Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Chilla. Det här är bara för att bereda väg för en allmän public service skatt/avgift. Med sådana här otrevligheter färskt i minne hos folket så ser plötsligt en allmän skatt ut som ett bättre alternativ. Kommer runt 2014. Svensken är inte svår att manipulera, att ni aldrig lär er hur de jobbar...

Du hävdar alltså att dom medvetet gör oss arga i ex antal år med en tv & radiotjänstavgift, för att sedan ersätta den med en skattebaserad motsvarighet så att vi blir lite gladare?

That logic Som om vi någonsin hade kunnat stoppa något av de, knappast så att de tjänar på att dryga ut en kommande skatt för att vi ska bli mer mottagliga för den, när vi från början inte kan välja bort den.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

smiter glöm det

Finns nog väldigt få som smiter från att betala . Svt va ren sikt sist jag såg kan inte tänka mig att det blivit bättre nu tävla propaganda tv .... ja det är kväll bara att vänta på alla räkningar från Aftonbladet gt gp dn di osv fritt fram att kräva att läsarna betalar premien tidningen finns tillgänglig på nätet allvarligt talat tycker jag att svt tänker ganska liten skala skicka ut räkningar till hela världen ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstR:

"Avsedd", det vill säga huvudsyfte.

Nej.

"Mot bakgrund av innebörden av begreppen nätkonvergens, tjänstekonvergens och apparatkonvergens har utredningen ansett att det inte längre är relevant att tala om vad en viss apparat är avsedd för att göra utan att det viktiga är vad som kan göras med apparaten."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/77/15/997c492f.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Alla skulle streama allt material från SVT 24/7 får se om man får tillbaks pengarna då när inte tjänsten är tillgänglig, men dom har väl hittat på nån klausul som skyddar dem från att inte kunna leverera det folk betalar för.

Det tycker jag är en bra och viktig vinkling på problemet. Vanliga broadcast tjänster är ju oberoende av hur många som tittar medan det via Internet är mer on-demand och en fråga om tillgänglighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sigh, radiotjänst vet ju iallafall hur man blir populära..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, nu får det vara nog, tycker R.T. får sämre och sämre legitimitet. Säger det jag sagt förr:

* Gör detta till en skatt, helst lägre än 2000:- om året.
Dvs. lägg ner all individuell debitering a la dagens modell.
* Ersätt Radiotjänst med en slimmad och effektiv organisation som ser till att pengarna gör samma nytta som idag, dvs. att public service uppfylls, där budget inte direkt kontrolleras av staten.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det är inte en slump att sånt här sker när det börjat talas om att det ska finansieras av skatt. Nu vill svt snabbt få in så stora intäkter som möjligt för att kunna motivera en högre skattesats senare när det införs.

Hatar själv hela systemet med tv-avgift och hade gärna blockerat svt om jag på så sätt sluppit en del av avgiften.

Hatar att så kallad "fri television" är den enda ofria versionen av tv. Alla andra kanaler kan man enkelt välja bort och slippa få några konsekvenser av det.

Det känns extra hånfullt när räkningen kommer med ett meddelande i stil med - "tack för att du stödjer fri television" efter deras utpressningsmetoder för att få in pengar. Känns lite på samma sätt som om maffian skulle plocka in beskyddarpengar och sen skicka ett brev med "tack för att du stödjer organiserad brottslighet".

Permalänk
Medlem

Jaha. Lägg in skiten i skatten så vi slipper allt jävla gnäll istället.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nej.

"Mot bakgrund av innebörden av begreppen nätkonvergens, tjänstekonvergens och apparatkonvergens har utredningen ansett att det inte längre är relevant att tala om vad en viss apparat är avsedd för att göra utan att det viktiga är vad som kan göras med apparaten."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/77/15/997c492f.pdf

Fast i det stycket du citerade förut så stod det tydligt "avsedd", hur många tolkningar har de? Vad står det i lagen idag, för att de vill ändra den är jag medveten om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstR:

"Avsedd", det vill säga huvudsyfte.

Avsedd, synonymer:

önskad, planerad; avsiktlig, överlagd, åsyftad, medveten, med flit; avsedd för ämnad för, lämpad för, gjord för, riktad till

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Blofeld:

Nej.

"Mot bakgrund av innebörden av begreppen nätkonvergens, tjänstekonvergens och apparatkonvergens har utredningen ansett att det inte längre är relevant att tala om vad en viss apparat är avsedd för att göra utan att det viktiga är vad som kan göras med apparaten."

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/77/15/997c492f.pdf

Proposition är inte lag, och den där propositionen har inte heller lagförts utan är en stor del av anledningen att frågan utreds och inte förväntas klargöras förrän 2014.

Nuvarande lagtext är exakt vad som tidigare citerades, att licenspliktig apparat ska vara "avsedd för".

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Citat:

Johansson, vd på Radiotjänst, uppger att lagen inte gör skillnad på om det är en betalsändning eller inte, eftersom signalen "i tekniskt avseende" är tillgänglig för vem som helst.

Okej så det handlar om den tekniska biten, inte om själva programmen...

