GTX 690 eller Radeon HD 7990?

Permalänk
Medlem

GTX 690 eller Radeon HD 7990?

funderade på att köpa ett gtx 690 men såg att AMD planerar släppa en officiell HD 7990 och enligt prestandatester ligger de ganska lika(om man jämför med de inofficiella). Lite kluven på vad jag ska välja. Radeon kommer ju ha 2gb mer minne och kommer ju vara "nyare" kanske med lite mer lullull osv. What to do? What to do?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av iglo0:

funderade på att köpa ett gtx 690 men såg att AMD planerar släppa en officiell HD 7990 och enligt prestandatester ligger de ganska lika(om man jämför med de inofficiella). Lite kluven på vad jag ska välja. Radeon kommer ju ha 2gb mer minne och kommer ju vara "nyare" kanske med lite mer lullull osv. What to do? What to do?

Jag skulle rekommendera dig att köpa antingen Titan om du vill ha ett herrejösses-kort, eller 680/7970 just för att slippa massa problem som du kommer få med multi-GPU kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag skulle rekommendera dig att köpa antingen Titan om du vill ha ett herrejösses-kort, eller 680/7970 just för att slippa massa problem som du kommer få med multi-GPU kort.

690 får bättre fps i spel ju? Och dual GPU problem finns knappast längre

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla alltid säger problem med SLI/CF... Kanske CF
Men har hittills inte stött på ett enda problem med SLI... Inga BSOD, inga Black screens, inga "drivrutiner svarar inte" och allt såndant...
Kanske skalningen på nya spel är sämre än normalt.. men de fixas med drivrutiner..

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av WardonE:

Ja, man får mer FPS i spel, men problemen med flera GPUs finns fortfarande, det kan ha blivit bättre, men det finns fortfarande problem med det.

Redaktionen har ju förvarnat om detta ett antal gånger att det ger mycket prestanda med flera GPUs men också en hel del konstiga problem.

Permalänk

håller med Hagge, dom som säger att det är problem med SLI/CF har oftast inte haft det utan har för det mesta hört av andra som även dom saknar erfarenhet att det ska vara problem med multi GPU lösningar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart att 690 är ett stabilare bygge än det mer "hemsnickrade" 7990.

Annars tycker jag nog att 2st 7970 också är ett solidt köp. Men vore ju givetvis trevligt med bara ett kort.

Jag valde 2x7970 över 7990 utan att ens tveka. 690 föll bort för mig då jag kör Eyefinity och inte byggt upp nog med mod för att prova nvidias version då jag inte testat den tidigare. Ville inte bränna 8000 spänn och sen få något som jag inte visste om det funkade eller ej.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av iglo0:

MEN om du vill ha flera GPUs så skulle jag personligen ta 2 680/7970.

Du får lite mer prestanda och kan få ännu mer med överklockning sen brukar det vara kallare och lättare att få tystare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ja, man får mer FPS i spel, men problemen med flera GPUs finns fortfarande, det kan ha blivit bättre, men det finns fortfarande problem med det.

Redaktionen har ju förvarnat om detta ett antal gånger att det ger mycket prestanda med flera GPUs men också en hel del konstiga problem.

Aha, så då tycker du att man skall lägga ~9000 på ett kort som presterar runt 70% av vad man får för ~6500? Eller presterar samma som 2x7950 som kostar ganska exakt 3900 spänn.

Titan är ju ett vansinnigt dåligt köp om man ser till prestanda per krona, kanske ett av de sämsta man faktiskt kan göra, har väl inte funnits ett värre köp enligt den måttstocken sen 8800 Ultra? Tror iof inte ens 8800 Ultra hade så dålig prestanda per krona.

Sjukt coolt och skoj att ha, men ett dåligt köp om man ser till prestanda utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iglo0:

Skulle välja ett 690 om valen är mellan just 690 och 7990 eftersom att AMD har ganska mycket problem med ojämna renderingstider, även med ett ensamt kort. Dessa problem är betydligt mindre i SLI än i CF.
Dock skulle jag nog välja ett Titan före något av de korten då det är stabilare att ha ett singel kort istället för ett dubbel-gpu kort.

Skrivet av WardonE:

Ja, man får, oftast, mer fps i ett spel med ett 690 än ett Titan. Dock får man inga problem med microstuttering med ett titan, och inga bekymmer med dåliga drivrutiner och dåligt SLI stöd i spel.

Och jo då, dual gpu problem finns kvar, inte i lika stor omsträckning med Nvidias 600-serie, men de finns fortfarande kvar.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk

Har ett 690 och har aldrig haft ett enda problem med ngt spel

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

Har ett 690 och har aldrig haft ett enda problem med ngt spel

Det är oftast de som inte har SLI eller CF som tror att det är problem. Vi som kör dundrar ju på utav bara helvete. Sen är det ju någon snubbe som någon gång postar att nåt inte funkar, då tror alla att himlen ramlat ner och alla miljoner maskiner med fler-kortslösning slutat funka. Vargen kommer och ser inte skogen för alla fåglarna i handen. Typ.

Permalänk
Avstängd

SLI/CF problem har väl med hur spel är optimerade helt enkelt? rätta mig om jag har fel

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Det är oftast de som inte har SLI eller CF som tror att det är problem. Vi som kör dundrar ju på utav bara helvete. Sen är det ju någon snubbe som någon gång postar att nåt inte funkar, då tror alla att himlen ramlat ner och alla miljoner maskiner med fler-kortslösning slutat funka. Vargen kommer och ser inte skogen för alla fåglarna i handen. Typ.

Ja, det känns faktiskt så. Har personligen inte problem med varken kompatibilitet eller MS(varken upplevd eller dokumenterad), och de som klagar sitter oftast och har undvikit det själva och vill därför försvara sitt val så långt det går.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ernesto:

Aha, så då tycker du att man skall lägga ~9000 på ett kort som presterar runt 70% av vad man får för ~6500? Eller presterar samma som 2x7950 som kostar ganska exakt 3900 spänn.

Titan är ju ett vansinnigt dåligt köp om man ser till prestanda per krona, kanske ett av de sämsta man faktiskt kan göra, har väl inte funnits ett värre köp enligt den måttstocken sen 8800 Ultra? Tror iof inte ens 8800 Ultra hade så dålig prestanda per krona.

Sjukt coolt och skoj att ha, men ett dåligt köp om man ser till prestanda utan tvekan.

Nej, jag tycker inte det är värt med ett Titan eller 690, personligen tar jag hellre ett 680/7970 och är nöjd med det. Men en del, som t.ex TS, vill ha mer än så, och då kommer jag med tips.

690 och Titan är ungefär i samma prisklass och tillräckligt nära i prestanda för att vara ett alternativ istället för 690.

Permalänk

Själv köpte jag 690 pga att jag ville spela med 3 skärm setup 120HZ i 3D

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Vänta nu... finns verkligen ett officiellt 7990? Eller refererar ni till Powercooler HD7990? Är det verkligen ett officiellt 7990? Jag trodde det bara var något powercooler tagit åt sig friheten att döpa ett klockat eller högvärderat (dipping) HD7970. Man lär sig något nytt varje dag ^^.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Vänta nu... finns verkligen ett officiellt 7990? Eller refererar ni till Powercooler HD7990? Är det verkligen ett officiellt 7990? Jag trodde det bara var något powercooler tagit åt sig friheten att döpa ett klockat eller högvärderat (dipping) HD7970. Man lär sig något nytt varje dag ^^.

Det kommer komma ett officiellt 7990.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av iglo0:

Som referens så sitter jag själv med ett GTX690. Du får 1GB mer med AMD's lösning inte 2GB.
GTX690 har 2GB inte 4GB som det så vilseledande står på kartongen. Visst det finns 4GB's minne på korten men som så många sagt innan jag, det är inte delat utan var gpu sitter med 2GB och det är fyllt med samma info. Att skriva ut att SLI eller CF kort har dubbelt så mycket minne är bara missvisande och otroligt dumt, eftersom det för oss som konsumenter är helt oväsentligt. Hur som helst, om AMD fått ordning på sina problem med ojämna renderingstider så hade 2st 7970 varit ett klart val, iallafall för mig. 2GB räcker helt enkelt inte längre. Speciellt inte om man vill köra hög AA i fullHD och högre upplösningar. Ni som föreslår Titan, det var inte det killen frågade efter. Det går dessutom inte att jämföra i prestanda med de ovan nämnda korten. Speciellt inte när det går att överklocka dessa lösningar mycket mer än vad man kan göra med Titan. Fixar AMD sina problem så blir det lätt 2st AMD-kort för mig nästa gång.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

vart hittar du ett 7950 för 1800?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Det kommer komma ett officiellt 7990.

Freddie

När då?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

"Redan vid lanseringen av Radeon HD 7000-serien i det första kvartalet 2012 talade AMD om att åtminstone en modell med dubbla grafikprocessorer var med i planeringen. Grafikkortet med kodnamnet New Zealand blev dock aldrig verklighet, även om partnertillverkare som Powercolor och Asus senare tog fram egna modeller med två Tahiti XT.
AMD Radeon HD 7970 (Tahiti XT)

Nu uppger källor till SweClockers att AMD trots allt förbereder ett "officiellt" Radeon HD 7990 med referensdesign. Det nya grafikkortet innehåller två Tahiti XT med totalt 4 096 streamprocessorer och 6 GB GDDR5-minne. Kretsarna som används ska vara särskilt utvalda exemplar ur produktionen med lågt strömläckage, vilket ger lägre värmeutveckling och strömförbrukning.

Det handlar dock inte om någon monstermodell som kan jämföras mot exempelvis Powercolor Devil 13 och Asus ROG Ares II utan om en mer alldaglig variant för en bredare målgrupp, förmodligen även med en lägre prislapp. Lanseringen sägs äga rum någon gång i årets andra kvartal, det vill säga i perioden april–juni."

http://www.sweclockers.com/nyhet/16589-amd-gor-officiellt-rad...

Freddie

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste dock fråga. Iomed 700 serien släpps om mindre än ett år, är det inte bäst att köra med Max ett GTX 680 eller HD7970?

Mitt datorintresse är bara ca ett år gammalt, men brukar inte nya generationers GPU innebära en rejäl boost?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

MEN om du vill ha flera GPUs så skulle jag personligen ta 2 680/7970.

Du får lite mer prestanda och kan få ännu mer med överklockning sen brukar det vara kallare och lättare att få tystare också.

Och framförallt mer lättsålt med två singel GPU kort då det blir dax att uppgradera....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jag själv sitter på ett 690 just nu och jag skulle nog säga att ett titan är ett bättre köp, kanske inte prestanda per krona, men man slipper alla problem med dual GPU (Och ja, det FINNS problem)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Skulle du kunna förklara mer specifikt vilka problemen är och vid vilka spel dom uppstår?

Har du egen erfarenhet av problemen ifråga? Eller har du endast läst dig till vad andra sagt utan att ställa ovanstående frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag själv sitter på ett 690 just nu och jag skulle nog säga att ett titan är ett bättre köp, kanske inte prestanda per krona, men man slipper alla problem med dual GPU (Och ja, det FINNS problem)

Jaha i Minecraft då

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Visst det finns 4GB's minne på korten men som så många sagt innan jag, det är inte delat utan var gpu sitter med 2GB och det är fyllt med samma info.

Sitter själv på tre stycken 7970:or och ser tydligt hur VRAM används vid CFx och Eyefinity på spelburken. Kör själv på 5040(något mer med skärmkantskompensering)x1050 i spel.

Jag vet inte hur SLi lirar men CFx har flera olika metoder och en av dem är att en bildruta delas in i flera kvadrater och varje GPU behandlar en kvadrat för sig, alltså stämmer det med mina observationer när t.ex Crysis 2 äter upp över 5 GB VRAM(GPU-Z) eftersom kvadraterna som behandlas måste befinna sig i minnet för den GPU som utför arbetet.

Jag kan dock inte svara för om nVidia har valt en helt annan metod som av någon anledning fyller varje GPU med exakt samma information. Skillnaden mellan 7970 och 680 är även tydlig vid Eyefinity och Surround. Eyefinity+CFx kräver att ett grafikkort har alla de portar som man vill ansluta samtidigt, vilket verkar vara pga att ett kort sköter arbetsfördelningen utav bildrutorna. Surround+SLi däremot verkar tillåta/kräva att man sprider anslutningarna mellan grafikkorten.

Fel upplösning angiven
Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

vart hittar du ett 7950 för 1800?

Fast sen är ju 3900 delat på två 1950 och inte 1800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Fast sen är ju 3900 delat på två 1950 och inte 1800.

1 969:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785

Billigaste jag hittar så det var väl rätt nära!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |