Noll rörelseoskärpa som på CRT skärmar med LightBoost

Permalänk

Noll rörelseoskärpa som på CRT skärmar med LightBoost

När jag läser runt här på SweClockers så verkar det som att ingen har hört talas om LightBoost.
Föreställ er att ha en lika rapp bild som på CRT skärmar: http://www.3dalchemist.com/images/lcds/lcd-blur.jpg

Här är lite länkar: http://www.techngaming.com/home/guide/tips/updated-eliminate-...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1734114
http://www.blurbusters.com/

Asus VG248QE och BenQ XL2411T är de 2 skärmar som funkar bäst med LightBoost.

Ville mest öppna folks ögon för detta.

Permalänk
Medlem

Vad som beskrivs i HOCP tråden är "scanning backlight", nåt som bättre LED tv apparater har haft länge och tydligen nu även en del bildsskärmar.
Om man måste trixa med drivrutiner för att få funktionen påslagen är det en grov miss från skärmtillverkarna

Permalänk

Ja.. jag vet inte vad skärmtillverkarna håller på med, det har inte direkt hänt mycket med datorskärmar under de senaste åren.
Mobiltelefonerna idag har ju samma upplösning som datorskärmar (1080p).
Skulle inte bli förvånad om det vore en lätt sak att göra en 120 Hz IPS skärm, skärmtillverkarna behöver bara få tummen ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja.. jag vet inte vad skärmtillverkarna håller på med, det har inte direkt hänt mycket med datorskärmar under de senaste åren.
Skulle inte bli förvånad om det vore en lätt sak att göra en 120 Hz IPS skärm, skärmtillverkarna behöver bara få tummen ur.

Behövs ju också finnas en marknad så att de kan tjäna pengar på det. (Antalet personer som bryr sig om sånt här är nog ganska jävla liten.)
Finns nog fina saker i lab som inte är värda att ens visa till allmänheten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en hel massa tekniker som inte används i PC skärmar.
Scanning backlight är bara en viktig finess.
Local dimming skulle även vara trevligt att ha.

Nej jag tror att det är tabletifieringen som förblindat även skärmtillverkarna.
Allt krut läggs på att förbättra redan bra tablets och inga resurser blir över till den otroligt mycket större PC-skärm marknaden.

Permalänk
Medlem

Det finns redan en tråd om detta har jag för mig... skall se om jag orkar leta fram den!

Annars, varför inte bara köra på en CRT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

...varför inte bara köra på en CRT...

Tillverkas det ens CRT:er fortfarande?

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

Testade lightboost hacken på min XL2411T och jag ser ingen skillnad, förutom att det blir mörkare och sämre färger trots bästa möjliga inställningar i efterhand.

Jag har hellre en "snygg" bild än en icke-märkar förbättring. Hellre det än att se förbättringen och behöva välja det eller färgrikedom ^^

Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd

Sitter kvar med min CRT och vägrar byta så länge den fungerar, finns ingen som helst anledning

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Sitter kvar med min CRT och vägrar byta så länge den fungerar, finns ingen som helst anledning

Inte för dig nej, men många andra vill ha lite större skärmar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

Pratade inte vi bildkvallité nu och inte storlek? Vidare finns det ingen större mening med att ha en skärm större en 19-22" när man ändå sitter ½ meter från skärmen

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dCipher:

Tillverkas det ens CRT:er fortfarande?

Nä, därför jag behållit min CRT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dwd:

tycker 24 tum räcker gott och väl

Permalänk
Medlem

När jag läser runt här på SweClockers så verkar det som att ingen har hört talas om LightBoost.
Föreställ er att ha en lika rapp bild som på CRT skärmar: http://www.3dalchemist.com/images/lcds/lcd-blur.jpg

Här är lite länkar: http://www.techngaming.com/home/guide/tips/updated-eliminate-...
http://hardforum.com/showthread.php?t=1734114
http://www.blurbusters.com/

Asus VG248QE och BenQ XL2411T är de 2 skärmar som funkar bäst med LightBoost.

Ville mest öppna folks ögon för detta.

Det kanske inte finns stora rubriker om det här, men det finns definitivt folk som har hört talas om det här på SweClockers. Om du söker runt lite kan du hitta lite diskussioner, men det är alltid trevligt med folk som uppmärksammar 120hz-grejer!

LightBoost är en Nvidia-grej, så vitt jag vet. Det betyder att nya~ skärmar med Nvidias 3D-teknik antagligen klarar av det, men de där två skärmarna är om något de populäraste av de som klarar av det.

120hz IPS är kanske på G, men problemet gällande IPS är att få ner responstiden. Inte ens de koreaskärmar man kan överklocka till 120hz klarar egentligen av att visa bilderna så snabbt. Personligen tror jag det är större sannorlikhet att snabbheten hos TN och färgkvaliten hos IPS tillsammans först kommer att dyka upp i någon ny paneltyp än att man får ner responstiden på IPS så mycket.

Skrivet av dwd:

Testade lightboost hacken på min XL2411T och jag ser ingen skillnad, förutom att det blir mörkare och sämre färger trots bästa möjliga inställningar i efterhand.

Jag har hellre en "snygg" bild än en icke-märkar förbättring. Hellre det än att se förbättringen och behöva välja det eller färgrikedom ^^

Gräset är alltid grönare på andra sidan.

Smaken är väl som baken, men har du testat något spel med mycket rörelser (typ TF2 som scout eller Quake), och får du ut 120fps i det du testar?

Det blir lite förvrängda färger ja, beroende lite på vilken skärm man har. Anledningen till att det bli mörkare är att skärmen lyser upp under kortare tid per bild. Istället för att det konstant lyser och pixlarna blöder över till nästa färg blinkar lampan till när pixlarna har exakt rätt färg, och är släckt resten av tiden.

Skrivet av Justbecause:

Pratade inte vi bildkvallité nu och inte storlek? Vidare finns det ingen större mening med att ha en skärm större en 19-22" när man ändå sitter ½ meter från skärmen

Personligen är det upplösning och inte storlek som spelar roll, och såvitt jag vet finns inte CRT i 1080p+.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

Saknar min Viewsonic P97f+b 19" CRT ibland

2048 x 1536 @ 68Hz
1920 x 1440 @ 73Hz
1600 x 1200 @ 87Hz
1280x 1024 @ 101Hz
1152x 864 @ 118Hz
1024 x 768 @ 132Hz
800 x 600 @ 160Hz
640 x 480 @ 160Hz

Var fan pimp att köra 100hz 1280*1024 i BF2

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

I stand corrected.

Visa signatur

* Fractal Design Define R4 - Window | Corsair AX760 | Asus Maximus VI Hero | Intel Core i5-4670K | Corsair Hydro H80i | Corsair Vengeance Pro Red 1600MHz CL9 2x8GB | EVGA GeForce GTX 780 SC ACX | Creative Sound Blaster ZxR | Samsung 840 Pro 256GB | Western Digital Red 3TB
* Asus VW248TLB | Ducky Shine 3 | Mionix Naos 8200 | Sennheiser PC 350 SE

Permalänk
Medlem

TFTcentral har en artikel uppe nu om ämnet:
http://www.tftcentral.co.uk/articles/content/motion_blur.htm

Permalänk
Medlem

Jag necrar denna tråd lite då jag precis blivit medveten om det här med lightboost.
Förbättringen i snabba first person shooter spel när man aktiverar lightboost på sin 120Hz skärm känns verkligen nästan lika stor som att uppgradera från 60 till 120 Hz.
Färgerna blir lite sämre och det är lite jobbigare för ögonen, men det är definitivt värt det med tanke på vad man vinner.
I princip all motion blur försvinner. Finns tester med scrollande bilder där man verkligen kan se hur stor skillnad det gör.
I first person shooters känns allt bara otroligt mycket smidigare (kör mest TF2) och det blir betydligt lättare att sikta och följa fiender.

Det här borde definitivt hypas mer, tycker jag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.