Är ni ägare av iRiver iFP-180T 128MB ??

Permalänk
Medlem

Är ni ägare av iRiver iFP-180T 128MB ??

Såg en hel del testet på denna spelaren, och eftersom jag är ute efter en liten spelare med 128mb minne så tycker jag denna verkar rocka.. någon som har den och kan bekräfta?? är den bättre än MuVO??

Permalänk
Hedersmedlem

Den är lite större än MuVon och måste kopplas in med kabel, men den har fler features, t.ex. display och FM-radio.

Jag ville inte ha några imho onödiga features så för mig blev det en MuVo.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag är jättenöjd med min. Är väldigt lätt och liten + att radio inte är helt fel. Den har även kraftig uteffekt så att man slipper köra med max volym för att bli nöjd. Drivs av 1 x batteri (Freestylebatteri) som brukar räcka ungefär en vecka för mej och då lyssnar jag ganska ofta. Den enda nackdelen är att man måste ha ett speciellt program för att föraöver låtarna.

Permalänk
Medlem

låter som en drömspelare för mig med.... såg den på mp3spelare.com

men kan man inte bara köra in den i USB och dra dom till spelaren?? eller är det obligatorisk användning av mjukvaran..??

förresten vet du några ställen i sverige som säljer den??

Permalänk
Medlem

andersz,

Jag är mycket nöjd med min 180T. Dock tycker jag att 128MB är alldeles för lite. På www.iriver.com kan man läsa att iRiver kommer släppa en 512MB version inom en snar framtid, vilket bådar gott, eftersom själva spelaren är helt klart den bästa mp3-spelare jag någonsin använt, rört eller sett.

Den enda nackdel jag kan komma på är att man _måste_ använda sig av "iRiver iFP manager" programmet för att överföra låtar till spelaren.

Jag tror att även www.komplett.se säljer den men jag köpte min på www.mp3spelare.com och det funkade alldeles finemang. Snabbt och bra. Jag tycker dock att du borde statsa på iFP 190T (256MB) istället så du inte behöver swappa låtar lika ofta. Fast smakar det så kostar det....

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Yago: tack mkt värdefulla tips.. jag har själv använt Minidisc innan så jag är van vid "1CD i mkt god kvalite musik". Jag ville bara ha en liten spelare med MINST 128mb minne som var GRYMT liten inga små krav här inte

så IRiver fastnade jag för direkt...

jag är ju lite fattig nu och 1000kr extra för 128mb smakar och kostar

Permalänk
Medlem

Jag köpte min på www.directman.com ! Bra pris och väldigt snabb leverans. Beställde på en söndag och fick den på tisdagen efter.

Det är väldigt skönt att man kan uppdatera spelaren för framtida format och funktioner. Dock är det ju som sagt en nackdel att man måste ha deras program för att föra över låtarna. Detta gör att man för tillfället måste köra något windows os. Men jag har läst att man håller på att göra ett linux program oxå.

Permalänk
Medlem

Jag handlade en iRiver iFP-190CT, dvs apparaten med 256MB minne, eftersom 128 verkade lite klent.
Med 256MB får man dock plats med runt tre timmar musik i bra kvalité (192kbps).

Spelaren är pytteliten, får plats i fickan riktigt fint, och drivs tydligen 20h med ett endaste batteri. Ljudet är minst lika bra som på min bärbara CD-spelare, men den är en sjättedel så stor och rymmer dubbelt så mycket musik.

Det som fick mig att skaffa en iRiver var egentligen inte minnet, utan helt enkelt att den hade bättre funktioner. Man kan se vilken låt som spelas; man kan bestämma om man vill köra slumpvist valda låtar ur en speciell katalog, eller ur hela gänget låtar på spelaren, eller i bokstavsordning. Radio var skoj, men rätt värdelöst eftersom jag aldrig lyssnar på det.

Angående att man måste ha speciellt program för att föra över filer så är det en nackdel, men inte en stor sådan. Programmet fungerar väldigt bra för mig, dock kan jag se att det blir ett problem för de stackare som kör Linux. Mycket skoj att kunna använda den som "diskett" i alla fall.

Knäpp som jag är tycker jag även att spelaren är jävlans snygg.

En negativ sak som bör nämnas är att man inte känner särskild respekt för hållbarheten hos spelaren. Den är ingenting att tappa i golvet.

Permalänk
Medlem

tack för alla era seriösa inlägg..dom har varit till stor hjälp..... men atheist jag tycker också den e ruskigt snygg

Permalänk

har beställt en från directman.com, beställde igår natt.

Får man ingen bekräftelse på att dom har skickat varan eller något sådant. Fick bara ett mail som ja skulle skicka tillbaka till dom..

Ni som har beställt från dom borde veta.

Permalänk
Medlem

nope, vad jag minns så får man inget leveransbesked. men de var iaf ruskigt snabba med min leverans

Permalänk
Medlem

Köpte min på www.directman.com och måste säga att den överträffar mina förväntningar. Bra ljud och läckert format. Trodde att 128MB skulle vara för lite men det känns helt lagomt, det får ju inte kosta hur mycket som helst ändå.

De skulle tydligen få in en 512 meggare för 3995:-.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atheist
Angående att man måste ha speciellt program för att föra över filer så är det en nackdel, men inte en stor sådan. Programmet fungerar väldigt bra för mig, dock kan jag se att det blir ett problem för de stackare som kör Linux.

Det har kommit en open-source drivrutin till Linux/BSD/OSX.
http://ifp-driver.sourceforge.net/

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som beställt från www.mpwiz.com? Ligger i Korea och har ju betydligt bättre priser och än bättre om man slipper undan tullavgifter, något jag läste mig till att de försöker kringgå vid leverens. Genom att skriva lägre värde på paketet skall flertalet spelare tassat sig igenom tullen, men även om de skulle haffa den blir det betydligt billigare än www.directman.com. Nu undrar jag förstås vilka risker det finns.

Är inne på att köpa en IFP-190TC (dvs 256MB). Denna kostar med frakt inräknat $229.40 (2000SEK ganska precis enligt http://w1.hd.se/valuta/) om man slipper tull. Detta är att jämföra med 256MB-modellen på directman för 2995 kr med frakt inräknat. Det visar sig alltså att om paketet så blir taget i tullen, vilket skulle vara sällsynt, skulle det ändå bli väsentligt mycket billigare.

Som sagt, någon som beställt från företaget i fråga? Läste på IDGs forum att det var de som beställt och fått det, dessutom tullfritt. Reflektioner? Vad skulle ni gjort?

Permalänk
Medlem

go for it grillchips aldrig fel att spara pengar

Permalänk
Avstängd

jag har en 190TC och är väldigt nöjd....
jag köpte min på directman.com för 2.7k (kostar 3k nu)
jag skulle inte tagit en 195TC om jag fick välja idag....4k är alderlet för mkt för en flashbaserad spelare....isf tar jag en hårddiskbaserad.

Permalänk
Medlem

Jippi!! nu har jag beställt mej in Iriver 180T.... 3000kr för 256mb är för mycket för mig...och med 128mb minne får jag lätt in låtar med perfekt bitrate... ser framemot att få den och även mot att InternetWorld kommer med en recension av den i nästa nummer

jag är verkligen glad..och längtar verkligen... köpte den från directman.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillcliff
Är inne på att köpa en IFP-190TC (dvs 256MB). Denna kostar med frakt inräknat $229.40 (2000SEK ganska precis enligt http://w1.hd.se/valuta/) om man slipper tull. Detta är att jämföra med 256MB-modellen på directman för 2995 kr med frakt inräknat. Det visar sig alltså att om paketet så blir taget i tullen, vilket skulle vara sällsynt, skulle det ändå bli väsentligt mycket billigare.

Som sagt, någon som beställt från företaget i fråga? Läste på IDGs forum att det var de som beställt och fått det, dessutom tullfritt. Reflektioner? Vad skulle ni gjort?

Hej!

Har du beställt? Funkade det bra? Funderar också på att köpa något därifrån, priserna var klart lockande..

Funderar på den här http://www.mpwiz.com/catalogpage.asp?catalogid=mpnavi&languag... eller denna http://www.mpwiz.com/catalogpage.asp?catalogid=mpnavi&languag...

Man kanske tom kan beställa tillsammans.. Men då är väl risken att den fastnar i tullen större.. Men priserna där, är de exkl. skatt? För man ska väl betala skatt i Sverige och därmed ingenting till Korea.. men priserna är kanske exkl. VAT jag hittar inget..

Finns det några andra problem med att beställa därifrån, t.ex instruktionsbok/programvara på koreanska ?

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

jag skulle nog vilja utfärda en varning om din spelare går sönder...det är ju inte direkt smidigt att behöva skicka tillbaka till Korea....på Directman får man 2års garanti..

men hur hittade ni den sidan??? jag hittade inte ens den när jag sökte på google

Permalänk
Hedersmedlem

Andersz: Pajjar spelaren från mpwiz.com, är det bara att köpa en ny. Man får nämligen betala både frakten och reparationen själv :>

Just nu står det för mig mellan en MuVo (billig kan köpas lokalt, kanske ska vänta på 128mb varianten), en iRiver iFP140T/180T från Directman, eller trots allt beställa "drömspelaren" från mpwiz.com, blir ju tom billigare..

64mb minner verkar dock lite lite.. knappt en cd skiva ju... Men sjukt att 64mb mer minne kostar 800:- extra på Directman, medans nästa 128mb kostar 700... :/

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

Jag står och väger mellan X-BOX och iRiver 190-TC (256MB). Skall man begränsa det till MP3-spelaren är detta vad jag läst mig till samt bildat min egna uppfattning kring:

+ Snygg design
+ Man skall tydligen kunna kräma på rätt bra i ljudnivå
+ Display med bland annat batterimätare och titelvisare.
+ Inbyggd radio
+ Omkring 20h speltid på ett AA-batteri
+ Mycket bra kritik runt om på nätet
+ Billig om man ser till de koreanska priserna

- Speciell programvara krävs för att föra över låtar
- Man kan inte föra tillbaks låtar från spelare till datorn
- Man måste ha speciell kabel vid överföring av data (MuVo trycks direkt i USB:n)
- Ingen riktig fästanordning, bara en metallögla med rem.
- Eventuellt något annat jag missat.

Den låter riktigt lovande och hade det inte varit för kruxet med att skicka €-slantar till andra sidan jorden hade jag nog suttit med en sådan idag. Just nu avvaktar jag dock.

Permalänk
Medlem

Några kommentarer...

+ Man skall tydligen kunna kräma på rätt bra i ljudnivå

Jag satt bredvid motorn på ett flygplan och min IFP-180T gjorde ett strålande jobb genom att överrösta flygplanet helt och hållet. På allra högsta volym dock.

+ Inbyggd radio

Radion har faktiskt rätt så taskig mottagning när man är "on the go" i bussen eller tuben. Om man står still funkar den mycket bättre.

- Ingen riktig fästanordning, bara en metallögla med rem.

Det är inte alls särskilt negativt, metallöglan är riktigt smidig.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta hur spelaren känns i handen. Är den plastig? Är displayen skarp och lätt att läsa av?

Vill inte köpa en spelare som känns som en plastbit som man kan gå sönder när som helst.

Permalänk
Medlem

iRver är gjort i metall och allt annat än plastig...MuvoN däremot e mer "plastig" men även den är liten och nätt..

vill du se bilder på IRiver?? kolla då på www.directman.com

Permalänk
Medlem

En bild är alltid så lätt att manipulera. Köpte en gång en Verbatim mp3-spelare osedd, och blev riktigt besviken. Alla detaljer var ju i plast, trots att de var kromfärgade. Var allmänt missnöjd med spelaren.
Därför vill jag inte chansa en gång till och köpa en lika dålig.
Jag vill ju ha samma känsla som en minidisc från Sony. Borstad aluminium.
Att spelarna är lätta ser jag snarare som en nackdel. Det försämrar bara kvalitetsintrycket

Permalänk
Medlem

"iRver är gjort i metall och allt annat än plastig...MuvoN däremot e mer "plastig" men även den är liten och nätt.."

Jag vet inte var du har kollat men min spelare är gjort av plast Den är inte särskilt plastig tho. Känns grymt stilren och snygg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

go for en xbox grillchips är _mycket_ nöjd med min

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumpa
En bild är alltid så lätt att manipulera. Köpte en gång en Verbatim mp3-spelare osedd, och blev riktigt besviken. Alla detaljer var ju i plast, trots att de var kromfärgade. Var allmänt missnöjd med spelaren.
Därför vill jag inte chansa en gång till och köpa en lika dålig.
Jag vill ju ha samma känsla som en minidisc från Sony. Borstad aluminium.
Att spelarna är lätta ser jag snarare som en nackdel. Det försämrar bara kvalitetsintrycket

Jag såg också den spelaren (Verbatim) för något år sedan när jag var ny på mp3-spelare marknaden...tyckte också den såg fin ut vid första blick, men ett tips läs tester först..jag läste personliga omdömen och då fick man veta att den var "plastig".

har själv en Minidisc från Sony så jag vet vad du snackar om, men Irivern är ju också av aluminium (trodde jag, dessutom får den finfint i tester, och hade den varit plastig så hade det stått.

IW kommer ha en test på den, och andra mp3-spelare i nästa nummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
"iRver är gjort i metall och allt annat än plastig...MuvoN däremot e mer "plastig" men även den är liten och nätt.."

Jag vet inte var du har kollat men min spelare är gjort av plast Den är inte särskilt plastig tho. Känns grymt stilren och snygg.

Rättelse jag ber om ursäkt om jag tog fel, jag trodde den var av aluminium, jag har ju inte fått min än. Men det var ju förväl att den inte var plastig.

Permalänk
Medlem

Uhm. Irivern är inte alls gjord i metall. Den är gjord i plast, och det enda av metall är toppen och botten. Den känns dock inte särskilt plastig, men man vill ändå inte tappa den.

Displayen är kanonbra när ljuset är påslaget, men rätt trött när det är av. Detta kan bero på att det är mörk, kall vinter nu, så jag får väl vänta på sommaren innan jag säger att man måste ha ljuset påslaget.