Behöver lite hjälp med installation av första ssd samt formatering

Permalänk

Behöver lite hjälp med installation av första ssd samt formatering

Har en intern hdd på 1 tb som är indelad i 700/300 gig med w7 installerat på C. Har beställt en samsung ssd pro 840 256 gig och skulle vilja formatera om hela datorn, göra hdd:n till en hel tb och såklart installera w7 på ssd:n. Alltså ha hdd:n helt tom och som hårddisk B. Hur går jag till väga? Vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruitNinja:

Har en intern hdd på 1 tb som är indelad i 700/300 gig med w7 installerat på C. Har beställt en samsung ssd pro 840 256 gig och skulle vilja formatera om hela datorn, göra hdd:n till en hel tb och såklart installera w7 på ssd:n. Alltså ha hdd:n helt tom och som hårddisk B. Hur går jag till väga? Vad ska man tänka på?

hur jag hade gjort..

steg 1. Vänta tills du får hem din ssd disk.
steg 2. koppla ur den gamla disken och stoppa in nya i datorn. in i bios och ändra till AHCI
steg 3 installera windows på din nya dator och gör klart med det först.
steg 4 koppla in din nya hårdisk. sen gå in i bios. och se till att din ssd disk är den primära bootdisken.
steg 5. in i diskhanteraren i windows och radera partitionerna sen skapar du en ny primär och formaterar den.(obs gamla disken) kolla storlekarna för att skilja dem åt.

har ditt moderkort stöd för sata6 se till att stoppa in satakabeln i just den porten. (ssd disken)

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Kommer det att bli något problem om w7 fortarande ligger installerad på den gamla disken när jag kopplar in den efter att jag har installerat w7 på ssd:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FruitNinja:

Kommer det att bli något problem om w7 fortarande ligger installerad på den gamla disken när jag kopplar in den efter att jag har installerat w7 på ssd:n?

Nej
Eftersom i Bios så anger du vilken disk den ska boota ifrån..
ha den urkopplad bara när du installerar w7 på din ssd.. så du inte får nån konstig dual boot eller nåt annat kul..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Nej
Eftersom i Bios så anger du vilken disk den ska boota ifrån..
ha den urkopplad bara när du installerar w7 på din ssd.. så du inte får nån konstig dual boot eller nåt annat kul..

Tackar, ska testa idag så fort den kommer på posten.