Permalänk
Skrivet av Rogen:

Kan någon ta en titt på denna listan och se om jag kan förbättra något?

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2265593&view=l

Hur är kvalitén på G.skill minnena och är moderkortet bra? Är lite osäker på om det nätaggregatet kommer att passa i det chassit? Chassit är det ända jag har beställt så allt andra går att ändra.

Kan tänka mig att uppgradera nån del till ifall det behövs men börjar nå smärtgränsen för vad jag vill lägga på en HTPC.

Tycker det ser bra ut. Moderkortet kan jag inte säga något om men det ska säkerligen funka bra. G.skill är kvalité och aldrig haft några problem med dom. Nätagget är nog också bra, bygger inte så mycket på längden så bör passa kanon.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Kanske borde ta ett ASRock FM2A85X Extreme4-M istället för FM2A75 Pro4-M eftersom A75 bara verkar stödja 512 MB grafikkort medan A85 klarar 2 GB. Kan ju vara bra att enkelt kunna uppgradera genom att sätta in ett grafikkort om några år? Kostar bara 50 spänn extra.

Permalänk

Tankar om mitt köp.

Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde mitt htpc/server-inköp: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2185457&view=m
Jag kör xbmc, ts3-server, mumbleserver, och lite streaming + spelande och det funkar kanon. Vid idle ligger processorn på 34 grader och moderkortet på 32 grader, vid full-load under flera timmar ligger processorn på 57 grader och moderkortet på 38 grader. CPU-kylaren är inställd på näst lägsta varvtal och alla fläktar i burken är inställda på medium via fractal-designs fläktkontroller.

För att slippa drabbas av ett uppeldat moderkort, som är väldigt vanligt på just detta, så har jag köpt till VRM-kylflänsar (Enzotech MOS-C1)
Jag kör burken i defaultklock, utan turbo och med vcore och northbridge-volt undervoltat till 1.30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde mitt htpc/server-inköp: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2185457&view=m
Jag kör xbmc, ts3-server, mumbleserver, och lite streaming + spelande och det funkar kanon. Vid idle ligger processorn på 34 grader och moderkortet på 32 grader, vid full-load under flera timmar ligger processorn på 57 grader och moderkortet på 38 grader. CPU-kylaren är inställd på näst lägsta varvtal och alla fläktar i burken är inställda på medium via fractal-designs fläktkontroller.

För att slippa drabbas av ett uppeldat moderkort, som är väldigt vanligt på just detta, så har jag köpt till VRM-kylflänsar (Enzotech MOS-C1)
Jag kör burken i defaultklock, utan turbo och med vcore och northbridge-volt undervoltat till 1.30.

Har du gjort några mätningar på hur mycket den drar, wattmässigt, vid load/idle?

Funderar på nästan exakt samma setup till min kommande HTPC/Server..

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

Har du gjort några mätningar på hur mycket den drar, wattmässigt, vid load/idle?

Nej det har jag inte gjort då jag saknar utrustning för det, det vore dock intressant att ta reda på.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tar gärna emot lite feedback på denna inköpslista: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2261629&view=m

Det ska användas till Xbmc, Netflix, div. Playkanaler samt hemautomation (precis som Tellsticken skvallrar om).
Jag förmodar att denna setup klarar streama 1080p utan problem?

Några invändningar? Förslag?

Tack på förhand!

Edit: Totalpris efter swecrabatten = 3106 kr

Permalänk
Medlem

Hjälp mig!
E45M1-I DELUXE Har utågtt. Finns det någon uppföljare, eller annat moderkort med likvärdig prestanda?
Ska sitta i HTPC, krav på integrerad cpu och passiv kylning.

Har frågat förut, men får inget svar.. så det kanske inte är någon som vet. Hittar inte så mycket om det när jag googlar, så det kanske utgått ganska nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E1ajas:

Hjälp mig!
E45M1-I DELUXE Har utågtt. Finns det någon uppföljare, eller annat moderkort med likvärdig prestanda?
Ska sitta i HTPC, krav på integrerad cpu och passiv kylning.

Har frågat förut, men får inget svar.. så det kanske inte är någon som vet. Hittar inte så mycket om det när jag googlar, så det kanske utgått ganska nyligen.

Efterföljarna kommer väl vilken dag som helst....

Annars så är ju en setup med FM2 mITX + FM2 APU som du undervoltar/underklockar för att kunna kyla passivt eller med en väldigt lågvarvig fläkt ett attraktivt alternativ. Mer prestanda för samma peng samt uppgraderingsbar!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hej

En tanke, skulle man inte kunna komplettera denna tråd med färdiga/färdigbyggda datorer väl lämpade som HTPC's.
Att sätta sig in i alla variabler i denna FAQ kan vara svårt för vissa (inklusive mig).
Att istället få tips om färdiga burkar att köpa, som det satts en "godkäntstämpel" på vore kanon tycker jag!

Exempelvis denna lär väl uppfylla alla nödvändiga krav?
EeeBox PC EB1012P
http://www.asus.se/Eee/EeeBox_PC/EeeBox_PC_EB1012P/

Till och med när man använder Windows 7.

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk

Hej på er. Jag ska köpa ny HTPC och behöver lite råd. Här är komponenterna: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2990370/htpc

Det som jag är lite osäker på är nätaggregatet, räcker 150W? Sen så har jag läst att många har haft problem med Streacom men kanske inte med Asus/Intel?

Edit: Vad tror ni om processorkylaren? Vill att datorn ska vara så tyst som möjligt men inte tokvarm.

Permalänk
Skrivet av Heinkel56:

Jag är också i behov av hjälp inför htpc-bygge. Har läst diverse trådar men har fortfarande en del luckor.
Köpte ny TV på mellandagsrean, en LG55LW450N. Full HD och 3d. Köpte även en förstärkare, Onkyo TX-NR609, samt en Bluray 3D-spelare, LG BD670. Den där bluray-spelaren var lite onödig och jag har nu kommit fram till att jag hellre vill ha en htpc så jag kan spela in / pausa TV-program och kolla på filmer som jag har på hårddisk. Dessutom har TV:n inte DVB-T2 och jag vill kunna kolla på HD-varianterna TV1 och TV2.

Mina behov är alltså:
- TV-kort (DVB-T/T2) så jag kan se och spela in TV-program.
- Bluray/DVD-läsare så jag kan spela/rippa filmer på skiva. Ska naturligtvis även kunna spela upp film från fil.
- Strömsnål
- Tyst på 2 meters håll
- Kunna surfa, kolla på Youtube och liknande
- Wifi
- Hårddisk/SSD för att kunna rippa till och spela in TV på.
- Snygg låda, inte för stor.
- Möjligt att lägga till en satellitmottagare så småningom (DVB-S/S2)

Har inte tänkt ha datorn till att spela spel.

OS har jag inte satt mig in i ännu. Det ska klara ovanstående och vara så enkelt/snyggt som möjligt.

Jag har letat efter TV-kort och hittat ett par alternativ som stöder DVB-T2:

Dubbla DVB-T/T2
TBS6280 PCI-E DVB-T2/T Dual Tuner Card For Freeview HD
http://www.amazon.co.uk/DVB-T2-Tuner-Definition-Digital-Recei...

Dubbla T/T2 och S/S2
BlackGold BGT3600
http://shop.blackgold.tv/epages/BT3159.sf/en_GB/?ObjectPath=/...

Tacksam för hjälp!!!

Gammal post, jag vet, men hur gick det? Det är framför allt TV-korten jag är intresserad av eftersom jag har samma tankar.

Permalänk
Medlem

Köpråd

Jag använder idag min HP Pavilion DV6 2133eo (specifikation) som HTPC bredvid TV. Det datorn används till är:
- XBMC (streamar film över nätverket, samt svtplay och icefilms)
- Viaplay & NHL-GameCenter
- Youtube

Dessvärre så börjar min HP att låta en hel del eftersom fläktarna går på högvarv när datorn blir varm. Jag har en kylplatta till den nu som står och går vilket gör att de interna fläktarna går på lägre varv men summan av allt ljud blir ungefär den samma. I övrigt har den klarat av att rulla runt allt jag skickar till den, så prestandan verkar räcka.

Så jag är därför nu lite inne på att byta ut min HP mot en "riktig" HTPC att ha bredvid TVn.
Vad datorn ska användas till är det som står ovan, alltså XBMC, Viaplay och Youtube. Inget annat är intressant för datorn..Notera dock att det måste vara en maskin som trots det ändå klarar att dra runt Windows eftersom Viaplay använder Silverlight som har dåligt stöd i Linux kärnor.

Kriterier som ska uppfyllas:
- Streama film över nätverket via XBMC. Den ska klara material upp till 1080p med HD-ljud (behöver ej klara att streama 3D och 3D HD eftersom TVn ej stödjer det)
- Youtube och vanlig surf
- TYST

Vidare kan nämnas att HTPC:n kommer vara ansluten med kabel så inget stöd för WiFi behövs. Det kommer inte behövas någon lagringsdisk mer än för att ha OS:et på HTPC:n, all annan lagring kommer ske på andra enheter i nätverket.
Samt att det egentligen inte spelar någon roll om chassit är litet eller en normal låda, så länge den blir tyst.

Hoppas ni kan ge några prisvärda förslag, max 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmikaoj:

Jag använder idag min HP Pavilion DV6 2133eo (specifikation) som HTPC bredvid TV. Det datorn används till är:
- XBMC (streamar film över nätverket, samt svtplay och icefilms)
- Youtube

Dessvärre så börjar min HP att låta en hel del eftersom fläktarna går på högvarv när datorn blir varm. Jag har en kylplatta till den nu som står och går vilket gör att de interna fläktarna går på lägre varv men summan av allt ljud blir ungefär den samma. I övrigt har den klarat av att rulla runt allt jag skickar till den, så prestandan verkar räcka.

Så jag är därför nu lite inne på att byta ut min HP mot en "riktig" HTPC att ha bredvid TVn.
Vad datorn ska användas till är det som står ovan, alltså XBMC, Viaplay och Youtube. Inget annat är intressant för datorn..Notera dock att det måste vara en maskin som trots det ändå klarar att dra runt Windows eftersom Viaplay använder Silverlight som har dåligt stöd i Linux kärnor.

Kriterier som ska uppfyllas:
- Streama film över nätverket via XBMC. Den ska klara material upp till 1080p med HD-ljud (behöver ej klara att streama 3D och 3D HD eftersom TVn ej stödjer det)
- Youtube och vanlig surf
- TYST

Vidare kan nämnas att HTPC:n kommer vara ansluten med kabel så inget stöd för WiFi behövs. Det kommer inte behövas någon lagringsdisk mer än för att ha OS:et på HTPC:n, all annan lagring kommer ske på andra enheter i nätverket.
Samt att det egentligen inte spelar någon roll om chassit är litet eller en normal låda, så länge den blir tyst.

Hoppas ni kan ge några prisvärda förslag, max 4k.

Många verkar gilla Fractal Design Node 304 så varför inte ett bygge på det? Alternatiivt 605 om man vill ha med en optisk läsare, men då rinner budgeten iväg lite..

Något att utgå ifrån: Node 304 intel eller AMD - Du får välja komponenter beroende på AMD eller Intel.

För att det ska bli riktigt tyst kanske man ska uppgradera PSU:n till ett som är känt för att vara tyst (helst passivt kylt) och en bra CPU-kylare som man kan köra på lågt varv.

Lycka till!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Många verkar gilla Fractal Design Node 304 så varför inte ett bygge på det? Alternatiivt 605 om man vill ha med en optisk läsare, men då rinner budgeten iväg lite..

Något att utgå ifrån: Node 304 intel eller AMD - Du får välja komponenter beroende på AMD eller Intel.

För att det ska bli riktigt tyst kanske man ska uppgradera PSU:n till ett som är känt för att vara tyst (helst passivt kylt) och en bra CPU-kylare som man kan köra på lågt varv.

Lycka till!

Tack för förslaget, det uppskattas!

Det är just optisk läsare jag klarar mig utan eftersom jag mer eller mindre lagrar allt digitalt. De få gånger man man ev. skulle behöva en optisk-läsare till HTPC antar jag att det får bli någon USB-variant. Annars känns det som att jag kommer lägga ut pengar på en funktion jag aldrig använder.

Fractal chassi blir kanske bäst, med tanke på att jag har ett sånt till min stationära.

Vad gäller processorerna och moderkorten, finns det egentligen något att föredra? När jag har skummat igenom tråden har jag sett att många rekommenderar något moderkort "..E45" vad det nu hette men som tydligen har slutat tillverkas. Värt att vänta på ersättare till det?

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Jag tycker att detta är en grym tråd och jag ser även att folk är hjälpsamma och kunniga och därför så kommer jag med lite frågor
Jag har precis byggt in min gamla dator i min tv-möbel och jag är riktigt nöjd med resultatet, dock tycker jag nu att datorn låter som ett mindre flygplan och jag vill göra ngt åt detta.
Jag använder datorn till TVn och kollar på Netflix, film och lite slösurfning och om jag mot all förmodan skulle vilja spela så kan jag ju alltid plugga in flygplanet igen (gts250).

Delar som sitter i är som följer:
CPU: AMD Athlon II X4 630 AM3 Quad Core, 2,8Ghz, 2MB, AM3, 95W, Boxed
MB: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB (2 stickor)
HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
PSU: Corsair VX 550W PSU
GPU: XFX GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, Graphics Plus, 680/2000Mhz (Här får jag inget ljud ur, jag antar att det är för att jag saknar en s/pdif kabel?)

Efter att ha läst lite mer kommer en fråga till.
Kan jag helt enkelt plocka ur grafikkortet? Orkar det inbyggda med streams och 1080p?
(6.Integrated ATI Radeon HD 4200 graphics (DirectX10.1))

Det sitter även 3x 120 mm fläktar som jag tagit från mitt gamla In-Win Fanqua Midi Tower. 2 på inblås och 1 ut, dessa utan någon som helst fläktstyrning.

Frågan blir nu vad jag bör göra för att dra ner på ljudnivån?
Min tanke ligger i att köpa ett passivt GT610 och en fläktkontroll. Eller bör jag köpa nya fläktar som går tystare/långsamare i grund?
CPU är stockkyld, bör jag byta detta med? Jag har inga aspirationer på att klocka eller dylikt, tänker bara att om man vinner massa db så är jag inte främande för att byta där heller.
Är det värt att plocka in mer minne/ssd?

Allt funkar bra för mig i dagsläget, men om det skulle bli bättre av små förändringar så skulle jag le ännu lite mer
Tack för mig!

//Mhisha.

Visa signatur

Intel i7-7700K - Z270 - 16GB - 250GB SSD - Nvidia GTX1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Hej på er!

Jag tycker att detta är en grym tråd och jag ser även att folk är hjälpsamma och kunniga och därför så kommer jag med lite frågor
Jag har precis byggt in min gamla dator i min tv-möbel och jag är riktigt nöjd med resultatet, dock tycker jag nu att datorn låter som ett mindre flygplan och jag vill göra ngt åt detta.
Jag använder datorn till TVn och kollar på Netflix, film och lite slösurfning och om jag mot all förmodan skulle vilja spela så kan jag ju alltid plugga in flygplanet igen (gts250).

Delar som sitter i är som följer:
CPU: AMD Athlon II X4 630 AM3 Quad Core, 2,8Ghz, 2MB, AM3, 95W, Boxed
MB: Gigabyte GA-MA785GT-UD3H
RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB (2 stickor)
HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
PSU: Corsair VX 550W PSU
GPU: XFX GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, Graphics Plus, 680/2000Mhz (Här får jag inget ljud ur, jag antar att det är för att jag saknar en s/pdif kabel?)

Efter att ha läst lite mer kommer en fråga till.
Kan jag helt enkelt plocka ur grafikkortet? Orkar det inbyggda med streams och 1080p?
(6.Integrated ATI Radeon HD 4200 graphics (DirectX10.1))

Det sitter även 3x 120 mm fläktar som jag tagit från mitt gamla In-Win Fanqua Midi Tower. 2 på inblås och 1 ut, dessa utan någon som helst fläktstyrning.

Frågan blir nu vad jag bör göra för att dra ner på ljudnivån?
Min tanke ligger i att köpa ett passivt GT610 och en fläktkontroll. Eller bör jag köpa nya fläktar som går tystare/långsamare i grund?
CPU är stockkyld, bör jag byta detta med? Jag har inga aspirationer på att klocka eller dylikt, tänker bara att om man vinner massa db så är jag inte främande för att byta där heller.
Är det värt att plocka in mer minne/ssd?

Allt funkar bra för mig i dagsläget, men om det skulle bli bättre av små förändringar så skulle jag le ännu lite mer
Tack för mig!

//Mhisha.

Det inbyggda grafikkortet ska du nog inte använda - köp ett billiigt passivt Nvidia 610 eller AMD 6450 - väl värt investeringen.

Undervolta/underklocka processorn och dra ner fläkthastigheten på CPU-fläkten, använd tex speedfan för att sätta upp en fläktstyrningskurva. Om du har råd så är ju självklart en bra CPU-kylare en bra investering för att få det tystare.

En fläktstyrning är ju inte en dum idé börja med det och se om du kan få dina 3 monterade fläktar att vara lite tystare - du borde ju kunna styra även dessa med Speedfan om de är kopplade till moderkortet. Annars finns det ju billiga och tysta 140mm fläktar som skulle kunna ersätta dom...

Nätaggregatet lär ju låta en del det med, men det är dyrt med passivt kylda nätagg tyvärr.

Kolla över monteringen så att inget vibrerar mot TV-möbeln, det lär kunna ge en juste akustisk förstärkning...

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrmikaoj:

Tack för förslaget, det uppskattas!

Det är just optisk läsare jag klarar mig utan eftersom jag mer eller mindre lagrar allt digitalt. De få gånger man man ev. skulle behöva en optisk-läsare till HTPC antar jag att det får bli någon USB-variant. Annars känns det som att jag kommer lägga ut pengar på en funktion jag aldrig använder.

Fractal chassi blir kanske bäst, med tanke på att jag har ett sånt till min stationära.

Vad gäller processorerna och moderkorten, finns det egentligen något att föredra? När jag har skummat igenom tråden har jag sett att många rekommenderar något moderkort "..E45" vad det nu hette men som tydligen har slutat tillverkas. Värt att vänta på ersättare till det?

Nä, inte om du vill ha prestanda. E-serien är bra ur energihänseende och klarar det mesta - men det är just bara det. Vill man ha en rapp och rolig maskin så satsa på något annat - det behöver inte kosta mer! Billigaste Trinity, A4 5300, är ju mycket rappare än E450 och den kostar bara 380:-!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det inbyggda grafikkortet ska du nog inte använda - köp ett billiigt passivt Nvidia 610 eller AMD 6450 - väl värt investeringen.

Undervolta/underklocka processorn och dra ner fläkthastigheten på CPU-fläkten, använd tex speedfan för att sätta upp en fläktstyrningskurva. Om du har råd så är ju självklart en bra CPU-kylare en bra investering för att få det tystare.

En fläktstyrning är ju inte en dum idé börja med det och se om du kan få dina 3 monterade fläktar att vara lite tystare - du borde ju kunna styra även dessa med Speedfan om de är kopplade till moderkortet. Annars finns det ju billiga och tysta 140mm fläktar som skulle kunna ersätta dom...

Nätaggregatet lär ju låta en del det med, men det är dyrt med passivt kylda nätagg tyvärr.

Kolla över monteringen så att inget vibrerar mot TV-möbeln, det lär kunna ge en juste akustisk förstärkning...

Lycka till!

Tack så jättemycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Har plockat ihop en dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3072880/htpc

Den är tänkt som HTPC men ska även kunna spelas på om jag känner för det. Är det någon som har förslag på kylare till processorn eller andra synpunkter? Vill gärna ha den så tyst som möjligt!

Man kan ju få helt okej prestanda i spel om man lägger till ett HD6670 men då kanske det finns andra alternativ som ger mer kräm per krona?

Permalänk
Medlem

Har tittat på en nyare HTPC.

Jag har tittat ut lite prylar, det skall inte vara något monster utan skall fixa film 1080P, nu gör min nuvarande det också men det är kul att byta.

Jag har satt ihop en varukorg på inet och i den finns två olika CPU och två olika kylare. Mitt mål är att kunna kyla den utan någon fläkt på CPU...

Min plan är att använda mitt nuvarande chassie till att börja med. Zahlman HD135 och min SSD disk från den gammla datorn, en Kingston V200+ 128GB.

Kommer jag att märka någon skillnad på den billigare A4 CPUn jämfört med min C2D 2,6 och ett HD3870? Eller måste jag gå upp på den dyrare A10 jag vill ha så bra GPU som möjligt utan att behöva sätta i ett extra.

Jag har tänkt att spela lite spel också, tex Crysis 3, kommer man att kunna köra nya spel i 1080P upplösning.
Eftersom den kommer att vara kopplad till min TV så högre upplösning än 1080P kommer inte på fråga.

Kommer det inbyggda kortet i A10 CPUn att vara mycket sämmre än tex
Asus Radeon HD7750 1024MB DirectCU Silent
http://www.inet.se/produkt/5405116/asus-radeon-hd7750-1024mb-...

Jag antar att om jag väljer den billigare A4 CPUn så blir det bara filmtittande med burken.

Många dfrågor blir det, men jag har varit borta från PC byggar scenen sedan 2008 och mycket har hänt sedan det.
Jag har länge varit inne på att sätta en MacMini under TVn och vara nöjd med en filmburk...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3072303/htpc-2013-03-07

/Jonas

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |

Permalänk
Skrivet av rmnd:

Hej!

Har plockat ihop en dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3072880/htpc

Den är tänkt som HTPC men ska även kunna spelas på om jag känner för det. Är det någon som har förslag på kylare till processorn eller andra synpunkter? Vill gärna ha den så tyst som möjligt!

Man kan ju få helt okej prestanda i spel om man lägger till ett HD6670 men då kanske det finns andra alternativ som ger mer kräm per krona?

Jag kan rek. Arctic freezer 7 rev.2. Den håller min på 56 grader i load och 32-34 i idle, på näst lägsta fläkthastighet i bios av totalt 9 steg. Jag gjorde felet att jag hade min åt fel håll i början, vilket gjorde att cpun överhettades, åt rätt håll med rätt luftgenomströmning kyler den kanon. Tillsammans med silverpasta förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Jag kan rek. Arctic freezer 7 rev.2. Den håller min på 56 grader i load och 32-34 i idle, på näst lägsta fläkthastighet i bios av totalt 9 steg. Jag gjorde felet att jag hade min åt fel håll i början, vilket gjorde att cpun överhettades, åt rätt håll med rätt luftgenomströmning kyler den kanon. Tillsammans med silverpasta förstås.

Är det stock eller har du överklockat något?
Har du ett ASRock FM2A85X-ITX? Läste att det var struligt att få dit kylare med bakplåtar på detta. Man kunde dock trixa dit några distanser så skulle det gå bra.

Permalänk
Skrivet av rmnd:

Är det stock eller har du överklockat något?
Har du ett ASRock FM2A85X-ITX? Läste att det var struligt att få dit kylare med bakplåtar på detta. Man kunde dock trixa dit några distanser så skulle det gå bra.

Nej jag har versionen innan och det är samma sak där, kylare med backplate fungerar inte utan modifikation, dock så behövs ingen backplate på just denna kylaren, den fungerar med originalfästena på moderkortet

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

Nu har jag införskaffat en mätare, vid idle ligger den på 52-55w, vid full load under stresstest ligger burken på 115w, det var under förväntan faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Nu har jag införskaffat en mätare, vid idle ligger den på 52-55w, vid full load under stresstest ligger burken på 115w, det var under förväntan faktiskt.

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Fixade en ny server så nu tänkte jag bygga HTPC av den gamla och ge till morsan. Den består bla av:

MSI 760GM-E51
Corsair 2GB 1333MHz 1.5V Value Select x2
AMD Sempron 140 2,7GHz

Den spelar 1080p men den gör det inte bra, drops konstant. Ett någorlunda optimerat XBMC drar cirka 20% ram (1GB) samt 60-70% på CPU. Hardware acceleration (DXVA2) är på.

Frågan är vad som ska köpas till? Kommer ett löst HD6450-kort lösa det eller bör jag satsa på nytt moderkort och CPU när jag ändå håller på? Dator ska funka ett par år iaf.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Fixade en ny server så nu tänkte jag bygga HTPC av den gamla och ge till morsan. Den består bla av:

MSI 760GM-E51
Corsair 2GB 1333MHz 1.5V Value Select x2
AMD Sempron 140 2,7GHz

Den spelar 1080p men den gör det inte bra, drops konstant. Ett någorlunda optimerat XBMC drar cirka 20% ram (1GB) samt 60-70% på CPU. Hardware acceleration (DXVA2) är på.

Frågan är vad som ska köpas till? Kommer ett löst HD6450-kort lösa det eller bör jag satsa på nytt moderkort och CPU när jag ändå håller på? Dator ska funka ett par år iaf.

Ett AMD 6450 eller Nvidia 610 kommer ju ta hand om allt det tunga grafikkrävande så då borde den hålla ett par år till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Dags för mitt första HTPC bygge. Har inte bestämt mig för vilken SSD ännu men lite feedback på listan hade varit uppskattat! Framförallt så att jag inte gjort något uppenbart misstag... om någon har använt Streacoms FC8 EVO och har lite erfarenhet att dela med sig av hade det varit intressant!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3092228/2013-03-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Lycka till!

Drar samma quote igen med en updatering.

Jag köpte mig ett passivt GT610, fungerar grymt bra! Nu fick jag ju även med ljudet från hdmi så det var ju inte helt dumt =).
Jag köpte också en Evo 212 kylare som snurrar i en... 750 rpm istället för stock som gick på högvarv (5k?!)
Detta har sänkt temperaturerna riktigt fint och det som idag låter är nog bara PSU och vid vissa tillfällen HDD.

Men jag verkar inte få ändra några varvtal på fläktarna, kan det ha med mitt MB att göra? (Nu är det ju inte ett problem idag iom att det blev tyst).

Jag tackar åter igen för hjälpen, det är nice att folk delar med sig av sina erfarenheter!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mhisha:

Drar samma quote igen med en updatering.

Jag köpte mig ett passivt GT610, fungerar grymt bra! Nu fick jag ju även med ljudet från hdmi så det var ju inte helt dumt =).
Jag köpte också en Evo 212 kylare som snurrar i en... 750 rpm istället för stock som gick på högvarv (5k?!)
Detta har sänkt temperaturerna riktigt fint och det som idag låter är nog bara PSU och vid vissa tillfällen HDD.

Men jag verkar inte få ändra några varvtal på fläktarna, kan det ha med mitt MB att göra? (Nu är det ju inte ett problem idag iom att det blev tyst).

Jag tackar åter igen för hjälpen, det är nice att folk delar med sig av sina erfarenheter!

Låter bra, man kommer långt med små medel...

Det är inte alltid man kan få styrningen av fläktarna att fungera via tex Speedfan, ibland finns inte stödet för just ens moderkort. Finns flera andra program att leka med oxo - bara att googla! Har du tur kan MB-tillverkaren ha ett program för detta. Annars är ju en HW-fläktkontroller en bra utväg, dock så är dessa manuella och inte automatiska/styrda av temperaturen såsom man kanske vill ha det. Kolla även i Bios vad du har för styrningsmöjligheter, kan vara så att PWN-styrning för fläktarna är inaktiverat i BIOS tex.

Visa signatur