Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

För att 99% av alla som ventilerar sig här har senaste dagarna gått upp i högvarv pga av värdet på BTC. Jag ser flera annonser varje dag där folk vill byta eller köpa grafikkort, den här tråden går varm med frågor som "Hur mycket kommer jag tjäna?" och "Hur gör man?". Varför var det inte tal om bitcoins för ~2 veckor sedan? Jag antar att modsen ser, precis som jag, att diskussionerna kommer minska till i princip ingenting så fort Bitcoins tappat värdet igen.

Ni som tittar in i denna tråden (och även ni som frekventerar den) måste förstå att vi har redan haft en sådan här rush förut. Vad hände när värdet gick ner? Ingen skrev något på bitcoin-delen.

En sak till, gå inte och köp 10 tals grafikkort, moderkort, nätagg osv osv för att tro att ni ska bli rika. Gör det i första hand för att ni tycker det är roligt. Det är så många som redan gått på en eller flera minor och förlorat massa pengar. Ta bara exemplet med "våran egna" mining pool som en användare här (Jine) ansvarade för. Den var rätt stor ute i bitcoinvärlden men i slutändan så snodde tydligen "hans vän" bitcoinsen från ett bankfack i USA och många blev av med sina bitcoins dom inte hade tagit ut ifrån poolen.
Detta är bara ett exempel av många. Personligen så tycker jag nästan den här tråden borde begravas också, den eldar bara på människor som kanske inte har hela bilden klar för sig att gå och investera i maskinvara och tro att dom ska bli miljonärer.

Jag tror själv bitcoins (och även litecoins) har en framtid och hoppas verkligen dom kommer användas i mycket större utsträckning än idag. Har själv "mine:at" och sålt, i förra rushen, så jag vet hur lockande det känns. Uppmanar er bara att tänka efter noga innan ni springer iväg och impulsköper saker.

Hur många här har använt sig utav Bitcoins/Litecoins till ett köp och inte bara samlat på sig för att sälja?

Förbaskat bra skrivet!:)

Permalänk
Medlem

Så när tror ni värdet stabiliserar sig? Nere på 40usd nu på vissa trading siter...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Så när tror ni värdet stabiliserar sig? Nere på 40usd nu på vissa trading siter...

När det är värt vad det borde vara värt? =/ Det lär nog inte trilla under värdet det hade innan det blev köphets men lär kanske lägga sig runtomkring det. Tror jag iaf:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Får se nör MTGOX öppnar igen. De skall väl öppna den 12 eller den 14?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk

1 BTC = 389.5 KR

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Detta är ett sådant skumt problem.

GPUn är ett single 6870.
Jag har kört med cgminer i 10-15 timmar idag med en avg hash/s på 300.
Nu har det dock börja gå i 120-150 kh/s, det som jag har märkt är dessutom att temperaturen inte ligger så högt. Den brukar ligga vid stabila 62-65c med 300kh/s.
Dock så ligger den bara runt 42-44c. Så något är ordentligt fel.
GPU usage är dock samma, 99%.

Provat olika thread concurrency, worksize, intensity. Även klockat upp core clocken till 985 från 970. Mem clocken är max (1110). Om man drar upp den så funkar det ej.

Varför blir det såhära? Minern har stått på och inga ändringar har gjorts.
Kan det vara poolen som spökar? Dock så är det i både cgminer & hemsidan som hashen sjunker...

Tips?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Detta är ett sådant skumt problem.

GPUn är ett single 6870.
Jag har kört med cgminer i 10-15 timmar idag med en avg hash/s på 300.
Nu har det dock börja gå i 120-150 kh/s, det som jag har märkt är dessutom att temperaturen inte ligger så högt. Den brukar ligga vid stabila 62-65c med 300kh/s.
Dock så ligger den bara runt 42-44c. Så något är ordentligt fel.
GPU usage är dock samma, 99%.

Provat olika thread concurrency, worksize, intensity. Även klockat upp core clocken till 985 från 970. Mem clocken är max (1110). Om man drar upp den så funkar det ej.

Varför blir det såhära? Minern har stått på och inga ändringar har gjorts.
Kan det vara poolen som spökar? Dock så är det i både cgminer & hemsidan som hashen sjunker...

Tips?

Startat om burken?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Startat om burken?

Inget som jag vill vara tvungen att göra, detta har hänt tidigare och då gjorde jag om siffrorna i .bat filen man startar cgminer med.
Då hoppade både hashen/s samt tempen till sin vanliga nivå.

Har dock inte fungerat nu

Edit: Så här har jag i min .bat fil

color 89 setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100 setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1 cgminer --scrypt -o stratum+tcp://eu.notroll.in:3333 -u x -p x --gpu-engine 985 --gpu-memclock 1110 --thread-concurrency 8192 --intensity 16 --worksize 128 -g 1

Edit2:
Kommer 2 bilder.

Detta var tidigt i dag, samma inställningar.

Förstår inte hur det kan sjunka så lågt med samma inställningar när temperaturen alltid legat under 68c.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Inget som jag vill vara tvungen att göra, detta har hänt tidigare och då gjorde jag om siffrorna i .bat filen man startar cgminer med.

color 89 setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100 setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1 cgminer --scrypt -o stratum+tcp://eu.notroll.in:3333 -u x -p x --gpu-engine 985 --gpu-memclock 1110 --thread-concurrency 8192 --intensity 16 --worksize 128 -g 1

Edit2:
Kommer 2 bilder.
http://oi49.tinypic.com/30cp1ly.jpg

http://oi49.tinypic.com/z1j0l.jpg

Förstår inte hur det kan sjunka så lågt med samma inställningar när temperaturen alltid legat under 68c.

Kolla minnesanvändning på både GPU och RAM. Annars rekommenderar jag dig att starta om cgminer och se om det löser det hela. Ibland kan kortet krascha och gå ner i klockhastighet utan att du märker det i cgminer. Finns mycket konstigheter som kan ske. Har du riktig otur så är kortet slutkört.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Kolla minnesanvändning på både GPU och RAM. Annars rekommenderar jag dig att starta om cgminer och se om det löser det hela. Ibland kan kortet krascha och gå ner i klockhastighet utan att du märker det i cgminer. Finns mycket konstigheter som kan ske. Har du riktig otur så är kortet slutkört.

Med programmet TechPowerUp (GPU-Z) så ligger klocksen på 970/1110 MHz.
I CPU-Z så ligger ram minnena som de ska, 8Gb 1333Hz... aja provar att starta om datorn.

EDIT: Nu ligger jag uppe på 320+ samt tempen på 64c.

Känns som om halva kortet användes. Visst det visar 99% men pga minskad värme samt hash/s så används ju inte kortet fullt ut?

Tack!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Edit2:
Kommer 2 bilder.
http://oi49.tinypic.com/30cp1ly.jpg

http://oi49.tinypic.com/z1j0l.jpg

Hur ser minnes förbrukningen ut?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Hur ser minnes förbrukningen ut?

21%
Dock är det BTC/LTC plånböckerna som ligger i toppen.

Ligger just nu på 380kh/s enligt notrolls sida. Så omstarten fungerade bara bra

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet någon site där man kan se den historiska växelkursen för BTC (även LTC är intressant) mer än en månad tillbaka i tiden? Helst ett tidsintervall man kan bestämma själv, gärna sedan starten av BTC.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Är det någon som vet någon site där man kan se den historiska växelkursen för BTC (även LTC är intressant) mer än en månad tillbaka i tiden? Helst ett tidsintervall man kan bestämma själv, gärna sedan starten av BTC.

Skulle också vilja veta.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Skrivet av xapa112:

Skulle också vilja veta.

http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#tgSzm1g10zm2g25zv

Dock bara för BTC.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Tack för det!

Så det var alltså en bubbla sommaren 2011. När den sprack bottnade inte kursen förrän december samma år. Dock föll det inte så lågt som innan bubblan. Efter detta steg kursen långsamt under hela 2012 innan den stack iväg i början av detta år. Ganska tydlig bubbelvarning igen, eller vad?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

Fler som har problem att ta ut sina pengar? har fått mitt swedbank iban validerat och har försökt skicka två gånger nu men summan dyker upp på mtgox kontot igen, och efter två försök är nu dagens $1000 gräns nådd... suck.

Roligt om det buggar och jag får dubbla summor! garanterat något annat som går galet men vi får se..

Permalänk
Medlem

Behöver man skatta om man tar in en stor summa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Tack för det!

