Hwinfo ger stöd för Geforce GTX Titan LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Dagen har redan kommit....Bioshock Infinte tar 2002MB i MSI Afterburner med mitt 680 med settings på Ultra/Very High:(

Men till tråden...ett halvdant "Titan" tycker jag låter "moneymaker" i mina öron. Klappa till med ett ordentligt 780 istället nvidia!

vilken tur eftersom 2GB är 2048MB

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Förstår din poäng men har läst trådar där folk debatterar om att 2GB räcker trots allt. Själv är jag lite tveksam till att ha så "lite" VRAM men det är för kostsamt att byta till ett 4GB 680 (eller detta) om jag dessutom skall köra SLI en vacker dag.

Att köra på ett 4gb 680 fyller ingen funktion då minnesbussen inte tillåter mer än ca 2.2gb vram. Om man vill ha mer effektivt minne så får man titta på titan eller amd. Sen håller jag med om att 2gb vram är på gränsen då skyrim med diverse texturer och mods lätt drar uppemot 2gb.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Vah?
Den tar 1.6gb hos mig, och jag har 2gb i SLI,
Kör allt på max..

Kör också med en blandning mellan Ultra och Very High med upplösningen 1920x1200 och den tar mellan 1,5 GB till 2,0 GB. Notera också att jag har antialiasing igång.

GTX 560 Ti 2GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

vilken tur eftersom 2GB är 2048MB

Javisst, för nu drog den 2038MB, men erkänn att det börjar bli på gränsen i ganska många nya spel så snart är det nog dags för ett lite STÖRRE!

En annan sak jag såg idag,DETTA ÄR BARA RYKTEN, men det fick mig att rysa(av förfäran): Nvidias kommande 780 "kommer" bara med 3GB minne och kanske presterar lite bättre än 680 men sämre än "Titan'erna"!? http://videocardz.com/nvidia/geforce-700/geforce-gtx-780
Nä fan, jag trodde att det skulle närma sig Titankortet mycket mer.....men,men, detta är bara rykten som jag såg idag så vi får vänta och se vad Nvidia hittar på i slutändan:\

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag väntar på Maxwell. Förhoppningsvis blir toppkortet i Maxwell serien ett riktigt monsterkort med bättre prestanda än Titan.

Missade ni helt nvidias uttalande att nästa generation inte kommer prestera i nivå med Titan för att det är en klass för sig.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Inte alls nämner varken GK100 eller GK110, bara att Titan är vad 680 skulle varit oavsett om det haft GK100 eller GK110.

Vad får dig att tro att du kan få ett kort som är ca 55-65% starkare än 680 bara genom ny arkitektur och utan incitament i form av konkurrans av AMD?
580 till 680 är ju på sin höjd 45-50% när man ser till att minnet räcker till och det är det man närmast kan jämföra med då det är monsterkrets mot ny mellankrets.
Maxwell ser ju med enkel matematik ut att hamna ca 5-10% under titan idag med omogna drivisar till titan och sen kommer det ju plana ut i nytta ju mindre krympningen blir och enbart handla om arkitekturens fördel.
Sen vet vi ju inte ens OM det blir nån GM100/110 i konsumetversion då det är mera troligt att man kör mellanmbudgetchip GM104 eller vad man kallar det där man stympar GPGPU delen till förmån för billigare krets.
DubbelGPU varianter har aldrig varit och kommer aldrig bli relevanta att använda som jämförelse då det är för dom som gjort felköp i form av plattform och behöver kompromissa för mycket och är mera modeller för att triumfera om snabbaste kortet, inte bästa GPU:n.

Frälst eller ej av 6GB vram så kommer titan vara ett bra köp för 1440p och högre då det kommer räcka tills Volta ser dagens ljus.

Men du förstår, Nvidia gör en monsterkrets varje gång man krymper tekniken, och den är huvudsakligen inte riktad mot spelmarknaden. Maxwell får också en "Titan" liknande produkt med största sannolikhet, det beror nog mycket på hur deras mindre krets blir rent prestandamässigt i spel. Kanske till och med ett med alla SMX-kluster aktiva, vilket Titan inte har. Det skulle iofs inte heller förvåna mig om Nvidia släpper ett sådant kort på Titan också.. ett SuperTitan lol.
Iofs, det blir nog många sura miner där ute då. Jag tror ändå att det bara är en fråga om att TSMC får ordning på tillverkningen alternativt att Nvidia gör ett par respins, som de gjorde med GF100 kretsen.

Lite OOT: Vad gör att minnesbussen på GK104 blir en flaskhals med över 2GB minne och inte Titan med 6GB. Vet inte om 6GB på 7970 blir så stor flaskhals på 7970, men jag har även där läst om högre latenser. Så, GK104 är bäst lämpad för 2GB och Tahiti för 3GB. Borde inte Titans bandbredd mot 6GB också bli en gnutta för låg, med tanke på att den har samma bredd och busshastighet som Tahiti.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Missade ni helt nvidias uttalande att nästa generation inte kommer prestera i nivå med Titan och och det är en helt egen klass.

Ja tydligen? Länk?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Javisst, för nu drog den 2038MB, men erkänn att det börjar bli på gränsen i ganska många nya spel så snart är det nog dags för ett lite STÖRRE!

En annan sak jag såg idag,DETTA ÄR BARA RYKTEN, men det fick mig att rysa(av förfäran): Nvidias kommande 780 "kommer" bara med 3GB minne och kanske presterar lite bättre än 680 men sämre än "Titan'erna"!? http://videocardz.com/nvidia/geforce-700/geforce-gtx-780
Nä fan, jag trodde att det skulle närma sig Titankortet mycket mer.....men,men, detta är bara rykten som jag såg idag så vi får vänta och se vad Nvidia hittar på i slutändan:\

Japp det är bara rykten och ryktet säger även att det är en refresh av Kepler (GK204), enligt den sidan. Det är mao inte en krympning i teknik som Maxwell kommer att bli.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Japp det är bara rykten och ryktet säger även att det är en refresh av Kepler (GK204), enligt den sidan. Det är mao inte en krympning i teknik som Maxwell kommer att bli.

Det kanske är Titan LE deras rykte baseras på?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ja tydligen? Länk?

Det står i nästan alla titan recensioner på nätet..

"I chatted with Nvidia about this card a few weeks back and they admitted the GTX 700 series will not be as fast as this. And for all us geeky gaming types who like to herald the next “fastest graphics card ever” it’s going to be a long wait."

http://www.pcgamer.com/2013/02/19/nvidia-unveil-the-gtx-titan...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det står i nästan alla titan recensioner på nätet..

"I chatted with Nvidia about this card a few weeks back and they admitted the GTX 700 series will not be as fast as this. And for all us geeky gaming types who like to herald the next “fastest graphics card ever” it’s going to be a long wait."

http://www.pcgamer.com/2013/02/19/nvidia-unveil-the-gtx-titan...

Det där tar jag nog med en nypa salt. Maxwell kommer garanterat prestera betydligt bättre än ett 680.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Det där tar jag nog med en nypa salt. Maxwell kommer garanterat prestera betydligt bättre än ett 680.

Det kommer det säkert men även om 780? blir 50% snabbare än 680 så är Titan fortfarande herre på täppan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det kommer det säkert men även om 780? blir 50% snabbare än 680 så är Titan fortfarande herre på täppan.

Hur som helst är detta fortfarande "Kepler" och inte Maxwell. Det är fortfarande fråga om 28nm och inte en krympning, vilket Maxwell kommer att bli.
Scenariot ser förmodligen ut såhär: 700-serien (still Kepler, still 28nm) gjord på mindre lyckade GK110 chip.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Men du förstår, Nvidia gör en monsterkrets varje gång man krymper tekniken, och den är huvudsakligen inte riktad mot spelmarknaden. Maxwell får också en "Titan" liknande produkt med största sannolikhet, det beror nog mycket på hur deras mindre krets blir rent prestandamässigt i spel. Kanske till och med ett med alla SMX-kluster aktiva, vilket Titan inte har. Det skulle iofs inte heller förvåna mig om Nvidia släpper ett sådant kort på Titan också.. ett SuperTitan lol.
Iofs, det blir nog många sura miner där ute då. Jag tror ändå att det bara är en fråga om att TSMC får ordning på tillverkningen alternativt att Nvidia gör ett par respins, som de gjorde med GF100 kretsen.

Lite OOT: Vad gör att minnesbussen på GK104 blir en flaskhals med över 2GB minne och inte Titan med 6GB. Vet inte om 6GB på 7970 blir så stor flaskhals på 7970, men jag har även där läst om högre latenser. Så, GK104 är bäst lämpad för 2GB och Tahiti för 3GB. Borde inte Titans bandbredd mot 6GB också bli en gnutta för låg, med tanke på att den har samma bredd och busshastighet som Tahiti.

Vad jag fattat så är det för Titans del med 384-bit bus en gräns runt 4.2-4.7GB innan bandbredden tar slut, det räcker ju ett tag.
256-bit på 680 tar slut redan runt 2.2-2.3GB och redan idag överkört när man kör eyecandyvarianten framför meningslösa FPS.

Nvidia har inget behov av att göra respin på GK110 eller titan då AMD inte konkurrerar på detta område, GK110 i sin nuvarande utformning mer än väl klara av sin uppgift den är satt att göra.
Numer är TSMC mera fokucerade på att få igång 20nm så dom kan ro hem Apples A7 processor och även för mobila enheter och i slutändan maxwell/GTX800 och HD8000 så deras intresse ligger i framtiden och kontraktet på A7, annars skulle dom inte rusa iväg och starta up 20nm redan nu i april om det inte var stora pengar i det.
Visst kommer det en ny monsterkrets i Maxwell, men vi vet ju inte om den ens används i geforcevaianten och jag har aldrig nämnt vad kortet använs till, bara att kortet mosvarande 680 inte kommer mer än knappt matcha titan och då är drivrutierna för titan inde mogna riktig än. Men ALLT hänger på hur AMD gör eller inte gör.
EDIT: Tom hederliga GTX580 kan hanera 3GB Vram liksom 7970, att 680 inte visar skillnad på 2 och 4GB varianten i prestanda skall ej tokas som att 680 har effektivare minnsehantering vilket en del tolkat det som när 4GB kortet kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeoCarlsson:

Att köra på ett 4gb 680 fyller ingen funktion då minnesbussen inte tillåter mer än ca 2.2gb vram. Om man vill ha mer effektivt minne så får man titta på titan eller amd. Sen håller jag med om att 2gb vram är på gränsen då skyrim med diverse texturer och mods lätt drar uppemot 2gb.

Jo exakt. Någon skrev samma sak lite tidigare i tråden plus att jag kom på att jag läst det på ett annat forum.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milo_:

Kommer inte det här kortet ta upp platsen som ett eventuellt GTX 780 lär ligga på?

Blir inget GTX780, iaf pekar allt mot att nästa kort är maxwell-arkitekturen. AMD ligger fortfarande ner och brottas med sitt 7990. GK110 var tänkt att bli 780, men som sagt nu blev det Titan och en väldigt hög prislapp för konkurrens saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Blir inget GTX780, iaf pekar allt mot att nästa kort är maxwell-arkitekturen. AMD ligger fortfarande ner och brottas med sitt 7990. GK110 var tänkt att bli 780, men som sagt nu blev det Titan och en väldigt hög prislapp för konkurrens saknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det lutar åt att det blir som du påstår nu när man läst lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prixt:

Kör också med en blandning mellan Ultra och Very High med upplösningen 1920x1200 och den tar mellan 1,5 GB till 2,0 GB. Notera också att jag har antialiasing igång.

