Hjälp med att få laglig Windows 7 att fungera

Permalänk
Inaktiv

Hjälp med att få laglig Windows 7 att fungera

Tjo

Min hdd krashade totalt på min HP-laptop. Köpte en ny ssd istället då jag inte har kvar någon garanti på laptopen. Då jag inte fick med någon skiva utan allt låg i en recovery-partition så va det ju kört med att återställa.

Då jag har en riktig retail-version av "win7 home premium sve" hemma, så körde jag in den skivan och tänkte använda nyckeln från undersidan på laptopen.
Till min förvåning så accepterade inte windows den nyckeln. Försökte flera gånger då jag trott jag skrivit fel, men nej. Då jag va tvungen att ha datorn direkt fick jag köra men en winloader tillfälligt. Nu när jag är hemma från resan så tänkte jag fixa detta så den blir laglig igen. Har dock ingen aning hur?

Finns det något sätt att tvinga in nyckeln i registret via regedit eller finns det några andra sätt att göra? Vill inte gärn köra med en fulversion när jag har en laglig nyckel.

(Win 7-versionen jag fick med hp:n är x64 home prem. Den jag installerade från retail-skivan är x64 home premium likaså)

Permalänk
Medlem

är du uppkopplad till nätet när du skriver in nyckeln?

Permalänk
Medlem

Ring microsofts kundsupport och be dom återaktivera nyckeln. Borde lösa problemet

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kan bero på, men du kanske kan testa att dra ner installation ifrån länkarna i denna lilla sweclockers-guide?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att HP-nyckeln är OEM och Retail är såklart retail, det går inte att använda en Retail-nyckel på OEM och vice versa.
Skulle gissa på att det är en SLIC-tabell aktiv på laptopen som gör att den inte vill köra i "retail".

Permalänk
Inaktiv

Tror jag är det. Faktiskt inte tänkt på det. Men antar det då windows redan börjat ladda ner uppdateringar. Fick hoppa över första gången den frågade efter nyckeln (efter första omstarten) då det inte funkade och provade sen aktivera från System, och då va jag garanterat online.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matx:

Ring microsofts kundsupport och be dom återaktivera nyckeln. Borde lösa problemet

Vill helst slippa ringa men antar att det blir det jag får göra om det inte finns något annat.

Skrivet av MoNkeY-05:

Vet inte vad det kan bero på, men du kanske kan testa att dra ner installation ifrån länkarna i denna lilla sweclockers-guide?

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Testade faktiskt det innan min retail-skiva. Trodde att det va det som strulade till det så körde med skivan till sist.

Skrivet av Azured:

Skillnaden är att HP-nyckeln är OEM och Retail är såklart retail, det går inte att använda en Retail-nyckel på OEM och vice versa.
Skulle gissa på att det är en SLIC-tabell aktiv på laptopen som gör att den inte vill köra i "retail".

Jag kör ju med skivan som retail (och även usb-iso:n) men nyckeln jag använder är ju OEM från undersidan. Dvs jag använder inte min retail-nyckel till hp-laptopen. Kan det vara så att istallationen känner av att skivan är retail?

Permalänk

På HPs Business datorer (ProBook, EliteBook osv) så känner den av windows nyckeln från BIOS när man använder HPs egna skivor. Nyckeln på undersidan av datorn är "inte riktig" och går inte använda. Har du en businessdator så kan du få gratis återställningskivor från supporten.

Konsumentdatorerna (Pavilion, Presario osv) fungerar antagligen likadant, men osäker på om man kan få gratis återställningsskivor till dom, eller om man kan behöva betlala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170201:

Vill helst slippa ringa men antar att det blir det jag får göra om det inte finns något annat.

Testade faktiskt det innan min retail-skiva. Trodde att det va det som strulade till det så körde med skivan till sist.

Jag kör ju med skivan som retail (och även usb-iso:n) men nyckeln jag använder är ju OEM från undersidan. Dvs jag använder inte min retail-nyckel till hp-laptopen. Kan det vara så att istallationen känner av att skivan är retail?

Mycket möjligt! men kan inte säga att jag vet säkert.
ladda ner en ISO av Windows 7 OEM och kolla om det fungerar bättre eller så ringer du Microsofts kundsupport

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är många som sagt det: ring eller maila MS - de är oftast superhjälpsamma!

Permalänk
Inaktiv

Beställa nya recovery-skivor kostar "från SEK 328.13" från hp:s sida, plus att de är överfyllda med bloatware.

Får nog ta kontakt med MS då. Verkar vara det enda som funkar.

Toppen! Tack för all er hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170201:

Beställa nya recovery-skivor kostar "från SEK 328.13" från hp:s sida, plus att de är överfyllda med bloatware.

Får nog ta kontakt med MS då. Verkar vara det enda som funkar.

Toppen! Tack för all er hjälp!

Skumt. Jag brukar installera retailversioner av Windows 7 på jobbet med OEM nykeln från Laptopen (Vi Kör Lenovo thinkpads) och det har fungerat klockrent. Det har liksom blivit standard att göra så för det är ju så in i helvete med bloatware på alla laptops nu för tiden.

För övrigt låter det sinnessjukt att det skulle finnas någon slags låsning som gör att du bara får installera OEM-versioner. Windows 7 fungerar så att OEM-nykeln är låst till just det bioset eller något i den stilen, alltså kan du inte använda nykeln på undersidan till någon annan dator, men andra nyklar skall fungera utan problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Beställ en skiva från HP för återställning till din laptop eller använd retailnyckeln med ditt köpta Windows. Microsoft hjälper dig inte med OEM-skivor. Eller så ringer du och aktiverar Windows, det måste du ändå göra med retailnyckeln.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Foerhaexxaren:

På HPs Business datorer (ProBook, EliteBook osv) så känner den av windows nyckeln från BIOS när man använder HPs egna skivor. Nyckeln på undersidan av datorn är "inte riktig" och går inte använda. Har du en businessdator så kan du få gratis återställningskivor från supporten.

Konsumentdatorerna (Pavilion, Presario osv) fungerar antagligen likadant, men osäker på om man kan få gratis återställningsskivor till dom, eller om man kan behöva betlala.

Vaddå inte riktig? Klart den är det.. Varför skulle den annars sitta där? Snackar vi W8 nu så är jag inte helt uppdaterad på licenstyper än tyvär men ja där sitter en SLP-nyckel i BIOS.

i W7 och tidigare finns denna på återställningsskivorna.

Detta gäller alla tillverkare.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vaddå inte riktig? Klart den är det.. Varför skulle den annars sitta där? Snackar vi W8 nu så är jag inte helt uppdaterad på licenstyper än tyvär men ja där sitter en SLP-nyckel i BIOS.

i W7 och tidigare finns denna på återställningsskivorna.

Detta gäller alla tillverkare.

Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer (jobbat på HP supporten förr), men rätt säker på att jag hört ett flertal gånger att man inte kan använda sig av nyckeln som sitter på datorn. Men kontakta gärna supporten om du är intresserad för att se om något har ändrats sedan jag var där.
Var ett flertal kunder som undrade och om dom kunde ladda ner windows skiva/or eller använda deras egna skivor och använda nyckeln på datorn för att aktivera windows. Alla fick som svar att det inte var möjligt.

Det är möjligt att det går gå runt detta på något sätt, men det är informationen jag fick när jag var där.

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer (jobbat på HP supporten förr), men rätt säker på att jag hört ett flertal gånger att man inte kan använda sig av nyckeln som sitter på datorn. Men kontakta gärna supporten om du är intresserad för att se om något har ändrats sedan jag var där.
Var ett flertal kunder som undrade och om dom kunde ladda ner windows skiva/or eller använda deras egna skivor och använda nyckeln på datorn för att aktivera windows. Alla fick som svar att det inte var möjligt.

Det är möjligt att det går gå runt detta på något sätt, men det är informationen jag fick när jag var där.

Du kan göra det, men får inte göra det. Nyckeln går att aktivera om du ringer Microsoft. Skivorna får du inte kopiera eller använda om du inte har rätt till de, allt enligt upphovsrätten. Microsoft och HP (i ditt fall) har bara gett användaren rätt till återställningsskivorna från tillverkaren. Kunden har ju inte köpt retailskivor (Windows) t ex. Hade den det hade de haft en retailnyckel att använda. Att kopiera skivor av media eller återställning utan hologram osv (om du förmedlar de vidare till någon) anses som förfalskning av Microsoft.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Löjligt, den nyckeln som sitter under datorn är en OEM nyckel som man ska använda sig av. Vad skall man göra om datorn totalhavererar, man har inga återställningsskivor (väldigt vanligt) och man inte har nån garanti? Fungerar inte nyckeln förstår jag inte varför den sitter där överhuvudtaget. Går utmärkt att hitta många som använt nyckeln.

Du kanske tänker på OEMSLP nyckeln som även behöver certifikat och SLIC?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du kan göra det, men får inte göra det. Nyckeln går att aktivera om du ringer Microsoft. Skivorna får du inte kopiera eller använda om du inte har rätt till de, allt enligt upphovsrätten. Microsoft och HP (i ditt fall) har bara gett användaren rätt till återställningsskivorna från tillverkaren. Kunden har ju inte köpt retailskivor (Windows) t ex. Hade den det hade de haft en retailnyckel att använda. Att kopiera skivor av media eller återställning utan hologram osv (om du förmedlar de vidare till någon) anses som förfalskning av Microsoft.

Skrivet av tcntad:

Löjligt, den nyckeln som sitter under datorn är en OEM nyckel som man ska använda sig av. Vad skall man göra om datorn totalhavererar, man har inga återställningsskivor (väldigt vanligt) och man inte har nån garanti? Fungerar inte nyckeln förstår jag inte varför den sitter där överhuvudtaget. Går utmärkt att hitta många som använt nyckeln.

Det är möjligt att dom fungerar att använda om man vänder sig direkt till Microsoft som Petterk nämnde, men vanligtvis så gör det inte det.
Återställningsskivor kan man få av supporten för businessdatorerna gratis, även när datorn är utanför garnati. Möjligt att man får betala för skivorna på konsumentmodellerna.
Och om jag inte kommer ihåg helt fel så finns nyckeln på datorn för att Microsoft kräver det på datorer som säljs med windowslicens.

Jag kan som sagt vara helt ute och cyklar då det var ett tag sedan jag jobbade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Den sitter bara där som bevis på ett äkta Windows inget annat. Det fungerar givetvis att aktivera med denna nyckel också. OEM-skivorna är de enda kunden har rätt att använda av Microsoft däremot. Om du tänker på små systembyggare som köper system builder-pack så följer det med både installationsskiva och COA, även om de använder OPK/APK för att installera burkarna. Då är det självklart tänk att du ska kunna aktivera Windows med nyckeln, med OEM-installationsmedia. Sådana småbyggare får inte göra några återställningsskivor eller kopior på media.

Det råkar bara vara att HP med flera inte har något sånt media utan istället återställningsmedia. Äkthetsbeviset är fortfarande utformat efter nyckeln. När det gäller äldre maskiner med Windows 7 t ex.

Med Windows 8 finns alternativet från OEM-tillverkaren att skicka ut datorerna utan COA-sticker med nyckel.