Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av jockelundstrom:

Av ren nyfikenhet, använder ni w7 eller w8 och varför använder ni det?
Jag har själv gått tillbaka till w7 för nån månad sen då jag tycker att batteritiden är bättre och dessutom tycker jag att saker flyter på bättre. Metro-gränssnittet använde jag mig inte heller av. Jag installerade classic shell vilket jag tyckte fungerade bra men sen en tid tillbaka är jag hursomhelst tillbaka till w7.

Använder W7 Pro för att mina program jag kodar i inte stödjer W8 än, funkar bra för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk

Av ren nyfikenhet, använder ni w7 eller w8 och varför använder ni det?
Jag har själv gått tillbaka till w7 för nån månad sen då jag tycker att batteritiden är bättre och dessutom tycker jag att saker flyter på bättre. Metro-gränssnittet använde jag mig inte heller av. Jag installerade classic shell vilket jag tyckte fungerade bra men sen en tid tillbaka är jag hursomhelst tillbaka till w7.

Win8. Låg på maskinen när jag köpte den, och klart trevligare än Win7.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Småproblem med 32VD-R002H

Hej!

Inhandlade för ungefär en månad sedan ett helt nytt exemplar av denna strålande dator (32VD-R4002H). Datorn ägs av min kära flickvän, men jag försökte hjälpa till efter förmåga. Läste på en massa och inhandlade dessa komponenter:

Samsung SSD 840 PROSeries 128GB 2.5" OEM
- Basic Kit, MDX controller, 530/390MB/s Read/write 1 991.20 991.20

Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB
- 1600Mhz (PC3-12800), CL11, 204pin, 1.35V/1.5V

Allt sitter nu i datorn, och installationen av komponenterna smed på felfritt. Dock har ett gäng smärre fel uppkommit i efterhand, som jag inte haft tid att felsöka pga mycket skolarbete för tillfället. Jag har sökt igenom tråden lite löst men inte hittat något specifikt. Har även testat att installera om olika BIOS (råkade även fastna i ett, precis som varnat för) och lite olika drivisar till GPUn.

Problem:

• Det går inte att scrolla i fönster utan att det "hoppar", tex Chrome, Firefox osv. Dock är det smooth rolling i filhanteraren. Har testat att byta drivisar till grafikkortet samt ändra inställningar i Chrome. Har även testat lite olika drivrutiner till musplattan, dock kändes detta långsökt.

• Då och då får hon faktiskt blå-skärmar, som verkar vara vid helt godtyckliga tillfällen. Har kört windows memtest (som bara kör en gång?) utan att den påvisat några fel. Är det fel på minnet vi satt in? Bör man reklamera eller inte oroa sig? Har bara hänt kanske 5 gånger totalt.

• Ljusstyrkan sänks ibland automatiskt utan anledning utan möjlighet att ändra tillbaka. Efter ett tag känner datorn att det är dags att höja igen. What? Kollat lite i inställningarna för batterisparläge osv men inte hittat något vettigt. EDIT Insåg att detta hade med ljussensorn att göra, kan tycka att det är lite dåligt att den verkar fungera så pass uselt. Stängde av den för tillfället.

• Datorn känns i allmänhet lite segare än vad den bör vara med tanke på innehållet. Finns det något fundamentalt jag kan ha missat vid en ominstallation till W8 på SSDn?

• Hur har ni löst batteriinställningar? Har trixat lite med inställningarna nu men datorn verkar ändå inte vilja ge så mycket kräm. Finns det något fiffigt jag missat här?

Finns det någon lista över vilka drivrutiner som garanterat funkar i dagsläget? Jag känner att det är dags för mig att ta tag i detta nu och ge flickvännen en stabil dator att arbeta med, så lite mindre skavanker inte drar ner intrycket av hennes nya vän

Tack så mycket på förhand! Ser till att uppdatera med egna lösningar om jag hittar, så att andra har tillgång!

Permalänk

Någon som testat bios 214? Någon märkbar skillnad?

Visa signatur

UX32VD - Samsung galaxy note 4

Permalänk

Någon som testat bios 214? Någon märkbar skillnad?

Har den på min, inte märkt något direkt alls :/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chipper9117:

Har den på min, inte märkt något direkt alls :/

Ok. Hade varit schysst om dom tog och fixade fläktarna...
Jag har ännu inte provat fan-control-dokumentet (eller vad det heter) men det kanske är dags att göra det=)

Visa signatur

Permalänk

Ok. Hade varit schysst om dom tog och fixade fläktarna...
Jag har ännu inte provat fan-control-dokumentet (eller vad det heter) men det kanske är dags att göra det=)

Jag har inte haft problem sen 213 men det funkar bra med det programmet med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på UX31A men då dessa är så pass lika ställer jag min fråga här ändå, hoppas det är okej.

Jag ska ha en ny jobbdator, ska orka med Office, Photoshop, surf, video och ofta dessa saker samtidigt. Ibland redigerar jag lite semesterfilmer. Är en ultrabook tillräckligt snabb eller ska man titta på en "vanlig" Core I7 processor istället i en klumpigare Ultrabook?
Räcker 4GB RAM?

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Funderar på UX31A men då dessa är så pass lika ställer jag min fråga här ändå, hoppas det är okej.

Jag ska ha en ny jobbdator, ska orka med Office, Photoshop, surf, video och ofta dessa saker samtidigt. Ibland redigerar jag lite semesterfilmer. Är en ultrabook tillräckligt snabb eller ska man titta på en "vanlig" Core I7 processor istället i en klumpigare Ultrabook?
Räcker 4GB RAM?

"klumpigare Ultrabook"? Finns väl inget smidigare än en Ultrabook.

UX31A går inte att uppgradera som UX32VD. Därför får du mer för samma pengar om du köper en UX32VD med i7 och lägger till SSD och RAM.
Och då duger den absolut till det du ska göra.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

"klumpigare Ultrabook"? Finns väl inget smidigare än en Ultrabook.

UX31A går inte att uppgradera som UX32VD. Därför får du mer för samma pengar om du köper en UX32VD med i7 och lägger till SSD och RAM.
Och då duger den absolut till det du ska göra.

Menade klumpigare laptop.

Ja UX32VD lockar också men gillar att UX31A är helt i aluminium. Dessutom verkar UX32VD bli något varmare pga grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Menade klumpigare laptop.

Ja UX32VD lockar också men gillar att UX31A är helt i aluminium. Dessutom verkar UX32VD bli något varmare pga grafikkortet.

Den enda externa plats jag hittar på min UX32VD är ramen runt skärmen, och skärmen är samma som på UX31.
Ja, dedikerad grafik ger lite mer värme, men med tanke på vad du ska använda den till så tror jag inte du klarar dig med Intel 4000 HD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den enda externa plats jag hittar på min UX32VD är ramen runt skärmen, och skärmen är samma som på UX31.
Ja, dedikerad grafik ger lite mer värme, men med tanke på vad du ska använda den till så tror jag inte du klarar dig med Intel 4000 HD.

Okej, tack! Kanske är denna som lämpar sig bäst eventuellt tillsammans med en SSD istället för mekanisk disk. Ett alternativ är också att vänta på Haswell.

Permalänk

Underdelen på 32an är faktiskt plast, knacka lätt med fingret så känner du det.

Visa signatur

Permalänk

Underdelen på 32an är faktiskt plast, knacka lätt med fingret så känner du det.

Nej du, den uppför sig som metall. Kan inte svära på att det är aluminium, men plast är det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SNöar in mig mer och mer på denna istället för Zenbook Prime men har tre frågor om någon har lust att hjälpa mig:

1. Antar att man kan stänga av det dedikerade grafikkortet? Tänker att datorn drar mindre ström och blir mindre varm?
2. Har man nytta av det dedikerade grafikkortet till annat än spel? Dvs vid videoredigering, surfning, filmtittande mm eller duger HD 4000-chipet lika bra då?
3. Vilken/vilka SSD:er kan man installera, misstänker att de flesta ska fungera men kan ni rekommendera någon/några som ni testat med och som fungerar bra?

Permalänk
Skrivet av Laban80:

SNöar in mig mer och mer på denna istället för Zenbook Prime men har tre frågor om någon har lust att hjälpa mig:

1. Antar att man kan stänga av det dedikerade grafikkortet? Tänker att datorn drar mindre ström och blir mindre varm?
2. Har man nytta av det dedikerade grafikkortet till annat än spel? Dvs vid videoredigering, surfning, filmtittande mm eller duger HD 4000-chipet lika bra då?
3. Vilken/vilka SSD:er kan man installera, misstänker att de flesta ska fungera men kan ni rekommendera någon/några som ni testat med och som fungerar bra?

1. Grafikkortet kickar bara in när du spelar eller använder program som är grafikkrävande, t ex Photoshop.
2. Till videoredigering ja, jag upplever att den hanterar youtube bättre ön HD4000 men det är nog något jag fått för mig.
3. det går bara att installera 7mm SSDer då det är en tunn formfaktor....dom flesta i denna tråden har Samsung 830/840 (Pro) i sina som har väldigt bra prestanda och sitter som en handske i datorn. Men jag råder dig att kolla på youtube hur man gör för det är inte bara att stoppa in för du måste skruva loss batteriet med.

Jag önskar dig lycka till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

1. Grafikkortet kickar bara in när du spelar eller använder program som är grafikkrävande, t ex Photoshop.
2. Till videoredigering ja, jag upplever att den hanterar youtube bättre ön HD4000 men det är nog något jag fått för mig.
3. det går bara att installera 7mm SSDer då det är en tunn formfaktor....dom flesta i denna tråden har Samsung 830/840 (Pro) i sina som har väldigt bra prestanda och sitter som en handske i datorn. Men jag råder dig att kolla på youtube hur man gör för det är inte bara att stoppa in för du måste skruva loss batteriet med.

Jag önskar dig lycka till

Tack för hjälpen!
Med videoredigering menade jag typ Sony Vegas och andra lite tyngre program.

Bryter man garantin om man installerar en SSD?

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Tack för hjälpen!
Med videoredigering menade jag typ Sony Vegas och andra lite tyngre program.

Bryter man garantin om man installerar en SSD?

620M är bättre än HD4000 då ja.

Enligt Asus bryter du inte deras garanti. Du får fråga butiken du köper ifrån om dom täcker det då butiken är lättare att ha kontakt med än leverantören med garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

620M är bättre än HD4000 då ja.

Enligt Asus bryter du inte deras garanti. Du får fråga butiken du köper ifrån om dom täcker det då butiken är lättare att ha kontakt med än leverantören med garanti.

Är det någon plombering eller går det att på något annat sätt se att man bytt ut disken (förutsatt att man stoppar tillbaka den innan man lämnar in datorn på ett ev. garantiärende)?

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Är det någon plombering eller går det att på något annat sätt se att man bytt ut disken (förutsatt att man stoppar tillbaka den innan man lämnar in datorn på ett ev. garantiärende)?

Nä där är ingen plombering, men dom utför bara service om orginaldelarna är på plats när man skickar in den.

Problemet är att batteriet sitter ovanpå två av skruvarna som håller hårddisken så den måste man skruva av och litka försiktigt på så man kommer åt dom, finns bra videor på youtube hur man gör

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Dags att sätta i en SSD i mitt ex nu, försökte tidigare med en Force GT jag hade liggandes, men den fick inte plats (7 vs 11 mm?).

Passar en av dessa? http://www.dustinhome.se/product/5010655128/samsung-840-pro-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laban80:

Jag skickade tillbaka ett ex med felande Intelgrafik i november, hade bytt disk, inga problem.

Permalänk

Efter installation av Samsung ssd?

Hej!
Skall man göra något med den inbyggda ssd:n efter installation av ssd hårddisk?

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Hej!
Skall man göra något med den inbyggda ssd:n efter installation av ssd hårddisk?

Du måste inte göra något med den, men du kan partiera om den så du kan nyttja den till vanlig lagring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chipper9117:

Använder du 5 Ghz-bandet?
När jag gör det hemma så får jag ut 85/75 ca på mitt 100/100

Dina 60/20 verkar vara på 2,4 GHz

Precis som du skriver så kör jag på 2,4 Ghz bandet, routern jag har stödjer visst inte 5 Ghz så får bli att byta ut den framöver

Visa signatur

- ASUS Zenbook UX32VD -

Permalänk

Du måste inte göra något med den, men du kan partiera om den så du kan nyttja den till vanlig lagring.

Ok, hur gör jag det? Win7 eget diskhantering ger inte de valen.

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Ok, hur gör jag det? Win7 eget diskhantering ger inte de valen.

I Win7 vet jag inte. Win8 kan göra det i diskhanteringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ser ut som fläkthålen sitter så att varmluften blåses ut vid skärmens underkant, stämmer det? Hur fungerar det om man kör datorn med stängd skärm kopplad till extern skärm? Kan inte vara helt bra för värmehanteringen?

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Det ser ut som fläkthålen sitter så att varmluften blåses ut vid skärmens underkant, stämmer det? Hur fungerar det om man kör datorn med stängd skärm kopplad till extern skärm? Kan inte vara helt bra för värmehanteringen?

Skärmens underkant och på undersidan längst bak. Bör inte vara någon fara.

Visa signatur

Permalänk

Uppdatering för de som bryr sig:
Lämnade in min UX32VD för garanti ärende då jag fick felmeddelande på en av diskarna, vilket visade sig vara den som sitter fastlödd på moderkortet... Har väntat i snart en månad nu på att få tillbaks den. ASUS policy är: har du den inte inom 30 dagar så får du antingen en utbytesenhet - dvs en ny, och om inte det finns får du en bättre version än det du hade. Eller så får du pengarna tillbaks vilket skulle ge mig 9990 kronor att köpa en annan dator för. Min tanke är att ta pengarna (en UX32VD ligger på 8990) och lägga mellanskillnaden på en SSD uppgradering OM det inte finns något för samma summa som är bättre. Har barnsjukdomarna försvunnit från den nya UX32vd? eller är det samma problem med backlight bleeding och svampig/glappig musplatta?