Hjälp! Bilder borta från fullt minneskort (som fortfarande är fullt, märkligt nog)

Permalänk
Medlem

Hjälp! Bilder borta från fullt minneskort (som fortfarande är fullt, märkligt nog)

Jag har en gammal kamera med ett minneskort på 1 GB. När minneskortet blev fullt kunde jag plötsligt bara se en bild i kameran (trots att där ska finnas hundratals). När jag kopplar kameran till datorn och klickar mig fram till den står det att där är 1,35 MB ledigt av 968 MB. Den är alltså full av bilder. Men när jag klickar på mapparna som finns där innehåller de sammanlagt bara en bild, den som också syntes i kameran. Minneskortet är alltså fullt, men mapparna däri är tomma. Mycket märkligt. Snälla hjälp! Det är massor av bilder där som jag verkligen inte vill förlora.

Jag kan ju nämna också att jag kört ett par recovery-program, men de hittar inga deletade filer, eftersom filerna inte är deletade. De finns ju där (kortet är fullt) men samtidigt finns de inte (mapparna är tomma).

Permalänk
Medlem

Om du har en separat minneskortläsare (t.ex. USB eller inbyggd i datorn) prova att stoppa in kortet där för att eliminera ev. kamerafel. Tycker också att det låter som ett mysko fel, kanke du höll minneskortet upp och ner så alla elektroner ramlade ut?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Om du har en separat minneskortläsare (t.ex. USB eller inbyggd i datorn) prova att stoppa in kortet där för att eliminera ev. kamerafel. Tycker också att det låter som ett mysko fel, kanke du höll minneskortet upp och ner så alla elektroner ramlade ut?

Det har jag redan provat, och det ser precis likadant ut då, att kortet är fullt (enstaka MB kvar), men bara en bild finns i mapparna, som sammanlagt alltså bara innehåller ett par MB om man kollar deras egenskaper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

aldrig försökt mig på något liknande tyvärr men testat detta redan?
http://www.digicamhelp.com/processing-photos/photo-recovery/p...

Visa signatur

Travelmate 5520 som spelar upp star trek exemplariskt sålänge man inte uppdaterar till OneiricOcelot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Tonfisk:

aldrig försökt mig på något liknande tyvärr men testat detta redan?
http://www.digicamhelp.com/processing-photos/photo-recovery/p...

Jag har inte provat just det programmet, men andra, som bara säger att det inte finns några filer att rädda, eftersom de ju redan finns där... Men inte. Usch, moment 22. Ingen som vet vad man kan göra?

Permalänk

Provat kopiera det sedan radera och sedan köra program som återställer det

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

Provat kopiera det sedan radera och sedan köra program som återställer det

Måste jag inte kunna markera en mapp eller filer som innehåller någonting för att kopiera, och detsamma för att radera? Ska prova lite fram och tillbaka, men är tveksam. Ingen som stött på någonting liknande?

Permalänk
Medlem

Det löste sig! Jag provade fler recovery-program (gratis-varianter), och till slut funkade ett. Testade sammanlagt sex program, varav tre funkade. De sista bilderna jag tagit var tyvärr förlorade (därav testet med många program för att se om det blev någon skillnad), men glad att jag kunde rädda de övriga ca 500 bilderna i alla fall Tack för ert engagemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Det löste sig! Jag provade fler recovery-program (gratis-varianter), och till slut funkade ett. Testade sammanlagt sex program, varav tre funkade. De sista bilderna jag tagit var tyvärr förlorade (därav testet med många program för att se om det blev någon skillnad), men glad att jag kunde rädda de övriga ca 500 bilderna i alla fall Tack för ert engagemang!

Grattis!
Länka gärna till programmen som funkar för framtida forumiter som har liknande problem.

Visa signatur

...

var fri

...