Så det var alltså en bubbla sommaren 2011. När den sprack bottnade inte kursen förrän december samma år. Dock föll det inte så lågt som innan bubblan. Efter detta steg kursen långsamt under hela 2012 innan den stack iväg i början av detta år. Ganska tydlig bubbelvarning igen, eller vad?

Ja, sommaren 2011 var förra ruschen och det är korrekt uppfattat. Även om jag inte ser det nuvarande som en bubbla som spruckit, mer som att det har pushats in så mycket buys i mtgox att trademotorn till slut säckat. Folk lägger sells i panik för att ta ut det som har investerats innan det tappar värde och sedan sprider sig paniken. "The sky is falling" var ett populärt uttryck på bitcointalk förra gången det hände

Och nu igår så lade mtgox en trade halt så inga trades har gjorts vilket stoppar balansen i inflödet, chansen är nu att vi får en mer värdig kurs än de senaste veckornas absurda bergochdal-bana. Mina 2 mBTC....

Skrivet av frippe94:

Behöver man skatta om man tar in en stor summa?

Skatta bör man alltid göra på inkomst, btc är inte till för att komma undan skattmasen. Kapitalvinst ska detta räknas som senast jag kollade.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Tänker aldrig i mitt liv betala skatt på btc/ltc.
Jag har betalat skattade pengar för elen, korten och allt annat som behövs för att driva en btc/ltc-inkomst.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle starta ett BTC-mining-företag. Då skulle man kunna göra avdrag för el och hårdvara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiwiÄrGott:

Tänker aldrig i mitt liv betala skatt på btc/ltc.
Jag har betalat skattade pengar för elen, korten och allt annat som behövs för att driva en btc/ltc-inkomst.

Förstå mig rätt;

Det är en inkomst om du växlar till en erkänd valuta, på samma sätt som om du hade köpt aktier eller investerat i kapital i bostäder/fonder etc. De kan stiga i värde och ge avkastning som då är ett plus på kontot. Det bör man skatta på, annars är det ett skattebrott.

Jag ser mest en problematik i att inte betala skatt på något som ska ses som inkomst, speciellt om den inkomsten kommer från något som redan ses med skepsis. I och med FinCEN-utredningen så har det iaf blivit lite tydligare vad som ska gälla eller hur det ska se ut i USA, men det finns inte så mycket specifik information om hur man bör behandla digital/elektronisk valuta i Sverige. Det mesta buntas ihop med annat, och det är alla möjligt tolkningar mellan att det är hobbyverksamhet till kapitalvist till ingenting.

Gör du tillräckligt många överföringar och det hamnar runt 150kkr eller var nu gränsen ligger så kommer någon nånstans att fråga var pengarna kommer ifrån. Därav bör man skatta om man ska växla, eller hoppas att btc accepteras mer och mer som ett betalningsmedel på det digitala planet. Du får såklart göra hur du vill, jag belyser bara att det finns många sidor av myntet så att folk inte tror att det är "skattefri" inkomst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Man kanske skulle starta ett BTC-mining-företag. Då skulle man kunna göra avdrag för el och hårdvara

Vi gå ihop och hyra en lokal som vi fyller med mining riggar. Bara fixa ett bra kylsystem

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Och hur vill du få runt det? Köpa datordelar, bygga miners/ej asics, minea som fan, betala x antal tusen i hyra och el (för du tänker väl inte köra hemma), få btc som du då alltså alltid växlar för att betala el och hyra av lokal förutom hårdvarukostnaden. Nånstans så kommer pengarna ta slut, alternativt att du måste uppgradera farmen med jämna mellanrum och öka tiden för att komma ikapp de pengar du redan investerat?

De företagsidéer som har florerat när det gäller mining är i stort sett bara av två slag, pooler eller mining-contracts.

Pooler kräver mycket resurser till och eget kunnande och egna investeringar.
Mining-contracts är inte intressanta längre, för vem kommer betala dig, okänd människa på internet, ett antal tusen bara för att få en garanterad hashrate? Du måste fortfarande expandera farmen varje gång difficulty ökar exempelvis, ta pengar ur egen ficka för du har ju garanterat en hashrate till köparen.

Förstår om jag låter tokigt negativ i det här inlägget, men jag har haft idéerna själv och höll mig, de är inte ekonomiskt gångbara då jag har en person till i huset att tänka på och jobbar samtidigt. Det är för mycket risk för väldigt lite incitament. Inget illa ment, du kanske har en jättebra idé som du kan få runt och man inte har tänkt på innan...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Morna:

Förstå mig rätt;

Det är en inkomst om du växlar till en erkänd valuta, på samma sätt som om du hade köpt aktier eller investerat i kapital i bostäder/fonder etc. De kan stiga i värde och ge avkastning som då är ett plus på kontot. Det bör man skatta på, annars är det ett skattebrott.

Jag ser mest en problematik i att inte betala skatt på något som ska ses som inkomst, speciellt om den inkomsten kommer från något som redan ses med skepsis. I och med FinCEN-utredningen så har det iaf blivit lite tydligare vad som ska gälla eller hur det ska se ut i USA, men det finns inte så mycket specifik information om hur man bör behandla digital/elektronisk valuta i Sverige. Det mesta buntas ihop med annat, och det är alla möjligt tolkningar mellan att det är hobbyverksamhet till kapitalvist till ingenting.

Gör du tillräckligt många överföringar och det hamnar runt 150kkr eller var nu gränsen ligger så kommer någon nånstans att fråga var pengarna kommer ifrån. Därav bör man skatta om man ska växla, eller hoppas att btc accepteras mer och mer som ett betalningsmedel på det digitala planet. Du får såklart göra hur du vill, jag belyser bara att det finns många sidor av myntet så att folk inte tror att det är "skattefri" inkomst.

Jag förstår vad du säger men jag tänker ändå inte betala ett öre skatt. Myntet är just skattefritt. Sen är det inte en inkomst så länge kursen ligger lågt, utan att byte av el som tom kan bli en utgift.
Så jag ser det iallafall.

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Och hur vill du få runt det? Köpa datordelar, bygga miners/ej asics, minea som fan, betala x antal tusen i hyra och el (för du tänker väl inte köra hemma), få btc som du då alltså alltid växlar för att betala el och hyra av lokal förutom hårdvarukostnaden. Nånstans så kommer pengarna ta slut, alternativt att du måste uppgradera farmen med jämna mellanrum och öka tiden för att komma ikapp de pengar du redan investerat?

De företagsidéer som har florerat när det gäller mining är i stort sett bara av två slag, pooler eller mining-contracts.

Pooler kräver mycket resurser till och eget kunnande och egna investeringar.
Mining-contracts är inte intressanta längre, för vem kommer betala dig, okänd människa på internet, ett antal tusen bara för att få en garanterad hashrate? Du måste fortfarande expandera farmen varje gång difficulty ökar exempelvis, ta pengar ur egen ficka för du har ju garanterat en hashrate till köparen.

Förstår om jag låter tokigt negativ i det här inlägget, men jag har haft idéerna själv och höll mig, de är inte ekonomiskt gångbara då jag har en person till i huset att tänka på och jobbar samtidigt. Det är för mycket risk för väldigt lite incitament. Inget illa ment, du kanske har en jättebra idé som du kan få runt och man inte har tänkt på innan...

No offense taken. Uppenbarligen skulle ett mining-företag aldrig gå runt. Jag menar bara att det vore ett sätt att "skatteplanera". Om man startar ett sånt företag så kan man spara pengar på att slippa skatta för datordelar som man ändå skulle köpt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till i dagsläget, är det värt att håll på med? Sitter med ett 6950

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag har 5870 i Crossfire. Höll på med mining förut, men typ allt försvann i samband med att mybitcoin.com snodde det mesta. Är det värt för mig idag att börja igen? Betalar el själv.

Bör generera cirka 800 MH/s.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Hur ligger det till i dagsläget, är det värt att håll på med? Sitter med ett 6950

Skrivet av nicklas1988:

Jag har 5870 i Crossfire. Höll på med mining förut, men typ allt försvann i samband med att mybitcoin.com snodde det mesta. Är det värt för mig idag att börja igen? Betalar el själv.

Bör generera cirka 800 MH/s.

http://www.bitcoinx.com/profit/

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KKay:

Bitcoinvärdet rasar just nu men det ska väl även betyda att dom blir lättare att mina då det är färre som minar? Kan ju vara kul att mina fram lite bitcoins som en högriskinvestering, så jag tänker iaf

Tack Morna för ditt tidigare svar förresten