Mår elektronik dåligt av att att strömmen bryts?

Permalänk
Medlem

Mår elektronik dåligt av att att strömmen bryts?

Hej!

Jag tänkte bara kolla om det fanns någon upplyst själ som har mer koll på elektronik än mig. Vi funderar på att sätta in en timer på en tv-apparat som gör att den inte får någon ström utanför de tider vi specificerat för den. Frågan är då, kommer den eventuellt kunna gå sönder i förtid av att det görs varje dag?

TVn är en äldre Samsung CCFL LCD.

Tack och bock!

Permalänk
Rekordmedlem

Att bryta strömmen till en tv som är i standby sliter inte mer än att slå av och på den normalt, det som kan slita är när man byter temperatur på apparaterna, men det sker ju inte om inte tvn är i drift.
Jag uppfattar det som ni ska göra det för att försöka spara standbyström ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Hej!

Jag tänkte bara kolla om det fanns någon upplyst själ som har mer koll på elektronik än mig. Vi funderar på att sätta in en timer på en tv-apparat som gör att den inte får någon ström utanför de tider vi specificerat för den. Frågan är då, kommer den eventuellt kunna gå sönder i förtid av att det görs varje dag?

TVn är en äldre Samsung CCFL LCD.

Tack och bock!

Beror på. Det är kanske inte så bra att stänga av en tv genom att bryta strömmen. Man bör stänga av den med den fjärr/knappar som finns.

Permalänk

Blir väl enklare (och billigare) att koppla tv'n till ett grenuttag med strömbrytare. När man tittat färdigt för kvällen, så slår man bara om brytaren..

tex.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att bryta strömmen till en tv som är i standby sliter inte mer än att slå av och på den normalt, det som kan slita är när man byter temperatur på apparaterna, men det sker ju inte om inte tvn är i drift.
Jag uppfattar det som ni ska göra det för att försöka spara standbyström ?

Skrivet av ozo64:

Beror på. Det är kanske inte så bra att stänga av en tv genom att bryta strömmen. Man bör stänga av den med den fjärr/knappar som finns.

Skrivet av serpent29:

Blir väl enklare (och billigare) att koppla tv'n till ett grenuttag med strömbrytare. När man tittat färdigt för kvällen, så slår man bara om brytaren..

tex.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/gre...

Tack för svar!

Det ska göras på jobbet av eventuell brandrisk. För att det inte ska glömmas bort och slippa trasslet så vore det då fint om det kunde göras automagiskt.

Jag trodde inte det var några problem heller eftersom "pågående skrivningar" som kan avbrytas inte existerar i en TV.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte är en tv som ska gå väldigt långa tider så montera en kaffetimer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Tack för svar!

Det ska göras på jobbet av eventuell brandrisk. För att det inte ska glömmas bort och slippa trasslet så vore det då fint om det kunde göras automagiskt.

Jag trodde inte det var några problem heller eftersom "pågående skrivningar" som kan avbrytas inte existerar i en TV.

det finns ju tv apparater med hårddisk så man kan gå tillbaka nån timme ifall man missat något

Visa signatur

[HTPC AMD RYZEN 2200G, ROG Strix x470-I, 2x8GB Vengence 3000MHz, intel 525 240GB. Chassi Fractal Node202/]
[SPEL Intel 3570K @4,35GHz, Gigabyte Z77X, 2x8GB Vengence 1600MHz, GTX 1070 8GB. Chassi Fractal Define R4/]

Permalänk
Medlem

Knappen på framsidan av TVen gör samma sak som en brytare på ett grenuttag (som någon tidigare föreslagit) samma gäller en timer.

Permalänk
Medlem

Hur påverkar detta de automatiska uppdateriongarna av mjukvara och krypteringsnyklar som tvn slår på sig själv och gör under natten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Hur påverkar detta de automatiska uppdateriongarna av mjukvara och krypteringsnyklar som tvn slår på sig själv och gör under natten?

"TVn är en äldre Samsung CCFL LCD."

tror inte den har koppling till nätet...låter som en gammal vanlig LCD TV... skulle gissa runt 40tum, som bara har vanliga video/ljud kontakter och en radio/tv mottagare...
så ingen uppkoppling till nätet finns det nog inte = uppdateringar kommer inte hända = inget skrivs på dess mjukvara eller några speciella krypteringsnycklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Det säger väl sig självt att de inte blir av. Men om du undrade om de görs ändå så ja, när du startar TVn. Iallafall på Samsungs SmartTVs från 2011.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Knappen på framsidan av TVen gör samma sak som en brytare på ett grenuttag (som någon tidigare föreslagit) samma gäller en timer.

Är också en ägare av en äldre samsung lcd. Stänger jag av TVn med knappen på framsidan så går det ju ändå att starta med fjärrkontrollen. Det måste väl innebära att den står i någon typ av standby läge?

Permalänk
Medlem

TV:n är inte ens inkopplad till en antenn så uppdateringar är inget problem. Det verkar lugnt då! Skönt.

Permalänk

Hur mår en dator då om man bara drar ut kontakten, det är ju inte så bra men undrar lite mer exakt?

Visa signatur

I'm dreaming of a technical christmas, just like the ones at webhallen. I'm dreaming of the good christmas, when sweclockers will come byyy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carmaq:

Är också en ägare av en äldre samsung lcd. Stänger jag av TVn med knappen på framsidan så går det ju ändå att starta med fjärrkontrollen. Det måste väl innebära att den står i någon typ av standby läge?

I så fall stängs inte din tv av helt utan förblir i nån form av standby läge, vilket är rätt så missvisande då man utgår ifrån att huvudstömbrytaren på en tv stänger av den helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mahoganygnu:

Hur mår en dator då om man bara drar ut kontakten, det är ju inte så bra men undrar lite mer exakt?

Den största risken är dataförluster, korrupt filsystem är en klassiker som ofta inträffar om man inte stänger av kontrollerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

"TVn är en äldre Samsung CCFL LCD."

tror inte den har koppling till nätet...låter som en gammal vanlig LCD TV... skulle gissa runt 40tum, som bara har vanliga video/ljud kontakter och en radio/tv mottagare...
så ingen uppkoppling till nätet finns det nog inte = uppdateringar kommer inte hända = inget skrivs på dess mjukvara eller några speciella krypteringsnycklar

En TV/digitalbox behöver inte vara uppkopplat till internet för att uppdatera mjukvaran, själva mjukvaran skickas över vanliga antennen i en datakarusell (DVB SSU).

Permalänk
Skrivet av segen:

I så fall stängs inte din tv av helt utan förblir i nån form av standby läge, vilket är rätt så missvisande då man utgår ifrån att huvudstömbrytaren på en tv stänger av den helt.

Varför skulle man utgå från att knappen på framsidan av en TV är en huvudströmbrytare?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Varför skulle man utgå från att knappen på framsidan av en TV är en huvudströmbrytare?

Varför skulle man inte det? Jag menar inte att du har fel, men är det inte rätt logiskt att anta att avstängningsknappen på TVn bryter strömmen?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Varför skulle man inte det? Jag menar inte att du har fel, men är det inte rätt logiskt att anta att avstängningsknappen på TVn bryter strömmen?

Varför ska man anta att knappen på framsidan är en avstängningsknapp? kan man inte bar nöja sig med att anta att det lika gärna kan vara en standby-knapp, som dom flesta prylar numera oftast har fram?

Sedan fjärrkontrollerna uppstod är det rätt ovanligt med faktiska strömbrytare, speciellt framtill på enheter. Möjligtvis med undantag för vissa gamla CRT-TV's då.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

En TV/digitalbox behöver inte vara uppkopplat till internet för att uppdatera mjukvaran, själva mjukvaran skickas över vanliga antennen i en datakarusell (DVB SSU).

och hur ofta har du sett en tv uppdateras?
jag har då inte sett någon utav mina lcd tvn uppdateras...

Permalänk

Jävla tjafs. Nej det ska inte skada. Kör hårt med din timer låter som en bra idé !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

och hur ofta har du sett en tv uppdateras?
jag har då inte sett någon utav mina lcd tvn uppdateras...

Ganska många gånger skulle jag vilja påstå, kan dock bero på att jag arbetar med digitaltvmottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Ganska många gånger skulle jag vilja påstå, kan dock bero på att jag arbetar med digitaltvmottagare.

derp.