clona till ssd problem

Permalänk
Medlem

clona till ssd problem

Hej har köpt en ny laptop (asus). Köpte även en samsung 840 ssd 256 gb för att snabba upp alt lite. Tänkte clona orginaldisken som är på 500 gb men stöter alltid pånått problem.

Testat följande program
HD clone (target disken är för liten)
Driveimage XML (hittar inte ssd som jag har i en usb dock)
True image 2013
Clonezilla (vägrar starta)
EaseUS todo (target disken är för liten)

fan gör jag för fel. Går det bränna ut skivor i Windows 8 sen byta och installera det? tips på andra program/lösningar?

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk

Har haft samma problem. Jag installerade om allt från grunden efter flertal försök att få datorn att samarbeta.
Försök att bränna ut skivor för att sedan installera om. Problemet då är att datorn kanske inte förstår att det är en SSD utan börjar lagra onödig data på den istället. Det är i alla fall så jag uppfattade det när jag gjorde så.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

I windows 7 går det att gå via Kontrollpanelen -> Administratörsverktyg -> Datorhantering -> "Diskhantering" och sedan högerklicka på C:\, välja "Krymp Volym". Med lite tur kan du krympa C: till under 256GB. Lyckas det ska det inte vara några problem att klona med HD clone.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antooon:

Hej har köpt en ny laptop (asus). Köpte även en samsung 840 ssd 256 gb för att snabba upp alt lite. Tänkte clona orginaldisken som är på 500 gb men stöter alltid pånått problem.

Testat följande program
HD clone (target disken är för liten)
Driveimage XML (hittar inte ssd som jag har i en usb dock)
True image 2013
Clonezilla (vägrar starta)
EaseUS todo (target disken är för liten)

fan gör jag för fel. Går det bränna ut skivor i Windows 8 sen byta och installera det? tips på andra program/lösningar?

Du kan inte klona en 500gb stor partition till 256gb stor disk (oavsett om större delen är tom) det du får gör är att förminska partitionen på 500gb HDD'n till under storleken på SSD'n och sedan klona över den.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX7600 - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 VI