Skoluppgift, IT struktur på företag.

Permalänk
Medlem

Skoluppgift, IT struktur på företag.

Tja!

Har blivit tilldelad en skoluppgift där följande ska redovisas:

a. System

i. Ägandeform? Eget, köpt, annat
ii. Plattform, Microsoft, Linux, Annat

b. Säkerhet

i. Datalagring
ii. Intrång
iii. Användare
iv. Mjukvara
v. Hårdvara

c. Storlek

i. Yta
ii. Antal noder
iii. Antal användare

d. Antal anställda som arbetar med IT-frågor

i. Deras olika uppgifter
ii. Utbildningsnivåer

Detta ska redovisas skriftlig och jag hoppades på lite tips om vart jag kan finna information angående dessa punkter.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Detta ska redovisas skriftlig och jag hoppades på lite tips om vart jag kan finna information angående dessa punkter.
Tack på förhand!

Jag är övertygad om att du kan hitta en hel del information på Internet. Det finns en sökmotor som är väldigt bra för detta ändamål: Google.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Tja!

Har blivit tilldelad en skoluppgift där följande ska redovisas:

a. System

i. Ägandeform? Eget, köpt, annat
ii. Plattform, Microsoft, Linux, Annat

b. Säkerhet

i. Datalagring
ii. Intrång
iii. Användare
iv. Mjukvara
v. Hårdvara

c. Storlek

i. Yta
ii. Antal noder
iii. Antal användare

d. Antal anställda som arbetar med IT-frågor

i. Deras olika uppgifter
ii. Utbildningsnivåer

Tack på förhand!

a. Google
i. Google
ii. Google
b. Google

i. Google
ii. Google
iii. Google
iv. Google
v. Google
c. Google

i. Google
ii. Google
iii. Google
d. Google
i. Google
ii. Google

Du kan också prova att rådfråga din lärare samt hänvisa till undervisningen.

Permalänk
Medlem

Ring företagets it-avdelning och fråga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Vi kommer inte göra dina läxor, om du trodde det!
Annars finns denna otroligt kraftfulla sökmotor och hemsida som kallas google.com.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwittenx:

Ring företagets it-avdelning och fråga?

Finns väl inget företag som lämnar ut dessa uppgifter för att någon ringer och frågar...

Jag tror han har fattat det där med google. Ge han lite tips om vad han kan googla på isället för att bara säga google.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xapa112:

Du kommer inte få läxhjälp på Sweclockers om du trodde det!
Annars finns denna otroligt kraftfulla sökmotor och hemsida som kallas google.com.

Du ger en dålig bild av forumet när du skriver så. Läxhjälp är helt okej, det vi inte gillar är färdiga lösningar (gäller oftast programmering).

Permalänk
Medlem

Finns det ett företag eller ska du skapa ett eget företag?
Hur detaljerat?
Ska det vara detalj-specifikationer i IT-strukturen för affärssystem och integrationer?
osv osv.

Finns väl företag som kan lämna ut informationen lite löst. Men frågan är vilka som har tid att göra det.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Har du fått ett företag tilldelat eller vad? Ring deras IT-avdelning och förklara ditt ärende och be att få komma och intervjua en IT-chef eller dylikt.

Ska du hitta ett företag själv så kolla med typ ett närliggande universitet eller nått då de brukar ha stora IT-system igång. Dubbelkolla dock först att läraren godkänner det eftersom det ju inte är ett företag per definition.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Förväntade mig inga underverk men tyckte det var värt ett försök, den stora jungeln som kallas google är besvärlig ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Finns väl inget företag som lämnar ut dessa uppgifter för att någon ringer och frågar...

Jag tror han har fattat det där med google. Ge han lite tips om vad han kan googla på isället för att bara säga google.

Kanske inte all info men definitivt hjälp på traven. Jobbar själv med it och skulle kunna ge ut en viss del av den info han söker

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Noctua NH-U14S | MSI Z97-S02 | GTX 970

Permalänk
Medlem

Vi har inga specifika företag tilldelade och frågorna behöver bara besvaras ytligt.
Läraren tyckte vi skulle ringa till IT avdelningen på ett företag och prata med dem men som nämndes tidigare känner jag att man bara är på trängande och i vägen då. Men jag gör det väl antagligen lättare för mig själv genom att bara ringa.

Förväntar mig såklart inte att någon bara kommer hit och gör uppgiften åt mig, enkla tips för att jag hoppades på

Permalänk
Skrivet av jeba1215:

Vi har inga specifika företag tilldelade och frågorna behöver bara besvaras ytligt.
Läraren tyckte vi skulle ringa till IT avdelningen på ett företag och prata med dem men som nämndes tidigare känner jag att man bara är på trängande och i vägen då. Men jag gör det väl antagligen lättare för mig själv genom att bara ringa.

Förväntar mig såklart inte att någon bara kommer hit och gör uppgiften åt mig, enkla tips för att jag hoppades på

Fråga om ett besök. Ett tips kan vara att höra av dig till en kommun, de har omfattande system med fördelen att inget på kommunen är hemligt. Sedan beror det nog lite på vilken person man kommer i kontakt med också. Du kanske måste försöka på flera ställen för att hitta en hjälpsam person.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeba1215:

Din skola har säkert en IT-avdelning också. De brukar vara hjälpsamma med rundvandringar och att svara på frågor. Testa det!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Din skola har säkert en IT-avdelning också. De brukar vara hjälpsamma med rundvandringar och att svara på frågor. Testa det!

Ja fråga skolans datatekniker är nog det enklaste att göra. Ska nog ge det ett försök, eller i alla fall skicka ett mail Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwittenx:

Kanske inte all info men definitivt hjälp på traven. Jobbar själv med it och skulle kunna ge ut en viss del av den info han söker

Av ren nyfikenhet. Vilka frågor skulle du besvara och varför just dom?

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SamWin:

Av ren nyfikenhet. Vilka frågor skulle du besvara och varför just dom?

Frågorna som vi ska få svar på hittar du högst upp i tråden
Anledningen till att det är just dom vi ska få svar på är att läraren ville att vi skulle ta reda på just dom

Permalänk
Medlem

Undrar om din lärare verkligen tänkt efter? Om någon ringde mitt företag och ställde sådana frågor skulle jag tycka att det var extremt suspekt (specifikt frågorna under punkt b) och vägra svara. Faktiskt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Du vet att det finns betygskriterier för att du ska hitta kunskap själv på internet som Google till exempel?

Permalänk
Medlem

Har ni inte kurslitteratur som kan lägga grunden till ditt arbete? Borde ni ju ha. Annars kan man söka efter böcker på bibliotek eller fråga en bibliotekarie. Då jag gick min högskoleutbildning så hade vi i alla fall böcker som stöd i vår kurslitteratur.

Mitt råd är att inte fråga någon IT-avdelning eller kolla på någon häftig tidsskrift då man inte kan få en opartisk bild av frågan. IT-avdelningen kommer lägga fram saker till sin fördel medan tidsskrifter inte tar hänsyn till den verksamhet som du riktar dig till.

Det du däremot kan utreda är hur verksamheten arbetar med IT-frågor och därmed använda korrekt litteratur att komma fram till ett svar. Då kan du kontakta IT-avdelningen på företaget men håll dig då till sakfrågan och fråga inte frågor som kan göra att de kan påverka utkomsten av din utredning. För förtydligande så ska det alltså finnas grund till deras svar vilket gör att du måste utreda svaren i efterhand.

Din uppgift känns som en väldigt stor uppgift då du även måste reda ut hur hela verksamheten ser ut för bästa svar. Men visst kan man begränsa till IT-verksamheten men risken blir då att lösningen som du kommer fram till är fel.

Lycka till!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Undrar om din lärare verkligen tänkt efter? Om någon ringde mitt företag och ställde sådana frågor skulle jag tycka att det var extremt suspekt (specifikt frågorna under punkt b) och vägra svara. Faktiskt.

Tänkte inte riktigt på det ur perspektivet av den vi ställer frågorna till men när vi letade reda på skolans nättekniker för att ställa frågorna insåg jag att frågorna verkligen var lite väl på trängande. Men men uppgiften är praktiskt klar nu i alla fall. Men teknikerns reaktion till vissa frågor var lite obekväm ^^

Permalänk
Medlem

Tror inte att du kommer få några specifika svar på tex hur många användare dem har, vilket intrångsskydd dem har eller hur deras datalagringsstruktur ser ut.
Du kan istället fråga om de har fler eller färre än 100 användare, skippa intrångs frågan helt, och ungefär hur ofta dem säkerhetskopierar sin data.

Det är bättre att ge luddigare frågor när det kommer till företags säkerhetsrutiner. Så länge som du inte kan få någon riktig information från företaget (känslig information) så brukar företag vara ganska snälla på den fronten

Fick en liknande uppgift för ett par år sedan, det är bara att ringa företag och fråga.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Tror inte att du kommer få några specifika svar på tex hur många användare dem har, vilket intrångsskydd dem har eller hur deras datalagringsstruktur ser ut.
Du kan istället fråga om de har fler eller färre än 100 användare, skippa intrångs frågan helt, och ungefär hur ofta dem säkerhetskopierar sin data.

Det är bättre att ge luddigare frågor när det kommer till företags säkerhetsrutiner. Så länge som du inte kan få någon riktig information från företaget (känslig information) så brukar företag vara ganska snälla på den fronten

Fick en liknande uppgift för ett par år sedan, det är bara att ringa företag och fråga.

Jo vi fick till skolans datatekniker till slut och frågade honom och över lag gick det ganska bra men han tyckte nog inte att det var överdrivet roligt att svara på våra frågor. Men klart är det i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Att få svar på frågor om antal användare, datalagringsstruktur etc bör inte vara ett problem. I offentliga sektorn kan du ju lätt ta reda på det själv med lite efterforskning eftersom alla avtal är offentliga. De kunder jag arbetar med har iaf inga NDA när det gäller storlek, vilka produkter de använder(brukar ju vara rätt standardiserat nuförtiden). Tar du en kommun t.ex. som valt Microsoft Kommundesign(MSKD) så vet du redan där vilka produkter dom använder i stort. Det är väl när man kommer in på lite mer detaljnivå som det blir känsligt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED