ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem

till dig!

Kommer att undvika dem i framtiden!

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de ens försöker med något så uppenbart. Hävda förklaringsfel (felskrivning) på något de prissatt korrekt och sedan justerar i efterhand. Att de tror att de kan ändra priser i efterhand är helt uppåt väggarna. Påstså felaktiga saker trots att bevisen pekar det motsatta och ha olika betalningskrav på olika fakturor.

Sen att de drar en konsument inför Tingrätt utan att först låtit ARN uttala sig visar hur ointresserade de är av vad som egentligen är rätt.

Måste dock rätta TS på att ARN inte är en underinstans till Kronofogden eller Tingsrätten. Det är en frivillig nämnd som ger rekommendationer. De tar enligt deras egna regler inte upp mål som skickats till domstol.

Permalänk
Medlem

Nästan desperat drag av butiken .... Nära konkurs kanske?

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem

Stort eloge till dig! Inte många som skulle vågat säga emot och gå igenom denna process som du gjort. Hoppas det finns fler som vågar säga ifrån när dom fått veta hur det gått för dig.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig mest är frågan, hur många andra bestred inte ärendet utan gav upp när kronofogden skickar betalningskrav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Vad tvistens pris från början handlade om var en priskillnad på 6900 kronor. När ClickOk väl skickade fakturan var den på 10500 kronor utöver det jag redan betalat, 1800 kronor. ClickOk ville således ha ytterligare 10500 kronor utöver det jag redan betalat. ClickOk anger först mellanskillnaden men fakturan anger ingen sådan.

Det är en märklig tur att gå från 1800 kronor, för att sedan få besked om att de vill ha 8700 kronor minus 1800 kronor och därefter få en faktura på 10500 kronor utan mellanskillnad. En slutsumma på 12300 kronor!

Va tusan köpte du. Handen på hjärtat så anade du inte att de var felmärkt när du beställde? Spelar ingen roll egentligen men ändå!

Permalänk
Medlem

Härligt att se att de fick pisk! Starkt av dig att stå på dig!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Troll, har kollat igenom Råd och Rön Januari 2013 och det finns inget noterat om detta, men det var en bra historia.

Men seriöst gå och lägg dig.

OnTopic - Riktigt gött att företaget fick på munnen!

Permalänk

Fyfan! Ja, nu vet åtminstone en större mängd konsumenter att ClickOk är R-hål som förtjänar konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av incido:

På sida 48 står allt om ärendet klart och tydligt.

Skulle du kunna ge oss en link, är vädigt intresserad av att se hur dom har skrivit om fallet.

OT:

Sjukt bra jobbat! Även om det tog sig lite tid så vann du tillslut din ära och rätt, sånna skit företag ska jag inte bara få finnas.. pajas företag.

MVH
jensen.

Permalänk
Entusiast

På era kunder ClickOk, på dem bara!
Skämt åsido, det är hemskt hur privatpersoner & företag kan bete sig.
Tack för att du delade med dig av dina "äventyr" med ClickOk.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hoppas att företaget går i konkurs

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Påminner mig om en episod då jag var och åt på en pizzeria. Jag hade beställt maten, betalt och ätit upp hälften då ägaren kom fram och begärde 5 kronor till då han tagit fel pris på pizzan. Jag avbryt mitt ätande och tog fram 5 kronor bara för att jag blev helt tagen och stum. Kan varit bättre att skitit i 5 kronor och behållit mig och många fler som kund.. en sidohistoria..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Troll, har kollat igenom Råd och Rön Januari 2013 och det finns inget noterat om detta, men det var en bra historia.

Du är nog blind tror jag, enda trollet är du.

Ont: Har aldrig handlat på detta företaget då deras sida ser ut som skit, har aldrig fått ett seriöst intryck av dom.
Efter detta lär jag eller någon jag känner aldrig beställa en grej på detta företag i framtiden heller.

Bra att du stog på dig och inte gav in för korrupta sketna företag.

Hoppas skiten går i graven.

Permalänk

Mycket imponerande TS! Det är väldigt beklagligt när butiker beter sig på detta sätt.

Jag önskar att det fanns något sätt att sprida denna händelse så att ClickOK faktiskt skadas som företag, som följd till deras helt oacceptabla betéende och handlande.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

men alltså finns det inga regler om sånt här? när ett företag så uppenbart ljuger och håller på så här borde dom verkligen ens få fortsätta sin verksamhet?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Om Troll kikar i råd & Rön nummer 1 år 2013 och på sidan 48 så är hela sidan fylld om denna tvist.

Skrivet av BasseBaba:

Skönt att du stod på dig, och jag tycker helt klart att det var rätt att du fick rätt.

Men jag kan inte undgå att undra som andra här innan, vad var det som beställdes? Var diskarnas faktiska värde (även hos konkurrenter vid tidpunkten i fråga), kring 1800:-?
Det verkar ju helt galet om butiken helt plötsligt skulle få för sig att vilja ha 4 gånger pengarna för nått som redan var marknadsmässigt "rätt" prissatt!

Vid tidpunkten för köpet fanns ett 15-tal butiker på nätet som hade likvärdigt pris som ClickOk, +/- 30 kronor. Priset låg kvar i två dagar dessutom. Fabrikatet Hitachi och de blev uppköpta av Western Digital under våren. Min spontana tanke var utförsäljning eftersom så gott som alla hårddiskar av fabrikatet Hitachi var prissänkta och prissänkta i så många butiker under två dagar.
Misstanke om prisfel fanns inte.

Skrivet av thomas_skane:

Helt sjukt att de ens försöker med något så uppenbart. Hävda förklaringsfel (felskrivning) på något de prissatt korrekt och sedan justerar i efterhand. Att de tror att de kan ändra priser i efterhand är helt uppåt väggarna. Påstså felaktiga saker trots att bevisen pekar det motsatta och ha olika betalningskrav på olika fakturor.

Sen att de drar en konsument inför Tingrätt utan att först låtit ARN uttala sig visar hur ointresserade de är av vad som egentligen är rätt.

Måste dock rätta TS på att ARN inte är en underinstans till Kronofogden eller Tingsrätten. Det är en frivillig nämnd som ger rekommendationer. De tar enligt deras egna regler inte upp mål som skickats till domstol.

Orsaken till att jag ville låta ARN avgöra ärendet var att det är den instans som jag känner som närmast tillhands. Dessutom avgör de ärenden utan kostnad.
Orsaken till att ClickOk tagit ärendet till Tingsrätten innan ARN hunnit avgöra ärendet kan bero på att om ARN bedömt köpet som bindande och ClickOk ändå valt att åtala mig skulle de hamna på Råd & Röns Svarta Lista. Den risken undviker de genom att åtala innan ARN avgör ett ärende.

Enligt gällande regler får ARN inte utreda en tvist som hamnar hos Kronofogden. Orsaken är att ARNs beslut är rådgivande medan Kronofogdens är lagstadgade.

Skrivet av Ixos:

Det som skrämmer mig mest är frågan, hur många andra bestred inte ärendet utan gav upp när kronofogden skickar betalningskrav?

Vad jag förstått är de flesta beredda att ge sig redan när hot om Kronofogden kommer. Orsaken är att ingen, inte heller jag, känner till att en bestridan hos Kronofogden innebär att Kronfogden lämnar över ärendet till närmaste Tingsrätt. Därefter underrättar de målsäganden om detta och det blir då upp till målsäganden att väcka åtal.

De flesta, även jag, tror att så snart Kronofogden får ett ärende är man inne i en hemsk soppa där man får problem med lån och andra saker rörande ekonomin. Genom denna tvist har jag lärt mig att så inte är fallet. Dessutom är Kronofogden mycket vänliga när man pratar med dem om tvister. De ger mycket upplysning om hur de hanterar ärenden som mitt.

Återigen vill jag nämna att jag fått mycket hjälp av min särbo med att läsa in all fakta om hur man skall agera i en tvist som denna. Vi har lärt oss mycket om Konsumentköplagen liksom den för oss tidigare okända Avtalslagen. Även Konsumentvägledarna i Göteborg skall ha en eloge. De har varit mycket bemötande och upplyst mig mycket om hur allt går tillväga enligt lagen. Notera att de inte får bidraga med annan hjälp än den som finns skriven i lagen. Det är trots allt en mycket bra hjälp.

Jag vill också passa på att tacka alla för alla uppmuntrande ord!
Jag hoppas innerligt att inlägget skall vara till hjälp utifall någon av er hamnar i en liknande tvist. Läs på ordentligt om vilka skyldigheter och rättigheter ni har. Det behöver inte vara så att ni begått ett fel.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är förvånad att inte en helt ny användare han skrivit ett inlägg om hur bra clickOK är och att allt dom har köpt därifrån har kungen kommit och levererat med gratis hemleverans

Var på väg att köpa en ny bil från en bilhandlare förra sommaren.. när jag var och kollade på den så fick jag ett oseriöst intryck av handlaren och sa att jag skulle fundera på saken.. åkte hem och googlade på firmans namn och fick då upp några liknande artiklar om just den firman!
Kan säga att det Inte blev köp därifrån!

Ditt inlägg som du skrev kommer säkert att hjälpa många (swec eller ej) tror att det börjar bli ganska vanligt att googla på företag man ej har handlat av och många lär snubbla in på denna tråd och tänka om!

Trist dock att någon måste bli lidande innan allenheten kan varnas för sådana fifflar firmor, men tur att du fick rätten på din sida och slapp betala deras bluff fakturor!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Vid tidpunkten för köpet fanns ett 15-tal butiker på nätet som hade likvärdigt pris som ClickOk, +/- 30 kronor. Priset låg kvar i två dagar dessutom. Fabrikatet Hitachi och de blev uppköpta av Western Digital under våren. Min spontana tanke var utförsäljning eftersom så gott som alla hårddiskar av fabrikatet Hitachi var prissänkta och prissänkta i så många butiker under två dagar.
Misstanke om prisfel fanns inte.

Vad exakt var det du köpte? Vilken hårddisk och vilket styckpris?

Permalänk
Medlem

jag tycker att alla här på sweclockers bojkottar ClikOk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultra94:

jag tycker att alla här på sweclockers bojkottar ClikOk

Åtminstone tills de kickar de som hade med saken att göra och ber offentligt om ursäkt!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Intressant historia men det blir lite mystiskt när TS är så oerhört noga med att beskriva hela förloppet för att sedan vara lite smått kryptiskt kring vad och hur många enheter som inhandlats.

Det är i alla fall så jag som utomstående uppfattar det och det är inte menat att på något sätt misstänkliggöra TS men fick du alltså produkterna till en tredjedel av priset?

Bra jobbat att du orkade stå på dig.

Köpte själv en SSD till väldigt fin rabatt och trodde först det var fel pris tills jag såg på tillverkarens hemsida att en ny modell var på väg. Det handlade dock om 20-30% rabatt.

Permalänk
Medlem

O

Jag vill också passa på att tacka alla för alla uppmuntrande ord!
Jag hoppas innerligt att inlägget skall vara till hjälp utifall någon av er hamnar i en liknande tvist. Läs på ordentligt om vilka skyldigheter och rättigheter ni har. Det behöver inte vara så att ni begått ett fel.

Jag skulle rekommendera att du fick en "hjälte" avatar här på SC för din strid och för din info till andra. Detta var antagligen de mest intressanta fallet jag läst om hittills angående konsumenträtt här på SC.

Permalänk
Medlem

Ja att ClickOK var värdelösa har jag fått bekräftat själv.
Ringde in och avbokade min order för jag inte var intresserad av att dom lurades med varor som var i lager.
(usb minne och micro SD kort, ca 10 kvar i lager men övergick sedan till 3-4v leveranstid)

Dock så kom ändå varorna hem fastän jag avbokat och blev tvungen att betala fakturan motvilligt för dom FÖRSÄKRADE mig om att pengarna skulle vara på mitt konto inom 2veckor.

Det tog dom 2MÅNADER att skicka in pengarna, 4mail och 3samtal.

Bra att du stod på dig TS, riktigt jävla kungligt!

edit: Och för er som inte är helt övertygande så kan ni ju ta en titt på Prisjakts omdömen!
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2614

Permalänk
Medlem

Men om man betalar med kontokort så kan de alltså justera upp priset så länge varan inte justerats? Utgår då från att man bli kontaktas först?

Starkt att du stod på dig, tvister och bråk som denna tar väldigt mycket energi.

Permalänk
Medlem

Kollade ClickOk köpvillkor och dom lutar sig felaktigt mot detta i sista raden "ClickOK förbehåller sig rätten att ändra köpevillkoren utan att meddela kunden i efterhand" vilket är avtalsvidrigt om du frågar vilken advokat som helst eftersom avtalslagen och konsumentköplagen och distansavtalslagen trumfar det.

ClickOk ni må vara billiga men läs på om juridiken!

Permalänk

Aldrig handlat på clickOk lär aldrig göra det heller

ClickOk måste vara helt j-vla dumma i huvet som drar det till rätten, det är ju klart och tydligt från första början att dom kommer förlora. Dom flesta skulle säkert skicka tillbaks prylarna, vilket dom nog räknade med även i ditt fall.

Förstår att du inte orkar med att stämma dom, att ligga i tvister är sjukt psykiskt påfrestande, i synnerhet när det sedan går till tingsrätten(har tyvärr själv erfarenhet av det). Det måste vart en helt underbar känsla att till slut få Tingsrättens utslag.

Dom får iaf betala rättengångskostnad osv va?

Avslutningsvis, snyggt jobbat, High five osv

Permalänk
Medlem

Väl kämpat och tack för en bra redogörelse.

Man blir ju skraj när det kommer något från kronofogden så starkt av dig att stå emot, dom kanske räknar med att folk blir rädda och betalar, fy fasen vilket företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

De påstod också att jag ”surfat på nätet” många dagar i rad för att bevaka priset innan jag köpte. Som bevis för detta lade de fram ett dokument med postens kollinummer, som de i Tingsrätten påstod vara IP-adresser.

Funkade detta verkligen? trodde tingsrätten att ett Kolli-ID är ett IP-nummer ?!

Skönt att det löste sig till slut, inget kul med sådanna bluff-företag.

Kommer aldrig köpa från det företaget.

Permalänk
Medlem

För ordentlighetens skull, kan du ange målnumme, vilken tingsrätt osv så att intresserade kan få se domstolsutlptande/proceduren?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.