Permalänk
Medlem

Surfplatta till helgen!

Tjena! Ska köpa surfplatta till helgen. Den ska ha Windows 8 och tangentbord samt bra prestanda.

Vilken av dessa två rekommenderar ni?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1581159

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Eller finns det någon liknande i samma prisklass som är bättre?

Ett alternativ kan ju vara att vänta på Surface Pro, men tycker ni att det är värt att vänta?

Permalänk

Behöver du löstagbart tangentbord? Dvs kunna göra om laptopen till en platta. Annars finns det laptopar som ger dig samma prestanda till billigare pris.

De plattor/laptopar du har länkat till är lika tunga eller nästan lika tunga som en lätt laptop, men dyrare. En platta som väger 950 g (Acer Iconia Tab W700) eller 1,5 kg (Toshiba Satellite U920t-100) är för tung för att hålla med en hand som en vanlig surfplatta. De liknar mer traditionella Windows-tablets som man har i knät eller på ett bord. Behöver du en surfplatta med bra prestanda som är tillräckligt lätt att hålla i handen får du vänta till hösten/vintern när nästa generation kommer.

Det är svårt att rekommendera den ena eller den andra av de du länkat till då de är så olika. Acern försöker i alla fall vara en surfplatta med någorlunda rimlig vikt medan Toshiban mer är en laptop med skjutbar skärm. Toshiban verkar ha bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Ja, jag vill använda de den både som surfplatta och laptop. Det var tur att du sa det där med vikten, för det lutade väldigt mycket åt toshiban.

Skulle du rekommendera surface pro, om han kan hitta en sådan för runt 8000? Eller har den också någon nackdel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tusen3:

Tack för svaret! Ja, jag vill använda de den både som surfplatta och laptop. Det var tur att du sa det där med vikten, för det lutade väldigt mycket åt toshiban.

Skulle du rekommendera surface pro, om han kan hitta en sådan för runt 8000? Eller har den också någon nackdel?

Enda spontana nackdelen jag kan komma på på rak arm med surface pro är väl först och främst att apputbudet är rätt så lågt, och att du inte kan använda den på samma sätt som en Surface. Utan den är mer begränsad vad du kan göra, har för mig swec gjorde nån form av jämförelse för inte så länge sen. Mitt tips är att du läser på lite om vad som går att göra med pro innan du köper en, då den som sagt inte funkar som en vanlig surface som sagt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte mycket om Windows 8 plattor/datorer men jag testade en Sony Vaio hos en bekant för 2 veckor sedan.
Han betalade cirka 13.000 så den är dyr (kanske för dyr?) men verkligen underbar. Tror de flesta Media Markt har den framme så kanske kan åka dit och testa?

Tror det var denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1468486

Permalänk
Medlem
Skrivet av tusen3:

Tack för svaret! Ja, jag vill använda de den både som surfplatta och laptop. Det var tur att du sa det där med vikten, för det lutade väldigt mycket åt toshiban.

Skulle du rekommendera surface pro, om han kan hitta en sådan för runt 8000? Eller har den också någon nackdel?

En Surface Pro är som en bärbara fast i "surfplatteformat" eftersom den har en Intel i5. Alla datorer/palttor har någon nackdel. Men surface Pro är bra, tycker jag. Pennan tillsammans med OneNote är mycket bra för anteckningar. Apputbudet gör inte så mycket på en Surface Pro eftersom vanliga x86-program går att installera. V'rt att tänka på är att batteritiden kanske inte är lika bra som en mindre kraftfull platta.

Skrivet av Batman:

Enda spontana nackdelen jag kan komma på på rak arm med surface pro är väl först och främst att apputbudet är rätt så lågt, och att du inte kan använda den på samma sätt som en Surface. Utan den är mer begränsad vad du kan göra, har för mig swec gjorde nån form av jämförelse för inte så länge sen. Mitt tips är att du läser på lite om vad som går att göra med pro innan du köper en, då den som sagt inte funkar som en vanlig surface som sagt

"Vanlig surface" är det en Surface RT?
Surface Pro är inte begränsad då den kör vanliga Windows 8, den kan alltså användas på samma sätt som en Surface RT och göra mycket mer.