Netflix alt Viaplay på en Raspberry

Permalänk
Medlem

Netflix alt Viaplay på en Raspberry

Tjenare.

Jag har i dagsläget övervägt att skaffa antingen eller av de i rubrik men denna tråd handlar inte om att värdera vilken som är bäst så skippa det i inläggen tack.
Jo, så här är läget: Jag vill kunna ha netflix/viaplay på min tv men jag har inte en "smart tv" jag har bara en "dum tv" med en raspberry. Så jag undrar, vilket operativ på raspberry'n ger mig bästa möjlighet för att kunna se på netflix/viaplay.

Mina enda krav är:

  • Operativet ska vara så tunnt som möjligt
    Möjligen en abstrakt term, jag menar att jag inte
    vill ha massor av flashiga saker helt enkelt. Bara det nödvändiga.

  • Remote funktion
    Exempelvis så har ju XBMC (raspbmc) sin XBMC remote app,
    något i den stilen skulle sitta perfekt så man slipper ha tangentbord
    och mus anslutet hela tiden.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Tjenare.

Jag har i dagsläget övervägt att skaffa antingen eller av de i rubrik men denna tråd handlar inte om att värdera vilken som är bäst så skippa det i inläggen tack.
Jo, så här är läget: Jag vill kunna ha netflix/viaplay på min tv men jag har inte en "smart tv" jag har bara en "dum tv" med en raspberry. Så jag undrar, vilket operativ på raspberry'n ger mig bästa möjlighet för att kunna se på netflix/viaplay.

Mina enda krav är:

  • Operativet ska vara så tunnt som möjligt
    Möjligen en abstrakt term, jag menar att jag inte
    vill ha massor av flashiga saker helt enkelt. Bara det nödvändiga.

  • Remote funktion
    Exempelvis så har ju XBMC (raspbmc) sin XBMC remote app,
    något i den stilen skulle sitta perfekt så man slipper ha tangentbord
    och mus anslutet hela tiden.

Jag är skeptisk till att det där alls går att få ihop. Spelaren på netflix.com är Silverlight-baserad och funkar väl därmed i princip endast under Windows och MacOS X.

Det närmaste att funka rent teoretiskt är kanske Android + Netflix-appen, men även om man hade Android (som inte finns portat till raspi, även om det lät som att det KANSKE kommer: http://www.raspberrypi.org/archives/1700) så är frågan dels om den alls har kraft nog och dels om själva appen finns för ARMv6 eller endast ARMv7, vilket väl är vad alla smartphones/surfplattor har.

Är väl ungefär samma situation med andra liknande tjänster...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är skeptisk...

Mjo, det är så jag också fattat det och samma scenario är det ju med ViaPlay eftersom även dem använder Silverlight.
Dock är jag inte så stort fan av varken HTPC (i det att det tar plats) eller Windows.

Läste dock det här på Android Pi Wiki:

Nu postades ju dock artikeln om att Android fungerade till Raspberry Pi skriven tidigare än augusti i år vilket
man kan anta att dem antingen är klar eller borde snart vara klar med det, förhoppningsvis.
Men dock skrevs det på Raspberries officiella sida 31 Juli att Android 4.0 "snart" kommer.

Jag funderar, skulle inte ett MHL Lead från min gamla Galaxy S II kunna fungera för att koppla via HDMI och visa android-skärmen på tv'n, sen ha NetFlix appen på mobilen? Sen lär det ju finnas något sätt att styra telefonen på?

Alternativt får man väl köpa en blu-ray med nätverkskompatiblitet så man kan streama med den antar jag?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv

Eller så köper du en billig PS3 som både har appar för Netflix och Viaplay. Går på cirka 1500 kr.

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Mjo, det är så jag också fattat det och samma scenario är det ju med ViaPlay eftersom även dem använder Silverlight.
Dock är jag inte så stort fan av varken HTPC (i det att det tar plats) eller Windows.

Läste dock det här på Android Pi Wiki:
http://i.imgur.com/FG1tV.png

Nu postades ju dock artikeln om att Android fungerade till Raspberry Pi skriven tidigare än augusti i år vilket
man kan anta att dem antingen är klar eller borde snart vara klar med det, förhoppningsvis.
Men dock skrevs det på Raspberries officiella sida 31 Juli att Android 4.0 "snart" kommer.

