Permalänk
Medlem

Kul, återkom gärna med "feedback" när du fått ihop grejerna!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Lutar mer och mer för mig att bygga ett helt nytt mediasystem.

Kan nån hjälpa mig att ta fram ett paket. Så billigt som möjligt men ändå inte vara dumsnål. Helt enkelt vad som skulle vara mest prisvärt idag. Kraven är att spela upp 1080p/24p problemfritt utan hack. Optisk ljudutgång för 5.1 ljud, spotify, trådlöst nätverkskort samt att jag vill kunna surfa på den utan problem.

MVH

Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Hejsan.

Lutar mer och mer för mig att bygga ett helt nytt mediasystem.

Kan nån hjälpa mig att ta fram ett paket. Så billigt som möjligt men ändå inte vara dumsnål. Helt enkelt vad som skulle vara mest prisvärt idag. Kraven är att spela upp 1080p/24p problemfritt utan hack. Optisk ljudutgång för 5.1 ljud, spotify, trådlöst nätverkskort samt att jag vill kunna surfa på den utan problem.

MVH

Magnus

Vad ska ingå?
Operativ? Hårddisk?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vad ska ingå?
Operativ? Hårddisk?

Kommer köra windows 7 men det behöver inte läggas in i paketet. hårddiskar har jag!
Möjligen en ssd disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Kommer köra windows 7 men det behöver inte läggas in i paketet. hårddiskar har jag!
Möjligen en ssd disk.

Ok, formatet då? Skitlitet, utan optisk läsare eller ska det vara en större burk där du får plats med några diskar samt optisk läsare?
Är det något av ovanstående chassin som du gillar formspråket på?

Allergisk mot fläktljud? Dvs ska den vara helt passivt kyld eller går det bra med några fläktar som snurrar på lågvarv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ok, formatet då? Skitlitet, utan optisk läsare eller ska det vara en större burk där du får plats med några diskar samt optisk läsare?
Är det något av ovanstående chassin som du gillar formspråket på?

Allergisk mot fläktljud? Dvs ska den vara helt passivt kyld eller går det bra med några fläktar som snurrar på lågvarv?

Formatet tänkte jag mig mATX utifall jag vill stoppa i nått kort i framtiden och har inget krav att att den måste vara superliten.
Vill kunna stoppa i nån disk om jag vill. optisk läsare behöver jag inte heller, men spelar egentligen ingen roll för chassits del om det finns plats för en i framtiden. Chassi i receiver-stuk typ som Omaura eller Milo. Inget krav att den ska vara passiv men inte heller några höfläktar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Skulle vilja ha hjälp med en snål-HTPC.

Min tanke var att i dagsläget lägga 2000:- för en dator ämnad för film i XBMC, musik och surfning genom recievern till TV'n.
-1080p ska gärna fungera.
-Tänkte mig mATX format.
-Lagring kör jag i en extern HDD.

Tanken är att lägga en grund som jag senare när lust, "kunskap" och pengar infinner sig ha möjligheten uppgradera till en mer kompetent dator. Jag inbillar mig därför att ett bra moderkort är en bra början? Optisk läsare tänkte jag skippa i dagsläget.

Har ni förslag på paket som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Formatet tänkte jag mig mATX utifall jag vill stoppa i nått kort i framtiden och har inget krav att att den måste vara superliten.
Vill kunna stoppa i nån disk om jag vill. optisk läsare behöver jag inte heller, men spelar egentligen ingen roll för chassits del om det finns plats för en i framtiden. Chassi i receiver-stuk typ som Omaura eller Milo. Inget krav att den ska vara passiv men inte heller några höfläktar.

Skrivet av EnJoker:

Hej!

Skulle vilja ha hjälp med en snål-HTPC.

Min tanke var att i dagsläget lägga 2000:- för en dator ämnad för film i XBMC, musik och surfning genom recievern till TV'n.
-1080p ska gärna fungera.
-Tänkte mig mATX format.
-Lagring kör jag i en extern HDD.

Tanken är att lägga en grund som jag senare när lust, "kunskap" och pengar infinner sig ha möjligheten uppgradera till en mer kompetent dator. Jag inbillar mig därför att ett bra moderkort är en bra början? Optisk läsare tänkte jag skippa i dagsläget.

Har ni förslag på paket som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand.

Kör en kombo till er två då baserad på Silverstone Milo, finns fler paketlösningar längre bak i tråden oxo så ni kan ju ta er tid att läsa igenom hela tråden...

Grund som funkar till "alla" setuper.
Chassi: Silverstone Milo = 513:- Enkelt och billigt chassi som har det man behöver.
PSU: Ace FSP ATX2.3 460W = 276:- Fick bra kritik av Swclockers testare.
Minne: Corsair Vengeance Low Profile Blue DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB = 376:- Lågprofilminne för att int hindra luftflödet mer än nödvändigt

Eftersom ni båda ville ha mATX så har vi i princip 2 vägar att gå, antingen på AMD Llano eller på Intel 1155. Båda är bra, AMD har starkare interna grafikkretsar medans Intel vinner på CPU-kraften. Vi kör en setup av varje!

AMD Llano
Moderkort: Asus F1A75-M Pro = 639:- Asus är Asus..
APU: A6 3500 (65W) = 695:- Llanos mellanpropp med 3 kärnor samt AMD Radeon HD 6530D grafikdel. Finns billigare Llano men billigaste är bara 160:- billigare så det är inte så det ger inte så mycket.
Ej originalkylare om man tycker original låter för mycket: Scythe Big Shuriken 2 = 344:-

Intel 1155
Moderkort: Asus P8H67-M Pro B3 B3 = 879:- Här finns det betydligt mer att välja på så jag tog i princip bara ett i mängden.
CPU: Intel Pentium G630T 2,3GHz (35W) = 652:- En SandyBridge propp som är riktigt sval och billig, dock med deras enklaste grafik - men den fungerar tillräckligt för en del.
Ej originalkylare om man tycker original låter för mycket: Scythe Big Shuriken 2 = 344:-
Grafikkort om man tycker att Intels interna inte duger: Asus GeForce ENGT520 Silent/DI/1GD3(LP) 1GB = 393:- (eller om man väljer ett ATI kort istället...)

2 snabba paket som kan behövas dubbelkollas lite, och ni får summera själva...

Inget av moderkorten har Wifi (hittade inga mATX som hade det inbyggt) men det kostar ju inte många kronor för ett trådlöst kort, internt eller USB.

För det ni efterfrågar så kan man klara sig på alltiettlösningar såsom E350/450, men då blir det miniITX - dock så kan man komma billigare undan - speciellt med E350 -> Supersnik E350 = 1600:-

Hoppas det gav några uppslag iallafall - nu återgår jag till fredagsgroggen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så grymt mycket för att du tar dig tid nafs!

Har funderat starkt på Supersnik-paketet innan, dock går den i princip inte att uppgradera alls? Kanske vore bra att börja där dock då jag aldrig byggt en dator förut.

Ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på ett mATX. Skulle man få ner priset om man vill ha samma prestanda som AMD/Intel-paketen här men istället i vanligt ATX format?

Om man vill köpa till en liten HDD för OS och program, vilken ska man ha då till dessa paket? Behöver man i övrigt komplettera med kablar eller dylikt för att få igång datorn?

Tack igen på förhand och jag passar på att be om ursäkt för alla nybörjarfrågor!

Permalänk
Medlem

Tack Nafs. Känns som man ha lite mer kött på benen nu. Kommer förmodligen bli svårt att bestämma sig ändå
Ska börja kolla lite mer allvarligt nu, blir lite splittrad vad gäller intel då många har invändningar att den inte klarar 24p
Men även läst många som säger det inte är nått problem. Om man även tänkt surfa och köra lite playkanaler m.m har jag fått en uppfattning om att intel är vägen att gå.. och kanske slänga in ett extra grafikkort? borde finnas billiga som funkar där... kanske.

Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tack så grymt mycket för att du tar dig tid nafs!

Har funderat starkt på Supersnik-paketet innan, dock går den i princip inte att uppgradera alls? Kanske vore bra att börja där dock då jag aldrig byggt en dator förut.

Det är klart du kan uppgradera, i första hand kan du sätta i ett separat grafikkort och i andra hand så byter du hela moderkortet... Det känns lite drastiskt kanske men om moderkortet kostar 1000:- och du vill uppgradera om säg 3 år så kommer den tidens alltiettlösning vara bra mycket bättre än dagens. Jämfört en setup där du har separata delar så lägger du ut 700 på en CPU/APU som du sedan om tre år då kanske vill byta ut. Skillnaden blir ju inte så stor i pengar och om tre år så kanske det är svårt att få tag på en CPU/APU till den sockeln du valt (tänker på AMD´s FM1-sockel som byts ut redan i år till FM2).

Citat:

Ju mer jag läser desto mer sugen blir jag på ett mATX. Skulle man få ner priset om man vill ha samma prestanda som AMD/Intel-paketen här men istället i vanligt ATX format?

Kanske någon hundring eller så bara på moderkortet, men då blir lådorna betydligt otympligare - men å andra sidan får du plats med mer diskar i en sådan låda om det är av intresse.

Citat:

Om man vill köpa till en liten HDD för OS och program, vilken ska man ha då till dessa paket? Behöver man i övrigt komplettera med kablar eller dylikt för att få igång datorn?

Jag gillar ju SSD-diskar ju som systemdiskar, men de är ju fortfarande snordyra i jämförelse med mekaniska, Och i ärlighetens namn så låter inte en disk så mycket att det stör på 3-4m håll - speciellt om man tar en 5400 varvare - man kan ju dessutom ta en 2,5" och stoppa i en hårddiskkylare så blir det tyst. Det hela hänger på ens budget...

Man kan ju dessutom köra OpenElec på en USB-sticka, om man BARA ska ha XBMC. Men då tappar man ju lite av vinsten med en HTPC där man ska kunna göra allt som man gör på en dator tycker jag.

Citat:

Tack igen på förhand och jag passar på att be om ursäkt för alla nybörjarfrågor!

Kul att kunna hjälpa (förvirra) er...

Skrivet av muggen76:

Tack Nafs. Känns som man ha lite mer kött på benen nu. Kommer förmodligen bli svårt att bestämma sig ändå
Ska börja kolla lite mer allvarligt nu, blir lite splittrad vad gäller intel då många har invändningar att den inte klarar 24p
Men även läst många som säger det inte är nått problem. Om man även tänkt surfa och köra lite playkanaler m.m har jag fått en uppfattning om att intel är vägen att gå.. och kanske slänga in ett extra grafikkort? borde finnas billiga som funkar där... kanske.

Eller är jag ute och cyklar?

Ska man köra lite CPU-krävande saker, såsom flashbaserade playkanaler eller youtupe 1080p så räcker inte alltiettlösningarna till riktigt alla gånger. Men nu när flash börjar få stöd för DXVA så kanske det funkar - jag har ingen sådan burk så jag kan inte prova. Men ska man vara säker så skulle jag rekommendera en lös CPU/APU - om det är Intel eller AMD kvittar nog för de fixar det båda 2. Men visst är Intels CPU:er vassare när det kommer till ren CPU-kraft.

Det finns egentligen inget märke ATI/AMD, Nvidia eller Intel som fixar 23,976 helt felfritt verkar det som. Dock så kommer man väldigt nära med de separata grafiklösningarna samt AMD interna grafiklösning. Intel har väl fått ett rykte om att vara sämst på detta - men det finns fixar som gör att även de kommer nära.

Jag kör på ett budget ATI-kort och har kanske sett ngt ryck i någon panorering några gånger, men jag stör mig inte på det så jag sitter inte och letar hack. Detta är nästan upp till var och en att avgöra vad dom stör sig på. Det finns många som är nöjda med Intels interna grafiklösningar så man ska nog inte förkasta det innan man sett det med egna ögon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Första HTPC

Hej!

Har suttit och spenderat en del tid på att läsa alla trådar och sett olika lösningar för den nyinköpta projektorn men har bestämt mig för att bygga en HTPC.

Har en HDD från min gamla dator med XP installerat så jag tänkte köra på den i början. Det jag vill verkligen köra är XBMC för att kunna använda det i min Ipad.

Jag har en PS3 så jag kanske inte behöver en blueray-spelare i HTPCn, eller finns det en poäng att ha en i en HTPC? Man kanske kan bygga en mindre HTPC utan spelare?

Jag vill kunna köra Full HD till projektor via min Onkyo. Snyggt chassi, tror en liggande är bäst i min mediabänk. Trådlöst nätverk. Gärna en tyst lösning. Kanske vill kunna köra lite spel men inte några stora tunga. Hade tänkt lägga max 4000 kr.

Nägra förslag på vettiga lösningar som uppfyller ovan? Har jag missat någon information?

Tack på förhand!

Trumis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

Hej!

Har suttit och spenderat en del tid på att läsa alla trådar och sett olika lösningar för den nyinköpta projektorn men har bestämt mig för att bygga en HTPC.

Har en HDD från min gamla dator med XP installerat så jag tänkte köra på den i början. Det jag vill verkligen köra är XBMC för att kunna använda det i min Ipad.

Hoppas du har XP-skivan kvar isåfall för du kan inte bara lyfta över disken och tro att det funkar då det kommer saknas drivrutiner till det mesta...
Jag rekomenderar att lägga ut pengarna på Win7 - det är oändligt mycket bättre. Vet inte om XP ens klarar flera kärnor...

Citat:

Jag har en PS3 så jag kanske inte behöver en blueray-spelare i HTPCn, eller finns det en poäng att ha en i en HTPC? Man kanske kan bygga en mindre HTPC utan spelare?

PS3:an är ju helt ok som blurayspelare så det finns ingen anledning att stoppa i en i HTPC oxo, om du då inte har den gamla PS3:an och vill få HD-ljuden bitstreamat för det fixar inte den gamla PS3:an.

Citat:

Jag vill kunna köra Full HD till projektor via min Onkyo. Snyggt chassi, tror en liggande är bäst i min mediabänk. Trådlöst nätverk. Gärna en tyst lösning. Kanske vill kunna köra lite spel men inte några stora tunga. Hade tänkt lägga max 4000 kr.

Nägra förslag på vettiga lösningar som uppfyller ovan? Har jag missat någon information?

Tack på förhand!

Trumis

Med de kriterierna är det ju helt klart att du ska antingen gå på en Llano-setup eller en 1155-setup med separat grafikkort.

Mest för pengarna får man ju om man går på en lösning med "vanlig" PSU och skippar passiv kylning då det äter upp en stor del av budgeten.

Typ såhär: Milo + A8 3870 + Scythe Big Shuriken 2 + 300w PSU + 8Gb DDR3 + Asus F1A75-M Pro + TP-Link TL-WN851ND (Wifi) = 3500:-

Då kommer du tom kunna spela lite värre spel, men kanske inte på högsta inställningen... du kommer dessutom kunna vässa till det hela med att stoppa i ett separat graffe och köra CF.

Dock så blir det ju då inte helt tyst, men under film/musik-uppspelning borde det inte låta mycket alls!

Edit:

Satte ihop ett i3-paket på samma Milo-grund med ett separat 6570-graffe, då landade man på precis ovanför 4k.

Milo + I3 2120T (35W TDP)+ Scythe Big Shuriken 2 + 300w PSU + 8Gb DDR3 + Asus P8Z68-M Pro + HIS Radeon HD6570 DDR3 1800MHz Silence HDMI 1GB + TP-Link TL-WN851ND (Wifi) = 4200:-

Fördelen med detta är ju I3:ans TDP på bara 35W så Shuriken kommer ju kraftigt överdimensionerad - men det kommer ju bara betyda att det blir tyyyyst. Eventuella värmeproblem kan man ju få med det passiva grafikkortet men en chassifläkt för att få bort varmlyften skulle nog göra gott - men det kanske löser sig ändå med hjälp av PSU-fläkten och fläkten på CPU-kylaren.

Så... Antingen stödjer ni stackars lilla AMD eller så stödjer ni Israe... f'låt Intel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kollat och funderat lite.

Vad tror du Nafs om dessa delar för mina behov film, musik och surf... och kanske relativt tyst.

http://www.inet.se/produkt/1902141/asus-e45m1-m-pro-matx
http://www.inet.se/produkt/5315050/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...
http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w
http://www.inet.se/produkt/6900934/silverstone-milo-ml03b-sva...

Hur skulle det lira med flash och dyligt tro?

/Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Har kollat och funderat lite.

Vad tror du Nafs om dessa delar för mina behov film, musik och surf... och kanske relativt tyst.

http://www.inet.se/produkt/1902141/asus-e45m1-m-pro-matx
http://www.inet.se/produkt/5315050/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...
http://www.inet.se/produkt/6909642/natagg-ace-fsp-460w
http://www.inet.se/produkt/6900934/silverstone-milo-ml03b-sva...

Hur skulle det lira med flash och dyligt tro?

/Magnus

Trevlig setup som nog fixar det mesta ur HTPC-hänseende. Till den setupen är det nästen en skam att köra en vanligt PSU då den inte kommer dra många watt och är passivt kylt. Eller är det m-atx-kortet som har en liten fläkt på sig eller var det kanske ITX-kortet...

Vad som rör Flashbaserat är jag lite osäker om vad som krävs för att det ska snurra på friktionsfritt. här skulle man ju vilja få lite erfarenheter av de som kör 350/450-setuper. Jag har nog hört både och, en del har upplevt problem medans andra inte har några problem. Det beror säkert lite på vilket Flashmaterial man spelar upp och vilken flashversion man har då DXVA-stödet i Flash har kommit på senare tid. Jag vågar inte säga bu eller bä - men troligen kommer det mesta fungera.

Samtidigt så kostar det ju som sagt inte många kronor till att köra på ett moderkort + APU som garanterat klarar Flash.

AMD:
Asus F1A75-M Pro + A6-3500 = 1350:-

Intel:
Asus P8Z68-M Pro + PEntium G630T = 1350:-

AMD-paketet så kanske man vill ha en annan kylare än original och Intel-paketet kanske man vill ha separat grafik dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Hoppas du har XP-skivan kvar isåfall för du kan inte bara lyfta över disken och tro att det funkar då det kommer saknas drivrutiner till det mesta...
Jag rekomenderar att lägga ut pengarna på Win7 - det är oändligt mycket bättre. Vet inte om XP ens klarar flera kärnor...

PS3:an är ju helt ok som blurayspelare så det finns ingen anledning att stoppa i en i HTPC oxo, om du då inte har den gamla PS3:an och vill få HD-ljuden bitstreamat för det fixar inte den gamla PS3:an.

Med de kriterierna är det ju helt klart att du ska antingen gå på en Llano-setup eller en 1155-setup med separat grafikkort.

Mest för pengarna får man ju om man går på en lösning med "vanlig" PSU och skippar passiv kylning då det äter upp en stor del av budgeten.

Typ såhär: Milo + A8 3870 + Scythe Big Shuriken 2 + 300w PSU + 8Gb DDR3 + Asus F1A75-M Pro + TP-Link TL-WN851ND (Wifi) = 3500:-

Då kommer du tom kunna spela lite värre spel, men kanske inte på högsta inställningen... du kommer dessutom kunna vässa till det hela med att stoppa i ett separat graffe och köra CF.

Dock så blir det ju då inte helt tyst, men under film/musik-uppspelning borde det inte låta mycket alls!

Edit:

Satte ihop ett i3-paket på samma Milo-grund med ett separat 6570-graffe, då landade man på precis ovanför 4k.

Milo + I3 2120T (35W TDP)+ Scythe Big Shuriken 2 + 300w PSU + 8Gb DDR3 + Asus P8Z68-M Pro + HIS Radeon HD6570 DDR3 1800MHz Silence HDMI 1GB + TP-Link TL-WN851ND (Wifi) = 4200:-

Fördelen med detta är ju I3:ans TDP på bara 35W så Shuriken kommer ju kraftigt överdimensionerad - men det kommer ju bara betyda att det blir tyyyyst. Eventuella värmeproblem kan man ju få med det passiva grafikkortet men en chassifläkt för att få bort varmlyften skulle nog göra gott - men det kanske löser sig ändå med hjälp av PSU-fläkten och fläkten på CPU-kylaren.

Så... Antingen stödjer ni stackars lilla AMD eller så stödjer ni Israe... f'låt Intel

Hej Nafs!

Tack för svaret, ger lite att fundera på. Lutar nog åt att köpa Win 7 och köra det. Får kolla lite på sakerna, några priser såg jag var stor skillnad på jmf med de stora webbutikerna så då sticker det iväg lite till.

Det dyker säkert upp fler funderingar längs vägen!

Mvh
Trumis

Permalänk
Medlem

Skrotade runt på Silverstones hemsida i brist på annat och hittade ett intressant chassi för de som vill ha ett slimmat mATX-chassi i DVD-stuk.

Silverstone Lascala LC19B/S/B-R/S-R

B och S modellerna kostar 995:- och B-R och S-R 1466:- enligt prisjakt. Skillnaden är att på R-modellen så får man med minneskortläsare, hårddiskdämpare, lite fläktar samt PCI-riser.

Det sköna med detta chassi är att man får med en passiv nätdel på 120W så det passar tämligen perfekt till en E350/450-setup.

En nackdel om man jämför med tex Milo är att man bara har plats för ett expansionskort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Trevlig setup som nog fixar det mesta ur HTPC-hänseende. Till den setupen är det nästen en skam att köra en vanligt PSU då den inte kommer dra många watt och är passivt kylt. Eller är det m-atx-kortet som har en liten fläkt på sig eller var det kanske ITX-kortet...

Vad som rör Flashbaserat är jag lite osäker om vad som krävs för att det ska snurra på friktionsfritt. här skulle man ju vilja få lite erfarenheter av de som kör 350/450-setuper. Jag har nog hört både och, en del har upplevt problem medans andra inte har några problem. Det beror säkert lite på vilket Flashmaterial man spelar upp och vilken flashversion man har då DXVA-stödet i Flash har kommit på senare tid. Jag vågar inte säga bu eller bä - men troligen kommer det mesta fungera.

Samtidigt så kostar det ju som sagt inte många kronor till att köra på ett moderkort + APU som garanterat klarar Flash.

AMD:
Asus F1A75-M Pro + A6-3500 = 1350:-

Intel:
Asus P8Z68-M Pro + PEntium G630T = 1350:-

AMD-paketet så kanske man vill ha en annan kylare än original och Intel-paketet kanske man vill ha separat grafik dock...

Tack för tipset. Känns som jag hellre går på A6-3500 setupen då faktiskt.

Permalänk
Medlem

Eller nu är jag splittrad igen. Fördelen med E45M1 är juh att jag slipper lägga ut pengar på trådlöst nätverk och cpu fläkt.
Om du inte box fläkten med A6 är tillräcklig eller tyst.. hmm svåra val.

Tappar man mycket i prestanda på en E450 tro ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Eller nu är jag splittrad igen. Fördelen med E45M1 är juh att jag slipper lägga ut pengar på trådlöst nätverk och cpu fläkt.
Om du inte box fläkten med A6 är tillräcklig eller tyst.. hmm svåra val.

Kör man inte systemet så hårt och chassit inte är instängt så kan man nog komma långt med boxfläkten, det kanske går att baa byta ut fläkten till en tystare i första hand. Undervoltar man dessutom så blir ju det ännu lättare att kyla.

Citat:

Tappar man mycket i prestanda på en E450 tro ?

Nog är det skillnad allt, E450 har 2 kärmor på 1,65GHz medans A6 3500 har 3 kärnor på 2,1GHz.

Läs gärna igenom testet av 3500 här på Sweclockers, där finns massa go info och en del jämförande grafer mot E350.

Ett diagram ur mängden...

Visa signatur

Permalänk

En till som vill ha tips och förslag på ett htpc-paket

Jag är också i behov av hjälp inför htpc-bygge. Har läst diverse trådar men har fortfarande en del luckor.
Köpte ny TV på mellandagsrean, en LG55LW450N. Full HD och 3d. Köpte även en förstärkare, Onkyo TX-NR609, samt en Bluray 3D-spelare, LG BD670. Den där bluray-spelaren var lite onödig och jag har nu kommit fram till att jag hellre vill ha en htpc så jag kan spela in / pausa TV-program och kolla på filmer som jag har på hårddisk. Dessutom har TV:n inte DVB-T2 och jag vill kunna kolla på HD-varianterna TV1 och TV2.

Mina behov är alltså:
- TV-kort (DVB-T/T2) så jag kan se och spela in TV-program.
- Bluray/DVD-läsare så jag kan spela/rippa filmer på skiva. Ska naturligtvis även kunna spela upp film från fil.
- Strömsnål
- Tyst på 2 meters håll
- Kunna surfa, kolla på Youtube och liknande
- Wifi
- Hårddisk/SSD för att kunna rippa till och spela in TV på.
- Snygg låda, inte för stor.
- Möjligt att lägga till en satellitmottagare så småningom (DVB-S/S2)

Har inte tänkt ha datorn till att spela spel.

OS har jag inte satt mig in i ännu. Det ska klara ovanstående och vara så enkelt/snyggt som möjligt.

Jag har letat efter TV-kort och hittat ett par alternativ som stöder DVB-T2:

Dubbla DVB-T/T2
TBS6280 PCI-E DVB-T2/T Dual Tuner Card For Freeview HD
http://www.amazon.co.uk/DVB-T2-Tuner-Definition-Digital-Recei...

Dubbla T/T2 och S/S2
BlackGold BGT3600
http://shop.blackgold.tv/epages/BT3159.sf/en_GB/?ObjectPath=/...

Jag har sett många rekommendationer för AMD 450, och moderkortet Asus E45M1-I DELUXE. Verkar bra för mina behov.
Men vad ska jag köpa för andra prylar? Vet inte riktigt hur stor låda jag ska ha för att få plats med allt.

Finns nåt färdigt paket som tipsat om tidigare får ni gärna länka till det inlägget.

Vad kan ovanstående gå på? 5 tusen? Jag har sett paket från allt från 2 tusen till över 10. Lådan får gärna vara snygg och liten, och några hundra extra kan det vara värt. Inte tusenlappar dock.

Tacksam för hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel56:

Jag är också i behov av hjälp inför htpc-bygge. Har läst diverse trådar men har fortfarande en del luckor.
Köpte ny TV på mellandagsrean, en LG55LW450N. Full HD och 3d. Köpte även en förstärkare, Onkyo TX-NR609, samt en Bluray 3D-spelare, LG BD670. Den där bluray-spelaren var lite onödig och jag har nu kommit fram till att jag hellre vill ha en htpc så jag kan spela in / pausa TV-program och kolla på filmer som jag har på hårddisk. Dessutom har TV:n inte DVB-T2 och jag vill kunna kolla på HD-varianterna TV1 och TV2.

Mina behov är alltså:
- TV-kort (DVB-T/T2) så jag kan se och spela in TV-program.
- Bluray/DVD-läsare så jag kan spela/rippa filmer på skiva. Ska naturligtvis även kunna spela upp film från fil.
- Strömsnål
- Tyst på 2 meters håll
- Kunna surfa, kolla på Youtube och liknande
- Wifi
- Hårddisk/SSD för att kunna rippa till och spela in TV på.
- Snygg låda, inte för stor.
- Möjligt att lägga till en satellitmottagare så småningom (DVB-S/S2)

Har inte tänkt ha datorn till att spela spel.

OS har jag inte satt mig in i ännu. Det ska klara ovanstående och vara så enkelt/snyggt som möjligt.

Jag har letat efter TV-kort och hittat ett par alternativ som stöder DVB-T2:

Dubbla DVB-T/T2
TBS6280 PCI-E DVB-T2/T Dual Tuner Card For Freeview HD
http://www.amazon.co.uk/DVB-T2-Tuner-Definition-Digital-Recei...

Dubbla T/T2 och S/S2
BlackGold BGT3600
http://shop.blackgold.tv/epages/BT3159.sf/en_GB/?ObjectPath=/...

Jag har sett många rekommendationer för AMD 450, och moderkortet Asus E45M1-I DELUXE. Verkar bra för mina behov.
Men vad ska jag köpa för andra prylar? Vet inte riktigt hur stor låda jag ska ha för att få plats med allt.

Finns nåt färdigt paket som tipsat om tidigare får ni gärna länka till det inlägget.

Vad kan ovanstående gå på? 5 tusen? Jag har sett paket från allt från 2 tusen till över 10. Lådan får gärna vara snygg och liten, och några hundra extra kan det vara värt. Inte tusenlappar dock.

Tacksam för hjälp!!!

Hade du tänkt ha både S- och T-korten i samtidigt? Dvs kommer du behöva fler än en expansionsplats? Ska du ha ett pluttlitet chassi med ITX-kort i så har de i regel bara en PCI-expansionsport (en del har även en PCImini som man kan använda till vanlig PCI om man skaffar sig en konverter).
För om du kan tänka dig att nöja dig med endast en så blir chassina smidigare och mindre, tex Silverstone Lascala LC19B/S/B-R/S-R som jag tipsade om några poster ovan eller kanske ett Streacom FC7 beroende på om du går på microATX eller miniITX och vilket formspråk på chassit du vill ha.

TV-korten verkar ju vara lågprofilkort så det gynnar ju ett smäckrare bygge.

Ska du ha fler kort i samtidigt så är det nog smidigast att köra på microATX för att slippa mecka med konverter från PCImini till vanlig PCI.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Hade du tänkt ha både S- och T-korten i samtidigt? Dvs kommer du behöva fler än en expansionsplats?
Ska du ha ett pluttlitet chassi med ITX-kort i så har de i regel bara en PCI-expansionsport (en del har även en PCImini som man kan använda till vanlig PCI om man skaffar sig en konverter).
För om du kan tänka dig att nöja dig med endast en så blir chassina smidigare och mindre, tex Silverstone Lascala LC19B/S/B-R/S-R som jag tipsade om några poster ovan eller kanske ett Streacom FC7 beroende på om du går på microATX eller miniITX och vilket formspråk på chassit du vill ha.

Tack för svar! Ja, tanken var att ha både S & T samtidigt. men jag har inte köpt nån parabol ännu så det är mer en fundering inför framtiden.
Vad gäller själva burken tycker jag miniITX ser trevligare ut, även om den där pizzakartongen är acceptabel.

Skrivet av nafs:

TV-korten verkar ju vara lågprofilkort så det gynnar ju ett smäckrare bygge.

Ska du ha fler kort i samtidigt så är det nog smidigast att köra på microATX för att slippa mecka med konverter från PCImini till vanlig PCI.

Ja, jag undviker gärna meckandet. Fast är inte microATX rätt stora lådor? Is så fall satsar jag hellre det där kombinerade TV-kortet, som är slut i lager, för att kunna använda en mindre låda.

Har försökt räkna lite:
1500:- för lådan
1500:- för moderkort m processor och grafikkort
1000:- för Bluray-läsare (räcker det?)
800:- för 64GB SSD (minst)
2000:- för TV-kort (kombo S+T)
plus OS
Alltså minst 6800:-

Blir det inte rätt mycket pengar? Eller jag kanske är helt fel på det.
Skippar jag satellitmottagning kommer jag ner en tusenlapp, och väljer jag bort SSD är jag nere på 5000:-. Känns ändå som mycket pengar, eller?

Min Bluray-spelare kostade 1000:-. Den klarar 3D och även lite internetfunktioner. Äpplen och päron, men det känns som om jag fått rätt mycket för pengarna där. Kanske bara ska komplettera med en DVB-T2 box med PVR. Om jag nu kan hitta nån vettig sådan. Jag får nog kolla lite mer tror jag.

Permalänk
Medlem

Ingen Pizza med Bearnaise åt herrn...

Du vill ha en skitliten låda alltså. Då är det miniITX som gäller och för att få in båda korten samtidigt så blir det till att mecka lite då jag inte kan hitta några MiniITX med 2 vanliga PCI-platser.

Men kör du på tex Streacom F7C som är rätt snygg så kostar ju den "bara" 900:-, dock så åker du på att köpa en picoPSU och då blev det genast lite dyrare än 1500:-. Men å andra sidan kommer den vara tyst!

Ska man göra detta billigt (eller mindre dyrt) får man nog gå på en pizza ändå med microATX, det finns ju andra fördelar med detta oxo. Tex att man får plats med lite diskar om det är intressant, kylningen är lättare att få bra. Vet inte hur varma TV-korten blir men jag vet att sattelitmottagaren i min Dreambox blir sketavarm, men den har å andra sidan ingen som helst mekanisk kylning i originalutförande.

Kör du på tex Milo så kommer du undan med 900 för låda och PSU, då kan du dessutom komma under 500:- för en bluray-läsare då det chassit tar vanliga 5,25" enheter. Till F7C behöver man en slot-in och de kostar dryga lusentappen. Och kör du på E450 mATX så kostar ju det "bara" 1200:- så vips så har vi sparat 600+500+300=1400:- från din beräkning - dock på bekostnad på det slimmade utseendet.

Kolla om du inte kan hitta någon större låda som du tycker är ok, om du vill komma billigare undan! Du kan inte gömma lådan, typ i ett rum bredvid eller i ett skåp?

Annars kanske en digitalbox där du kan kombinera T2/S2 skulle vara något för dig - men då tappar man ju HTPC-funktionen...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Ingen Pizza med Bearnaise åt herrn...

Missförstå mig rätt. Den lådan är helt ok. Och jag förstår nu att den har flera fördelar. Att man kan välja billigare komponenter. Dessutom är stärkaren rätt stor, så jag tror inte jag kommer störe mig på lådan. De där miniITX ser attraktiva ut tycker jag, men inte till vilket pris som helst...

Skrivet av nafs:

Men kör du på tex Streacom F7C som är rätt snygg så kostar ju den "bara" 900:-, dock så åker du på att köpa en picoPSU och då blev det genast lite dyrare än 1500:-. Men å andra sidan kommer den vara tyst!

Håller med, den är snygg.

Skrivet av nafs:

Ska man göra detta billigt (eller mindre dyrt) får man nog gå på en pizza ändå med microATX, det finns ju andra fördelar med detta oxo. Tex att man får plats med lite diskar om det är intressant, kylningen är lättare att få bra. Vet inte hur varma TV-korten blir men jag vet att sattelitmottagaren i min Dreambox blir sketavarm, men den har å andra sidan ingen som helst mekanisk kylning i originalutförande.

Kör du på tex Milo så kommer du undan med 900 för låda och PSU, då kan du dessutom komma under 500:- för en bluray-läsare då det chassit tar vanliga 5,25" enheter. Till F7C behöver man en slot-in och de kostar dryga lusentappen. Och kör du på E450 mATX så kostar ju det "bara" 1200:- så vips så har vi sparat 600+500+300=1400:- från din beräkning - dock på bekostnad på det slimmade utseendet.

Tack! Det var sånt jag grubblade över. Då blir kalkylen rimligare

Skrivet av nafs:

Kolla om du inte kan hitta någon större låda som du tycker är ok, om du vill komma billigare undan! Du kan inte gömma lådan, typ i ett rum bredvid eller i ett skåp?

Annars kanske en digitalbox där du kan kombinera T2/S2 skulle vara något för dig - men då tappar man ju HTPC-funktionen...

Jag har letat men inte hittat nåt vettigt. Enda jag hittat är denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=772784 men den lockar inte. Kanske om det kom nån typ dreambox med motsvarande funktionalitet. Men de är också dyra. De där mottagarkorten är dyra

Permalänk
Medlem

Håller med om att milo inte är speciellt snygg, Lascala LC19 tycker jag är rätt trevlig men den tar ju bara ett expansionskort.

Det finns ju andra former oxo, några exempel:

Box, eller Calzonekartong...

LianLi PC-V35 = 900:-

NZXT Rogue = 1500:-

Fast jag vet inte om de passar så bra i en stereo/Tv-bänk.

Då skulle jag hellre ställa dit en Dubbelcalzone-kartong...

Typ en Silverstone Grandia GD06B = 900:-

Fan vad sugen jag blev på pizza nu! Den där ugnsomeletten som håller på att bli klar är inte alls lika tilltalande längre...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag precis byggt den perfekta HTPCn.

Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Intel Core i3-2120T 2,6GHz Socket 1155
Sparkle GeForce GT 430 Passive HDMI 1GB
Intel 320 Series 2.5" SSD 40GB
Antec ISK 300-150 (Svart)
Asus P8H67-I B3

Dock rekommenderar jag inte bygget åt novisen då det krävs modifikation av grafikkortskylaren för att få plats mot cpu/minne/chassi.

Målet var en Snabb htpc med låg ljudnivå, hd-bitstreaming, korrekt 24p (Exakt 23.976 vilket GT 430 gör mycket bra) men ändå i litet format. Används både som htpc och mini-server.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Värt att tänka på är att intels integrerade grafikkrets är riktigt dålig jämför med amd/nvidia. Allt kommer att fungera och flyta på, men kvaliteten på bilden är sämre, samt att färger, skuggor mm blir sämre...

Blir skuggor och bildkvalité verkligen sämre med en sämre grafikkrets?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Blir skuggor och bildkvalité verkligen sämre med en sämre grafikkrets?

Nej, och Intels inbyggda grafik duger bra till HTPC, den berömda 24p buggen är nästan omöjlig att upptäcka och stör inte ett dugg när man tittar på film. Byggde min för ca ett år sedan runt en i3 Clarkdale och ett H55 mini ITX MB och kör med den inbyggda grafiken, funkar klockrent till 1080p och allt annat.
Ni som är tveksamma, testa först innan ni köper ett grafikkort i onödan.
Det som verkligen påverkar bildkvaliteten är vad man matar den med, dåligt rippat nedladdat material från nätet blir inte bra med någonting.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag 24-buggen är det jobbigaste problemet med att bygga en HTPC idag. Mitt förra bygge hade Fusion-krets som ändå är bland de bättre och man såg ändå en dubblerad/tappad frame flera gånger under tiden man såg en film, framförallt i panoreringar. Känns precis som att kameramannen klantat sig, det är inte ok att det hackar och har sig när man är mitt i en film.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra