Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk

Jag fick hem min 8de dator nu denna har inga pixelfel ÄNTLIGEN! dock sitter en högtalargaller fel men det orkar jag inte bry mig om.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

AquaRelliux, tack för att du delat med dig. Dina erfarenheter har till viss del avskräckt mig. Dock måste du haft maximal otur. Tittade på en UX32VD igår och skärmen såg bra ut men den var lite skev så den stod inte helt stadigt. Sådana saker gör att jag tappar förtroende.

Står mellan denna, UX31A och Samsung 9 Series som finns för 7999 på Inet:
http://www.inet.se/produkt/1970171/samsung-np900x3c-premiumpa...

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att det går att få hastigheter över wifi till 300mpbs över 2.4ghz-bandet?
Av någon anledning sitter min dator fast på max 144mpbs oavsett avstånd till routern. Över 5ghz bandet får jag upp hastigheten till 300mpbs. Båda banden har 40mhz aktiverat i routern.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Skärmens underkant och på undersidan längst bak. Bör inte vara någon fara.

Okej, hoppas det. Tittade på den idag igen och det verkar som att fläkthålen under och de som är riktade mot skärmen tar luft från samma ställe. Dock är hålen under laptopen väldigt små är ju placerade rakt ner mot bordsskivan, och det är ju just ur dessa som luften ska transporteras om man använder den med stängd skärm.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå

Någon som kan hjälpa mig att svara hur ofta fläktarna går igång på denna vid normalt surfande och är de högljudda? Jag funderar på denna dator men vill bara ha om den är tyst.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Någon som kan hjälpa mig att svara hur ofta fläktarna går igång på denna vid normalt surfande och är de högljudda? Jag funderar på denna dator men vill bara ha om den är tyst.

Då är inte denna datorn för dig. Fläktarna drar igång random vid låg belastning och är störande i tystare rum.

Permalänk
Skrivet av Ibjiba:

Någon som kan hjälpa mig att svara hur ofta fläktarna går igång på denna vid normalt surfande och är de högljudda? Jag funderar på denna dator men vill bara ha om den är tyst.

In med SSD och dra ner fläktprogrammet som är länkat till tidigare så är ljudet inget problem.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av KeenArk:

Fläktproblemet med att den går på-av hela tiden i korta bursts går numera att fixa!

Det löses genom att installera ett program som heter NoteBook FanControl. NBFC har förinstallerade profiler för UX32VD som gör datorn helt tyst, även när man surfar. Programmet är litet och startas enkelt med windows. Dessutom rapporterar det CPU temperaturen i realtid i taskbaren - bra att ha ändå. Med NBFC går CPUn under belastning upp i 70c ungefär innan den slår på fläkten och tar ned temperaturen till under 60c. Om man gör lättare saker med datorn som att surfa eller hålla på med mindre krävande program är den helt passivt kyld dvs. ljudlös.

Här finns nedladdningslänken från ett tyskt forum

Yes, här finns länken till ett program som löser fläktproblematiken, sidan 27-28 tas det upp. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

Ljudnivå

Tack för svaren om ljudnivån. Jag förstår att fläktarna ibland varvar upp men hur mycket låter den vid normal användning (surfning), är fläktarna på hela tiden så det hörs eller är datorn tyst då?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Skrivet av Ibjiba:

Tack för svaren om ljudnivån. Jag förstår att fläktarna ibland varvar upp men hur mycket låter den vid normal användning (surfning), är fläktarna på hela tiden så det hörs eller är datorn tyst då?

Problemet med origialstyrningen är att både max och min-temp ligger på 50 grader. Så fort tempen går över 50 grader ska fläktarna kyla till under 50 grader.
det gör att de ligger och pulsar. Vanlig surf ligger min dator stabilt på strax över 50 grader. Utan insticksprogrammet hade alltså min fläktar pulsat redan vid normal surf.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Tack för svaren om ljudnivån. Jag förstår att fläktarna ibland varvar upp men hur mycket låter den vid normal användning (surfning), är fläktarna på hela tiden så det hörs eller är datorn tyst då?

När jag sitter med min dator på natten och det är helt tyst runtomkring mig så hörs elementen som sitter 4 meter ifrån högre än datorn
Datorn låter knappt och det är jag väldigt tacksam för.

Permalänk

Är nöjd med min dator men har ett väldigt irriterande problem som jag inte kan lösa, och det är att video uppspelning laggar till ibland. Det tar kanske 2-3 minuter sen kommer ett lagg på 3 sek. Sen fungerar det normal igen i 2-3 minuter sen kommer det igen. Fruktansvärt irriterande, någon som har någon ide? jag har dator i performance mode och det gjorde ingen skillnad.. Har testat flera spelare och flera medium men samma fel uppstår. Upplevde inte detta fel från början i dator utan det har uppstått nu.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Tack för svaren om ljudnivån. Jag förstår att fläktarna ibland varvar upp men hur mycket låter den vid normal användning (surfning), är fläktarna på hela tiden så det hörs eller är datorn tyst då?

Efter att jag installerade fläktprogrammet har jag inte hört mina fläktar någon gång, varken vid surfning eller filmtittande.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Såg precis att det finns en UX32A, verkar vara samma chassi som UX32VD. Det som skiljer är mer RAM, I5 samt lägre upplösning på skärmen och inget dedikerat grafikkort. Jag ska använda datorn som en "kontorsdator" hemma med extern skärm.

UX32A skulle då kunna vara ett bra alternativ speciellt då jag värdesätter sval och tyst dator. Någon som har den eller testat den som kan bekräfta att det är samma chassi?

EDIT:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1652405

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Laban80:

Såg precis att det finns en UX32A, verkar vara samma chassi som UX32VD. Det som skiljer är mer RAM, I5 samt lägre upplösning på skärmen och inget dedikerat grafikkort. Jag ska använda datorn som en "kontorsdator" hemma med extern skärm.

UX32A skulle då kunna vara ett bra alternativ speciellt då jag värdesätter sval och tyst dator. Någon som har den eller testat den som kan bekräfta att det är samma chassi?

EDIT:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1652405

Jag äger UX32A och har även testat UX32VD vid ett flertal tillfällen. Båda har exakt samma chassidesign och ser även så gott som identisk ut internt (HDD går att byta ut samt hälften av RAM-minnet). Det som skiljer åt är processorn, skärmen och inget dedikerat grafikkort, i övrigt är det exakt samma dator. Värt att notera är även batteritiden något bättre på UX32A tack vare den lägre upplösta skärmen samt att det inte finns någon dedikerad grafik som drar lite i bakgrunden (det stängs inte av till 100% med Optimus).

Du kommer inte bli missnöjd men det finns alternativ. Då du inte verkar ha några höga prestandakrav kan du kolla in vår recension av Asus U38N om du vill ha en bra skärm till ungefär samma pris som UX32A: http://www.sweclockers.com/recension/16534-asus-vivobook-u38n Sedan har Elgiganten även nedsatt pris på Samsung 540U3C som kostar 4 990 kronor vilket är ett klipp för vad man får. Även den datorn känns väldigt gedigen, chassit upplevs dock lite plastigare än Asus Zenbooks. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1650348

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tack Jacob! Redan läst recensionen av U38N Tycker dock att UX-modellerna känns lite snyggare.

Kanon med lite input på UX32A, låter som ett bra alternativ även om det kanske lutar mot UX31A eller UX32VD. Det ultimata för mig vore UX31A med uppgraderingsbar SSD och RAM.

Permalänk
Medlem

Appropå fläktar, jag fick min UX32VD i veckan och kan bara höra en av fläktarna även vid högre temperaturer. Har jag en trasig fläkt eller fungerar det som det ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag äger UX32A och har även testat UX32VD vid ett flertal tillfällen. Båda har exakt samma chassidesign och ser även så gott som identisk ut internt (HDD går att byta ut samt hälften av RAM-minnet). Det som skiljer åt är processorn, skärmen och inget dedikerat grafikkort, i övrigt är det exakt samma dator. Värt att notera är även batteritiden något bättre på UX32A tack vare den lägre upplösta skärmen samt att det inte finns någon dedikerad grafik som drar lite i bakgrunden (det stängs inte av till 100% med Optimus).

Du kommer inte bli missnöjd men det finns alternativ. Då du inte verkar ha några höga prestandakrav kan du kolla in vår recension av Asus U38N om du vill ha en bra skärm till ungefär samma pris som UX32A: http://www.sweclockers.com/recension/16534-asus-vivobook-u38n Sedan har Elgiganten även nedsatt pris på Samsung 540U3C som kostar 4 990 kronor vilket är ett klipp för vad man får. Även den datorn känns väldigt gedigen, chassit upplevs dock lite plastigare än Asus Zenbooks. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1650348

Med din erfarenhet av att testa datorer samt att du har en UX32, ser du något problem med att använda datorn med locket nedfall kopplad till en extern skärm? Luftutblåsen pekar ju upp mot skärmen och viker man ihop datorn kan inte luften blåsa fritt där.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Laban80:

Med din erfarenhet av att testa datorer samt att du har en UX32, ser du något problem med att använda datorn med locket nedfall kopplad till en extern skärm? Luftutblåsen pekar ju upp mot skärmen och viker man ihop datorn kan inte luften blåsa fritt där.

Asus Zenbook UX32A kommer med samma kylningslösning som UX32VD, men då UX32A saknar dedikerad GPU och kommer med en Core i3 som saknar turbo är datorn riktigt sval. Nu har jag visserligen den gamla modellen med Core i3-2367M, men temperaturen toppar ~62 grader vid tung belastning (Cinebench). Tror nog ungefär detsamma gäller den nya med Core i3-3217U. Med skärmen stängd kan du räkna med några graders skillnad, dvs. absolut inga problem

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Haft min UX32VD sedan i somras, värt att skicka in den till asus och få min klump med döda pixlar fixat? Känns så segt att väntat i en månad... men sen har jag ju också massa bleeding samt irriterande fläktproblem som vore skönt att bli av med. Förstör ju helhetskänslan en del, faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Asus Zenbook UX32A kommer med samma kylningslösning som UX32VD, men då UX32A saknar dedikerad GPU och kommer med en Core i3 som saknar turbo är datorn riktigt sval. Nu har jag visserligen den gamla modellen med Core i3-2367M, men temperaturen toppar ~62 grader vid tung belastning (Cinebench). Tror nog ungefär detsamma gäller den nya med Core i3-3217U. Med skärmen stängd kan du räkna med några graders skillnad, dvs. absolut inga problem

Den UX32A jag tittat på kör I5 men det förändrar inte så mycket. Så länge man inte kör spel låter det som att det inte ska vara några problem med locket stängt och det bör fungera bra på UX32VD också?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Laban80:

Den UX32A jag tittat på kör I5 men det förändrar inte så mycket. Så länge man inte kör spel låter det som att det inte ska vara några problem med locket stängt och det bör fungera bra på UX32VD också?

Visste inte att den fanns med i5, my bad! Det ska inte vara några problem, tror t.o.m. du kan spela lugnt med locket stängt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Laban80:

Tack Jacob! Redan läst recensionen av U38N Tycker dock att UX-modellerna känns lite snyggare.

Kanon med lite input på UX32A, låter som ett bra alternativ även om det kanske lutar mot UX31A eller UX32VD. Det ultimata för mig vore UX31A med uppgraderingsbar SSD och RAM.

Meningslöst att köpa en UX31 och uppgradera den (vilket inte går för den delen) när den ger samma prestanda som en uppgraderad UX32 med i7. UX32 uppgraderad kostar lika mycket som en orörd UX31.

Dessutom sämre batteri på UX31.

