Skrivet av Slabb^:
Troll, har kollat igenom Råd och Rön Januari 2013 och det finns inget noterat om detta, men det var en bra historia.
Om Troll kikar i råd & Rön nummer 1 år 2013 och på sidan 48 så är hela sidan fylld om denna tvist.
Skrivet av BasseBaba:
Skönt att du stod på dig, och jag tycker helt klart att det var rätt att du fick rätt.
Men jag kan inte undgå att undra som andra här innan, vad var det som beställdes? Var diskarnas faktiska värde (även hos konkurrenter vid tidpunkten i fråga), kring 1800:-?
Det verkar ju helt galet om butiken helt plötsligt skulle få för sig att vilja ha 4 gånger pengarna för nått som redan var marknadsmässigt "rätt" prissatt!
Vid tidpunkten för köpet fanns ett 15-tal butiker på nätet som hade likvärdigt pris som ClickOk, +/- 30 kronor. Priset låg kvar i två dagar dessutom. Fabrikatet Hitachi och de blev uppköpta av Western Digital under våren. Min spontana tanke var utförsäljning eftersom så gott som alla hårddiskar av fabrikatet Hitachi var prissänkta och prissänkta i så många butiker under två dagar.
Misstanke om prisfel fanns inte.
Skrivet av thomas_skane:
Helt sjukt att de ens försöker med något så uppenbart. Hävda förklaringsfel (felskrivning) på något de prissatt korrekt och sedan justerar i efterhand. Att de tror att de kan ändra priser i efterhand är helt uppåt väggarna. Påstså felaktiga saker trots att bevisen pekar det motsatta och ha olika betalningskrav på olika fakturor.
Sen att de drar en konsument inför Tingrätt utan att först låtit ARN uttala sig visar hur ointresserade de är av vad som egentligen är rätt.
Måste dock rätta TS på att ARN inte är en underinstans till Kronofogden eller Tingsrätten. Det är en frivillig nämnd som ger rekommendationer. De tar enligt deras egna regler inte upp mål som skickats till domstol.
Orsaken till att jag ville låta ARN avgöra ärendet var att det är den instans som jag känner som närmast tillhands. Dessutom avgör de ärenden utan kostnad.
Orsaken till att ClickOk tagit ärendet till Tingsrätten innan ARN hunnit avgöra ärendet kan bero på att om ARN bedömt köpet som bindande och ClickOk ändå valt att åtala mig skulle de hamna på Råd & Röns Svarta Lista. Den risken undviker de genom att åtala innan ARN avgör ett ärende.
Enligt gällande regler får ARN inte utreda en tvist som hamnar hos Kronofogden. Orsaken är att ARNs beslut är rådgivande medan Kronofogdens är lagstadgade.
Skrivet av Ixos:
Det som skrämmer mig mest är frågan, hur många andra bestred inte ärendet utan gav upp när kronofogden skickar betalningskrav?
Vad jag förstått är de flesta beredda att ge sig redan när hot om Kronofogden kommer. Orsaken är att ingen, inte heller jag, känner till att en bestridan hos Kronofogden innebär att Kronfogden lämnar över ärendet till närmaste Tingsrätt. Därefter underrättar de målsäganden om detta och det blir då upp till målsäganden att väcka åtal.
De flesta, även jag, tror att så snart Kronofogden får ett ärende är man inne i en hemsk soppa där man får problem med lån och andra saker rörande ekonomin. Genom denna tvist har jag lärt mig att så inte är fallet. Dessutom är Kronofogden mycket vänliga när man pratar med dem om tvister. De ger mycket upplysning om hur de hanterar ärenden som mitt.
Återigen vill jag nämna att jag fått mycket hjälp av min särbo med att läsa in all fakta om hur man skall agera i en tvist som denna. Vi har lärt oss mycket om Konsumentköplagen liksom den för oss tidigare okända Avtalslagen. Även Konsumentvägledarna i Göteborg skall ha en eloge. De har varit mycket bemötande och upplyst mig mycket om hur allt går tillväga enligt lagen. Notera att de inte får bidraga med annan hjälp än den som finns skriven i lagen. Det är trots allt en mycket bra hjälp.
Jag vill också passa på att tacka alla för alla uppmuntrande ord!
Jag hoppas innerligt att inlägget skall vara till hjälp utifall någon av er hamnar i en liknande tvist. Läs på ordentligt om vilka skyldigheter och rättigheter ni har. Det behöver inte vara så att ni begått ett fel.