Gammal C2D-burk slö som sirap efter minnesuppgradering

Permalänk
Medlem

Gammal C2D-burk slö som sirap efter minnesuppgradering

Jag har en något ålderstigen HTPC med Core 2 Duo-propp och Intel DG33TL moderkort samt 2GB RAM. Använder den integrerade grafiken och har inget annat i burken än några usb-tillbehör och sata-enheter. Den har fungerat som en klocka i alla år, men uppgradering till Windows 8 gjorde att 2GB började bli lite i underkant.

Häromdan beställde jag en 2GB minnesmodul till. Monterade idag, men hade helt glömt att det var dualchannel 2x1GB i den sedan tidigare. Nu har jag alltså en 2GB-modul och 2st 1GB i.

Maskinen har blivit märkbart segare och muspekaren hackar t.o.m när man typ öppnar ett utforskarfönster och den ska rita fram ikoner och verktygsfält. Disk-IO verkar det inte vara något märkbart fel på, jag unrarade precis tre nya semesterfilmer och hastigheten verkade ungefär lika seg som vanligt.

Det jag INTE gjort ännu är att plocka ur modulen igen eftersom TV-möbeln är lite jobbig. Ska göra det strax. Men kan det vara dom icke matchade modulerna som är felet?

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att Windows 8 stödjer den grafiken och gör den det är det en gammal drivrutin.

Windows 7 funkar nog bättre men jag förstår varför du vill ha Windows 8, känns smartare på en htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Jag har en något ålderstigen HTPC med Core 2 Duo-propp och Intel DG33TL moderkort samt 2GB RAM. Använder den integrerade grafiken och har inget annat i burken än några usb-tillbehör och sata-enheter. Den har fungerat som en klocka i alla år, men uppgradering till Windows 8 gjorde att 2GB började bli lite i underkant.

Häromdan beställde jag en 2GB minnesmodul till. Monterade idag, men hade helt glömt att det var dualchannel 2x1GB i den sedan tidigare. Nu har jag alltså en 2GB-modul och 2st 1GB i.

Maskinen har blivit märkbart segare och muspekaren hackar t.o.m när man typ öppnar ett utforskarfönster och den ska rita fram ikoner och verktygsfält. Disk-IO verkar det inte vara något märkbart fel på, jag unrarade precis tre nya semesterfilmer och hastigheten verkade ungefär lika seg som vanligt.

Det jag INTE gjort ännu är att plocka ur modulen igen eftersom TV-möbeln är lite jobbig. Ska göra det strax. Men kan det vara dom icke matchade modulerna som är felet?

Har du 2x1GB + 2GB kommer de två första stickorna jobba i dual-channel antar jag?

Det kan vara så att minnet som den integrerade grafiken använder sig av är från den nya stickan, och således halveras grafikens minneshastighet. Det kan vara anledningen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjobb:

Jag tvivlar på att Windows 8 stödjer den grafiken och gör den det är det en gammal drivrutin.

Windows 7 funkar nog bättre men jag förstår varför du vill ha Windows 8, känns smartare på en htpc.

Har kört windows 8 några månader med 2GB utan problem annat än att det gick lite trögt pga brist på minne. Enda som ändrat är att jag plockat i 2GB till och nu känns det som om handbromsen är åtdragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Har kört windows 8 några månader med 2GB utan problem annat än att det gick lite trögt pga brist på minne. Enda som ändrat är att jag plockat i 2GB till och nu känns det som om handbromsen är åtdragen.

Okej, jag hittade andra med prestanda problem med det inbyggda chippet
http://social.msdn.microsoft.com/Forums/en-US/wdk/thread/7e0a...
http://www.eightforums.com/graphic-cards/8658-how-enable-open...

Permalänk
Medlem

Plockade ur minnesmodulen och nu löper allt fint igen, med samma hw-config som den haft sedan 2008.

Mystiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Plockade ur minnesmodulen och nu löper allt fint igen, med samma hw-config som den haft sedan 2008.

Mystiskt.

Du har kollat bios uppdateringar och sådant ?

Annars är det väl bara köra så om du inte vill bygga en ny, har också haft sådana mystiska problem med en gammal dator som vägrade ta en extra minnesmodul.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Perc:

Mystiskt.

Knappast. Jag kan inte förklara det rent tekniskt, men det känns inte som en bra idé att ha 2x1GB + 1x2GB. Bara att ha (exakt) tre stickor på ett moderkort med fyra platser (och Dual Channel-stöd) känns helt fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är det inte så att den slår om till single-channel för alla minnen när du inte kör RAM-stickorna i par då? Hur blir prestandan om du till exempel bara använder den ensamma nya minnesmodulen jämfört med alla tre samtidigt?

Permalänk
Medlem

Eller så är det fel på ett av minnena. Kan få alla möjliga konstiga symptom då.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johen:

Är det inte så att den slår om till single-channel för alla minnen när du inte kör RAM-stickorna i par då? Hur blir prestandan om du till exempel bara använder den ensamma nya minnesmodulen jämfört med alla tre samtidigt?

Tycker ändå inte att singlechannel skulle göra den så otroligt seg så musen hackar då man öppnar ett utforskarfönster. Eller?

Permalänk
Medlem

Har du testat med enbart 2GB stickan? Teoretiskt borde du få samma prestanda som 2x1GB.

Permalänk
Medlem

Single- och dual-channel gör extremt liten skillnad, snarare är det så att moderkortet har problem med 4 GB RAM. Har själv ett kort som blir helt vrickat av diverse saker som t.ex. att sätta ett kontrollerkort på första PCI-platsen eller att sätta i mer än 3 GB RAM.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Säker på att du har lagt stickorna rätt? För t.ex på moderkortet jag har i sign (som också är s775) ska man normalt installera 2 likadana stickor i de två olika kanalerna som vanligt. Tar min config som exempel: kanal A dimm0: 1GB 800mhz, dimm1: tom, kanal B dimm0: 1GB 800mhz, dimm1: tom. Men ska man ha stickor av olika modeller eller storlek och bara använder 3 så ska man lägga dem enligt följande: Kanal A dimm0: 1GB 800mhz, dimm1: 1GB 800mhz, Kanal B
dimm0: 512MB 667mhz, dimm1: tom. Alltså matchande stickor i kanal A och den udda i kanal B. Vet dock inte om dethär har något med ditt problem att göra, men kanske är värt att testa/kolla upp iallafall.

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD