Vad krävs för att göra forum och hemsida?

Permalänk

Vad krävs för att göra forum och hemsida?

Hej!

Är sugen på att göra en hemsida och ett forum, (ett bra sådant)

Så vad krävs egentligen?, har lite grunder i Python om det skulle hjälpa?,

1. Finns det några bra online kurser?, Hittat en codeacademy.
2. Vad behöver man för att göra ett forum och en hemsida?

tack i förhand

//SaP

Permalänk

2. Beror helt på. Finns färdiga forum, ex phpBB, vBulletin. Annars om du vill skriva det från scratch så ska du nog kolla in HTML + CSS + PHP + MySql.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

2. Beror helt på. Finns färdiga forum, ex phpBB, vBulletin. Annars om du vill skriva det från scratch så ska du nog kolla in HTML + CSS + PHP + MySql.

Tackar så sjukt mycket:), Tänkte göra att från scratch, tycker det blir bättre själv:)

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SaP:

Tackar så sjukt mycket:), Tänkte göra att från scratch, tycker det blir bättre själv:)

Att skapa ett komplett forum from scratch är en ENORM uppgift, så försäkra dig om att du har tiden och kompetensen som behövs. Jag hade själv inte försökt mig på det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte värt att skriva forummjukvara från scratch, det kommer ta dig otroligt många timmar. Det är en mycket bättre idé att ta en open source eller köpa en licens, och sen skinna den.

vBulletin till exempel är väldigt bra, vi har kört med FUDforum sen 2004 typ, den är lite omodern vid det här laget dock och de licensbelagda alternativen är ofta mycket bättre. Kostar en liten slant, men lätt värt det om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Att skapa ett komplett forum from scratch är en ENORM uppgift, så försäkra dig om att du har tiden och kompetensen som behövs. Jag hade själv inte försökt mig på det.

Skrivet av Ernesto:

Det är absolut inte värt att skriva forummjukvara från scratch, det kommer ta dig otroligt många timmar. Det är en mycket bättre idé att ta en open source eller köpa en licens, och sen skinna den.

vBulletin till exempel är väldigt bra, vi har kört med FUDforum sen 2004 typ, den är lite omodern vid det här laget dock och de licensbelagda alternativen är ofta mycket bättre. Kostar en liten slant, men lätt värt det om du frågar mig.

Jaha, Det visste jag faktiskt inte men vBulletin kan man göra några förändringar på den?, alltså typ fixa extra saker som är bredvid själva forums delen?, Förstod inte riktigt:s

Permalänk

Hei igen, Nu som jag har lärt mig mer om HTML och är lite små sugen på atta göra en hemsida för skojs skull?, Finns det någon gratis plats som man kan pröva sig på?

//SaP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hei igen, Nu som jag har lärt mig mer om HTML och är lite små sugen på atta göra en hemsida för skojs skull?, Finns det någon gratis plats som man kan pröva sig på?

//SaP

Det finns massor av gratis webbhotell, en jag tidigare har använt är byethost och det har fungerat bra.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

//SaP

Jag rekommenderar http://000webhost.com/ och där får du både MySQL och en fin kontrollpanel som de flesta tar betalt för.
Denna tjänst är som efterfrågat, gratis!
100GB bandbredd i månaden dessutom.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Skrivet av xamber:

Det finns massor av gratis webbhotell, en jag tidigare har använt är byethost och det har fungerat bra.

Vad skönt och höra Blir nog och testa Alltid skoj att lära sig lite extra

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Jag rekommenderar http://000webhost.com/ och där får du både MySQL och en fin kontrollpanel som de flesta tar betalt för.

Hej hittade precis den sidan, En sak jag undrar över är ? vad för program gör jag hemsidan i?, Har inte förstått det eftersom jag lär mig att programmerga på Codeacademy.

Tack för hjälpen

Permalänk

En text editor kan ju vara bra, Jag själv använder Sublime Text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hej hittade precis den sidan, En sak jag undrar över är ? vad för program gör jag hemsidan i?, Har inte förstått det eftersom jag lär mig att programmerga på Codeacademy.

Tack för hjälpen

Går att koda hemsida i vilken text redigerare som helst. Själv använder jag Sublime 2, men det finns också Notepad++

Permalänk
Medlem

Jag kör på Notepad++, schysst med Syntax highlight och ett mörkt tema!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Skrivet av SirTiner:

En text editor kan ju vara bra, Jag själv använder Sublime Text.

Skrivet av addy1995:

Går att koda hemsida i vilken text redigerare som helst. Själv använder jag Sublime 2, men det finns också Notepad++

Skrivet av KeVVa:

Jag kör på Notepad++, schysst med Syntax highlight och ett mörkt tema!

Tack, Har dock en till fråga?, vad är My sql och sådant???

Permalänk

Databas - http://www.mysql.com/
"och sådant"?

Permalänk
Skrivet av SirTiner:

Databas - http://www.mysql.com/
"och sådant"?

Vafan....

är som sagt en nybörjare när det gäller programmering

Så du skulle inte förklara lite enkelt hur man gör en website from the scratch eller om det finns en bra guide?

Permalänk

För att göra en hemsida så får du börja att lära dig html och css.
Att lära sig detta är inte speciellt svårt, visst, du kommer inte kunna allt på en kvart men att få in grunderna går relativt snabbt.

Du kan ju ta en titt på css-tricks.com
Han har någon äldre video där han går från photoshop till statisk sida tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

MySQL är en databashanterare

Permalänk
Skrivet av SirTiner:

För att göra en hemsida så får du börja att lära dig html och css.
Att lära sig detta är inte speciellt svårt, visst, du kommer inte kunna allt på en kvart men att få in grunderna går relativt snabbt.

Du kan ju ta en titt på css-tricks.com
Han har någon äldre video där han går från photoshop till statisk sida tror jag.

Jo det förstår jag har hittat en jättebra sida där jag lär mig programmerng, Men alltså det jag vill veta är Hur jag ska göra?

Börjar jag tex först med HTML Sedan går jag över till css eller ??, Det är detta som jag blir så förvirrad över

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Vafan....

Så du skulle inte förklara lite enkelt hur man gör en website from the scratch eller om det finns en bra guide?

Du verkar anta att det finns ett givet sätt att bygga en webbplats på. Så enkelt är det tyvärr inte. En webbplats och alla bitar av den kan skrivas på ett närmast oändligt antal många olika sätt.

Om du konkretiserar vad för slags webbplats du vill skapa kan vi lättare ge dig rekommendationer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Vafan....

1. Börja med en layout(HTML+CSS - Börja enkelt)
2. Gör serverside(PHP - Plocka ut information från din databas samt lägg in när någon postar)
3. Fixa alla funktioner du vill ha(JavaScript/PHP/HTML+CSS)
4. Fixa layout

Det är nog så basic som det går att göra det så läs vidare på de diverse områderna(HTML osv.) om vad du behöver, när detta är fixat kan du kolla på saker såsom JQuery/AJAX för att göra det flashigare men inget som jag rekommenderar tills du kan göra hemsidor utan att hålla dig till en guide eller liknande.

Permalänk

Inte för att html/css direkt är programmering men om du nu har hittat en bra sida med guider så borde du väl också fått reda på hur du ska jobba eller?

Ett tips är att du ska glömma php,forum och allt sådan tills du kan html/css

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Jo det förstår jag har hittat en jättebra sida där jag lär mig programmerng, Men alltså det jag vill veta är Hur jag ska göra?

Börjar jag tex först med HTML Sedan går jag över till css eller ??, Det är detta som jag blir så förvirrad över

Börja göra en vanlig html sida med en blinkande text och lite sånt, ingen idé att du börjar på ett forum direkt, utan gör lite småsidor

Först kan du ju göra något som ser ut som google tex
(text och bild)
sen kanske du kan göra en sida med en bild som rör sig (åker från höger till vänster etc)
sen kanske video och bakgrundsmusik (Om man nu tycker sånt är kul)
sen kan du nog börja med css osv

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk

Om man bara var så smart som han <3 xD, även om man blir sjukt stressad av att se på sådant :/

Skrivet av Mest:

Du verkar anta att det finns ett givet sätt att bygga en webbplats på. Så enkelt är det tyvärr inte. En webbplats och alla bitar av den kan skrivas på ett närmast oändligt antal många olika sätt.

Om du konkretiserar vad för slags webbplats du vill skapa kan vi lättare ge dig rekommendationer.

Det jag tänkt och göra är en typ en hemsida om datorer och modifikationer.

Skrivet av Doz3r:

1. Börja med en layout(HTML+CSS - Börja enkelt)
2. Gör serverside(PHP - Plocka ut information från din databas samt lägg in när någon postar)
3. Fixa alla funktioner du vill ha(JavaScript/PHP/HTML+CSS)
4. Fixa layout

Det är nog så basic som det går att göra det så läs vidare på de diverse områderna(HTML osv.) om vad du behöver, när detta är fixat kan du kolla på saker såsom JQuery/AJAX för att göra det flashigare men inget som jag rekommenderar tills du kan göra hemsidor utan att hålla dig till en guide eller liknande.

Tack, något av detta som jag var ute efter

Skrivet av SirTiner:

Inte för att html/css direkt är programmering men om du nu har hittat en bra sida med guider så borde du väl också fått reda på hur du ska jobba eller?

Ett tips är att du ska glömma php,forum och allt sådan tills du kan html/css

Det är tyvärr inte det jag fått :/

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du kollar in denna, här ser du hur han jobbar, man kan jobba hur som men detta är ett sätt.

http://css-tricks.com/video-screencasts/72-building-a-website...

Ta nu och kolla denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Jag tror det är bäst att du lär dig ett språk fullt ut innan du börjar skapa ett forum/ en hemsida.
T.ex. PHP, HTML eller nåt liknande.
Att man tror sig vara bra på programmering hjälper en bit, men att skapa och skriva kod bakom en hemsida är svårare än att skriva lite rader. Du skall ju bland annat ha design och sådant. En idé är då att du är bra på t.ex Photoshop, eller nåt likvärdigt program där du kan skapa design innan du börjar tänka på en hemsida. Annars så blir hemsidorna oftast som på 90-talet, och i början av 2000-talet, svarta och vita bilder överallt.
Tänk dig lite så här.. "Jag åker inte till Frankrike för att tala franska med fransmännen med en halvdan franska jag läst i en vecka."

Codeacademy är bra i början för att visa hur du skall tänka, men nån gång måste man börja läsa på lite guider om språket man skall lära sig, kolla t.ex. tutorials på YouTube och sedan komma vidare. Lite den här principen med att lära sig ett talspråk.. Det går bra till början med en bok, men nån gång tar boken slut på sidor...

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Jag tror det är bäst att du lär dig ett språk fullt ut innan du börjar skapa ett forum/ en hemsida.
T.ex. PHP, HTML eller nåt liknande.
Att man tror sig vara bra på programmering hjälper en bit, men att skapa och skriva kod bakom en hemsida är svårare än att skriva lite rader. Du skall ju bland annat ha design och sådant. En idé är då att du är bra på t.ex Photoshop, eller nåt likvärdigt program där du kan skapa design innan du börjar tänka på en hemsida. Annars så blir hemsidorna oftast som på 90-talet, och i början av 2000-talet, svarta och vita bilder överallt.
Tänk dig lite så här.. "Jag åker inte till Frankrike för att tala franska med fransmännen med en halvdan franska jag läst i en vecka."

Codeacademy är bra i början för att visa hur du skall tänka, men nån gång måste man börja läsa på lite guider om språket man skall lära sig, kolla t.ex. tutorials på YouTube och sedan komma vidare. Lite den här principen med att lära sig ett talspråk.. Det går bra till början med en bok, men nån gång tar boken slut på sidor...

Jag förstår hur du menar, Är inte alls bra på HTML och de där men ville bara testa min nuvarande kunskaper lite mer, Photoshop kan jag lite på är inte så jätte bra på de menmen..... Självklart ska jag kunna språket utantill innan jag gör en hemsida/Forum;)

Permalänk
Inaktiv

Tja tycker alla andra låter så negativa så här får du liten hint.
Jag tycker förövrigt att detta är en jätte bra grej att börja med då du kommer få ta reda på så mycket mer än om du nu skulle bygga en blogg. Men detta kommer ta en del tid.

Okej här kommer listan:

Börja med att lista upp all data som du kommer att behöva på sidan.
t.ex.:
- Ska sidan ha kategorier och i så fall vill du då att den ska visa den senaste posten.
- Användare kanske ska ha olika rättigheter vilka.
- Tråd kan behöva byta kategori hur ska det fungera grafiskt sätt för admin eller moderator.

När du listat allt detta kan du börja sätta ihop ett par html sidor.
t.ex. hur inlogg ska se ut, hur ser det ut när admin är inloggad etc.

Nästa steg är att sätta ihop en databas som datan du kommit fram till behövs ska sparas. (Det finns funktioner så vissa saker behöver du inte spara som antal poster i en tråd)

Nu kommer det roliga.. php kod eller vad du nu väljer att skriva det hela i. Jag föreslår att använda dig av klasser då dessa kan återanvändas.

Så vad du vill kunna:
HTML och CSS,
PHP,
Objekt Orienterad Programmering.

Mysql
- Typ som JOIN kan vara bra att kunna
- Foreign key

http://w3schools.com/html/html5_intro.asp
http://w3schools.com/css/
http://w3schools.com/php/
http://php.net/mysqli
http://w3schools.com/sql/default.asp
http://w3schools.com/sql/sql_join.asp
http://php.net/manual/en/language.oop5.php

Detta borde hålla dig sysselsatt ett tag.