Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Medlem

Jag tror mig veta varför de inte vill införa programkort
och inloggningar på svtplay.
Den enkla anledningen är troligen att det skulle bli för
få betalande.

Ur konsumentens synvinkel är det det enda raka.
Vill du ha varan - betala, vill du inte - slipper du.

Jag betalar, men vill inte bli tvingad.

Skattefinansierad? Eller hur "fri TV" som måste förlita sig
på politikernas nycker för att få anslag. Är du inte tillräckligt PK
så blir det mindre pengar nästa budget. Och tanken på en progressiv
skatt är löjlig. De som jobbar mest har inte tid att titta på TV men ska
dra störst lass.

Permalänk

Vet då inte det gick då senast jag testade men dom ändrar om ju om hela tiden.
Men det faller ju ändå för man kan väl se SVT genom Viaplay?
Ang flashplayer stödet så kommer det väl svårt att se SVT även om man vill i smartphones med nu då nyare Android versioner tagit bort flashplayer och Iphone har ju aldrig haft det. Det kommer inte heller några nua versioner för Linux heller numera bortsett från en del underhållsfixar på gammal version.
SVT borde satsa på HTML5 istället som är framtiden och fungerar på alla OS.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Tycker all skall sluta klaga här och skicka era åsikter till Radiotjänsten istället.

https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Skicka-ett-meddelan...

0771-91 00 04 - Vardagar kl 9.00-17.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tyvärr har SVT också skit, men det är ju en del av public service att tillfredsställa alla, den stora massan, stora som små, invandrad grek som traditionell svensk bondpensionär. Något för alla dvs. Personligen gillar jag inte melodifestivalen och tycker att det är ett grymt slöseri med pengar, skitmusik med skitartister. Men så tittar jag inte på det heller. Ang Robinson så var ju det också uppskattat av många, och verkligen en succé som spred sig till andra länder.

Men du kommer ju inte med motargument, du listar bara ett par program som du tycker är skit? Som dessutom tusentals andra verkligen gillar. Givetvis är inte allt dom sänder skräddarsytt efter ditt tyckande, utan det ska vara till för alla. Lite det som är grejen med public service, blandning åt alla, och den uppgiften utför dom ju väldigt bra.

Jag är invandrad tjeck, och jag tycker inte det är nästan nåt som passar mig på SR/SVT/UR.

Det är minst lika mycket propaganda som i alla andra medier, och angående att "passa alla", så är det ju uppenbarligen så att "Public Service" tvärtom ofta har udden riktad mot, och är direkt fientliga mot folk i gemen, deras upplevelser och åsikter.

Det påminner faktiskt otroligt mkt om fd. Tjeckoslovakien (fast mer fientligt mot sitt eget folk och land). Ja, jag mår verkligen illa in i märgen för att tvingas finansiera vänsterns privata lilla ankdamm. TV-soffor där politiska extremister presenteras som mainstream, och bjuder in sina lika extremistiska kompisar, för att prata om saker, och ur en vinkel, som nästan enbart berör och tilltalar "eliten" i svenska "storstäders" innerstäder.

Så att du tycker att blandningen (som dessa journalister som till minst 80% röstar vänster http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-fored... ) skapar, är "jättebalanserad och härligt", måste ju betyda att du delar deras politiska världsbild.

För speciellt UR och Kunskapskanalen t.ex, är ju många ggr mer obalanserade och extremt vinklade än FOX News (fast åt andra hållet). Rena rama DDR allt som oftast.

Permalänk
Medlem

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftspl...
Taget direkt från radiotjänst:
Utrustning som t ex en dator eller surfplatta med Internetuppkoppling är nu en tv-mottagare i juridisk mening och därmed avgiftspliktig. Sådan utrustning blev avgiftspliktig i och med att tv-sändningar blev tillgängliga på webben.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Vet då inte det gick då senast jag testade men dom ändrar om ju om hela tiden.
Men det faller ju ändå för man kan väl se SVT genom Viaplay?

Kan man? Utan att betala för viaplay?
Det gäller ju dessutom att man kan se deras sändningar, inte bara "gamla" play-sidan.

Jag vet inte dock, har inte testat. Googlade lite bara och svaret från SVT är ju mindre än en månad gammalt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Erbjuder SVT någon support folk kan ringa om de inte får det att fungera på sina datorer/plattor?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jochman:

SVT SR och UR ägnar sig åt public service och är en statlig funktion i stil med sjukhus och skolor och motorväg. Det mesta av ditt liv är du frisk och går inte i skolan. Det mesta av ditt liv tittar du inte på svt, same same.

Hur kan du jämföra sjukhus och skolor med Melodifestivalen, Idiot abroad och Hockeykväll?

Om de höll sig till vad de ska pyssla med (Public Service) och med den budget som krävs för ändamålet skulle antagligen debatten se annorlunda ut.
Men nu bränner SVT 3,8 miljarder varje år på trams. Varför i hela fridens namn ska jag betala 2000 kr om året för det?

Visa signatur

Don´t believe his lies

Permalänk
Medlem

tur man vare sig äger tv mobil eller annan elektronik! dessa forna öststatsmetoder gillar ja inte....

Visa signatur

4070 super - amd ryssen 5700x -
3070ti - intel 12700KF
laptop 3070ti

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Kan man? Utan att betala för viaplay?
Det gäller ju dessutom att man kan se deras sändningar, inte bara "gamla" play-sidan.

Jag vet inte dock, har inte testat. Googlade lite bara och svaret från SVT är ju mindre än en månad gammalt

Spelar ingen roll om man måste betala eller inte.
Du har möjlighet att ta emot TV sändningar och är därför en TV mottagare.
Du måste betala till CD, Viasat bla med parabol med för att kunna se på SVT så ingen skillnad där.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Radiotjänsten, sluta larva er!!!

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Jag ger upp kan inte enss få domstols beslut från radiotjänst. De hänvisar till lagen om tv avgigt men länkar inte till den. För några år sedan gjorde de det. Och radio som de skrive är det lagstadgat att man inte ska behöva betala för. I händelse av krig eller katastrof så ska alla ha en nämligen.
SEN KAM MAN TYCKA ATT 2013 BORDE SVT (http://www.radiotjanst.se) ha en pdf eller dyrlikt till sinna påståenden. i min värd betyder paragraf 2a utan angiven lag att de inte vill att man läser del 1 eller 4 pungt 6

Edit:
Ber om ursäkt för att jag ragar. men lag + lag + prejudat.
ingen lag ingen lag och inget domstolsbeslut är strafbart om man leker myndighet och då säger att så här är det men inte har källhänvisning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Om man har en mobiltelefon hemma som man surfar med då? Räknas det också som en dator?

Speciellt om det är en telefon som inte klarar av att visa upp svtplay material?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Defender:

http://www.radiotjanst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Avgiftspl...
Taget direkt från radiotjänst:
Utrustning som t ex en dator eller surfplatta med Internetuppkoppling är nu en tv-mottagare i juridisk mening och därmed avgiftspliktig. Sådan utrustning blev avgiftspliktig i och med att tv-sändningar blev tillgängliga på webben.

Ok dom har uttryckt sig så på deras sida men tror ändå det blir a´svårt att slippa även om man saknar uppkoppling.
För isf kan man ju skaffa en Google Nexus 7 med enbart Wifi och enbart använda det lokalt i nätverket utan internetuppkoppling.
Själva surfplattan har ju ingen internetuppkopplong då utan bara till ett lokalt nätverk som man strömmar filmer och musik från.
Det argumentet kommer inte att hålla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
Vet inte om jag håller med Radiotjänst. Datorn är ej avsedd för att ta emot TV-sändningar men den kan ta emot och det är något helt annat. Det där kommer nog prövas i domstol tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Spelar ingen roll om man måste betala eller inte.
Du har möjlighet att ta emot TV sändningar och är därför en TV mottagare.
Du måste betala till CD, Viasat bla med parabol med för att kunna se på SVT så ingen skillnad där.

Klart det spelar roll om du måste ha abbonemang hos en tredje part.
Och vad jag kan se snabbt tittat på viaplays hemsida står det inget om SVT1 och TV2 sänds där.

Om inget ändrats behöver man inte betala viasat för SVT, fria kanalerna fungerade åtminstone förr utan kort.

Och om SVT själva säger att play inte fungerar på PS3 så kan de omöjligt kräva licens för den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Klart det spelar roll om du måste ha abbonemang hos en tredje part.
Och vad jag kan se snabbt tittat på viaplays hemsida står det inget om SVT1 och TV2 sänds där.

Om inget ändrats behöver man inte betala viasat för SVT, fria kanalerna fungerade åtminstone förr utan kort.

Och om SVT själva säger att play inte fungerar på PS3 så kan de omöjligt kräva licens för den.

Om du har parabol så måste du ha abbonemang hos Viasat eller CD för att kunna se SVT och det är lika mycket 3e part som Viaplay.
Du måste ha ett kort för att kunna se SVT det är bara genom marknätet du kan få dom okodat.
Däremot kan man få depositionskort för en viss summa för att få tillgång till SVT.
Men oavsett så har det noll betydelse för du har möjlighet att ta emot TV sändningar så därför är det en TV mottagare.
Om det kostar eller inte saknar betydelse.
Det SVT säger är att det inte fungerar genom deras svtplay sida men dom säger inget om att det inte fungerar med Viaplay.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tivook svårt att säga paragraf 1 säger att du ska ha en tv motagere. Vad som är en tv motagare är däremot inte ofencielt. Det strå t.ex att "2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
"*
så jag kan inte se att din mobioltelefon är bygd för den delen.

*http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Edit: Så det falerar på "som är avsedd att" mitt internet är inte till för detta även om jag kan gå in på t.ex google eller facebook eller sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tyvärr har SVT också skit, men det är ju en del av public service att tillfredsställa alla, den stora massan, stora som små, invandrad grek som traditionell svensk bondpensionär. Något för alla dvs. Personligen gillar jag inte melodifestivalen och tycker att det är ett grymt slöseri med pengar, skitmusik med skitartister. Men så tittar jag inte på det heller. Ang Robinson så var ju det också uppskattat av många, och verkligen en succé som spred sig till andra länder.

Men du kommer ju inte med motargument, du listar bara ett par program som du tycker är skit? Som dessutom tusentals andra verkligen gillar. Givetvis är inte allt dom sänder skräddarsytt efter ditt tyckande, utan det ska vara till för alla. Lite det som är grejen med public service, blandning åt alla, och den uppgiften utför dom ju väldigt bra.

Jo jag kom med ett motargument, det är skillnad mellan en dator och en TV, vilket detta handlar om, inte smita från TV-licensen (notera ordet TV). Varför i hela friden ska vi betala licens för att använda våra datorer? Det finns noll logik och att man överhuvudtaget tycker det är positivt är naivt i mina ögon. Sen om att zappa mellan olika kanaler på TV för att fördriva tiden är en helt annan sak, men jag drog upp exempel på vad den så kallade public service, dvs. en massa onödig underhållning, något som INTE public service borde ha, jag tycker att public service ska finnas där, men då får det räcka med en kanal som visar samhällsnyttig information.

Så kom med ett argument varför jag ska betala Eva Hamilton och hennes maffiabröder pengar för att jag använder en dator, smartphone eller surfplatta?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

tivook svårt att säga paragraf 1 säger att du ska ha en tv motagere. Vad som är en tv motagare är däremot inte ofencielt. Det strå t.ex att "2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).
"*
så jag kan inte se att din mobioltelefon är bygd för den delen.

*http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19890041.HTM

Bra. Kommer dom då hem till mig så har jag min bredbandsuppkoppling för att surfa på med min telefon då 3G/4G sändningen inomhus är dålig. Telefonen är en gammal harv som inte klarar av att installera SVT play.

Tack för kaffet radiotjänst, kuk i röven på er osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dem vet ju inte om du har en dator så det är bara o säga att man inte har någon i vilket fall som helst!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Verkar som att även om man har Bahnhof och blockerar SVT Play så får man betala ><. http://radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/...

Detta är ju inte klokt

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Skrivet av Gforcegtx550:

Verkar som att även om man har Bahnhof och blockerar SVT Play så får man betala ><. http://radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/...

Detta är ju inte klokt

Är ju bla det jag försökt säga hela tiden men få som har lyssnat.
Det är jämförbart med plombera, montera lös tuners t.ex. och det är bara företag och föreningar som får göra det.

Visa signatur

Permalänk

Jag tänker starta en hemsida.. lägga upp en film-snutt.. sedan fakturera srt på 500kr i månaden för att dom har tillgång att gå in och titta på den via internet.. För det är exakt vad dom gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Förut vad det ju bara att säga att man ej ägde varken TV eller radio, hur gör man nu? Kan dom kolla upp om man har internet-anslutning eller går det att säga att man inte har något?

Moralsnack undanbedes, jag är INTE intresserad av att höra vad som är rätt och vad som är fel.

Bara fortsätt på samma sak, säga du inte har dator/surfplatta, tv, mobil, ps3, xbox , digitalbox, parabol. Bor i en hydda i skogen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska skicka en fruktkorg till Radiotjänst och sedan en faktura... om dom har ätit ur fruktkorgen skiter jag i... för dom KAN ha gjort det. Logiskt så det skriker om det.

Jag är dock vääääldigt nyfiken på vilken instans som helt ärligt kan påstå att en dator är avsedd för att ta emot tv-sändningar, för det är sådan utrustning som ska vara belagd med avgiften. Nog för att en dator, surfplatta KAN göra det... men det är fan inte det dom är AVSEDDA för.. en jävla skillnad.
Eller har jag missat något med detta?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av VagenTG:

Jag är invandrad tjeck, och jag tycker inte det är nästan nåt som passar mig på SR/SVT/UR.

Det är minst lika mycket propaganda som i alla andra medier, och angående att "passa alla", så är det ju uppenbarligen så att "Public Service" tvärtom ofta har udden riktad mot, och är direkt fientliga mot folk i gemen, deras upplevelser och åsikter.

Det påminner faktiskt otroligt mkt om fd. Tjeckoslovakien (fast mer fientligt mot sitt eget folk och land). Ja, jag mår verkligen illa in i märgen för att tvingas finansiera vänsterns privata lilla ankdamm. TV-soffor där politiska extremister presenteras som mainstream, och bjuder in sina lika extremistiska kompisar, för att prata om saker, och ur en vinkel, som nästan enbart berör och tilltalar "eliten" i svenska "storstäders" innerstäder.

Så att du tycker att blandningen (som dessa journalister som till minst 80% röstar vänster http://www.journalisten.se/nyheter/svenska-journalister-fored... ) skapar, är "jättebalanserad och härligt", måste ju betyda att du delar deras politiska världsbild.

För speciellt UR och Kunskapskanalen t.ex, är ju många ggr mer obalanserade och extremt vinklade än FOX News (fast åt andra hållet). Rena rama DDR allt som oftast.

På förekommen anledning (och det finns säkert mer sånt här i tråden - har precis loggat in) så vill jag påminna alla Sweclockers medlemmar att det här är en fråga om en licensavgift och att den här sortens rabiat högersnack varken är relevant eller gynnar det stora flertal av oss som bara helt enkelt inte vill betala för något vi inte nyttjar.

Att majoriteten av media representerar en verklighetsuppfattning som skiljer sig från Avpixlat och Flashback, gör den inte till "rena rama DDR" - den sortens påståenden säger bara mer om dem som säger såna dumheter.

För den absoluta majoriteten av svenska folket, liksom för Sweclockers medlemmar, är ju inte problemet att SVT inte säger precis vad vi vill höra, utan att vi inte vill tvingas betala för nåt vi inte tittar på.
Så håll kritiken på den sakliga nivån istället för att komma med svepande konspirationsteorier om hur Public Service skulle vara "direkt fientliga mot folk i gemen" - den sortens foliehattande gynnar verkligen inte motståndet mot Radiotjänsts licenskrav.

Permalänk
Medlem

Snart tar väl staten betalt bara för att man slpper en fis i sin goda ro med, alla hem har en fisometer som mäter hur mycket mök man lägger, 13 kr / per fis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fakie:

Usch, baka in det i skatten istället.

Visst, det vore ju det logiska och smidigaste istället för den vidriga häxjakten som radiotjänst brukar ägna sig åt, ett kontrollsamhälle vill väl väldigt få ha, avskräckande exempel finns det ju gott om historiskt sett, tänk DDR om man ska hårddra det och det tycker jag man gott och väl kan göra när det gäller övervakning av medborgare. Alliansen skulle aldrig gå med på det dock. Rimmar ju inte bra med deras skattesänkarprofil och undantag även om det är en lysande idé är de alldeles för fyrkantiga för att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bara fortsätt på samma sak, säga du inte har dator/surfplatta, tv, mobil, ps3, xbox , digitalbox, parabol. Bor i en hydda i skogen!

Okey, men dom kan inte kolla om något IP är bundet till ens adress eller likande? Tänkte om det går att kontakta bredbandsbolaget och få ut uppgifter då det är ett lagbrott att inte betala om man innehar något av det nämnda.