Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk

Hur fungerar det med bitcoins?

Då jag inte är säker på vart jag ska placera tråden lägger jag den här.

Det jag funderar på är hur det fungerar på bitcoins och hur man går till väga för att skaffa det, mest är det bara av ren nyfikenhet. Så om någon har lite kunskap eller erfarenheter av detta lägg ett svar!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | i7 9700k | Aorus Z390 Master | 16GB DDR4@3000mhz | XFX Merc 31 6950XT | Kraken X52 | Corsair RMx Shift 1000W | WD Black SN850X 1TB | Samsung 860 EVO 1TB |

Permalänk
Medlem

Du behöver två saker.

Ett mining program och en Bitcoin wallet.

Bitcoin mining är ganska värdelöst på cpuer och Nvidia grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Då jag inte är säker på vart jag ska placera tråden lägger jag den här.

Det jag funderar på är hur det fungerar på bitcoins och hur man går till väga för att skaffa det, mest är det bara av ren nyfikenhet. Så om någon har lite kunskap eller erfarenheter av detta lägg ett svar!

http://www.sweclockers.com/forum/130-bitcoin/

Permalänk

Med ditt 670 skulle du få ut 112 MHash/sekund, vilket motsvarar ett Radeon HD 6670. Det är mao. inte värt det för din del att mina, då kortet troligtvis kostar mer i ström.

Edit: Källa.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Enligt den "tjäna" beräknare som du länkat till skulle ett 7970 ge ca 150 USD i månaden, då har man ju tjänat in det kortet på 2-3 månader, kan det verkligen stämma? (förutsatt att infon från https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison stämmer och ett 7970 ger 600 M/s och att systemet drar 450 W med ett elpris på drygt en krona kWh)

Låter rimligt men då gäller det att du får något för det arbeta du utför, är ju inte säkert att du får något för något arbete om du minar ensam för det är ju den som löser problemt först som får BTC.

Men 7970 är väl bland det bästa du kan få just nu, rätt billigt att köpa 1 eller flera och dra in BTC.
1 BTC står i 132 dollar om jag kollad rätt sist så.

Det med att Nvidia är kasst stämmer väl också för jag dra in ca 250 Mhash/sec med 2st 680 som driver. (Håller på att testa nu)
Men ser att det är på väg ut en ny CUDA miner som ger ca 400Mhash/sec på ett 680 så då kan det bli lite intressantare att börja mina.

Bitcoins har ju ökat något fruktansvärt sen årsskiftet, så kan ju vara värt att öppna upp forumet igen.
Eller för er som la av att mina att börja mina igen.

Permalänk
Medlem

Kan man mina på cpu och gpu sammtidigt?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

[quiet =Cyberhof;13399782]Kan man mina på cpu och gpu sammtidigt?[/quote]

Ja det kan man men CPU mining är i stort sätt värdelöst idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

[quiet =Cyberhof;13399782]Kan man mina på cpu och gpu sammtidigt?

Ja det kan man men CPU mining är i stort sätt värdelöst idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag vet men jag sitter ju på en 6kärnig variant så tänkte att det kunde ge lite åtminstonde.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Borde det inte vara mest värt att köpa en färdig maskin för ~$270 som kan göra 5 GH/s?
(https://products.butterflylabs.com/homepage/5-gh-s-bitcoin-mi...)

Enligt sidan som postades tidigare så tjänar man ungefär $50 om dagen på den nivån.

Är det någonting jag missar eller? Försöker förstå mig på hela BTC-systemet.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Borde det inte vara mest värt att köpa en färdig maskin för ~$270 som kan göra 5 GH/s?
(https://products.butterflylabs.com/homepage/5-gh-s-bitcoin-mi...)

Enligt sidan som postades tidigare så tjänar man ungefär $50 om dagen på den nivån.

Är det någonting jag missar eller? Försöker förstå mig på hela BTC-systemet.

Problemet är ju att solo mina tjänar du nog inget på om du inte lyckas att lösa problemet då får du 25 BTC*138 dollar.
Som du kan behålla själv.

Eller så går man med i ett Bitcoin pool, där du gemensamt ger ut din kraft, så om du hittar en share så får den här poolen 25 BTC som sedans delas ut efter hur många shares du har gjort. Så 25/shares+ någon % som poolen tar i profit.

Det är så det funkar idag, för att du själv ska hitta något är väldigt lite risk idag.
Så teoretisk tjänar du 50 dollar om man är med i en pool.

Så har jag fattat det rätt nu när jag har sätt mig lite mer in i det här med mining.
Någon annan expert på ämnet får gärna korrigera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Jo jag vet men jag sitter ju på en 6kärnig variant så tänkte att det kunde ge lite åtminstonde.

Fortfarande inte värt det, det är GPU som gäller.
Minear 290 stadigt med mitt 6870, har varit värt hela tiden men så sjukt fint som det går för valutan nu är det rent ut sagt guld

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fortfarande inte värt det, det är GPU som gäller.
Minear 290 stadigt med mitt 6870, har varit värt hela tiden men så sjukt fint som det går för valutan nu är det rent ut sagt guld

Så du menar att det är bättre att jag kör på mitt 680 och ligger på 127,3 istället för att blanda in min cpu och landa på totalt 193,9 (ej inräknad överklockning)?
Förstår inte din logik i det hela...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskrosbarnet:

Då jag inte är säker på vart jag ska placera tråden lägger jag den här.

Det jag funderar på är hur det fungerar på bitcoins och hur man går till väga för att skaffa det, mest är det bara av ren nyfikenhet. Så om någon har lite kunskap eller erfarenheter av detta lägg ett svar!

Vad är det du vill veta? Det är en digital valuta som du kan köpa för vanliga pengar om du vill handla knark eller vapen anonymt på nätet. Det finns ingen central organisation bakom det hela utan alla kalkyleringar sköts av noder som vem som helst kan köra på sin dator. Om man kör en sån nod så kan man få lite bitcoins för besväret i form av överföringskostnader. Man kan även "minea" bitcoins, vilket innebär att man kör ett program som försöker hitta nästa bunt med kryptokoder som kan användas av systemet, och för det besväret, om man faktiskt har tur och lyckas med det hela, får man 25 bitcoins (om jag inte missminner mig). Överlag så börjar mineingen av bitcoins bli mer och mer olönsamt.

Tänk på att bitcoin-marknaden är notorisk för brottslighet. Inte bara att det inte finns nån vettig anledning att använda det till nåt annat är att köpa olagliga saker (ska man köpa lagliga saker så köper man ju ffs med VISA eller för över till bankkonto som går att spåra), det finns heller inga lagar eller regler som reglerar själva handeln med valutan. I princip kan en person som driver en bitcoin-valutamarknad manipulera priserna hur han känner för och kamma hem miljoner på att lura folk, och det finns inget någon kan göra åt saken.

edit:
Välj din wallet här: http://bitcoin.org/en/choose-your-wallet
Ett exempel på bitcoin-handlare: https://btcx.se/anonymous/

Sen är det bara att shoppa loss! Tänk på att det är olagligt att importera sovjetiska pansarfordon med fungerande beväpning! Dom ska också vara vägreggade innan du får köra runt i dom.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Så du menar att det är bättre att jag kör på mitt 680 och ligger på 127,3 istället för att blanda in min cpu och landa på totalt 193,9 (ej inräknad överklockning)?
Förstår inte din logik i det hela...

Logiken är att de där 66,6 inte är värda strömförbrukningen och värmeökningen du får av att köra full load på 6 kärnor.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Logiken är att de där 66,6 inte är värda strömförbrukningen och värmeökningen du får av att köra full load på 6 kärnor.

Ok då är jag med igen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slaktardej:

Med ditt 670 skulle du få ut 112 MHash/sekund, vilket motsvarar ett Radeon HD 6670. Det är mao. inte värt det för din del att mina, då kortet troligtvis kostar mer i ström.

Edit: Källa.

Om man överklockar kan ett 670 ge 115-120 men det blir:

  1. Varmt

  2. Dyrt

Ocklockat ger ca 97MHash

Skrivet av Cyberhof:

Jo jag vet men jag sitter ju på en 6kärnig variant så tänkte att det kunde ge lite åtminstonde.

Typ 5-6MHash xD

Skrivet av dysenteri:

Borde det inte vara mest värt att köpa en färdig maskin för ~$270 som kan göra 5 GH/s?
(https://products.butterflylabs.com/homepage/5-gh-s-bitcoin-mi...)

