtänkt och proffsigt. Gäller självklart inte endast kort på hus och byggnader utan när du fotar på allt möjligt tänk efter en extra sekund så att du får med allt och inte "förstör" något objekt.

Dölja allt på detta sätt kanske blev jätte snyggt med tyckte det blev så himla långt och tog upp onödig plats. Men försökte fixa till det så det blev lite trevligare ni får väl hojta till ifall det är oumbärligt.

Dold text

Roligt att idén verka uppskatas.

Här kommer två bilder till:

• Alla inställningar på auto(macro läge på andra bilden)

https://d1nlaw.dm1.livefilestore.com/y1pIG1kVUpmJlhulEHP38CEQ...

https://nvguww.dm1.livefilestore.com/y1peIzChJ_Io78Q42SRn4GM_...

Tack för mig.

Föresten gör jag fel eller det kanske inte är tänkt att man ska hålla på med några längre inlägg på detta forum eller på forum generellt men det är väldigt osmidigt med en så lite ruta att jobba i. Går det justera på något sätt?

Om du har Google Chrome kan du själv ställa in storleken

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Om du har Google Chrome kan du själv ställa in storleken

Ok tack så mycket för hjälpen. Kommer att vara mycket användbart vid framtida inlägg och redigeringar.

"Nere i högra hörnet där du skriver kan du dra ut fönstret till önskad storlek. Det är som linjer i hörnet om du kan se det? " - Pantsoff

Funkar i Google Chrome men tyvärr inte i Internet Explorer 10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

OPERATIV: Win 11
DATOR:två hyfsade laptops, ej för gaming men redigering av bilder.

Bra sugen på att ersätta op i en lap till debian

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder från mig, några med min N8'a och sen övriga med lumia 920 (filnamnet börjar på WP*)
Alla bilder är obehandlade, försöker göra det så bra som möjligt till att börja med

http://sdrv.ms/SsBeqO

N8

Lumia 920

Snö-bilden fick mig att börja störa mig på min ips-skärm, damn you anti-glare
Sen, så gillar jag inte hur lumia 920 efterbehandlar bilderna, dåligt nokia !

Visa signatur