Nackdelar med switch vs. separata kablar hela vägen

Permalänk
Medlem

Nackdelar med switch vs. separata kablar hela vägen

Ska inreda en övervåning på en villa, multimediacentral finns nere med 4st tomrör till övervåningen. Jag ska få plats med antennkablar och datakablar till hela övervåningen i dessa rör. Det jag funderar på är om man kan spara plats i rören (som kommer bli fulla) genom att sätta en switch uppe och därmed bara behöva dra upp 1st TP-kabel till switchen och därifrån dra rör till de ställen där jag ska ha nätverksuttag. Finns det någon nackdel med detta, eller klarar "matarkabeln" mellan routern och switchen att fördela framtidens säg 3x1Gb datauttag gentemot om uttagen uppe får varsin kabel hela vägen till centralen nere? Är det någon som har koll på hur man brukar bygga upp datanäten, det är en vanlig villa, men man vill ju vara så framtidssäkrad man kan med de förutsättningar som finns... Det känns som att en switch kommer jag ändå behöva, då det redan nu finns 5 uttag nere, och det kommer tillkomma kanske 6 uttag till uppe. Frågan är bara om det blir prestandaförlust om man flyttar upp switchen istället för att ha den intill routern. Det handlar om ca 5 meter kabel mellan router och switch om man flyttar upp den.

Visa signatur

Dell XPS 420

Permalänk
Medlem

Jag skulle sätta dit en switch. Det är ju lite sånt här som switchar är till för. Enda nackdelen jag kan tänka mig förutom kostnad och plats att sätta switchen på är att alla enheter som är inkopplade på switchen får dela på bandbredden du får mellan switch och vad du nu har på nedervåningen, men jag tror ju inte att samtliga enheter behöver skicka 1Gb data samtidigt om det rör sig om hemmabruk (eller ens 0.1Gb om det nu är en långsam switch). Om det nu skulle vara så att du i framtiden behöver mer bandbredd så är det väl bara att byta ut switchen mot en snabbare variant. Switchar lär ju knappast bli dyrare och/eller långsammare.

Permalänk
Medlem

Som redan ovan sagt om du drar en kabel nedifrån routern upp till switchen så kommer datorerna som e kopplade till switchen att få dela på banddbredden i linan som går ner till routern vilket inte e något problem alls.

Har din router sen gbit portar och switch så kommer du ju ha internt gbit nätverk.

Jag tror inte ens om du satt överförde filer till en dator i nätverket med kring 100MB/S att det skulle lagga något ner till routern eftersom man aldrig kommer upp i hastighet av 120MB/s typ.

Och har du enheter som t.ex. filserver eller ftp eller liknande och du ofta för över interna filer med datorer så skulle jag koppla den till switchen också eftersom då går den trafiken internt på switchen och inte över den ensamma kabeln som går ner till routern men egentligen ska inte det ha någon betydelse i form av hastighet det ska fungera lika bra ändå vilket som.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

OK tack för synpunkter! Det blir nog switch då! Jag har ju en NAS (DNS-320) idag vid routern, och visst kan jag flytta upp den till switchen, men då får ju istället datorerna nere dela på bandbredden genom samma ensamma kabel, så det blir lite samma sak. Idag är det inget problem, jag har Gb-nät internt, med ca 800Mbit mellan datorerna, och endast ca 120Mbit mellan dator-NAS, så NASen hänger inte riktigt med kan man säga.

Det som skulle kunna bli bekymmer är väl om man ska använda kablarna till annat än data, tänker typ framtida TV signaler och så. Då vet jag inte om det funkar genom en switch med "olika" sorters signaler genom samma kabel eller vad man ska säga... Placera switchen blir inga bekymmer, då mina tomrör kommer upp i "kattvinden" tillsammans med tomrör för el, så där kommer ändå bli nån slags inspektionslucka vid alla kopplingsdosor...

Visa signatur

Dell XPS 420

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floppman:

OK tack för synpunkter! Det blir nog switch då! Jag har ju en NAS (DNS-320) idag vid routern, och visst kan jag flytta upp den till switchen, men då får ju istället datorerna nere dela på bandbredden genom samma ensamma kabel, så det blir lite samma sak. Idag är det inget problem, jag har Gb-nät internt, med ca 800Mbit mellan datorerna, och endast ca 120Mbit mellan dator-NAS, så NASen hänger inte riktigt med kan man säga.

Det som skulle kunna bli bekymmer är väl om man ska använda kablarna till annat än data, tänker typ framtida TV signaler och så. Då vet jag inte om det funkar genom en switch med "olika" sorters signaler genom samma kabel eller vad man ska säga... Placera switchen blir inga bekymmer, då mina tomrör kommer upp i "kattvinden" tillsammans med tomrör för el, så där kommer ändå bli nån slags inspektionslucka vid alla kopplingsdosor...

Jag skulle väl kunna rekommendera en mellanlandning: Dra 2 sladdar för att framtidssäkra. Om du behöver en server på ovanvåningen med lite snabbare access kan du låta den gå på en ensam sladd till nedre våningen. Om du inte använder den så borde den inte vara i vägen heller, antar jag

Men om det verkligen blir trångt i kabelrännan så ska en kabel räcka, gott och väl

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas specat hur hög överföringshastighet enheterna har internt, dvs. hur mycket data den kan skyffla mellan portarna samtidigt. Det är inte helt omöjligt att routern har sämre prestanda internt än switchen, så det blir en prestandavinst att köra en switch om man tänker på dataöverföring som sker "in house" och inte behöver gå ut på internet

Jag kör en switch i mitt datorrum där jag har speldator, musikdator och NAS. Så när jag accessar NAS med dessa 2 datorer så är det bara lokalt i switchen där trafiken sker. Sitchen är kopplad till routernt i vardagsrummet där jag även har en PS3 och HTPC kopplad direkt på routern. Funkar prima

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Dra CAT6a-kabel och sätt en switch av lite högrekvalitet så har du ett stamnät av Enterprise-klass.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Dra CAT6a-kabel och sätt en switch av lite högrekvalitet så har du ett stamnät av Enterprise-klass.

En switch på ovanvåningen och en på nedanvåningen i så fall, så inte routern begränsar. 10Gbit switchar vill säga

(vilket inte riktigt finns än, men man kan ju drömma)

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av FX9:

En switch på ovanvåningen och en på nedanvåningen i så fall, så inte routern begränsar. 10Gbit switchar vill säga

Det finns men kostar CP mycket vi har 10 Gbit på jobbet

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vad är det som inte finns säger du?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Vad är det som inte finns säger du?

För gemene man är det bara en dröm än så länge, 10 GBit. Smakar det så kostar det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Floppman:

Om du vill framtidssäkra dig så välj inte en dumswitch utan en som kan hantera vlan, då går det att förlänga tv nätet via vlan om det skulle behövas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du kan göra en fuldragning annars.
Oftast används inte mer än 4 av 8 ledare i en cat-kabel, så du kan dra upp 2 kablar som matar 4st uttag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du kan göra en fuldragning annars.
Oftast används inte mer än 4 av 8 ledare i en cat-kabel, så du kan dra upp 2 kablar som matar 4st uttag.

Snarare en dumdragning eftersom en switch är så billig och dessutom släpper igenom mera trafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Snarare en dumdragning eftersom en switch är så billig och dessutom släpper igenom mera trafik.

Fuldragning och dumdragning är väl oftast samma sak.

Men tja, du har rätt. Jag har jobbat så mycket med 100Base och POE sista tiden att jag snudd på glömt bort Gigabitledarna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

fuldragning är ett bra alternativ. i den ev framtid där 4 rum i källaren verkligen behöver terrabit eller ens gigabit så kan ju de kablarna enkelt snos ihop till den då införskaffade switchen. tills dess sparas både el, kanske krångel och pengar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

För gemene man är det bara en dröm än så länge, 10 GBit. Smakar det så kostar det.

Mellan switchar är inte 10Gbe så himla dyrt faktiskt.. däremot såklart inget man rekommenderar till privatpersoner, men att säga att det inte finns är att gå lite väl långt..
Det finns ju till och med i hastigheter upp till 56Gb/s...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på Dustin. Finns lite managed för kring 1600 kr. Sen lägga till moduler för 10gbit. Hamnar på minst 5kkr. Eller missar jag något? Det är inte något gemene man lägger på ett backbone elle nätverk över huvud taget.

Däremot kan jag missförstått något om hur det brukar fungera :). Jag är intresserad men saknar lite kunskap så utbilda mig gärna:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj vilken tråd det blev!
Så farligt trångt om rör är det inte, jag har 4st 20mm-rör att fördela mina kablar på. Inget som säger heller att jag måste ha en coax kabel till varje antennuttag uppe, utan det finns ju splittrar till coax också, det gäller bara att fördela antalet av varje kabel jag ska dra. SKulle tro att det blir 3-4 antennuttag uppe samt typ 8 rj45 uttag, dubbeluttag på 4 olika ställen (2 sovrum, datorhörna, Tv-hörna).

I mitt fall är inte routern flaskhalsen för tillfället (Gb linksys wrt320) utan nasen (dlink dns-320).

Visa signatur

Dell XPS 420