Permalänk

Går ej att nå över 4,0 Ghz stabilt

Hej! jag kan inte få upp min FX 8120 högre än 4,0 ghz. Har testat att bumba upp volten men när jag testar prime95 så slocknar allt. Det jag dock inte pillat på är cpu/nb volt men är det nödvändigt? Jag lyckades dock i början ha 4,2 Ghz men sisådär stabilt då. Specsen ser ni i sign.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU-kylare?

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Det är ju såhär att du måste hålla koll på värmen när du överklockar.
Slocknar datorn är datorn alldeles för varm. Sedan kan det förändras llite beroende på inställningar och komponenter i datorn när den är stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Vad har du för CPU-kylare?

Cooler Master TX3?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Det är ju såhär att du måste hålla koll på värmen när du överklockar.
Slocknar datorn är datorn alldeles för varm. Sedan kan det förändras llite beroende på inställningar och komponenter i datorn när den är stabil

Men om processorn blir för varm så throttlar den vanligtvis.

TS: Vad är det för volt du har ändrat? Det är väl CPU spänningen man höjer i första hand när man överklockar.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Men om processorn blir för varm så throttlar den vanligtvis.

TS: Vad är det för volt du har ändrat? Det är väl CPU spänningen man höjer i första hand när man överklockar.

Detta har aldrig min AMD-processor gjort. Men bullldoozer serien kanske gör detta.

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Detta har aldrig min AMD-processor gjort. Men bullldoozer serien kanske gör detta.

Lite nyfiken bara, vad har du för prolle? Själv kör jag med en 1055t som throttlar vid 70°C.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Lite nyfiken bara, vad har du för prolle? Själv kör jag med en 1055t som throttlar vid 70°C.

en 1090t. Men kom på att min bara nått 67 grader som maximalt så kan vara därför. Men den borde börja throttla vid 64 enligt min logik. Då AMD rekommenderar temps under detta

Permalänk

Kan någon förklara vad "throttlar" betyder? Alltså vad händer?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

När den blir för varm så klockar CPUn ner sig för att undvika att bli stekt. Väldigt användbart(egen erfarenhet)

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk

Den håller sig i på en hyffsad nivå på temperaturerna upp till typ 68°C.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Inaktiv

Vissa processorer orkar inte högre än X.

Permalänk
Avstängd

Min 8120 klarar utan problem 4ghz stabilt men den gillar mer cpu/nb volt har tom varit uppe på 4.6 med men den vill ha lite extra vcore och cpu/nb den brukar boota med enbart v-core men blir inte stabil på högre mhz om man inte höjer båda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Min 8120 klarar utan problem 4ghz stabilt men den gillar mer cpu/nb volt har tom varit uppe på 4.6 med men den vill ha lite extra vcore och cpu/nb den brukar boota med enbart v-core men blir inte stabil på högre mhz om man inte höjer båda

Okej tack ska testa!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty1337:

Den håller sig i på en hyffsad nivå på temperaturerna upp till typ 68°C.

Är inte AMDs maxgräns 62?
http://www.overclock.net/t/1134229/amd-cpus-max-temps

Permalänk
Entusiast
Skrivet av qwerty1337:

Den håller sig i på en hyffsad nivå på temperaturerna upp till typ 68°C.

Där har du problemet.
Värt att notera också; Bulldozer har en hög energiförbrukning, speciellt vid överklockning och har en värmeutveckling därefter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Om de där siffrorna har ngn som helst verklighetsanknytning så skulle jag inte ta i en amd processor med tång ens en gång. Verkar ju absurt att de inte skulle tåla temperaturer över 70 grader.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bingobelle:

Om de där siffrorna har ngn som helst verklighetsanknytning så skulle jag inte ta i en amd processor med tång ens en gång. Verkar ju absurt att de inte skulle tåla temperaturer över 70 grader.

Då är det kanske värt att tänka på också att AMD CPUer håller/höll sig generellt sätt svalare än de Intel CPUer som fanns på marknaden.
Om vi säger såhär;
Amd Phenom II - Max Temperatur = 62C - Avg Temp (Load w/aftermarket cooling) = 49-51C
Intel Core i5 (Lynnfield) - Max Temperatur = ~80C - Avg Temp (Load w/Same aftermarket cooling) = 62-65C

Det här går inte att jämföra då det är 2 helt olika CPU Arkitekturer (AMD & Intel), byggda på helt olika sätt, och så vidare.
Nu vill jag inte uttala mig om AMD's Bulldozer & Piledriver då jag tycker att det bara är skit. Jag tycker att AMD gott kunde fortsätta arbeta & förbättra Phenom II arkitekturen. (Personlig åsikt, ingen idé att kasta högafflar)
För att klargöra lite bättre, Bulldozer & Piledriver är inte skit till allt, 8 "Moduler" till priset är mycket prestanda per krona, OM applikationen i fråga har nytta av det.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Då är det kanske värt att tänka på också att AMD CPUer håller/höll sig generellt sätt svalare än de Intel CPUer som fanns på marknaden.
Om vi säger såhär;
Amd Phenom II - Max Temperatur = 62C - Avg Temp (Load w/aftermarket cooling) = 49-51C
Intel Core i5 (Lynnfield) - Max Temperatur = ~80C - Avg Temp (Load w/Same aftermarket cooling) = 62-65C

Det här går inte att jämföra då det är 2 helt olika CPU Arkitekturer (AMD & Intel), byggda på helt olika sätt, och så vidare.
Nu vill jag inte uttala mig om AMD's Bulldozer & Piledriver då jag tycker att det bara är skit. Jag tycker att AMD gott kunde fortsätta arbeta & förbättra Phenom II arkitekturen. (Personlig åsikt, ingen idé att kasta högafflar)
För att klargöra lite bättre, Bulldozer & Piledriver är inte skit till allt, 8 "Moduler" till priset är mycket prestanda per krona, OM applikationen i fråga har nytta av det.

Nu är det så att Phenoms väldigt sällan når ens upp till 50c...jag kan köra 1,55v och når ca 55 grader 100% load! Det med en sketen Coolermaster hyper 212 Piledriver är en helt annan femma...4Ghz stock med 4,2Ghz turbo är ingen vekling de! Och de faktum att den går att klocka till 5Ghz eller mer utan större problem (eller höjja turbo frekvensen så att man kör upp två eller fyra kärnor till 5-6Ghz) Så då är den nog mer eller mindre likvärdig I53550k som ändå kostar 200kr mer......

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

TX3 EVO är en skitfläkt. Min throttlar Phenom throttlar på 3,6 GHz verkar det som.

Permalänk
Medlem

Ska du över klocka en varm FX cpu så får du se till att använda en bättre kylare än TX3, då den blir för varm, ska helst inte över 64c o du ligger på 68 på enbart 4ghz.
Bättre kylare sen kan du överklocka, för vill du upp i ca 4.5ghz får du ge mer volt vilket ökar tempen ännu mer.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Då är det kanske värt att tänka på också att AMD CPUer håller/höll sig generellt sätt svalare än de Intel CPUer som fanns på marknaden.
Om vi säger såhär;
Amd Phenom II - Max Temperatur = 62C - Avg Temp (Load w/aftermarket cooling) = 49-51C
Intel Core i5 (Lynnfield) - Max Temperatur = ~80C - Avg Temp (Load w/Same aftermarket cooling) = 62-65C

Det här går inte att jämföra då det är 2 helt olika CPU Arkitekturer (AMD & Intel), byggda på helt olika sätt, och så vidare.
Nu vill jag inte uttala mig om AMD's Bulldozer & Piledriver då jag tycker att det bara är skit. Jag tycker att AMD gott kunde fortsätta arbeta & förbättra Phenom II arkitekturen. (Personlig åsikt, ingen idé att kasta högafflar)
För att klargöra lite bättre, Bulldozer & Piledriver är inte skit till allt, 8 "Moduler" till priset är mycket prestanda per krona, OM applikationen i fråga har nytta av det.

Vad jag minns från phenom är också, om jag inte har helt fel, att det finns två temperaturmätningar som kan göras. Det ena är temperaturen innuti och den andra är på själva heatsinken. Förstnämnda är i princip alltid 8-12 grader varmare än den sistnämnda som är den vilken AMD rekommenderar 62 grader för.
Bara en liten anekdot.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bingobelle:

Om de där siffrorna har ngn som helst verklighetsanknytning så skulle jag inte ta i en amd processor med tång ens en gång. Verkar ju absurt att de inte skulle tåla temperaturer över 70 grader.

Det har att göra med hur deras temperatursensorer fungerar. De kan ju ligga under rumstemperaturen i idle vilket naturligtvis är orimligt. Det här är inte ett problem i praktiken, bara man vet var gränsen går. Folk får ju ändå upp sina prollar i höga frekvenser ändå.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Ska du över klocka en varm FX cpu så får du se till att använda en bättre kylare än TX3, då den blir för varm, ska helst inte över 64c o du ligger på 68 på enbart 4ghz.
Bättre kylare sen kan du överklocka, för vill du upp i ca 4.5ghz får du ge mer volt vilket ökar tempen ännu mer.

Jo jag vet att den är riktigt värdelös men folk får ju upp fx:n till 4,0 och liknande på stockkylare så därför blev jag lite brydd. Men jag funderar på att skaffa en h80i.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att hålla koll på tempen på din nordbrygga och voltregulatorena!

Testa att höj spänningen lite på ditt ramminne!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qwerty1337:

Okej tack ska testa!

missade tempen på 68 men 62 som tidigare sagts är max tempen man bör köra dom i
men lite extra på cpu/nb brukar göra att man kan sänka v-core ganska drastiskt och få ner tempen lite så kan vara värt att testa det
och se om du kommer ner lite i temp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

Som någon skrivit är denna fläkt tyvärr inte riktigt det som behövs för att kyla FX BD riktigt bra, tom en CM Hyper 212 EVO skulle vara bättre även om det är samma tillverkare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Citat:

AMD Temp Information and Guide

http://www.overclock.net/t/1128821/amd-temp-information-and-g...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless