Skrivbordsikoner öppnar samma program - Vad har jag gjort?

Permalänk
Medlem

Skrivbordsikoner öppnar samma program - Vad har jag gjort?

Hejsan!

Jag har slösurfat igenom forumet men inte hittat något svar på min fråga, so here goes:

Som titeln lyder så har alla mina program som jag lagt ut på skrivbordet fått för sig att de ska öppna samma program vilken ikon jag än trycker på. Låt oss säga att jag ska öppna Spotify, jag trycker på Spotifyikonen (som förövrigt är ett vitt papper med i detta fall, en liten Starcraft 2-ikon) så startas (i detta fall) Starcraft 2.

Det jag TROR mig ha gjort är att ha öppnat ett program (vilket som helst) och sedan råkat välja Starcraft 2 som program att öppna med, sedan glömt att kryssa ur rutan som säger "använd detta som standardprogram för dessa filer"(?).

Det jag så klart vill veta är, hur återställer jag detta? Just nu måste jag öppna C-disken och leta efter just det programmet jag vill öppna varje gång jag vill starta ett program. Väldigt jobbigt.

All hjälp är välkommen, så snälla, ÖS PÅ MED SVAR!!

Humble greetings
Getzx

http://tinypic.com/r/2na2lmr/6 Bild på mitt skrivbord, glömde lägga in det!!

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Jag försöker förstå hur du har lyckats med detta.

Men det finns ingenting på standardprogram > Ange associationer ?
Det kan ju hända att du valt att starta alla .exe filer med starcraft t ex.

Annars får du väll ta bort alla genvägar och skapa nya från program mapparna.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Det jag råkat göra är att jag öppnat ett visst program (som finns ute på skrivbordet) MED starcraft 2 (i detta fall) och jag glömde att "kryssa ur" Använd alltid detta program för att öppna den här filtypen. Därav alla SC2-flikar på mitt skrivbord.

Jag kollade standardprogram > ange associationer och det fanns massor av program, dock inget som stack ut ifrån mängden.

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Det är väl genvägar (.lnk) som fått fel association. En systemåterställning till en tidpunkt när det var rätt borde lösa det hela:
Windows-tangenten + R
C:\Windows\system32\restore\rstrui.exe

Permalänk
Medlem

C:\Windows\system32\restore\rstrui.exe fungerade inte. Det enda den inte hittade var "\rstrui.exe" om det finns en annan "\restore\...." ska jag ta den?

MVH

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Pröva då med C:\Windows\system32\rstrui.exe

Permalänk
Medlem

När jag skrev in "C:\Windows\system32\rstrui.exe" i Kör, så återställdes systemet. Dock så återställde den 5 dagar bakåt, då jag fortfarande hade problemet. Så återställningen gjorde inte mycket alls (inget alls). Och om jag försöker hitta andra återsällningspunkter så hittar jag ingen som den kan återställas till där problemet inte fanns, jag kan inte fixa problemet med systemåtersällning i.e.

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Flera av mina polare har råkat ut för samma sak som du, så du är inte ensam. Om du går in på http://www.makeuseof.com/answers/remove-file-type-association... och läser första svaret så hittar du ett program man kan rensa standard-inställningen för .lnk filer.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X4 955BE@3,5 | ASUS M4A785TD-V EVO | 8 GB DDR3 | Sapphire HD6950 1 GB (1536 shaders) | Fractal Design Tesla 650W | Corsair H50 2x Scythe GT 1150RPM | Samsung 840 Series 120GB | Western Digital Green 1TB
Logitech G15 v2 keyboard | Logitech G500 Gaming Mouse
Laptop: HP ProBook 5330m | I3 2350M 2,3 GHz | 4 GB DDR3 | 128 GB SSD | 13" 1366x768

Permalänk
Medlem

Tackar! Men vilken filtyp är det jag ska ta bort? Hur får jag reda på det?

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Nu tog jag bort all fil-associering(stavning?) enda fram till ".Ink" då jag blev lite förvirrad först, men nu fixade det sig och jag tackar så hemskt mycket för hjälpen!!!!!!

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

Bra att det är löst för dig

Om någon annan vill använda lösningen någon annan gång så är det bara meningen att man ska ta bort fil-associationen för den filtyp man har problem med och när det gäller genvägar är det filtypen .lnk (.LNK).