Permalänk
Medlem

Nvidia 3D Vision 2

Hejsan Sweclockers!
Jag har nyligen införskaffat mig ett nytt Grafikkort som är ett Nvidia Geforce 670 som också blev den sista pusselbiten för att ha ett komplett sett att köra 3D på.

3D funkar prima både på Nvidias egna lilla test samt i spel, de spelen jag hunnit testa är World of Warcraft: Mist of Pandaria samt Battlefield 3 singleplayer och det fungerar som sagt bra. Men jag har ingen aning om hur jag ska gå tillväga när jag ska se film, varken nedladdad eller YouTube.
Efter googlande så fick jag fram att med Nvidia Vision ska man välja HTML5 som 3D alternativ på YouTube, problemet med detta är att av de jag testat så är det ingen av de klippen som stöder detta utan de klarar bara andra former av 3D.

När det gäller nedladdad film så såg jag fram emot att se Avatar 3D och fick tag på en sådan, 46gb stor och i formatet .ISO.
Jag testade först att köra i både VLC, Windows Media player samt Nvidias egna 3D videospelare men inget fungerade. Testade med PowerISO och Daemon Tools om man kunde göra något med de programen för att få filen att bli spelbar men utan resultat.

Att fixa att se YouTube videos ska nog gå att fixa hyffsat lätt hoppas jag, anledningen till att jag nämnde det var bara att om jag nu ska göra en tråd så kan det lika bra stå med ifall det är något som vet hur man gör.
Det jag mest är intresserad av att ha hjälp med är just 3D film, vilka format brukar dom vara i? Vilket ska/föredras det att dom är i? Och sist men inte minst vilken spelare ska man använda sig av?
Läste någonstans om ett program som hette PowerDVD eller något liknande men har inte lyckats få tag på detta som fungerar tyvärr.

Notera att jag inte har någon fancy Blueray spelare eller liknande utan vill se det direkt på datorn utan att mecka med bränning osv.

Produkterna jag har är följande
Grafikkort: Asus Geforce 670 DirectcuII TOP
BenQ 24" XL2420T
Nvidia 3D Vision 2 Glasses

Vill tacka på förhand och uppskattar alla svar, vad det än är så är det en lärdom för mig eftersom jag är helt ny i denna magiska 3D värld.
OBS! Var inte helt 100 på var jag skulle placera tråden men eftersom jag tolkar det som att det har med vilken spelare man använder sig av att göra så passade den in här tyckte jag. Sorry om detta är fel.

Mvh
Adam2k

Permalänk
Inaktiv

Ang. ISO's så ska VLC dels kunna spela upp en ISO-avlagring, samt så ska du kunna mounta den i Daemon Tools / Alcohol 120% och sedan spela upp den virtuella enheten i VLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam2k:

OBS! Var inte helt 100 på var jag skulle placera tråden men eftersom jag tolkar det som att det har med vilken spelare man använder sig av att göra så passade den in här tyckte jag. Sorry om detta är fel.

Mvh
Adam2k

Jag undrar hur du kan få något av det du skriver till programmering eller digitalt skapande. Inget av det du skriver handlar om att du ska programmera något eller designa något eget. Lämpligt ställe hade varit i Windows-forumet. Om alla användare som inte kunde spela upp filmer på sin Windowsdator postade här hade ingen utvecklare längre velat vara kvar i forumet.

Nåväl.

För Youtube kan du läsa här:
http://blogs.nvidia.com/2011/05/youtube-now-in-3d-vision/

Här är en video med "HTML5 stereo view":
https://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=en-US&ans...

Stereoscopic player kanske är ett alternativ:
http://motherloaded.net/how-to-play-mkv-files-with-nvidia-3d-...

För att få VLC att spela upp stereoskopiskt material kan du kolla här:
http://www.mtbs3d.com/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=13939

Formaten varierar för 3D. Vissa är helt enkelt inte gjorda för att se på utan färgade glasögon. Jag kan inte svara på vilken som är bäst för nVidias 3D Vision. För bästa resultat så hade jag köpt en blurayspelare och testat lite 3D-filmer. Eventuellt kolla om viaplays 3D-filmer fungerar. Du får nog bättre svar om en moderator flyttar tråden till rätt del i forumet.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Ang. ISO's så ska VLC dels kunna spela upp en ISO-avlagring, samt så ska du kunna mounta den i Daemon Tools / Alcohol 120% och sedan spela upp den virtuella enheten i VLC.

Klarar VLC 3D film också?
Jag har precis suttit och meckat fram och tillbaka och lyckats få igång PowerDVD 10dagars Trial och kan se 3D i det programmet.
Så egentligen har jag lyckats lösa problemet själv men om det är någon som sitter inne med kunskap angående YouTube klipp i 3D med Nvidia Vision alternativt en annan spelare än PowerDVD så uppskattas det jättemycket med sånna tips.

Mvh
Adam2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag undrar hur du kan få något av det du skriver till programmering eller digitalt skapande. Inget av det du skriver handlar om att du ska programmera något eller designa något eget. Lämpligt ställe hade varit i Windows-forumet. Om alla användare som inte kunde spela upp filmer på sin Windowsdator postade här hade ingen utvecklare längre velat vara kvar i forumet.

Nåväl.

För Youtube kan du läsa här:
http://blogs.nvidia.com/2011/05/youtube-now-in-3d-vision/

Här är en video med "HTML5 stereo view":
https://support.google.com/youtube/bin/answer.py?hl=en-US&ans...

Stereoscopic player kanske är ett alternativ:
http://motherloaded.net/how-to-play-mkv-files-with-nvidia-3d-...

För att få VLC att spela upp stereoskopiskt material kan du kolla här:
http://www.mtbs3d.com/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=13939

Formaten varierar för 3D. Vissa är helt enkelt inte gjorda för att se på utan färgade glasögon. Jag kan inte svara på vilken som är bäst för nVidias 3D Vision. För bästa resultat så hade jag köpt en blurayspelare och testat lite 3D-filmer. Eventuellt kolla om viaplays 3D-filmer fungerar. Du får nog bättre svar om en moderator flyttar tråden till rätt del i forumet.

Angående placeringen av tråden har du ju faktiskt helt rätt, jag såg inget bra alternativ när jag skulle skapa den utan hittade bara Mjukvara som del av forumet och därefter tyckte jag inte den passade in på något av alternativen men nu när jag tänker på det så har du helt rätt, ber om ursäkt!

När det gäller länk 1 så har jag kollat den redan och tror mig veta hur det "ska" fungera, det problemet jag hade var just att de klippen jag försökte titta på som hade stöd för 3D hade tyvärr inte stöd för just HTML5 alternativet. Inne på den första länken så har dom skrivit så här:

"2.) Go directly to Youtube and select the “HTML5 Stereo View” method from the list provided here: http://www.youtube.com/select_3d_mode"
Förlåt om jag är trög men jag förstår inte riktigt var det är jag ska ställa in detta, vilken "list provided" pratar dom om? Hittar inget om HTML5 där.
Det ända jag kan komma på är att dom menar välja HTML5 som 3D alternativ uppe vid själva videon men spelar jag det klippet och ställer in HTML5 så visar den 2st likadana sekvenser av klippet, ena på vänster halva av skärmen och det andra på höger sida av skärmen men 3D blir det inte, det samma gäller videon du länkade som länk nr 2.

Den där spelaren som du länkade verkar absolut intressant, har inte läst igenom allt inne på den länken ännu men det kommer jag absolut kolla närmare på.
När det gäller det där med 3D i VLC så står det ju faktiskt "At this time it does support 3D Vision..." men samtidigt så nämner dom "..It currently supports side-by-side and above-and-below formats in half or full resolution." vilket är precis det formatet som jag INTE får att funka, men jag kanske bara behöver leta vidare då för så som jag tolkar det så ska det ju fungera isåfall med side by side med Nvidia 3D Vision.
Du nämner Viaplay, jag har inte använt mig av det alls men om de har 3D kontent så är det absolut värt att titta vidare på.

Edit: Efter att inte lyckats aktivera HTML5 på YouTube så satte jag mig och nötade Google och hittade tillslut en länk som hjälpte mig och den finns HÄR. Det jag gjorde var att jag installerade Flashblock och som det står i kommentarerna inne på länken är detta en plugin till Firefox som blockar Flash. YouTube använder sig av Flash eller HTML5 och om man har problem med att få YouTube att använda sig av HTML5, som jag hade så tvingar man Youtube att använda HTML5 genom att blockera Flash.

Lade till detta för att eventuellt hjälpa någon med samma problem, dock är det nog bra om tråden kan bli flyttad då så att folk hittar den lättare.

Angående var tråden ligger så kan jag inte göra annat än att återigen erkänna att jag gjort ett misstag, sorry.
Om en Moderator ser detta så får ni jättegärna ändra, förlåt.

Mvh
Adam2k

Permalänk
Inaktiv

Det sitter inte i om VLC klarar 3d-filmer, det sitter i om filmen du försöker spela upp är 3d-renderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Det sitter inte i om VLC klarar 3d-filmer, det sitter i om filmen du försöker spela upp är 3d-renderad.

När du skriver så tolkar jag det som att VLC klarar 3D om den är "rätt" renderad?
Filmen fungerar att spela i 3D med programmet PowerDVD, så 3D är den ju sen är frågan om VLC spelaren klarar det formatet, eller tänker jag fel?

Tack för alla svar föresten, har varit oförskämd och glömt tacka!

Mvh
Adam2k

Permalänk
Medlem

enkel lösning

skaffa stereoscopic player löser garanterat problemet