  1. Hur finansierar de programmen på SVT då?

  2. HUR FAN ANVÄNDER NI TV/RADIO MASTERNA NÄR NI SÄNDER ERT SKIT ÖVER INTERNET?
    I så fall skulle ju TV avgiften gå till teleoperatörerna, de som har hand om telenätet. Men oj, inte ens Telia är inte statligt nuförtiden så det fungerar ju inte.

Okej, namninsamling. Hur många är med på att bygga en ring som i Halo och sen skapa en fungerande civilisation där?
Kriteriet för att få komma dit är att man inte ska vara dummare än en påse nötter.

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

"Dock inte på företag, "de har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv", sa Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson till Computer Sweden i veckan."
http://www.idg.se/2.1085/1.495217/nar-lagen-blir-ett-svepskal

Är han helt puckad? Hur kan man säga något sådant och sedan göra exakt motsatsen när det gäller privatpersoner. LYSSNA PÅ DIG SJÄLV. Inte fan köper jag en dator för att se skidskytte.
Nu betalar jag iof TV-licens. Men sådana uttalanden får mig att lacka, slänger fan ut tvn snart och säger att jag har en dator från företaget.

OCKRARE!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem

Jag tänker fortsätta vägra betala tills det absolut inte går längre.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Nej.

"En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål."

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Hur blir det för de som t.ex. har Iphones? Vi kan ju inte se deras appar/webbsändningar pga Iphones saknar flashstöd.

Det kan ju inte omfatta smartphones som inte kan ta emot och visa sändningarna överhuvudtaget eller?

helt sinnesjukt stört är detta iaf...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Men i och med att de inte har laglig rätt till att göra detta skulle jag iaf låta det gå upp i domstol om jag blev tvungen att betala för dator/smartphone.

Lagen säger
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Dessa enheter är inte avsedda för och kommer inte att användas för detta ändamål, därmed vill jag få frågan rättsligt prövad.

Håller med fullt ut.
En dators huvudsyfte är för att utföra visst arbete på, ordbehandling, bildredigering, filmredigering, processkrävande logik, spelande. En dator har aldrig varit en teknisk utrustning som är avsedd (dvs. utvecklad i huvudsyfte) för att ta emot TV-sändningar. En dator kan användas för detta ändamålet om det streamas på internet, men inte huvudsakligen.

En surfplatta är designad för att främst användas till att läsa e-böcker, surfa på webbsidor. Och samma som datorn, inte avsedd för att ta emot TV-sändningar.

En smartphone är igen, designad främst till att fungera som en mobiltelefon, kalender, notera meddelanden, spela spel, surfa på internet (men med dess skärmyta är det väldigt begränsat, speciellt då man har en begränsning på hur mycket som får laddas ned). Så, igen, INTE ämnad för att ta emot TV-sändningar.

Jag längtar tills någon går till domstol med detta och får alltet klargjort en gång för alla. En dator/suftplatta/mobil är inte ämnade och har som huvuduppgift att gå in på SVT.se och se på dess streamade tjänster. Detta är en sekundär funktion som datorer/suftplattor/mobiler kan åstakomma, inte primär.

Sedan kan vi även ta upp "vidaresändning av TV- program". Så som dem designat SVTplay, så går det inte att vidaresända visningen av ett program, från en dator/surfplatta/mobil, till en annan enhet. Enda möjligheterna att göra detta bryter både mot licensvillkoren för tjänsten, samt mot lagen.

För att sammanfatta:
Att som radiotjänst påstår nu. Att en dator/suftplatta/mobil med internet är avsedda för att se på TV-sändningar, är som att säga att en bil är avsedd för att flytta andra bilar, och därför måste man alltid ha en bogserlina i bilen. Man kan aldrig påstå att en enhets sekundära uppgift är lika viktig och används lika mycket som dess primära uppgift (enda undantaget är en bogserbil, men den kan jämföras som en TV då).

Skicka Radiotjänst till Domstol så vi som inte ens tittar på TV inte blir tvingade att betala dessa maffiaavgifter.

Permalänk
Medlem

Om de ringer skall jag be de blokera mitt IP på SVT's hemsida... inte om jag vill lägga 2000 per år för att de ska arrangera 200 deltävlingar i Melodifestivalen och visa en massa skitprogram som jag aldrig tittar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Isåfall får du passa dig, because we got a badass over here.

Jag ser radiotjänsten som vilket bluff-företag som helst, att skicka fakturor på en tjänst jag varken beställt eller nyttjar kommer jag bestrida och om det skickas fakturor till mig kommer jag inte att betala dessa. Allt enligt polisen och konsumentverkets rekommendationer.

Fånigt när de har ett lagligt stöd för vad de gör. Vill man ha ändring, gå via de demokratiska vägarna för att få till en förändring.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Toivo83:

Dom hade en ide på att sätta den på skatten.
Men hur blir det då?

Säg nu 500kr kvartal / hushåll
Men om 2-3 personer tjänar pengar & betalar skatt, känns som om det skulle bli mer än 500kr kvartalet om 3 personer pyntar?

Argumentet mot att sätta den på skatten var väl att SVT/Radio behöver vara politiskt oberoende och skatt måste beviljas av riksdagen(?).

Läste något sådant iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Snart omfattas ju i stort sett alla av avgiften. Varför inte bara göra det skattefinansierat så kan vi lägga ner radiotjänst. Vad kostar inte den myndigheten per år?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

tur att jag endast har
1) en router för att ge internet åt besökande vänner
2) en bildskärm för min dvdspelare & dockningsstation åt besökande vänner

OnT, det var ju inte helt oväntat... Tur att svt begränsar sina internetsändningar utomlands eller så skulle världen vara illa ute

Permalänk
Medlem

Särskild begäran

I lagen står: "en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst".

En Dator eller telefon måste för att öht få tillgång till nånting skicka vad jag skulle kalla en "särskild begäran" till en server som sedan svarar på detta genom att skicka tillbaka innehållet.

Detta låter för mig att enheter som inte specifikt är byggda för att hela tiden ladda ner SVT's innehåll "utan särskild begäran" skulle ligga utanför lagens ramar.

Sedan så snackas det ju om att om företag som blockerar SVT via brandvägg eller hos ISP skulle kunna slippa skatten, kan inte privatpersoner göra samma sak, man gör en begäran hos sin/sina ISP om att blockera innehållet och när man får godkänt så skickas en notis om detta till Radiotjänst så att man slipper.

Jag har inte kollat på TV (förutom hos polare/föräldrar) på flera år nu, varför skulle jag när youtube finns. Om jag inte använder mig av deras skit skall jag väl inte behöva betala för det.

Permalänk

Jag kommer aldrig betala för någon produkt eller tjänst jag ej använder eller väljer själv att använda. dumheter.

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstR:

Fast i det stycket du citerade förut så stod det tydligt "avsedd", hur många tolkningar har de? Vad står det i lagen idag, för att de vill ändra den är jag medveten om.

Riktigt att det står avsedd, men det står ju också "...även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.". Det tolkar jag som att de tycker innefattar mobiltelefoner etc. Lite väl brett kan man tycka. En mobiltelefon skulle i så fall vara "avsedd att ta emot utsändning...av TV-program, även om [mobiltelefonen] också kan användas för annat ändamål [ringa med]." Inte helt ok enligt mig,

Skrivet av Zcenicx:

Proposition är inte lag, och den där propositionen har inte heller lagförts utan är en stor del av anledningen att frågan utreds och inte förväntas klargöras förrän 2014.

Nuvarande lagtext är exakt vad som tidigare citerades, att licenspliktig apparat ska vara "avsedd för".

Rätt, se ovan dock. Propositionen ligger även till grund för nuvarande lag. Sen handlade det om syftet med "avsedd", inte om propositionen är lag eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Hur blir det för de som t.ex. har Iphones? Vi kan ju inte se deras appar/webbsändningar pga Iphones saknar flashstöd.

Det kan ju inte omfatta smartphones som inte kan ta emot och visa sändningarna överhuvudtaget eller?

helt sinnesjukt stört är detta iaf...

Du kan väl ladda ner SVT-play-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Detta låter som ett jobb för duktiga hackers. Låt dom stänga ner deras tjänster så ingen kan se deras skit. Då finns det verkligen ingen anledning att betala för det heller. Skulle vara kul att se hur dom löser det problemet.

"Hack the planet, hack the planet!"

Håller för övrigt med alla då det verkligen är helt sjuk idé. Bara för att jag har en dator och internet så betyder det inte att jag vill se deras skräp som de sänder. Synd att de inte är realistiska..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Ralle_81:

Hur blir det för de som t.ex. har Iphones? Vi kan ju inte se deras appar/webbsändningar pga Iphones saknar flashstöd.

Det kan ju inte omfatta smartphones som inte kan ta emot och visa sändningarna överhuvudtaget eller?

helt sinnesjukt stört är detta iaf...

Det finns ju en app... så du har ju "möjligheten" att ladda ner den och sedan välja att använda den.

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Hahaha kommer första april en månad tidigare iår?
Så jävla glad att jag inte bor i det där tramslandet längre.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Antar att detta är ett sätt att få regeringen att påskynda ett beslut till att baka in det i en skatt istället.

Permalänk
Skrivet av Nattmannen:

Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst, uppger att lagen inte gör skillnad på om det är en betalsändning eller inte, eftersom "signalen i tekniskt avseende" är tillgänglig för vem som helst.

Schysst VD.. så med andra ord så säger han att så länge du har möjlighet att ta emot en signal överhuvudtaget även om du inte kan avkoda den så ska du betala. Och kollar man på det så har ju hela sverige tv-mottagningsmöjlighet.

Så det är väl bara betala då.

Tänker vägra betala, tills detta har blivit fullt utrett av regeringen. Har inte kollat på tv hemma på flera år. Sportbarer för fotboll och starcraftstreams, vad mer behöver man?

Då kan de ju lika bra slå till på riktigt direkt och ta betalt av alla för att man kan skaffa en TV.