Permalänk

bitcoins miner grafikkort

Tjena, jag har precis börjat mina efter bitcoins med gui miner. En sak jag undrar är om detta kan vara skadligt för datorn, för när jag började mina så märkte jag hur fläktarna i datorn började låta som satan och jag gick in för att kolla hur vart grafikkortet var. Då stod det att det var 79 grader. Den är i vanliga fall 35-40 grader vart.

Detta tyckte jag värkade väldigt konstigt och undrar om detta kan vara skadligt för datorn. Det stod att det var 97% activity och jag märkte hur jag fick typ pixellagg på skärmen..

Har ni samma problem, finns det någon lösning som gör att man kanske sänker andvändningen?:)

ÖVRIG FRÅGA: Hur vet man om man hittar ett coin, är det där det står "accsepted" och hur mycket är ett coin värt:)

Permalänk
Medlem

Antar att du minar via en pool? Du "hittar" inte coins, du får sakta delar av coins som delas ut av din miningpool.

Tänk på att man i princip inte kan tjäna på GPU mining längre, elkostnaden är högre än vad man får ut i bitcoins.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Antar att du minar via en pool? Du "hittar" inte coins, du får sakta delar av coins som delas ut av din miningpool.

Tänk på att man i princip inte kan tjäna på GPU mining längre, elkostnaden är högre än vad man får ut i bitcoins.

yes, minar via en pool. Så jag ska istället mina via cpu?:P?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Haha, man kan visst tjäna pengar på det, men man måste ha ett Radeon-kort för att det ska vara lönsamt. Med mina 2 7970:s så skulle jag kunna tjäna ~1200 kronor/månad, och elen skulle kosta ungefär 200 kronor. Så att man inte tjänar på det är fel.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Haha, man kan visst tjäna pengar på det, men man måste ha ett Radeon-kort för att det ska vara lönsamt. Med mina 2 7970:s så skulle jag kunna tjäna ~1200 kronor/månad, och elen skulle kosta ungefär 200 kronor. Så att man inte tjänar på det är fel.

men är de farligt med den tempen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan132:

men är de farligt med den tempen?

när du börjar närma dig 100 grader kan du börja oroa dig, men det betyder inte att kortet går sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Fast är det verkligen så lönsamt sedan ASIC kom ut?

Permalänk

Är inte speciellt insatt i detta men vad är det ni "gör" för något? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Man kan tjäna pengar på det men inte genom mining som du säger.

En vän till mig har investerat i 20 bitcoins för omkring 3000 kr. Detta var precis innan värdet på de höjdes rejält. Nu kan han sälja sina bitcoins till Mt.Gox och få in ungefär 9000 kr. Tre gånger mer än vad han har investerat i.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Elen skulle snarare kosta runt 450kr för att bara driva grafikkorten, och du skulle tjäna runt 1200kr per månad förutsatt att Bitcoins värde stannar på runt $70 (Det har stigit väldigt mycket senaste månaden, kan komma ner igen i framtiden)

Du skulle alltså kunna tjäna på det just nu, men det släpps fler och fler ASIC miners, och det räknas absolut minst fördubbla svårighetsgraden så du skulle efter det bara tjäna ca. 600kr per månad i bästa fall, alltså runt 150kr per månad som bäst. (Och du kommer förmodligen inte mina 24/7 heller, så du kanske egentligen bara då i bästa fall får hälften, 75kr per månad.)

Tänk då på vad livslängden möjligtvis kan förkortas av att grafikkortet används under konstant belastning flera timmar om dygnet, jag tycker personligen inte att det är värt det för runt 70-150kr per månad.

Permalänk
Medlem

Jodå, det går fint att tjäna på cryptocoin mining. Min mining-dator är sedan länge betald. Just nu ger den 890 MH/s och drar 550W, vilket resulterar i ungefär 25 kr om dagen efter det att elen är betald. För närvarande bryter jag PPC i stället för BTC, eftersom PPC är lönsammast just nu. Här är ett praktiskt verktyg för att räkna ut hur mycket man kan dra in: http://dustcoin.com/mining

Mina grafikkort (2x5850, 1x5770) ligger kring 80 grader, och det har de gjort kontinuerligt under åtskilliga månader. Det är möjligt att det sliter på korten, men de är som sagt redan avbetalda. Jag har inte tänkt använda dem till något annat.

Jag gjorde dock ett uppehåll från november i fjol och fram tills för ett par veckor sedan, då jag inte tyckte att de lägre intäkterna från mining var värda besväret. Nu när kursen har gått upp, och jag har fått upp ögonen för att bryta alternativa cryptocoins så är jag igång igen

Om du tycker att datorn blir jobbig att använda när du kör ditt mining-program, ställ ner intensiteten. Din mining-hastighet kommer att gå ner lite, men datorn blir mycket mer responsiv.

På lång sikt lär det inte vara lönsamt med GPU-mining, eftersom svårigheten kommer att öka drastiskt när fler och fler ASIC-maskiner kommer ut på marknaden. Då ska man dock komma ihåg att värdet på bitcoins också stiger i takt med att fler använder det. I dag kan man köpa nästan vad som helst för bitcoins. Stigande bitcoin-priser lär kunna kompensera för stigande svårighetsgrad och göra bitcoin-mining lönsamt i alla fall i några månader till.

Permalänk
Medlem

Va i helvete, 70 usd per bitcoin? när jag dumpade mina var de 6$ stycket :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Du skulle ha köpt i stället. Om du lagt 1 000 kr på bitcoins a $6 per styck då, hade du haft bitcoins för 12 000 kr nu.

Aktuellt pris på bitcoins hittar man här:
http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg10ztgSzm1g10zm2g25...
Eller här:
http://bitcoinity.org/markets?currency=USD&exchange=mtgox
(det finns givetvis många andra, men jag gillar bitcoincharts och bitcoinity).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Jag vet. Helt sjuka siffror för något som egentligen "inte finns".

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Jag vet. Helt sjuka siffror för något som egentligen "inte finns".

Ingen valuta "finns", värdet på det papper du håller i handen är ett arbiträrt "värdepapper" baserat på spekulation, uppskattning av resurser samt till största del förtroende av marknaden/folket på vad det faktiskt är värt (med vissa undantag som t.ex. Kina som vägrar reglera sin valuta som väst vill:P), hur olika länder ger ut sin valuta är olika men principen för bitcoins är exakt samma som för i stort all annan valuta.
Bitcoins är inte mer eller mindre än de siffror du ser när du loggar in på en banktjänst för att kolla ditt konto, det är en elektronisk representation av uppskattat och spekulerat värde och att de stiger just nu är för att de är säkra, blir mer användbara iom att fler tar emot dem och de kan användas för anonyma transaktioner något som i vårt samhälle blir allt ovanligare.

Om något är bitcoins faktiskt stabilare än många andra valutor då det inte bygger på en belånad valuta som är fast i en räntespiral eller ett lands BNP eller förtroende utan enbart på det spekulativa värdet, skulle bitcoin "crackas" skull valutan stupa men förutom det är det bara en fråga om vad folk är beredda ge för säkerheten och anonymiteten av att handla med dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Finns dock andra valutor att mina, och nån av dem kommer antagligen att växa till sig rejält också

Funderar på att köpa ett nytt HD7970 istället för 570 som jag har nu så att det faktiskt går att mina någorlunda, är det ett värt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulzori:

Finns dock andra valutor att mina, och nån av dem kommer antagligen att växa till sig rejält också

Funderar på att köpa ett nytt HD7970 istället för 570 som jag har nu så att det faktiskt går att mina någorlunda, är det ett värt köp?

Istället för att köpa grafikkort kan du köpa en sån här https://products.butterflylabs.com/
Jag tror att summorna är teoretisk så man får förvänta sig mycket mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Man kan tjäna pengar på det men inte genom mining som du säger.

En vän till mig har investerat i 20 bitcoins för omkring 3000 kr. Detta var precis innan värdet på de höjdes rejält. Nu kan han sälja sina bitcoins till Mt.Gox och få in ungefär 9000 kr. Tre gånger mer än vad han har investerat i.

skulle han sälja sina 20 bitcoins idag skulle han få ca 34 400:- vilket är en rätt bra deal

enligt mt.gox så är värdet 1720kr per coin just nu

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Kan man ens lösa in dem till vanliga kontanter? Testade lite minig förut, men det gav bara 130 Mhasch med gtx 570

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Kan man ens lösa in dem till vanliga kontanter? Testade lite minig förut, men det gav bara 130 Mhasch med gtx 570

Såklart man kan här är två svenska "traders" https://kapiton.se/ och https://btcx.se/
Men du måste överföra till bankkonto först, sedan är det bara ta ut dom till kontanter.

Tror du måste ha gjord något fel när du mina, använd GUI Miner och skapa sedan en CUDA miner

Permalänk
Skrivet av SaP:

Är inte speciellt insatt i detta men vad är det ni "gör" för något? :S

Den lilla erfarenheten jag har är att folk inte vet, eller är ovilliga att förklara.

Skummade lite på nätet en gång och hittade inte någon bra förklaring, men från det korta jag läste verkar det handla om att man utför en tjänst för dem som gör överförningar med bitcoin. Beräknar hash-koder eller något sådant som behövs för att coins ska kunna byta ägare på ett säkert sätt. Och när man minear lånar man ut sitt grafikkort för att utföra beräkngar och den som utför beräkningarna först får en liten betalning för tjänsten i form av bitcoin.

Lite som när man "foldar" Det är dock ett ideellt "arbete"

Igen, jag kan vara helt ute och cykla och har också frågat vad det är man gör, men folk verkar bara veta att man laddar ned och kör ett program. Eller så vill ingen förklara.

Permalänk
Medlem

Det finns Bitcoins bankomater i Cypern, sen kan man ta ut dem off-shore i t.ex. kina på olika växlinsställen du kan såklart ta ut dem till kortet men kan inte vara allt för stora summor då kommer skatteverket granska det, och man är skyldig till att skatta på bitcoins också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

skulle han sälja sina 20 bitcoins idag skulle han få ca 34 400:- vilket är en rätt bra deal

enligt mt.gox så är värdet 1720kr per coin just nu

Han har kvar de än...

Jävlar vilket värde de har plötsligt. Någon som vet vad som har hänt?

Visa signatur

Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Han har kvar de än...

Jävlar vilket värde de har plötsligt. Någon som vet vad som har hänt?

Tror de börja när dom halvera block priset från 50BTC till 25BTC och sedan är det så högt tryck för alla vill köpa bitcons så värdet bara stiger. Hoppas bara att det inte blir deflation :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbergsson:

Tror de börja när dom halvera block priset från 50BTC till 25BTC och sedan är det så högt tryck för alla vill köpa bitcons så värdet bara stiger. Hoppas bara att det inte blir deflation :/

Värdet på valutan ökar. Många kallar det för deflation. Jag tycker att det är bra, eftersom jag äger ett par bitcoins

Jag skulle säga att det är en rad gynnsamma omständigheter som har gjort att kursen har skjutit i höjden. Dels har det startats många användbara tjänster som tar betalt i bitcoin, men det är även en del tidigare existerande aktörer som nu tar emot Bitcoins, t ex Reddit och OkCupid. Sedan har krisen och händelserna på Cypern gjort sitt. Ovanpå det har vi all medial uppmärksamhet.

Det har varit en priskrasch sedan senast jag skrev i den här tråden, men priset ligger ändå på en hög nivå. Den som la 1 000 kr på bitcoins då de kostade $6 har motsvarande 20 000 kr nu.

Permalänk
Medlem

Är det nån idé att köra det här, hur ser kurserna ut?

/d

Visa signatur

meep meep