Jag funderar, skulle inte ett MHL Lead från min gamla Galaxy S II kunna fungera för att koppla via HDMI och visa android-skärmen på tv'n, sen ha NetFlix appen på mobilen? Sen lär det ju finnas något sätt att styra telefonen på?

Alternativt får man väl köpa en blu-ray med nätverkskompatiblitet så man kan streama med den antar jag?

Jag tror tyvärr att google play store inte fungerar :/

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Eller så köper du en billig PS3 som både har appar för Netflix och Viaplay. Går på cirka 1500 kr.

Är inte intresserad av att ha saker liggandes tyvärr, vill bara ha min tv på väggen och så få sladdar som bara möjligt som kommer till och från, varav jag använder just en Raspberry just nu.

Skrivet av hammarlund:

Jag tror tyvärr att google play store inte fungerar :/

Utgår från att det inte fungerar men förstår inte varför det inte skulle göra det. G-apps delar ut play store exempelvis, sen med en internet-uppkoppling är det ju bara att ansluta till sitt gmail konto och sen "ta-da" (i teorin alltså, praktiken är en annan sak..), oavsett är det inte direkt relevant då jag hellre skulle använda en MHL lead från min SGS 2 isånafall då det är garanterat mindre buggar och storleken är snarlik min Raspberry.

Enda jag inte är direkt förtjust av är att stream'a, dock visar det sig att min SGS2 och min Note 2 gjorde det felfritt över nätet (100/100) så borde inte vara några direkta problem antar jag.

Hade ju dock varit kul att få användning för mina två raspberries (a och b) som bara kommer ligga nu dock ^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Både viaplay och netflix använder silverlight!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Både viaplay och netflix använder silverlight!

Medveten om detta efter lite googlande. Har även blivit diskuterat

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv

Köp en MK802 III och kör netflix på den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Köp en MK802 III och kör netflix på den då?

Kan övervägas. Dock känns det som om man börjar få för mycket prylar över till inget nu :/
2x Raspberry och 1x SGS 2, nu blir det ännu en grej tar aldrig slut ^^

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Eller så köper du en billig PS3 som både har appar för Netflix och Viaplay. Går på cirka 1500 kr.

Om du ska köra viaplay på PS3 måste man ha någon form av plus-konto som går på runt 500/år.

Permalänk
Medlem

du kan ju köra netflix på ubuntu genom whine.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

En vild gissning är att en redan ap-slö raspPi blir ohanterligt slö om netflix ska köras genom ett kompatibilitetslager som Wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Om du ska köra viaplay på PS3 måste man ha någon form av plus-konto som går på runt 500/år.

Som tidigare sagt, ej intresserad av större konsoller som ska stå vid sidan av, vill ha så få grejer som möjligt för att det inte ska se "stökigt" ut eftersom tvn är upphängd.

Skrivet av taimanov:

du kan ju köra netflix på ubuntu genom whine.

Virtualisering har i min erfarenhet varit något en chansning, känns onödigt om den ska krascha titt-som-tätt.

Skrivet av PippiRull:

En vild gissning är att en redan ap-slö raspPi blir ohanterligt slö om netflix ska köras genom ett kompatibilitetslager som Wine.

Blir ganska mycket pill också, om den ens kommer fungera tror jag även det kommer bli kraschar, dålig prestanda och tror inte riktigt på att det ens kommer bli en bra kombination. Användningsområdet är nog inte virtualisering när det kommer till RaspPi.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Jag kör en server som bl.a. kör en Playon server. Den transcodar allt netflix material till mpeg2 som är uppspelbart på alla min RPi's i huset (5st) direkt ur raspbmc, syns som en upnp enhet. Det positiva är att det fungerar klockrent. Det negativa är att Playon hittils inte klarar fullHD så där jag kräver detta har jag lite mer hårdvara. Sen fungerar det bara om man kör netflix US content genom t.ex unblock-us - playon kör netflix API'n som bara är släppt till us content så om du vill kolla på det svenska fungerar det inte. Sen kostar ju dessutom Playon pengar i en engångssumma typ 40 dollar tror jag och unblock-us kostar ju typ 5 dollar i månaden men det är åtminstone ett alternativ som fungerar. Mig veterligen det enda sättet att få netflix att lira på pierna!

