Crossfire och Eyefinity, anslutningar?

Permalänk
Medlem

Crossfire och Eyefinity, anslutningar?

Tjenare grabbar och flickor. Tänkte höra om man kan använda alla utgångar på grafik korten dvs att jag har 1 dvi på GPU 1 och en dvi på GPU 2. Kan jag använda GPU2's utgångar utan att trixa och fixa? då jag vill köra eyefinity.

Mvh Mewon

Permalänk

Can I run AMD Eyefinity technology with AMD CrossFire™ technology?

Any AMD Eyefinity technology configuration that works with a single graphics card will work with AMD CrossFire™ technology, however all monitors must connect to the primary graphics card. In most systems, this will be the GPU installed closest to the CPU. This is true for both AMD Radeon™ graphics and AMD FirePro™ professional graphics products.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt:Nej. Du får nog lov o klara dig på ett kort, vilket vanligtvis är översta kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aj fan, då måste jag fixa adapter.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewonswe:

Aj fan, då måste jag fixa adapter.. :/

Vilka kort kör du? Btw,släng jättegärna upp ett galleri sen , har lite planer själv på Surround/Eyefinity, intressant o se hur de blir fö andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mewonswe:

Tjenare grabbar och flickor. Tänkte höra om man kan använda alla utgångar på grafik korten dvs att jag har 1 dvi på GPU 1 och en dvi på GPU 2. Kan jag använda GPU2's utgångar utan att trixa och fixa? då jag vill köra eyefinity.

Mvh Mewon

Du måste också, förutom att nyttja enbart portarna på ett enda kort, använda en displayport till displayport på skärm. Eller en AKTIV Adapter. Det har att göra med signalen som simulerar din trippelskärmsbredd (det är för mycket data för dvi-s till exempel).

Men du kan nyttja övriga portar, dvi till exempel så länge som en är DP eller körs via en aktiv adapter.

Tydligt nog? Annars får vi förklara bättre. Allt för en blivande multiskärmsbroder!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Du måste också, förutom att nyttja enbart portarna på ett enda kort, använda en displayport till displayport på skärm. Eller en AKTIV Adapter. Det har att göra med signalen som simulerar din trippelskärmsbredd (det är för mycket data för dvi-s till exempel).

Men du kan nyttja övriga portar, dvi till exempel så länge som en är DP eller körs via en aktiv adapter.

Tydligt nog? Annars får vi förklara bättre. Allt för en blivande multiskärmsbroder!

Förklara mera tack Sitter just nu med displayport+dvi-d(dl)+dvi-i(sl), tuta å köra eller inhandla något?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nauie:

Förklara mera tack Sitter just nu med displayport+dvi-d(dl)+dvi-i(sl), tuta å köra eller inhandla något?

Inga problem.

Man kan alltså köra två av tre skärmar på vilken anslutning som helst på grafikkortet.
Den tredje skärmen måste köras via en displayport. Antingen DP-DP direkt eller en DP med en AKTIV adapter till DVI/HDMI/etc..

Så det beror alltså på vilken anslutning du har på skärmarna. Om du måste ha en adapter så kolla noga att det är en AKTIV adapter och att någon rekommenderar den. Det finns exempel på adapters som varit lite mindre bra.

Vad menas med aktiv? Jo, det är väldigt mycket data som ska synkas (tre bildskärmar ska simuleras som en enda) och DP anslutningen behövs för att föra över den signalen korrekt.

I’ve heard there are “active” and “passive” adapters. What’s the difference?
A passive adapter is the most basic type of adapter that can purchased. A passive DisplayPort adapter merely allows the GPU to communicate with a “language” that can be understood by the attached monitor, which has a differing connector.

As an example, using a passive adapter to connect a DVI monitor to a GPU’s DisplayPort connection will essentially cause that DisplayPort output to communicate with the “language” of DVI. As far as the GPU is concerned, it does not have a DisplayPort monitor connected, and therefore cannot leverage the benefits that DisplayPort enables (e.g. AMD Eyefinity technology).

In contrast, active adapters will actively translate the DVI signal coming from the monitor into a native DisplayPort signal for the GPU (and vice versa). A native DisplayPort signal is required for AMD Eyefinity because DisplayPort signals can be synchronized by the GPU to keep all of your monitors moving in concert.

This DisplayPort signal can also be synchronized with DVI and HDMI signals, but only two of these signals may be utilized on an AMD Radeon™ GPU. This is why AMD Eyefinity technology requires a native DisplayPort signal for the third (or higher) monitor.

- See more at: http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-eyefinity-tec...

AMD Eyefinity FAQ

För övrigt har vi ett Multiskärmsforum här på SweC, funderar på att flytta tråden dit...hm..

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tack för det! Då blir det att testa lite spel ikväll.

Å andra sidan frågar han ju också om de fysiska kontakterna på grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nauie:

Tack för det! Då blir det att testa lite spel ikväll.

Å andra sidan frågar han ju också om de fysiska kontakterna på grafikkortet.

Vilket vi redan svarat på längre upp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Vilket vi redan svarat på längre upp?

Jag ser även svar på Eyefinityfrågan. Jaja ;P nu ska jag iväg och hjälpa en 63åring byta status i lync -.-

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd flyttad och omdöpt*

Passade på att ge den ett mer utförligt namn för att spegla frågorna som tillkommit.

Lycka till, TS.

Visa signatur