Eftersom UX31 är lite mer slimmad så har den inte utbytbar RAM, och SSD:n är inte i standardformat.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Lämnat in min på service igen, är det så att om det tar en månad eller längre så får man pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på denna dator ett tag men har inte kunnat motivera inköpet när priset låg på runt 10000 kr. Nu har flera butiker sänkt priset till 8000 kr så det är genast mer intressant men datorn har nu snart ett år på nacken. Köper jag så blir det uppgradering till SSD och mer minne direkt. Viktiga saker för mig är: Högupplöst skärm, snabb cpu, ssd och diskret grafikkort. Spelprestandan är inte vikigast men datorn ska klara Diablo 3, Skyrim eller liknande spel.

Är det fortfarande värt att köpa datorn eller ska man vänta på en ny version?

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Hur kollar man om man har döda pixlar

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Jag har varit sugen på denna dator ett tag men har inte kunnat motivera inköpet när priset låg på runt 10000 kr. Nu har flera butiker sänkt priset till 8000 kr så det är genast mer intressant men datorn har nu snart ett år på nacken. Köper jag så blir det uppgradering till SSD och mer minne direkt. Viktiga saker för mig är: Högupplöst skärm, snabb cpu, ssd och diskret grafikkort. Spelprestandan är inte vikigast men datorn ska klara Diablo 3, Skyrim eller liknande spel.

Är det fortfarande värt att köpa datorn eller ska man vänta på en ny version?

Det är för och nackdelar med båda.
Köper du nu så kommer du billigt undan med en riktigt bra dator för skolarbeten och annat skoj.
Väntar du däremot så får du en dator som kommer prestera bättre, men då kommer du nog upp i 10k för bara datorn och då kanske där inte sitter i SSD och extra RAM (vilket jag hoppas på då det är så alla gör ändå)

Men ska du bara hålla på med spel på den så hade jag nog väntat, den klarar D3, SC2 (inte testat Skyrim men den ska klara det).

Jag har min till skolarbeten och programmering och då är den fan underbar när man ska ställa sig vid maskinerna och felsöka så kan man ha den i handen när man monitorerar.

Önskar dig lycka till

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Skrivet av Mosd:

Hur kollar man om man har döda pixlar

Först en svart bild på helskärm så ser du om någon lyser fel, sen en vit bild på helskärm så ser du om någon är död.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZe:

Kan någon bekräfta att det går att få hastigheter över wifi till 300mpbs över 2.4ghz-bandet?
Av någon anledning sitter min dator fast på max 144mpbs oavsett avstånd till routern. Över 5ghz bandet får jag upp hastigheten till 300mpbs. Båda banden har 40mhz aktiverat i routern.

Någon? Sorry för bumb men jag blir tokig på det här

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem

Alltså, oj herrejävlar vad stressad jag blev nu! Kl 15:31 så skickade jag iväg ordern till UPS att de skulle komma och hämta upp min UX32VD, stod att de skulle komma mellan 15:35 och 17:00. Antog att de skulle komma vid 17:00 ungefär så jag började skruva upp datorn för att sätta tillbaka ordinarie hårddisk/ram etc.
15:37(!!!!!!!!!!!!!) stod UPS vid min dörr och var redo att ta emot paketet. Hade inte ens skruvat ihop datorn ännu! Sprang ner och förklarade läget för UPS-killen och han sade att det var lugnt, men jag stressade sönder och skruvade ihop allt så snabbt som möjligt igen hur som helst. Vissa skruvar satt inte ens åt ordentligt och en av dem lossnade när jag lade ner den i lådan, men eftersom den hamnade i kartongen och jag hade bråttom så gjorde jag inte något åt saken. Stoppade ner kartongen i en större kartong som jag hade förberedd sen tidigare och han sade att han kunde ta den så, hade fraktsedeln utskriven men jag lämnade alltså ifrån mig kartongen öppen och med en fraktsedel som var utskriven med vanligt papper. Han sade att han skulle ordna så att kartongen satt ihop med fraktsedeln ovanpå.

...hur körd är jag på en skala, tror ni?