GTX 560 Ti 2GB

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, samma här...

Hur kommer folk upp i 2gb :S Även Skyrim eller liknande, jag kan inte komma upp i 2gb..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vad jag fattat så är det för Titans del med 384-bit bus en gräns runt 4.2-4.7GB innan bandbredden tar slut, det räcker ju ett tag.
256-bit på 680 tar slut redan runt 2.2-2.3GB och redan idag överkört när man kör eyecandyvarianten framför meningslösa FPS.

Nvidia har inget behov av att göra respin på GK110 eller titan då AMD inte konkurrerar på detta område, GK110 i sin nuvarande utformning mer än väl klara av sin uppgift den är satt att göra.
Numer är TSMC mera fokucerade på att få igång 20nm så dom kan ro hem Apples A7 processor och även för mobila enheter och i slutändan maxwell/GTX800 och HD8000 så deras intresse ligger i framtiden och kontraktet på A7, annars skulle dom inte rusa iväg och starta up 20nm redan nu i april om det inte var stora pengar i det.
Visst kommer det en ny monsterkrets i Maxwell, men vi vet ju inte om den ens används i geforcevaianten och jag har aldrig nämnt vad kortet använs till, bara att kortet mosvarande 680 inte kommer mer än knappt matcha titan och då är drivrutierna för titan inde mogna riktig än. Men ALLT hänger på hur AMD gör eller inte gör.
EDIT: Tom hederliga GTX580 kan hanera 3GB Vram liksom 7970, att 680 inte visar skillnad på 2 och 4GB varianten i prestanda skall ej tokas som att 680 har effektivare minnsehantering vilket en del tolkat det som när 4GB kortet kom.

3GB är inte optimalt för GTX580, har även där läst att man får högre latenser med denna minnesmängd. Om fördröjning i praktiken spelar någon roll eller inte vet jag dock ej. I slutändan är det ju trots allt det, som spelar någon roll.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Precis, samma här...

Hur kommer folk upp i 2gb :S Även Skyrim eller liknande, jag kan inte komma upp i 2gb..

Näh okej, släng i gamla liret RAGE, du vet ID Softwares gamla titel
Ändra till 32-bitars texturer och kör! Enjoy the bildspel!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Moddar, tvingar högkvalitativa inställningar i drivrutierna eller med nvinspector. Använder div. injectorer som möjliggör sådant spelet inte har per default och givetvis drar Vram.

Först:

Sen:

Säg hej till titan JR för 7500-8000kr, ev inropspris runt 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Javisst, för nu drog den 2038MB, men erkänn att det börjar bli på gränsen i ganska många nya spel så snart är det nog dags för ett lite STÖRRE!

En annan sak jag såg idag,DETTA ÄR BARA RYKTEN, men det fick mig att rysa(av förfäran): Nvidias kommande 780 "kommer" bara med 3GB minne och kanske presterar lite bättre än 680 men sämre än "Titan'erna"!? http://videocardz.com/nvidia/geforce-700/geforce-gtx-780
Nä fan, jag trodde att det skulle närma sig Titankortet mycket mer.....men,men, detta är bara rykten som jag såg idag så vi får vänta och se vad Nvidia hittar på i slutändan:\

råkat missa ditt citat =(

tramsade bara lite när jag skrev men det förstod du garanterat, håller med om att minnes mängden är för klen på Nvidias kort och stämmer det att det ska vara 3GB i GTX780 så skjuter de sig i foten igen.

Nu kör jag med äldre hårdvara och kan inte kräma på med detaljer och upplösning så minnes mängden är inget problem för mig, men för folk med prestanda hårdvara är det förståligt.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB