Det tar 14 sekunder att starta datorn (från knapptryck tills att jag kan logga in). Efter 12 sekunder ser man Windowsloggan (Windows-laddningsskärmen). Tar 4 sekunder att stänga av den (från shutdown tills att lampor slutar lysa).
Har inte lyckats ta mig in i BIOS setup än, det är inte Del eller F8 som gäller... Hmm...
Datorn är diskret när den är av eller i sömnläge (nerfälld skärm). Bara två små dioder som inte lyser så kraftigt där fram på datorn. Finns även en inte-så-ljus dioder på strömadaptern. Min gamla dator hade ett blått sken på sladden till laddaren som fick hela rummet att lysa blått om det var mörkt.
Bra keyboardlayout! Det jag var orolig över, eftersom dom slutade svara på mina mail tänkte jag att dom fick säkert in bara dåliga layouts.
Dock är det glest mellan tangenterna. För glest. Inte så bra känsla som jag är van vid (vänjer mig förhoppningsvis med detta men det känns onödligt --nästan ansträngande-- glest mellan tangenterna. Missar knappar när jag skriver snabbt för att de inte sitter där de ska).
Mellanslag är inte bra, ibland missar den helt att den tryckts in. Lär mig nog att jag måste trycka ner den lite hårdare på denna dator. Men mycket störande att behöva gå tillbaka ett par ord för att lägga in mellanslag när man märker att den inte känt av ens tryck ibland! Landar ens slag på nedre kanten av tangenten så att mellanslag böjs mot mig istället för mot skärmen så registreras inte trycket. Det värsta är att man blir lite paranoid och stannar ibland upp när man skriver för att man tänker "missade jag trycka in mellanslag ordentligt där".
Behöver inte använda Fn + PrintScreen för att ta en PrintScreen, funkar bara att trycka på PrintScreen-knappen direkt. Det är ju lite slappare.
Fn + F2 stänger av/på LCD skärmen. Mycket bra att kunna slå av den utan att behöva vika ihop datorn.
Fn + Piltangenterna justerar INTE ljuset på skärmen utan används istället för... PgUp/PgDn/Home/End...? Wtf, detta trots att det finns separata fristående knappar endast för detta. En klar designmiss av den som skapade tangentbordet.
Inga dedikerade knappar för volymändring eller mute. Fn + F3/F5/F6 för detta. Dåligt. Blir mycket mer ansträngande om man snabbt vill döda ljudet eller sänka det där höga klippet då man är bland folk.
Sen är ljudet i de inbyggda högtalarna jättedåligt. Mycket sämre än min tidigare dator. Den hade två stående högtalare till höger/vänster om tangentbordet som gav rätt okej steroljud. Det här har en liggande ovanför tangentbordet som låter väldigt burkigt. Verkar även vara högtalare under datorn...? Visst förväntar man sig att laptopljud är dåligt men inte så dåligt att det inte går att använda utan att skämmas.
Fläkt går av och på hela tiden när datorn är idle eller då jag bara sitter och skriver i notepad. Den hörs, låååångt ifrån ljudlös. En stor besvikelse! Mycket störande att den slår av och på, hade hellre velat ha den på konstant. Det blir lite som tortyren med att få en vattendroppe i pannan. Fattar inte varför datorn ska leva om så mycket när jag bara surfar. Kanske finns nån inställning i BIOS som kan dämpa fläkten men jag har inte kommit in där än. Det värsta är att fläktarna nog behövs, datorn känns varm fast än jag bara har startat webbläsaren och skriver det här sedan jag bootade. Illa!
Strömadaptern är stor. Problemet är dock att det inte följde med ett bra buntband så det är lite drygt att vira ihop kabeln. Ingen stor deal men ett minus för portabillity om man vill flytta sig snabbt till nytt ställe. Förra bärbara hade en strömadapter med en gummirem som man kunde använda för att hålla fast sladden, en mycket praktisk detalj som jag saknar. Finns en liten kardborregrej med den här men det är pillrigt och inte lika bra. Detaljer detaljer.
Känselplattan för mus har ingen scrollbar! Dvs man kan inte röra fingret upp och ner längst kanten av plattan för att imitera scrollhjulet på musen. Dåligt. Fattar inte varför det saknas. Knapparna för höger/vänster musknapp under plattan lever om ganska mycket då man trycker på dom. För mycket. Skulle nån på biblioteket trycka på dom skulle jag bli tokig. Sen är det ett stort glapp mellan höger/vänster musknapp med en fingeravtrycksscanner där. Hade gärna haft bort den, är lite i vägen och inget jag använder.
Laptoppen har en inbyggd webkamera som jag inte testat men kan vara bra att nämna det. Själv kommer jag nog sätta en liten tejpbit för den då jag inte använder den och alltid känner mig lite nervös med att ha en kamera framför mig hela tiden. Man vet ju aldrig vilken hackare som ser en...
Windows Experience Index
URL till bild ovan: http://i.imgur.com/EoX4iTJ.png
Spegel ifall ovan försvinner pga nån anledning: http://imageshack.us/photo/my-images/171/weic.png/
Nu vet jag inte vad ni tycker men jag hade hoppats på ett högre värde än 6,5. Max är just nu 9,9. Vet att man inte ska ge W.E.I. så mycket credits men nåt jämförelsevärde ger det ju. Ska installera Anno 2070 senare idag och se hur bra datorn klarar spelet grafiskt ett par timmar.
Körde W.E.I. testet direkt efter en boot, och efter att jag kört in alla Windows Update uppdateringar som fanns samt after att jag lagt in dessa graffedrivers:
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...
Latest Beta Driver: 187 MB (13.3 Beta) 3/19/2013
Det borde ju ge bästa performance från grafikkortet, bara fyra dar sedan drivrutinen släpptes.
Hittar inte igen AMD Enduro, tänkte att det kanske var den som spökade? Läste ju tidigare att den inte var så bra och man skulle ställa in på att alltid ha max performance. Är det nåt man måste installera separat måntro? Trodde det följde med den där betadrivern som jag drog in ovan. Har inte använt nån av de skivor som skickades med datorn, eftersom det är 2013 så ska ju allt man måste ha gå att hitta via webben tänkte jag. Installerar man sådana där medföljande skivor brukar man bara få onödiga extragrejer.
Edit: Kom in i BIOS setup efter att ha pepprat på F2. Det fanns inga inställningar av intresse.