Permalänk
Medlem

Om du sa att du hade en Galaxy s2 som bara ligger så använd den som smart tv. Köp en MHL adapter och ett bluetooth tangentbord med mus. Så har du allt du behöver för att koppla den tv'n och kolla på Netflix och Svtplay xD

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Avstängd

Båda företagen har ju dock android appar, ingen aning om kvalitén är sämre men det är ju en variant, krävs ju dock android...

Permalänk

Om inte jag kommer ihåg fel så finns viaplay i Rasbmc. Om du vill så kan jag dubbelkolla. Rasbmc är för övrigt den mest överlägsna mediaspelare jag haft.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Viaplay kör DRM, vilket gör att det inte fungerar i den öppna varianten av Silverlight--> Moonlight.
De där DRM bitarna är hemliga och kommer inte implementeras in i öppna projekt på närmaste tiden om ingen tar åt sig tiden och reverseenginera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Båda företagen har ju dock android appar, ingen aning om kvalitén är sämre men det är ju en variant, krävs ju dock android...

Skrivet av dricksprit:

Om inte jag kommer ihåg fel så finns viaplay i Rasbmc. Om du vill så kan jag dubbelkolla. Rasbmc är för övrigt den mest överlägsna mediaspelare jag haft.

Ointresserad av att använda ViaPlay längre, dålig service och dyrt i längden, billigare att köpa dvd:er på Ica.

Skrivet av Jimi84:

Viaplay kör DRM, vilket gör att det inte fungerar i den öppna varianten av Silverlight--> Moonlight.
De där DRM bitarna är hemliga och kommer inte implementeras in i öppna projekt på närmaste tiden om ingen tar åt sig tiden och reverseenginera dem.

Har inget behov av att veta informationen utöver att DRM existerar på Viaplay. Tack för informationen.

Skrivet av Oopsjoppe:

Jag kör en server som bl.a. kör en Playon server. Den transcodar allt netflix material till mpeg2 som är uppspelbart på alla min RPi's i huset (5st) direkt ur raspbmc, syns som en upnp enhet. Det positiva är att det fungerar klockrent. Det negativa är att Playon hittils inte klarar fullHD så där jag kräver detta har jag lite mer hårdvara. Sen fungerar det bara om man kör netflix US content genom t.ex unblock-us - playon kör netflix API'n som bara är släppt till us content så om du vill kolla på det svenska fungerar det inte. Sen kostar ju dessutom Playon pengar i en engångssumma typ 40 dollar tror jag och unblock-us kostar ju typ 5 dollar i månaden men det är åtminstone ett alternativ som fungerar. Mig veterligen det enda sättet att få netflix att lira på pierna!

Tyvärr, inte intresserad av att köpa till tjänster som gör min anslutning av annan natur.

Skrivet av Zentix:

Om du sa att du hade en Galaxy s2 som bara ligger så använd den som smart tv. Köp en MHL adapter och ett bluetooth tangentbord med mus. Så har du allt du behöver för att koppla den tv'n och kolla på Netflix och Svtplay xD

Ja det gjorde jag. Men intresset att köpa till fjärrkontroller, etc, är enligt mig en trist grej och jag har inte heller intresse att gå fram till telefonen så fort jag vill byta serie, film eller dokumentär.

Dessutom kan jag ju informera att appen för Netflix och Viaplay suger riktigt hårt. Netflix tillåter inte utan en tredjepart spellistor eller möjligheten att fortsätta spela upp efter att exempelvis serie 1 episod 1 av en serie är slut.
I nuläget har jag inget intresse av att nyttja en tredjepartsfunktion (box, mobil, android-klient, server, etc) för att ge mig mer film än vad jag redan har.
I längden ger dem inget jag vill ha.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Medveten om detta efter lite googlande. Har även blivit diskuterat

Har du hittat någon annan smart lösning nu? Jag köpte en WD TV LIVE för jag tänkte att det skulle uppfylla alla mina behov,
men det är laggfest så jag funderar på vad jag kan göra istället.

Permalänk
Medlem

Sam Nazarko postade idag att han har ett hack på g för att få in Netflix i Raspbmc.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en HTML5browser på gång.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.