Internetet lägger av i 2 sek. går på igen

Permalänk

Internetet lägger av i 2 sek. går på igen

Hej.

Har ett väldigt irriterande problem.

Har mitt modem ståendes på bordet bredvid skärmen och ungefär i 5 minuters intervaller ser jag loggan för internetanslutningen slockna i ungefär 2 sekunder för att sedan tändas på nytt. Internetet dör alltså under dessa 2 sekunder.

Är det modemet eller internetet, vad kan orsaka detta?

100/100 fiber

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

Va? Du har inte ett modem och fiber. Punkt.
Jag antar att det är routern? Var går kabeln? Uttag i väggen?

Permalänk

antagligen är det ett internt fel hemma hos dig, men ring först till din internetleverantör och hör vad dom har att säga.
jag bytar själv router ungefär vart tredje år för den går sönder...

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Vad är det för fiber konverterare du har ?

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem

Är det Telia fiber i ett Telia hus? I så fall kan det vara så att deras fördelare i skåpet kan vara paj, även ifall du har en sketen thomson router från dom så är det störst risk att den är paj också.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem men med adsl dock har jag dethär problemet endast på kvällen mellan 23.00 och 03.00 ungefär. Och det händer bara ibland men är ändå ett irriterande problem. Har inte själv kommit på nån lösning så jag hoppas någon vet vad det beror på så hjälper ni både mig och ts!

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Va? Du har inte ett modem och fiber. Punkt.
Jag antar att det är routern? Var går kabeln? Uttag i väggen?

Skrivet av xamber:

Är det Telia fiber i ett Telia hus? I så fall kan det vara så att deras fördelare i skåpet kan vara paj, även ifall du har en sketen thomson router från dom så är det störst risk att den är paj också.

Router, inte modem. Fel av mig!

Jag har följande: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag har 100/100 fiber via telia.

Visa signatur

Asus 560ti 448 Core @ 950/1900/4400Mhz @ 1.30V , Intel 2500K, Noctua SE2, ASRock Z68 Extreme3, 8GB Vengance 1600MHz, 550 Silencio, 650W 80+ CM, 500GB WD 7200RPM. BenQ 2220HD.

Konsol: Xbox 360 @ 32" 720P Samsung.

Permalänk
Medlem

testa datorn direkt i uttaget

Permalänk
Inaktiv

Byt powersupply till routern eftersom de är av mycket billig variant till allt som heter D-link. Alternativt lägg några kronor på att köpa en riktig router exempelvis Asus RT-N65U. Synd att inte ha det bästa när du nu har 100/100 fiberuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanness:

Router, inte modem. Fel av mig!

Jag har följande: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Jag har 100/100 fiber via telia.

Låter som routerproblem då. D-Link är skräp. Punkt.

Men gör som föregående postare skrev, koppla datorn direkt i uttaget och se om det bryter då. Alternativt låna en router av någon och testa med den.

Permalänk

1. Stäng av routern med knappen, vänta 10 sekunder, starta igen, kolla om det funkar.
2. Ta en penna och tryck in den lilla "reset" knappen som finns på routern, håll inne knappen tills routern slocknar och vänta tills det startar upp av sig självt, kolla om det funkar.
3. Högerklicka på internetikonen och välj "Felsök Problem".
4. Ring leverantör och gör en felanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

1. Stäng av routern med knappen, vänta 10 sekunder, starta igen, kolla om det funkar.
2. Ta en penna och tryck in den lilla "reset" knappen som finns på routern, håll inne knappen tills routern slocknar och vänta tills det startar upp av sig självt, kolla om det funkar.
3. Högerklicka på internetikonen och välj "Felsök Problem".
4. Ring leverantör och gör en felanmälan.

2. Nej, då försvinner ALL konfiguration. Så ska du göra detta. Spara din konfiguration först.
3. Varför? Det hjälper inte alls, ett dugg.
4. Det är ju ganska dumt om det är routern som är trasig?

Nej, gör såhär.

Spara din konfig i webinterfacet.
Skutta in på D-Links hemsida och leta upp senaste firmwaren till din router, hittar du inte så hojta (jag letade upp den åt dig, ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-645/drivers_firm...)
Dra in firmwaren från webinterfacet och testa om routern fungerar bättre. Gör den inte det så testa med en annan router alternativt datorn direkt i uttaget.

Permalänk

2. Nej, då försvinner ALL konfiguration. Så ska du göra detta. Spara din konfiguration först.
3. Varför? Det hjälper inte alls, ett dugg.
4. Det är ju ganska dumt om det är routern som är trasig?

Nej, gör såhär.

Spara din konfig i webinterfacet.
Skutta in på D-Links hemsida och leta upp senaste firmwaren till din router, hittar du inte så hojta (jag letade upp den åt dig, ftp://ftp.dlink.se/Products/dir-products/dir-645/drivers_firm...)
Dra in firmwaren från webinterfacet och testa om routern fungerar bättre. Gör den inte det så testa med en annan router alternativt datorn direkt i uttaget.

3. Det kan visst hjälpa.
4. Routern fick han väl från leverantören?

Testa med en annan router? Han vill ju fixa routern inte köpa en ny. Korkat förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

3. Det kan visst hjälpa.

Testa med en annan router? Han vill ju fixa routern inte köpa en ny. Korkat förslag.

3. Nej det kan det inte. Inte när det är ROUTERN det är fel på. Datorn har inget med detta att göra.
4. Nej. Den har han tyvärr köpt själv.

Herregud. Det handlar om att vara säker på att det är hans D-Link som är trasig. Testar han med en annan så är han till 100% säker på att det är hans router det är fel på, inte internetförbindelsen. Uttaget i väggen eller liknande. Således kan han försöka åtgärda felet med sin eventuellt trasiga router. Mkay? Förstår du? Glasklart? Bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

3. Det kan visst hjälpa.

-1

3. Nej det kan det inte. Inte när det är ROUTERN det är fel på. Datorn har inget med detta att göra.
4. Nej. Den har han tyvärr köpt själv.

Herregud. Det handlar om att vara säker på att det är hans D-Link som är trasig. Testar han med en annan så är han till 100% säker på att det är hans router det är fel på, inte internetförbindelsen. Uttaget i väggen eller liknande. Således kan han försöka åtgärda felet med sin eventuellt trasiga router. Mkay? Förstår du? Glasklart? Bra!

+1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonknight:

3. Det kan visst hjälpa.

Man måste ju inte köpa en router för att få tillgång till en?

Han kan ju alltid fråga någon i hans närhet om att få låna en och testa alternativt om någon har en hemma som ligger och skräpar..