Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

en fråga, får man använda swecs marknad för att sälja/köpa btc?

Tja, teoretiskt sätt borde du få kunna det, jag menar du får ju sälja wow guld verkar det som.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Tja, teoretiskt sätt borde du få kunna det, jag menar du får ju sälja wow guld verkar det som.

det känns som en säkrare plats att handla/sälja än de vanliga sidorna, man skulle ju kunna träffas hos ngn och få pengar i handen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Det går alldeles utmärkt, du kan välja vilket/vilka grafikkort som ska användas till mining i tex. cgminer med lite konfigurering, ett 6870 ger närmare 300Mh/s utan överclokning.

Hmm okej, låter ganska najs. Får testa det när jag kommer hem sen. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

en fråga, får man använda swecs marknad för att sälja/köpa btc?

Funderat på det. Dock att man tar betalt i BTC/LTC för en vara
Tror dock inte många här har en en mängd B/LTC.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk

Funderar på att börja mina på mitt 6950, är det lönt?

Permalänk
Skrivet av memoryofrage:

Funderar på att börja mina på mitt 6950, är det lönt?

Än så länge ja, räkna på det här: http://www.bitcoinx.com/profit/

Permalänk

Jag har ett 5770 liggandes, kan jag stoppa in det i min dator med 660 ti och bara mina på det eller kommer det bli problem med drivrutiner etc?
Har en annan dator med ett 6870 men vill helt inte ha det i den datorn då den redan är rätt varm.

Permalänk

BTC kommer dö helt och hållet när ASICs kommer, ingen idé att börja med det.

en BRA dator presterar typ 700MH/s

en Dålig ASIC presterar 4500MH/s

svårighetsgraden kommer öka extremt mycket och vanliga datorer kommer ej ge några pengar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

svårighetsgraden kommer öka extremt mycket och vanliga datorer kommer ej ge några pengar alls.

...vilket är rätt bra för gamers. För tänk hur mycket begagnade grafikkort det kommer finnas till försäljning!! Billigt billigt!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Jaa detta har nämnts i början av tråden.
Vissa kanske fortfarande vill fortsätta minea just nu och få det lilla extra och andra köper/säljer hela dagarna.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Myt.

Idag finns redan hundratals ASICburkar.

Så småningom är det kanske tusentals istället.

Det stärker bara nätverket om man lyckas sprida ut ASICs til lså många individer som möjligt.

Bitcoin kommer förmodligen inte att dö.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Myt.

Det stärker bara nätverket om man lyckas sprida ut ASICs til lså många individer som möjligt.

han menar nog inte att bitcoins kommer att dö bara attt gpu mina inte kommer vara lönt!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk

Det är lite roligt att det finns sådana kommentarer som
Pyramidspel
Ponzi

när man inte läst på noga vad Bitcoin egentligen är. Många som skrivit i tråden är bara ute efter snabba pengar.
Okej, inget fel med det men att utefter det säga saker som pyramidspel tycker jag är lite märkligt.

Bitcoin har visat att det är uppbyggt på ett jäkligt säkert sätt och väldigt annorlunda.
Inte någonsin har man upplevt sånt här. Därför är det fortfarande ett experiment.
Vissa spådde redan 2011 att det skulle "dö" snart. Kolla gamla låsta trådar.

Nu 2013-04-10 ligger det på 250$+/btc.. Skulle några få för sig och casha ut 1000000 bitcoins
eller att "värdet" plötsligt går ned mot 40$/btc har det egentligen ingenting med Bitcoin att göra. Egentligen
skall man inte ens säga att värdet har gått upp de senaste veckorna. Det är bara det att mycket större intresse finns just nu, och
med alla kriser och skulder som länderna har haft och staten (Cypern) som "plundrat" folket så har det här satts igång exponentiallt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Saxn:

man skulle ju kunna skicka btc/ltc till ett konto och dom skickar pengar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Diskussioner om Bitcoin och främst mining är utspridda i flera trådar och under olika forumdelar.
Kan inte Mod. öppna en ny subforum för detta istället? Just nu är det lite rörigt.

Visa signatur

Permalänk

http://www.proshop.se/Moderkort/MSI-Big-Bang-Xpower-2218941.h...

För de som fortfarande söker moderkort till en miningdator, har sett ett par trådar om det nyligen, 6st pci-e för 1200kr måste ändå vara jävligt bra?

och att sätta så många kort såpass tätt ihop borde inte vara något problem med en redig fläkt som blåser från sidan! :)(sen bra kylning utöver det förstås)

Permalänk
Skrivet av Haggisahh:

Jag har ett 5770 liggandes, kan jag stoppa in det i min dator med 660 ti och bara mina på det eller kommer det bli problem med drivrutiner etc?
Har en annan dator med ett 6870 men vill helt inte ha det i den datorn då den redan är rätt varm.

Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Haggisahh:

Någon som vet?

Läs tredje inlägget på den här sidan.

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

Myt.

tror att bitcoin kommer tappa väldigt mycket värde. min teori:

just nu är det användarvänligt och lätt att tjäna pengar ( ökar popularitet )

fler och fler asics kommer ut på marknaden (påverkar lite, men sakta och säkert så höjs svårighetsgraden)

svårighetsgraden blir ganska hög, entusiaster tänker "borde skaffa en asic och detta skall fortsätta ge mej pengar"

dom som alldrig skaffade asic inser att "detta är ju kasst, går alldeles för segt nu ju "

fanbasen minskar ( BTC värdet minskar )

nu finns det inga GPUer kvar på bitcoin nätet, alla har hoppat över till LTC istället då det ej finns asics där än. alla som är kvar på BTC sitter med sina asics och tjänar precis samma som alla andra gjorde med sina GPUer när det var dom som var populära.

det jag menar är att asics är HELT värdelösa förutom när det fortfarande finns gpuer som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Du kan en hel del om det här, det märks. Så jag tänkte fråga dig en sak som jag inte hittade på nätet.

Jag minar just nu BTC med 500 Mhash/s ( ej 24/7 men under dagarna ). Hade tänkt börja med LTC, skulle det gå att ha detta igång samtidigt?

Citat:

One of the aims of Litecoin was to provide a mining algorithm that could run at the same time, on the same hardware used to mine bitcoins.

Dold text

Saxxat ifrån http://litecoin.org/

Tack på förhand.

Edit: Eller det kanske är bättre att byta till LTC helt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kan en hel del om det här, det märks. Så jag tänkte fråga dig en sak som jag inte hittade på nätet.

Jag minar just nu BTC med 500 Mhash/s ( ej 24/7 men under dagarna ). Hade tänkt börja med LTC, skulle det gå att ha detta samtidigt?

Dold text

Tack på förhand.

Saxn eller phuonghanh får gärna inflika men jag tror du misstolkar det lite;

det som bör menas (för jag förstår inte hur en och samma device kan köra multipla hashar från olika algoritmer samtidigt) är att man just skulle använda en annan algoritm, scrypt istället för sha och att dessa inte skulle "tävla" mot varandra när man jämför vad för typ av hårdvara den kan köras på. Scrypt som nämnts tidigare i tråden lämpar sig inte för asics, därav går fler och fler gpu-miners över till ltc.

Nåns erfarenheter i tråden; http://forum.litecoin.net/index.php?topic=1292.0

Så det kanske funkar med ltc@cpu/btc@gpu... men är inte rekommenderat.

Du kan ju räka lite själv; https://btc-e.com/ ger kursen över fler coins, https://coinotron.com har en profitability högst upp till höger mellan de olika coinsen.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag minar just nu BTC med 500 Mhash/s ( ej 24/7 men under dagarna ). Hade tänkt börja med LTC, skulle det gå att ha detta igång samtidigt?

Dold text

Tack på förhand.

Edit: Eller det kanske är bättre att byta till LTC helt?

LTC var menat att bli minad med CPUn. Dock har man lyckats att mina med GPUn. Så du kan mina BTC med GPUn och få 500Mh/s samtidigt som du minar LTC med CPUn. Du kan dock inte mina BTC med GPUn samtidigt som du minar LTC med GPUn.

Jag har igång cgminer som kör på en LTC pool. Min GPU ligger på 99%
Någon som du ej förstod så är det bara att fråga

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

LTC var menat att bli minad med CPUn. Dock har man lyckats att mina med GPUn. Så du kan mina BTC med GPUn och få 500Mh/s samtidigt som du minar LTC med CPUn. Du kan dock inte mina BTC med GPUn samtidigt som du minar LTC med GPUn.

Jag har igång cgminer som kör på en LTC pool. Min GPU ligger på 99%
Någon som du ej förstod så är det bara att fråga

Aha, så jag kan alltså ha GUIminer tex med BTC för som ex slush's pool, samtidigt som jag använder CPU'n för LTC för en annan pool? Annars tror jag att jag förstod.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Aha, så jag kan alltså ha GUIminer tex med BTC för som ex slush's pool, samtidigt som jag använder CPU'n för LTC för en annan pool? Annars tror jag att jag förstod.

Ja, fast man kunde bara minea med cpun i början nu är det även gpu, så nu är det ingen vits

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt. Dock som bjebbosten skrev så är det GPU som gäller. Ingen aning vad man får för hash/s med en cpu.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

tänkte låna tråden lite då jag hade tänkt göra ett försök med mining..

har fixat wallet och allt sånt och har kommit dit när jag ska ladda ner och starta en miner och har då laddat ner GUIminer men så fort jag startar programmet så kommer det upp en liten ikon nere vid klockan men så fort jag håller musen över den så försvinner den?

så någon som vet vad felet kan vara och kan hjälpa mig få igång min miner =/ kör windows 8 64bit men borde inte ha någon betydelse då jag sätt andra med windows 8 som det funkar perfa för..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tänkte låna tråden lite då jag hade tänkt göra ett försök med mining..

har fixat wallet och allt sånt och har kommit dit när jag ska ladda ner och starta en miner och har då laddat ner GUIminer men så fort jag startar programmet så kommer det upp en liten ikon nere vid klockan men så fort jag håller musen över den så försvinner den?

så någon som vet vad felet kan vara och kan hjälpa mig få igång min miner =/ kör windows 8 64bit men borde inte ha någon betydelse då jag sätt andra med windows 8 som det funkar perfa för..

Känt problem. Googla invisible guiminer och prova det.

Vad har du för kort samt drivrutiner?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Känt problem. Googla invisible guiminer och prova det.

Vad har du för kort samt drivrutiner?

va inte det som va problemet.. programmet startade och sen stängde ner sig direkt! visade sig att med nyaste beta drivarna till grafikkortet så funkade det felfritt ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Varför är gpu så mycket bättre på att minea än cpu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

va inte det som va problemet.. programmet startade och sen stängde ner sig direkt! visade sig att med nyaste beta drivarna till grafikkortet så funkade det felfritt ^^

Ser nu att du har 7970. Är det 13.3 drivisar du kär med?
Beta drivrutiner har inte fnkat för mig. Varken 13.2eller 13.3.
Men prova! Annars är det bara köra amds uninstall tool för drivers samt driver sweep och installera 13.1

Skrivet av Schackmannen:

Varför är gpu så mycket bättre på att minea än cpu?

Du kan läsa om det här.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas