Permalänk
Medlem

Dom nöjde sig nog med att ta dina pengar

Skämt åsido, Jag har fortfarande inte fått svar från Notebookguru, har gett upp på idén att handla därifrån, men hoppas att allt löser sig för dig!

Lutar åt att jag blir kund hos Pc-konsulten, dyrare peng, men jag mailade dom med lite frågor och fick svar efter 8minuter

Permalänk
Inaktiv

Alienware finns ju inte i just 15.6".

Gör man det likvärdigt så får du för 16860 kronor. (10 - 15% off om du är student)
14" skärm
+ Högre pixeldensitet på skärmen
+ 256 gb sdd
+ Mer batteritid
- långsammare grafikkort

Fördelen är väl att det är mycket bättre garanti (de kommer hem till dig dagen efter och byter). Kylsystemet har nog potential att vara riktigt tyst också

Permalänk
Medlem

Killbom, jag har redan beställt och betalt en dator från Notebook Guru så tack men fler råd behövs inte längre. Speciellt om de gäller Alienware vilket inte är nåt för mig.

Angående Notebook Guru så har de FORTFARANDE inte svarat mig! Alltså hade det inte varit för det som bohlinp skrev så hade jag varit seriöst orolig nu:

Skrivet av bohlinp:

tja jag beställde dator från notebookguru i måndags. en guru storm iv och fick den igår torsdag, helt sjukt snabbt. då hade dom allt hemma på lager iofs.

layouten ville jag ha som vanlgt då med stor enter etc, såg bilderna och beställde men baserad på p170em så dom så det var inte samma. får väl vänja mig. shyst dator annars

Jag tror dock att jag kommer få datorn tillsist, och att dom tillsist kommer svara på mina mail. Men jag är långt ifrån nöjd med deras "kundservice". Okej om laptoppen blir försenad men dom måste ju för fan tala om det för mig. Gick ju så snabbt för bohlinp...

Skrivet av HornKrönt:

Dom nöjde sig nog med att ta dina pengar

Skämt åsido, Jag har fortfarande inte fått svar från Notebookguru, har gett upp på idén att handla därifrån, men hoppas att allt löser sig för dig!

Lutar åt att jag blir kund hos Pc-konsulten, dyrare peng, men jag mailade dom med lite frågor och fick svar efter 8minuter

Hur kan du inte ha fått svar från dom vid det här laget??? Jag fattar inte vad dom gör.

Alltså, säg att det går två veckor till utan att jag får svar och utan att jag fått en laptop. Då börjar jag fatta att dom lurat mig. Hur skulle jag gå till väga då för att få tillbaka mina pengar? Jag har ju iaf fått kvittomail som säger att "din order har ändrat status till betald" och så vidare. Kontaktar man banken eller polisen eller tyska polisen eller vad?

Vill vara förberedd på det värsta.

Permalänk
Medlem

Kanske detta kan vara något: http://www.konsumenteuropa.se/sv/Amnesomraden/E-handel/E-hand...

"Vanliga frågor & svar

Ingen leverans av vara

Fråga:
För drygt en månad sedan köpte jag en vara av ett företag inom EU. Varan har ännu inte levererats och jag har försökt att kontakta företaget via e-mail men de svarar inte. Vad ska jag göra?

Svar:
Om du och företaget inte har kommit överens om något annat ska varan levereras till dig inom 30 dagar från det att du gjort beställningen. Har varan inte levererats i tid har du rätt att häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Företaget ska betala tillbaka dina pengar så fort som möjligt, senast 30 dagar efter att du kontaktat dem. Kontakta företaget skriftligen och meddela att du vill häva köpet. Kom ihåg att spara en kopia på ditt meddelande.
Om företaget inte går att nå får du gärna kontakta oss på Konsument Europa. Vi har systerkontor i alla EU-länder (samt Norge och Island) som kan hjälpa oss att nå företag eller anvisa oss till andra tvistelösningsmöjligheter.
Har du betalat med ett kreditkort kan du också vända dig till din kreditgivare/bank för att kräva tillbaka det du har betalat till företaget. Enligt konsumentkreditlagen har du samma rättigheter gentemot kreditgivaren som gentemot säljaren. Du måste kunna visa kreditgivaren/banken att du har hävt köpet, så kom ihåg att visa upp en kopia på ditt meddelande till företaget. Läs mer i artikeln Dina rättigheter."

Permalänk
Medlem

Tack för infon HornKrönt, men historien ser ut att få ett lyckligt slut ändå:

Fick ett mail som sa att laptoppen äntligen har skeppats! Det var ett automatiserat mail, fortfarande inte fått nåt svar på nåt som jag skrivit till deras support. Eftersom det skeppats nu så lär jag väl aldrig få det. Nervös som fan nu att dom har satt in fel tangentbord, när dom inte ens kan vara på mail så sänks förtroendenivån rejält.

Permalänk
Medlem

Hei, har hängt med i denne tråden ett bra tag nu men orkade inte registrera mig på forumet

Är också ute efter en liknande laptop som du och hade redan varit inne på notebook guru å sjekkat.

Gjorde en beställning och tyckte det var lite skumt att man skulle sätta in pengar på konto. Gick in här och läste att du inte hade fått din dator plus att de inte hade svarar dig på några mail.

Blev direkt jävligt osäker på vad jag skulle göra. Skal hem till sverige i påsk å hämta datorn så skickade ett mail och frågade hur lång tid det skulle ta. Fick svar direkt att skaerna fanns på lager och att det förmodligen blev sendt efter 48h.

Svarade på mailet och frågade om man fick spåringsnummer.

Fick svar direkt och han sa att man fick DHL id.

Har du fått det??

Funderar på att föra över pengar nu men är i tvivel.

Permalänk
Medlem

Datorn anlände till min dörr idag! Dock var jag inte hemma när dom knackade på (som vanligt) och därför måste jag vänta tills imorrn efter 16 för att hämta ut den på COOP. Värre blir det dock, jag är inte i stan imorrn så jag kan inte hämta den förrän runt lunch på lördag. Typiskt!

Lafde: Vet inte vad deras support håller på med, du fick snabbt svar och jag har fortfarande inte fått nåt svar på varken det mail jag skickade för 10 dagar sedan eller det jag skickade för 3 dagar sedan.

Om du står ut med risken att bli ignorerad så kan du beställa därifrån. Datorn har ju trots allt anlänt till stan och finns i min hand om ungefär 40 timmar. Jag fick ett DHL id via automatiskt mail så att jag kunde spåra paketet.

MEN jag är orolig för att om nånting inte fungerar med laptoppen så kommer det blir galet drygt att få hjälp från företaget. Vill inte ens tänka på hur det skulle vara att reklamera den med den här dåliga kommunikationen, brr.

Sen vet jag faktiskt inte än om laptoppen har rätt tangentbord heller. Kanske ignorerar dom mig nu för att dom inte alls fick rätt icke-belysta svenska tangentbord utan fick sådana med dålig gaminglayout. Är riktigt pirrig över det ska du veta! Men layouten på tangentbordet verkar bara spela roll för mig i hela världen.

Nu var det ju två dar sen du skrev (ursäkta sent svar) så du har säkert beställt redan men du behöver inte ha några tvivel.

Permalänk

Hej, jag är också i farten med att köpa en gaming laptop för 20-25k.

Men vad tror ni om de nya grafikkorten som kommer komma CA Q2 2013 aka 8990m, om du nu ska slösa så mycket pengar som jag skall varför inte vänta 3månader+-?

mvh

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Skrivet av LFMDailyhc:

Men vad tror ni om de nya grafikkorten som kommer komma CA Q2 2013 aka 8990m, om du nu ska slösa så mycket pengar som jag skall varför inte vänta 3månader+-?

mvh

Både AMD och Nvidia har gått ut med att dom senarelägger sin nästa generation. Jag tror inte vi får se 89XXM förens Q4-2013.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Både AMD och Nvidia har gått ut med att dom senarelägger sin nästa generation. Jag tror inte vi får se 89XXM förens Q4-2013.

va! :,( Nooooo!!!!

hittade link:

http://www.tomshardware.com/news/Radeon-GeForce-Delay-GPU-Nex...

dem pratar inte om mobile gpus, tror detta gäller bara till stationöära

Visa signatur

"zug zug"

"Det var ett inomhusjobb" + google translate -> ENG = orc smash!

Permalänk
Skrivet av RobotR:

[...]Förresten, vad är egentligen skillnaden mellan bildskärmsalternativen:

Standard, 1920x1080, 60% NTSC, matt +0,00 kr
AUO B156HW01 V7, 1920x1080, 95% NTSC, blank +1 600,00 kr
AUO B156HW01 V4, 1920x1080, 95& NTSC, matt +1 600,00 kr

Ingen aning om vad "60% NTSC" och "95% NTSC" betyder (antar att 95& är ett skrivfel, det ska vara 95% där med).

Tack för en bra tråd. Jag har också gått igenom ungefär samma beslutsprocess, och kommit fram till ungefär samma beslut att gå med Clevo. Men jag hade helt missat tangentbordslayouten, så jag väntar med spänning på vad det är du fått! Visserligen skulle jag nog köra mest med ett externt Thinkpad-tangentbord, men det där skulle ju göra mig helt galen - illa nog att det inte finns styrpinne.

En annan tanke är att om jag inte får loss tummen så kanske det kommer någon märkesdator (typ G75VW som faktiskt ser riktigt clean och snygg ut i verkligheten) med 675MX på marknaden snart. Den känns som sweetspot just nu, och det känns obegripligt att ingen har den.

Det jag kan tillföra till diskussionen är ett svar på vad "60% NTSC" betyder: det är färgrymden. Större innebär att skärmen kan visa fler av de där 16 miljoner färgerna som grafikkortet kan kasta på den. Väldigt förenklat uttryckt.

Permalänk

msi gt70

Permalänk
Medlem
Skrivet av LFMDailyhc:

mvh

Har behövt en ny dator länge nu, ibland orkar man inte vänta tre månader. Speciellt då man inte har en garanti om att man får en bre dator i handen då, kan dröja 5 månader lika gärna.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Tack för en bra tråd. Jag har också gått igenom ungefär samma beslutsprocess, och kommit fram till ungefär samma beslut att gå med Clevo. Men jag hade helt missat tangentbordslayouten, så jag väntar med spänning på vad det är du fått! Visserligen skulle jag nog köra mest med ett externt Thinkpad-tangentbord, men det där skulle ju göra mig helt galen - illa nog att det inte finns styrpinne.

En annan tanke är att om jag inte får loss tummen så kanske det kommer någon märkesdator (typ G75VW som faktiskt ser riktigt clean och snygg ut i verkligheten) med 675MX på marknaden snart. Den känns som sweetspot just nu, och det känns obegripligt att ingen har den.

Det jag kan tillföra till diskussionen är ett svar på vad "60% NTSC" betyder: det är färgrymden. Större innebär att skärmen kan visa fler av de där 16 miljoner färgerna som grafikkortet kan kasta på den. Väldigt förenklat uttryckt.

Kan tala om för dig att jag fick keyboardlayouten som jag blev lovad! Dvs tangenterna sitter på rätt ställe. Phew!

Aha så det är det 60% NTSC betyder, tack för att du talade om det för mig. Den färgrymden låter ändå okej, man ska inte varahur kräsen som helst!

Skrivet av DeathRider:

Den datorn har dåligt tangentbord.

Jag haxade lite grann igår och hämtade ut datorn trots allt! Annars skulle jag gjort det nu idag om några timmar. Har inte hunnit leka så mycket med den. Bara lagt in Windows 8, alla uppdateringar samt graffedrivers. Kommer snart med mina första intryck!

Permalänk
Medlem

Första intrycken

Det tar 14 sekunder att starta datorn (från knapptryck tills att jag kan logga in). Efter 12 sekunder ser man Windowsloggan (Windows-laddningsskärmen). Tar 4 sekunder att stänga av den (från shutdown tills att lampor slutar lysa).

Har inte lyckats ta mig in i BIOS setup än, det är inte Del eller F8 som gäller... Hmm...

Datorn är diskret när den är av eller i sömnläge (nerfälld skärm). Bara två små dioder som inte lyser så kraftigt där fram på datorn. Finns även en inte-så-ljus dioder på strömadaptern. Min gamla dator hade ett blått sken på sladden till laddaren som fick hela rummet att lysa blått om det var mörkt.

Bra keyboardlayout! Det jag var orolig över, eftersom dom slutade svara på mina mail tänkte jag att dom fick säkert in bara dåliga layouts.

Dock är det glest mellan tangenterna. För glest. Inte så bra känsla som jag är van vid (vänjer mig förhoppningsvis med detta men det känns onödligt --nästan ansträngande-- glest mellan tangenterna. Missar knappar när jag skriver snabbt för att de inte sitter där de ska).

Mellanslag är inte bra, ibland missar den helt att den tryckts in. Lär mig nog att jag måste trycka ner den lite hårdare på denna dator. Men mycket störande att behöva gå tillbaka ett par ord för att lägga in mellanslag när man märker att den inte känt av ens tryck ibland! Landar ens slag på nedre kanten av tangenten så att mellanslag böjs mot mig istället för mot skärmen så registreras inte trycket. Det värsta är att man blir lite paranoid och stannar ibland upp när man skriver för att man tänker "missade jag trycka in mellanslag ordentligt där".

Behöver inte använda Fn + PrintScreen för att ta en PrintScreen, funkar bara att trycka på PrintScreen-knappen direkt. Det är ju lite slappare.

Fn + F2 stänger av/på LCD skärmen. Mycket bra att kunna slå av den utan att behöva vika ihop datorn.

Fn + Piltangenterna justerar INTE ljuset på skärmen utan används istället för... PgUp/PgDn/Home/End...? Wtf, detta trots att det finns separata fristående knappar endast för detta. En klar designmiss av den som skapade tangentbordet.

Inga dedikerade knappar för volymändring eller mute. Fn + F3/F5/F6 för detta. Dåligt. Blir mycket mer ansträngande om man snabbt vill döda ljudet eller sänka det där höga klippet då man är bland folk.

Sen är ljudet i de inbyggda högtalarna jättedåligt. Mycket sämre än min tidigare dator. Den hade två stående högtalare till höger/vänster om tangentbordet som gav rätt okej steroljud. Det här har en liggande ovanför tangentbordet som låter väldigt burkigt. Verkar även vara högtalare under datorn...? Visst förväntar man sig att laptopljud är dåligt men inte så dåligt att det inte går att använda utan att skämmas.

Fläkt går av och på hela tiden när datorn är idle eller då jag bara sitter och skriver i notepad. Den hörs, låååångt ifrån ljudlös. En stor besvikelse! Mycket störande att den slår av och på, hade hellre velat ha den på konstant. Det blir lite som tortyren med att få en vattendroppe i pannan. Fattar inte varför datorn ska leva om så mycket när jag bara surfar. Kanske finns nån inställning i BIOS som kan dämpa fläkten men jag har inte kommit in där än. Det värsta är att fläktarna nog behövs, datorn känns varm fast än jag bara har startat webbläsaren och skriver det här sedan jag bootade. Illa!

Strömadaptern är stor. Problemet är dock att det inte följde med ett bra buntband så det är lite drygt att vira ihop kabeln. Ingen stor deal men ett minus för portabillity om man vill flytta sig snabbt till nytt ställe. Förra bärbara hade en strömadapter med en gummirem som man kunde använda för att hålla fast sladden, en mycket praktisk detalj som jag saknar. Finns en liten kardborregrej med den här men det är pillrigt och inte lika bra. Detaljer detaljer.

Känselplattan för mus har ingen scrollbar! Dvs man kan inte röra fingret upp och ner längst kanten av plattan för att imitera scrollhjulet på musen. Dåligt. Fattar inte varför det saknas. Knapparna för höger/vänster musknapp under plattan lever om ganska mycket då man trycker på dom. För mycket. Skulle nån på biblioteket trycka på dom skulle jag bli tokig. Sen är det ett stort glapp mellan höger/vänster musknapp med en fingeravtrycksscanner där. Hade gärna haft bort den, är lite i vägen och inget jag använder.

Laptoppen har en inbyggd webkamera som jag inte testat men kan vara bra att nämna det. Själv kommer jag nog sätta en liten tejpbit för den då jag inte använder den och alltid känner mig lite nervös med att ha en kamera framför mig hela tiden. Man vet ju aldrig vilken hackare som ser en...

Windows Experience Index

URL till bild ovan: http://i.imgur.com/EoX4iTJ.png
Spegel ifall ovan försvinner pga nån anledning: http://imageshack.us/photo/my-images/171/weic.png/

Nu vet jag inte vad ni tycker men jag hade hoppats på ett högre värde än 6,5. Max är just nu 9,9. Vet att man inte ska ge W.E.I. så mycket credits men nåt jämförelsevärde ger det ju. Ska installera Anno 2070 senare idag och se hur bra datorn klarar spelet grafiskt ett par timmar.

Körde W.E.I. testet direkt efter en boot, och efter att jag kört in alla Windows Update uppdateringar som fanns samt after att jag lagt in dessa graffedrivers:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...
Latest Beta Driver: 187 MB (13.3 Beta) 3/19/2013

Det borde ju ge bästa performance från grafikkortet, bara fyra dar sedan drivrutinen släpptes.

Hittar inte igen AMD Enduro, tänkte att det kanske var den som spökade? Läste ju tidigare att den inte var så bra och man skulle ställa in på att alltid ha max performance. Är det nåt man måste installera separat måntro? Trodde det följde med den där betadrivern som jag drog in ovan. Har inte använt nån av de skivor som skickades med datorn, eftersom det är 2013 så ska ju allt man måste ha gå att hitta via webben tänkte jag. Installerar man sådana där medföljande skivor brukar man bara få onödiga extragrejer.

Edit: Kom in i BIOS setup efter att ha pepprat på F2. Det fanns inga inställningar av intresse.

Permalänk
Medlem

Att Resultatet blev lågt beror på att testet använde det inbyggda grafikkortet(hd4000) istället för det bättre amd grafikkortet.

Mvh
Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats1976:

Att Resultatet blev lågt beror på att testet använde det inbyggda grafikkortet(hd4000) istället för det bättre amd grafikkortet.

Mvh
Mats

Ja, du har rätt "Intel(R) HD Graphics 4000" var inte bra. Provade just Anno 2070 med och då laggade det som det aldrig laggat förr så nåt är fel. Antar att det inte räckte att lägga in betadrivers, ska lägga in det där som fanns ovanför betadrivern på den där sidan jag länkade till. Trodde betatjosan inkluderade allt eftersom den filen var större än den som fanns ovanför och var icke-beta.

Edit: Allt det gjorde var att säga att mina drivers är up-to-date. Idéer någon?

Edit 2: Provade skivan dom skickade med datorn med drivers. Först fick jag "Error Home -> On Preload, Line 47: Argument 2 must be of type string.". Sedan (autorun startade ändå) fick jag "OS you are using can not be supported!!", därefter samma som första error:et. När jag försökte avsluta så fick jag "Please reboot your system one time to make UAC enabled!!". Tror den försökte stänga av User Account Control i Windows. Det fungerade inte efter en reboot. Stängde av UAC själv och rebootade, får precis samma errors och samma meddelanden.

Permalänk
Medlem

Alltså nu får jag jävlar damp! Efter allt detta så får man en dator som ska strula!

Hur fan får man det rätta grafikkortet att användas?! Vart är det här "Enduro" man läst så mycket om?!

Ingen hjälp finns nånstans! Inget på Windows Update, inget på AMDs hemsida... finns inget på kontrollpanelen. Det enda som gick att installera från skivan jag fick med datorn var Chipset drivers och HiDef audio drivers. Dessa två gjorde ingen skillnad nånstans såvitt jag märker.

Just ja, kunde även installera WebCam programmet som följde med. Kunde spela in i 1080p... i hela 7.5 FPS!!! Kan nån snälla tala om för mig att det inte är standard med 7.5 FPS idag fortfarande? Hjälper inte att sänka upplösningen, alltid 7.5 FPS och suddiga rörelser. Finns det andra program eller nåt? Aldrig använt en webcam förut.

Sen tycker jag att DVDläsaren som kom med datorn är rapplig och fungerar under förväntan (tar tid att läsa en skiva).

Men det här med graffekortet får mig att slita mitt hår! HJÄLP!!! Hur fick ni som har det att fungera?

Edit: Glömde säga, har ett "Catalyst Control Center". Men där finns inget alls av värde. Det jag kan göra är ändra upplösningen och rotera desktop. Och lägga till tomma presets som inte går att göra nåt med? Inte att glömma, jag kan "detecta" mina skärmar. En. Jag har en skärm.

Permalänk
Medlem

Hej
min bärbara dator har nvidias lösning, men hittade video för hur man aktiverar radeon grafikkort.

Högerklicka på skrivbordet och du ska då kunna välja "configure switchable graphics" vilket sen verkar ta 10-15 sekunder innan det startar. Väl inne i det programet ska du ändra ifrån "not assigned" eller "power saving" till "high performence" på det spelet/programet du vill köra med radeonkortet. Här är länken till filmen som kanske förklarar lite bättre än mig: http://www.youtube.com/watch?v=4oB2oDO-IFk

Lycka till

Mvh
Mats

Permalänk
Medlem

Hade det funnits ett "switchable graphics" alternativ hade jag nog löst detta för länge sen, men det finns inget sånt när man högerklickar på skrivbordet.

Detta är fortfarande inte löst, jag kan fortfarande inte använda mitt grafikkort!

Hjälp!

Permalänk
Avstängd

Vi brukar inte posta utan att ha blivit direkt tilltalade men känner att vi kan hjälpa i detta fall:)

Först och främst behöver du installera drivrutiner. Dessa är olika för Windows 7 och Windows 8 vilket är anledningen till att du får upp felmeddelanden. Troligen har du en Windows 7-skiva men använder Windows 8.

Drivrutinerna finner du här: http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp
Välj P150EM.

Installera först chipset och därefter Intel-grafik följt av AMD-grafik (Beta 13.3 funkar bra). Ordningen på resten spelar ingen roll.

För att komma in i BIOS trycker du F2 vid uppstart. I vissa UEFI-konfigurationer hoppar datorn över det steget.

AMD Enduro är inget du manuellt sätter på/stänger av. Däremot måste du ställa in "hög prestanda" i globala inställningar alternativt ändra per program. Detta görs i Catalyst Control Center.

Permalänk
Medlem

Sökte runt och hittade denna sida för drivers:

http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp
Valde "P150EM/P151EM/P170EM"

Kört in dessa:

Intel Management Engine Interface driver (8.1.0.1263) for Windows 8.
- Hade redan nyare drivers inne enligt denna så inget gjordes.

Chipset driver (9.3.0.1026) for Windows 8.
- Verkar som att detta inte gjorde nåt, antar att de som jag drog in via skivan tidigare var nog.

Card reader driver (6.2.9200.27035) for Windows 8.
- Gjorde säkert nåt, inte möjlighet att testa. Har inget kort.

LAN driver (8.3.730.2012) for Windows 8.
- YouTube blev dubbelt så snabb!!! Eller så gjorde det ingen skillnad. Möjligtvis att det gjorde så att jag kunde slå av trådlöst nätverk med Fn + F11. Det fungerade inte förut (då slog den av och sen automatiskt på igen, nu stannar den avslagen). Bra om man vill spara lite ström på batteri.

Touchpad driver (16.3.4.0) for Windows 8.
- Kan nu scrolla med tryckplattan! Kan till och med göra en futuristic äppelscrollning med två fingrar. Verkar kunna göra Windows 8 swipes med den, rör jag fingret från höger utanför plattan till vänster i mitten av plattan så öppas nån overlay i operativet. Ganska störande faktiskt, sker av misstag hela tiden (behöver inte starta rörelsen utanför plattan, räcker om man är en bit till höger på den). Som tur är har man ju en mus inkopplad oftast.

Audio driver (6.0.1.6733) for Windows 8.
- Ljudet är fortfarande lika dåligt som förut.

AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows 8.
- Gjorde nånting! En kommandoprompt kom fram after reboot och gjorde en massa kontroller. Fortfarande inget "switchable graphics"-alternativ på skrivbordet dock.

Intel VGA driver (9.17.10.2875) for Windows 8 64-bit version.
- Sade att jag redan hade nyare drivers installerat så detta gjorde inget.

Hotkey driver (8.0082) for Windows 8.
- Ingen aning vad det här gjorde. Inget finns på kontrollpanelen så vitt jag ser. Nån som vill gissa?

Provat att köra W.E.I. igen och får samma resultat. Efter allt det där så finns inget "switchable graphics"-alternativ och den har inte fixat till sig själv. Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PC-Konsulten:

Vi brukar inte posta utan att ha blivit direkt tilltalade men känner att vi kan hjälpa i detta fall:)

Först och främst behöver du installera drivrutiner. Dessa är olika för Windows 7 och Windows 8 vilket är anledningen till att du får upp felmeddelanden. Troligen har du en Windows 7-skiva men använder Windows 8.

Drivrutinerna finner du här: http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp
Välj P150EM.

Installera först chipset och därefter Intel-grafik följt av AMD-grafik (Beta 13.3 funkar bra). Ordningen på resten spelar ingen roll.

För att komma in i BIOS trycker du F2 vid uppstart. I vissa UEFI-konfigurationer hoppar datorn över det steget.

AMD Enduro är inget du manuellt sätter på/stänger av. Däremot måste du ställa in "hög prestanda" i globala inställningar alternativt ändra per program. Detta görs i Catalyst Control Center.

Såg inte att du skrivit, din post skedde under tiden jag författade min.

Tack för att du tänker hjälpa mig fast än jag inte köpt datorn hos er!

Då ska vi se... drivers är inne.

Jag behöver alltså inte nåt "switchable graphics"-alternativ, bara control center? Det kan jag komma in i. Problemet är att det ser ut så här:

Url till bild ovan: http://i.imgur.com/bkfUGqe.png

Dvs finns ingea globala inställningar. Detta har jag letat efter sedan första gången då jag körde W.E.I. igår och fick så dåliga alternativ.

Chipset drivers installerade jag ju från skivan igår, kan ju vara så att det är det som krånglar till det. Ska avinstallera drivers och installera dom igen i den ordningen du föreslår.

Edit: Frågan är hur man avinstallerar chipset drivers... Finns inget uninstall-alternativ och det syns inte under "Programs and Features"...

Permalänk
Medlem

Det jag gjort är följande:

1) Kunde inte installera "Chipset driver (9.3.0.1026) for Windows 8" eftersom tidigare version redan är installerat. Kunde inte avinstallera den tidigare versionen.
2) Avinstallerade "Intel VGA driver (9.17.10.2875) for Windows 8 64-bit version".
3) Installerade "Intel VGA driver (9.17.10.2875) for Windows 8 64-bit version".
4) Avinstallerade "AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows 8".
5) Installerade "AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows 8".

Nu har jag då jag högerklickar på skrivbordet: "Graphics Properties" och "Configure Switchable Graphics".

MEN!!!

När jag trycker på nån av dessa får jag följande fel och inget annat händer:

Url till bild ovan: http://i.imgur.com/LSfTgsz.png

AAAHHH!!!

Nån skillnad måste det gjort dock för det här är nya W.E.I.:

Url till bild ovan: http://i.imgur.com/mAHDMpg.png

Men att inte kunna starta control center är ju inte bra... hur ska det lösas?

Dessutom står det fortfarande "Intel(R) HD Graphics 4000" i W.E.I.!

Permalänk
Medlem

Provade att lira Anno 2070 och det flöt på bra! Tror minsann att riktiga graffekortet kickade in. Det lät iaf som det,fläkten gick igång som ett jetplan och det blev riktigt varm luft som blåstes ut! Krävs verkligen hörlurar och högvolym för att dränka oväsendet från fläktarna då man spelar.

Dock skulle jag vilja ha graffekortet under W.E.I. bara för att se vad jag får för betyg. Eller tror ni 7.2 kan vara för Radeon fast än det står annorlunda på summerings skärmen?

Att inte komma in i Catalyst Control Center är ett problem.

Tycker ni jag ska installera om Windows 8? Eller kanske prova det där nya reset-grejset som Windows 8 har... hm. Det är meningen att det ska återställa Windows 8 till som det var då man installerade operativet, fast utan att "ta bort data". Frågan är om drivers räknas som data?

Får fnatt på det dåliga mellanslaget på denna dator förresten... Det händer hela tiden att den missar känna av mellanslag. Hänt minst 10 gånger då jag skrivit det här inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobotR:

Provade att lira Anno 2070 och det flöt på bra! Tror minsann att riktiga graffekortet kickade in. Det lät iaf som det,fläkten gick igång som ett jetplan och det blev riktigt varm luft som blåstes ut! Krävs verkligen hörlurar och högvolym för att dränka oväsendet från fläktarna då man spelar.

Dock skulle jag vilja ha graffekortet under W.E.I. bara för att se vad jag får för betyg. Eller tror ni 7.2 kan vara för Radeon fast än det står annorlunda på summerings skärmen?

Att inte komma in i Catalyst Control Center är ett problem.

Tycker ni jag ska installera om Windows 8? Eller kanske prova det där nya reset-grejset som Windows 8 har... hm. Det är meningen att det ska återställa Windows 8 till som det var då man installerade operativet, fast utan att "ta bort data". Frågan är om drivers räknas som data?

Får fnatt på det dåliga mellanslaget på denna dator förresten... Det händer hela tiden att den missar känna av mellanslag. Hänt minst 10 gånger då jag skrivit det här inlägget!

kan ju säga att w.e.i betyg inte spelar någon roll överhuvudtaget det ger väldigt konstiga resultat ibland och ger rent allmännt ingen bra beskrivning av prestandan hos komponenterna.

om du vill kolla hur bra ditt grafikkort presterar i jämförelse med andra kort eller något vore nog 3dmark bättre och då kika på gpu score

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jo, det är klart. Men om jag kan använda Radeon i W.E.I. så vet jag att jag iaf har kontroll över grafikkortet, att det används globalt i datorn.

Har inte kört 3Dmark på flera år. Vad jag minns så kostade det pengar back in the days. Är det gratis nu? Om det är det, har du en länk till vart jag kan tanka det?

Har bestämt mig att installera om Windows 8. Suck... Fick ett "control center agent (eller vad det nu var) have stopped working" när jag rebootade. Så nåt är galet. Försökte refresha/resetta Windows 8 men det gick inte. Nog för att jag krypterat operativet med TrueCrypt so that's me to blame (TrueCrypt har inte fullt stöd för Windows 8 än men dom jobbar på det). Tar 42 min att kryptera hela disken btw. Rätt okej tid så disken verkar ju funka snabbt som den ska.

Nåja, ska installera om operativet nu. Sen ska jag installera drivers i rätt ordning, och bara de officiella från Clevos hemsida. Och då ska banne mig allt fungera som det ska!

På återseende.

Permalänk

Take reason in mind.

Permalänk
Medlem

Här har du en VÄLDIGT prisvärd dator!

http://www.blocket.se/stockholm/Alienware_M18xR1_45990898.htm

slå till nu vettja.

SKÄMT Å SIDO.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IllusiveMan:

Ska du bara ha den eller kör du stationär också? Själv kör jag bara med en Asus g75vw

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IllusiveMan:

Kul! För mig är min datornredan beställd, skeppad och tagit emot dock.

Tråden handlar nu mest om mitt äventyr om att få den att funka som den ska. Samt hur dålig mellanslag den har.

Skrivet av SwedZi:

Här har du en VÄLDIGT prisvärd dator!

http://www.blocket.se/stockholm/Alienware_M18xR1_45990898.htm

slå till nu vettja.

SKÄMT Å SIDO.

Haha! Nån kanske biter på det dock, 7000 kr prisminskning för ett år låter ju vettigt på ytan...

Har nu installerat om Windows 8, tog väl 10 min sisådär själva installationen från och med "copying files" kom fram (tog sin stund innan DVD:n lästs in osv). Har inte gjort nånting förutom:

1) Lade in Chipset driver (9.3.0.1026) for Windows 8
2) Lade in Intel VGA driver (9.17.10.2875) for Windows 8 64-bit version
3) Lade in AMD HD7970M VGA card driver (9.1.0.0) for Windows

Inte kört Windows Update, igenting. Får samma W.E.I. somförut.

Och...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vad är detta för helvete?!