Enligt sidan som postades tidigare så tjänar man ungefär $50 om dagen på den nivån.

Är det någonting jag missar eller? Försöker förstå mig på hela BTC-systemet.

Jag köpte ne Jalapeño för 150USD med frakt som ger ca 4.5GHash/s Får se när den kommer.

För er som vill ha en liten förklaring:

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

hur bestämmer ni vilken pool ni vill köra på?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

det som förespråkar Bitconing mest är ju när man inte betalar sin el t.ex. studentboende..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Holy shit vad de har stigit i värde Och jag som sålde mina 12 BTC för ca 4000kr om jag inte missminner mig...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle det vara värt för mig att köra bitcoin på mitt 7950?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

hur bestämmer ni vilken pool ni vill köra på?

Du får bestämma helt och hållet själv vilken pool du ser intressant ut.

Skrivet av GaMeR2K5:

BitCoin verkar som en oerhört idiotisk valuta... energiförbrukningen äter nästan upp vinsten.

Skrivet av capkekken:

det som förespråkar Bitconing mest är ju när man inte betalar sin el t.ex. studentboende..

Kanske större profit om du inte har någon kostnad för elen. Men det ska ju komma effektiva maskiner som bara är för bitcoins som länkats innan som kommer inte dra mycket watt. Som ger extremet mycket Ghash/sec. Men man kan ju undra hur länge det kommer gå att få bitcoins "gratis".
Det blir ju bara svårare och svårare att lösa "problemen" nu. Sen så halveras ju value var fjärde år är det väl så nästa gång blir det 12.5 BTC per löst problem.

Skrivet av Fyren:

Holy shit vad de har stigit i värde Och jag som sålde mina 12 BTC för ca 4000kr om jag inte missminner mig...

Ja ca 11k skulle du fått idag med dagens dollar kurs.

Skrivet av xapa112:

Skulle det vara värt för mig att köra bitcoin på mitt 7950?

Finns en lista några inlägg upp som du kan kolla vad ett 7950 ger i i Mhash/sec. Men AMD är ju att förlita sig på när det gäller Bitcoin mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Typ 5-6MHash xD

Nja enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison så ska min processor ge 66.6 MHash...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Holy shit vad de har stigit i värde Och jag som sålde mina 12 BTC för ca 4000kr om jag inte missminner mig...

Gråt över spilld mjölk, gör det bara.... själv sålde jag 26BTC för 5$ stycket
Hade varit värt ~30k idag. Nä ja ä int bitter.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt, det står att om man löser ett block får man 50 BTC, korrekt?

Och tyckte jag läste att 1 BTC är värd ca 138 dollar, korrekt?

Hur lång tid tar de o lösa ett block egentligen?

Hur många är man i en pool?

Undrar, för jag kollade lite på hemsidor som accepterar BTC, tex 7970 går för drygt 3.4 BTC Med ett 6950, oklockat, 1GB versionen, hur lång tid skulle de ta typ? Om man nu bestämmer sig så kollar jag givetvis mer på de, men förstod inte så mkt av alla förkortningar på listan om GPUer och CPUer som någon länka tidigare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Provade just att mina, men jag får konstiga artefakter på skärmen(?). När jag stoppar miningen försvinner dem direkt.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Förstår inte riktigt, det står att om man löser ett block får man 50 BTC, korrekt?

Och tyckte jag läste att 1 BTC är värd ca 138 dollar, korrekt?

Hur lång tid tar de o lösa ett block egentligen?

Hur många är man i en pool?

Undrar, för jag kollade lite på hemsidor som accepterar BTC, tex 7970 går för drygt 3.4 BTC Med ett 6950, oklockat, 1GB versionen, hur lång tid skulle de ta typ? Om man nu bestämmer sig så kollar jag givetvis mer på de, men förstod inte så mkt av alla förkortningar på listan om GPUer och CPUer som någon länka tidigare.

25btc per block, det varierar hur många man är i en pool beroende på vilken du minar i.

6950 ligger på ca 350 mh/s vilket ger:

Coins Dollars
per Day ฿0.03 $3.59
per Week ฿0.18 $25.16
per Month ฿0.80 $109.26

Här kan du läsa mer om bitcoins https://mining.bitcoin.cz/

Här kan du räkna vad de olika korten ger https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Här har du en sida som räknar ut vad du skulle tjäna http://www.alloscomp.com/bitcoin/calculator

Här kan man köpa och sälja btc www.mtgox.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Förstår inte riktigt, det står att om man löser ett block får man 50 BTC, korrekt?

Och tyckte jag läste att 1 BTC är värd ca 138 dollar, korrekt?

Hur lång tid tar de o lösa ett block egentligen?

Hur många är man i en pool?

Undrar, för jag kollade lite på hemsidor som accepterar BTC, tex 7970 går för drygt 3.4 BTC Med ett 6950, oklockat, 1GB versionen, hur lång tid skulle de ta typ? Om man nu bestämmer sig så kollar jag givetvis mer på de, men förstod inte så mkt av alla förkortningar på listan om GPUer och CPUer som någon länka tidigare.

Var 10e minut ska ett block lösas (det är själva grundtanken och "svårighetsgraden" förändras så att ett block löses var 10e minut). Den som är först får 50 BTC (fast verkar sjunkit till 25 BTC nu?).
Eftersom bitcoin idag ligger på någonstans runt 47000Thash/s så är det ingen raketforskning att lista ut att man med hjälp av ett 7970 som har kanske 600Mhash aldrig kommer kunna lösa ett block själv. Därför är en pool enda alternativet.
En stor pool har ett jämnt lågt flöde av bitcoins medan en mindre pool har ett ojämnt men högt flöde av bitcoins. Oavsett poolstorlek bör du få ut ungefär samma mängd bitcoins - däremot skiljer sig den procentuella avgiften mellan poolerna vilket kan minska din intäkt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Nja enligt https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison så ska min processor ge 66.6 MHash...

Du kan inte riktigt gå efter charts, det kan skilja så mycket som 10-20% mot verkligheten beroende på en massa faktorer. En riktlinje är det dock.

Skrivet av xapa112:

Skulle det vara värt för mig att köra bitcoin på mitt 7950?

Ja, tveklöst!

Skrivet av capkekken:

det som förespråkar Bitconing mest är ju när man inte betalar sin el t.ex. studentboende..

Skrivet av GaMeR2K5:

BitCoin verkar som en oerhört idiotisk valuta... energiförbrukningen äter nästan upp vinsten.

För ett tag sedan stämde det, men när BTC ligger så bra till som det gör nu är elförbrukningen långt ifrån så hög att den äter upp vinsten. Om man kör AMD alltså.
Om man dessutom spenderar sina BTC på den där sidan som erbjuder...saker...så får man mer...saker...för sina BTC än man får mot vanlig valuta

Skrivet av Sushifrukt:

Förstår inte riktigt, det står att om man löser ett block får man 50 BTC, korrekt?

Och tyckte jag läste att 1 BTC är värd ca 138 dollar, korrekt?

Hur lång tid tar de o lösa ett block egentligen?

Hur många är man i en pool?

Undrar, för jag kollade lite på hemsidor som accepterar BTC, tex 7970 går för drygt 3.4 BTC Med ett 6950, oklockat, 1GB versionen, hur lång tid skulle de ta typ? Om man nu bestämmer sig så kollar jag givetvis mer på de, men förstod inte så mkt av alla förkortningar på listan om GPUer och CPUer som någon länka tidigare.

Det är olika hur många man är i en pool, men att minea helt ensam är i princip meningslöst.
Jag rekommenderar http://mining.bitcoin.cz

Skrivet av xapa112:

Provade just att mina, men jag får konstiga artefakter på skärmen(?). När jag stoppar miningen försvinner dem direkt.

Värmeproblem, definitivt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du kan inte riktigt gå efter charts, det kan skilja så mycket som 10-20% mot verkligheten beroende på en massa faktorer. En riktlinje är det dock.

Nej självklart men han skrev att jag skulle få 5-6 MHash det är därför jag går efter skalan på sidan bara för att visa att det går att komma mycket högre.
Det var absolut inte menat som någon garanterad siffra men själv hoppas jag på liknande med klockad cpu...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Värmeproblem, definitivt.

Det verkar så. Tempsen hoppar från 38c till 64 på ett par sekunder! Får köpa fler fläktar och ett kraftigare nätagg om jag ska fortsätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI