Ladda upp och disskutera bilder tagna med mobilkameror.
Har starta den tråd då vi kan lägga upp bilder tagna med diverse mobilkameror samt eventuellt lite synpunkter om kamera och bilden.
Här tänkte jag att vi kan jämföra, beundra och hata varandras bilder men även komma med lite konstruktiv kritik. Denna tråd kan även vara bra för den som är i mobilköpar tankar och vill få reda på vad de presterar i vardagen i handen på en lekman(även proffs får posta).
Jag ser helst att man laddar upp den högupplösta originalbilden. En lite guide följer nedan i mitt inlägg.
Jag kan väl börja med lite oredigerade kort knäppta med en Lumia 920:
Original kamera applikationen
Alla inställningar på auto
Samt original programvara(före portico med andra ord)

Lägger även upp en gammal post bara för att få lite mer fart på det hela:
Blixten är faktiskt helt ok på Lumia 920 har gjort lite snabb jämförelse med syrrans 4s och vill påstå att lumia utklassar den totalt önskar jag hade bilderna här så ja kunde visa men tyvärr icke. Men L920 är en bra bit efter xenonblixt det kan man inte sticka under stolen, eller ja kortare avstånd gör den inte bort sig men när avstånden ökar så blir det värre.
ang. Blixtens olika lägen gillar jag inte att ha den i auto läget på någon kamera detsamma gäller för lumia 920. Jag önskar nästan att det inte existerade. Antingen vill du använde blixt eller inte och det behöver inte kameran avgöra för det vet jag bäst själv.
Utan blixt:

Med blixt:

Album med lite mer blixtjämförelser:
http://sdrv.ms/WS2mPr
En lite guide om hur man kan att ladda upp bilder:
Jag använder mig av SkyDrive vilket är Microsofts svar på Google Drive, jag har laddat hem deras skrivbords applikation för att enkelt och smidigt ladda upp bilderna, det är bara att köra "drag and drop". Borde säkert kunna funka på ett liknande sätt på Google Drive då de också har en skrivbords applikation. Men åter till SkyDrive för att göra bilden tillgänglig för alla lägger jag den helt enkelt i public mappen alternativt lägger den vart du vill och sedan ändrar "delningsinställningar" till public så att alla kan se den.
Efter detta är färdigt går jag in på min SkyDrive via valfri webbläsare och högerklickar på den bilden du vill ladda upp och klickar på visa original då ska du komma till en ny sida där du ser hela bilden i dess fulla upplösning och kopiera URL:en(webbadress) för att sedan klistra den här på forumet med hjälp av funktionen "infoga bild". Du kan även klistra in adressen och göra den till en klickbar länk som tar dig direkt till originalbilden.
Jag hoppas alla förstår hur man kan gå tillväga för att ladda upp bilder. Alla sätt som funkar är tillåtna men ser helst att ni laddar upp originalbilden så att man har möjlighet att studera bilderna i detaljnivå.
Edit: "Drag and drop" funktionen Google Drive verkade inte funka för mig, förmodligen tar den väl bara lite tid på sig att synka till nätet. Man får ladda upp den via deras hemsida istället. Jag kommer att även inte åt originalbilden via internet för mig kan den bara visa en nerskalad version, om man laddar hem bilden får man däremot tillgång till originalbilden.
SkyDrive har även 7 GB jämfört med Google Drive som har 5 GB, däremot har man i Google Drive möjlighet att utöka lagringen till hela 16 TB för den som vill ladda upp mååånga bilder. Så Google Drive är inte bara dåligt. I SkyDrive kan man endast utöka till 107 GB(som i och för sig är billigare än Google Drives 100 GB alternativ).
Fortfarande lite osäker på om denna tråd kanske skulle ligga under fotodelen i forumet mest kanske för att locka fotointresserade. Men nu hamna den här, skulle det föresten gå att lägga den på båda ställena och på något sätt synka den?
Acer Aspire 5738z | Windows 10 Build 9926
Nokia Lumia 930 | Windows Phone 8.1
Ladda upp och diskutera bilder tagna med mobilkameror
Framtiden för NFC?
Eduroam på WP8, funkar det på ditt universitet?