Openoffice Calc - Automatisk avdragning.

Permalänk
Medlem

Openoffice Calc - Automatisk avdragning.

Tjenare!

Ber om ursäkt för dålig title och eventuellt fel forumsdel, brukar inte behöva hjälp med Excell o OO Calc men nu behöver jag

Så behöver hjälp göra en calc för avbetalning.

Lånade pengar av min fader för och köpa en bil. Betalar lite olika varje månad så vill bara kunna mata in det jag betalt i en ny cell för varje gång så dras det av det totala som jag lånat så jag kan se hur mycket jag har kvar och betala. Tex

Säger att jag lånat 10000:-

Januari lägger jag in kanske 2300:- Då vill jag att den automatiskt drar av 2300:- så det står att jag har kvar 7700:- och betala.

Betalat: Januari: 2300:- Kvar och betala: 7700:- Lånat till bil: 10000:-

Typ vill att det ska se ut så ungefär.

Ser ut såhära.

Tack på förhand

Om det är i fel sektion, kan ni hjälpa mig o flytta? ;D

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Du behöver använda funktionen SUM.

Ställ dig i en cell och skriv "=10000-SUM(B3:B13)". Detta kommer summera alla värden i cellerna B3-B13 och dra ifrån det från 10000. (skuld minus det du har betalat).

Du kan även klicka på Sigmatecknet uppe i verktygsfältet.

Efter att ha tittat på din bild kan du testa att ställa dig i cell B15 och skriva "B16-SUM(B2:B13)".

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om det skiljer sig något mellan Excel och Calc men i B15 skriver du:
=B16-SUMMA(B2:B3)

Formatera cellerna som valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kemichal:

Du behöver använda funktionen SUM.

Ställ dig i en cell och skriv "=10000-SUM(B3:B13)". Detta kommer summera alla värden i cellerna B3-B13 och dra ifrån det från 10000. (skuld minus det du har betalat).

Du kan även klicka på Sigmatecknet uppe i verktygsfältet.

Efter att ha tittat på din bild kan du testa att ställa dig i cell B15 och skriva "B16-SUM(B2:B13)".

Skrivet av Hotcpu6:

Nu vet jag inte om det skiljer sig något mellan Excel och Calc men i B15 skriver du:
=B16-SUMMA(B2:B3)

Formatera cellerna som valuta.

Tack så mycket, båda!

Excell formel tycks fungera i Open Office Calc också

Funkar skitfint nu

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.