Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

updatera bios

hej

har nydligen updaterat mina bios på datorn men undrar om jag måste updatera allt de anndra tex lan osv eller om det gjordes när jag updaterade bios

Permalänk
Medlem

Bios är helt fristående från windows, har du redan senaste drivrutinerna finns det ingen anledning att installera dem igen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Bios är helt fristående från windows, har du redan senaste drivrutinerna finns det ingen anledning att installera dem igen.

jag uppdaterade bios på mitt moderkort i går till en nyare uppdatering, men jag vet inte om jag ska uppdatera lan med har haft moderkortet i snart 6 månader så jag gissar på att det finns ny uppdatering.

Permalänk
Medlem

Som Cruentusa är BIOS helt fristående från Windows. Dina drivrutiner påverkas inte av BIOS-uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nyare BIOS kan ha stöd för ny hårdvara, t.ex senaste processorern för specifikt moderkort, eller buggfixar.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nyare BIOS kan ha stöd för ny hårdvara, t.ex senaste processorern för specifikt moderkort, eller buggfixar.

kan ett bugg fix vara att internet är ostadigt ? jag droppar från 50 ping till 999 och sen tillbaka till 50 ping på några sec, och det är bara jag som har det i familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

kan ett bugg fix vara att internet är ostadigt ? jag droppar från 50 ping till 999 och sen tillbaka till 50 ping på några sec, och det är bara jag som har det i familjen.

Kan ju vara annat som påverkar, typ din router,modem eller om du sitter på trådlöst.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Låter som taskiga LAN drivers. Eller så är nätverksenheten skadad.

Om du inte hittar nyare drivrutiner som fixar problemet. Prova i så fall att kanske köpa nått billigt nätverks kort från någon lokal dator butik, eller t.ex Kjell&Co. Så kan du lämna tebax på öppet köp ifall det inte löser problemet. Köp gärna ett Intel nätverks kort om du hittar.

Alternativt prova nytt modem/router. Som du också kan köpa på öppet köp hos typ Kjell&Co

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kan ju vara annat som påverkar, typ din router,modem eller om du sitter på trådlöst.

det trodde jag med men när jag testade på min brors dator så funkade det fel fritt, jag använder sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

det trodde jag med men när jag testade på min brors dator så funkade det fel fritt, jag använder sladd.

  1. Uppdatera till senaste drivrutingerna för ditt nätverkskort www.intel.com

  2. Testa att byt kabel.

  3. Stäng av modemet och starta om datorn. Låt modemet/routern vara avstängd minst 1min

  4. Sätt på allt igen och testa.

Vad har du för nätverkskort / moderkort , kan jag hälpa dig hitta nyaste drivarna, Windows 7 eller?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:
  1. Uppdatera till senaste drivrutingerna för ditt nätverkskort www.intel.com

  2. Testa att byt kabel.

  3. Stäng av modemet och starta om datorn. Låt modemet/routern vara avstängd minst 1min

  4. Sätt på allt igen och testa.

Vad har du för nätverkskort / moderkort , kan jag hälpa dig hitta nyaste drivarna, Windows 7 eller?

jag har ett asus p8z77-v lx och windows 8,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

jag har ett asus p8z77-v lx och windows 8,

här har du nyaste ifrån typ en vecka sedan

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#...

Version 5.796&7.65&8.7
Realtek LAN Driver V8.7.1025.2012 for Windows Win8 32bit & Win8 64bit---(WHQL).

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

här har du nyaste ifrån typ en vecka sedan

http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_LX/#...

Version 5.796&7.65&8.7
Realtek LAN Driver V8.7.1025.2012 for Windows Win8 32bit & Win8 64bit---(WHQL).

okej tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

okej tack så mycket

ska jag bara öppna winrar filen och klicka på asussetup.exe eller gå in på win8 mapen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

ska jag bara öppna winrar filen och klicka på asussetup.exe eller gå in på win8 mapen ?

kör setup filen bara sen starta om när det är klart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmsen:

ska jag bara öppna winrar filen och klicka på asussetup.exe eller gå in på win8 mapen ?

blev det bättre?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

blev det bättre?

ne ska testa med nytt nätverks kort och testa