A10 5800K CPU-Z Visar extremt hög spänning

Permalänk
Medlem

A10 5800K CPU-Z Visar extremt hög spänning

Hej!
Har en dator med en A10 5800K APU som nyligen är ihopsatt. Bland det första jag installerade var CPU-Z för att kolla att RAM gick på rätt hastighet (2400 MHz), vilket det gör. Men jag upptäckte till min fasa att Core Voltage hoppar mellan 1.2V och ~1.9V. Detta oroar mig då 1.9V är på TOK för mycket. Temperaturen ligger på ca 45 Grader idle. Någon som vet vad detta kan bero på?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Vilket nätaggregat har du och vad har du ställt in spänningen på i BIOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vilket nätaggregat har du och vad har du ställt in spänningen på i BIOS?

Spänning är på auto i bios och nätagget är ett corsair cx430

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB

Permalänk

vet inte vad detta beror på, men vad är det för moderkort i den?
Får jag tid i morgon så kan jag plocka fram kameran och visa mina settings på mitt mobo, inga speciella siffror där
PS: tog en screener för jämförelse:

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Får jag tid i morgon så kan jag plocka fram kameran och visa mina settings på mitt mobo, inga speciella siffror där
http://i.imgur.com/0yN5T5W.png

ASUS F2A85-M LE
Senaste bios.
Det jag undrar är om det är RAM speeden som fuckar med spänningen eftersom jag också har NB på auto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

Spänning är på auto i bios och nätagget är ett corsair cx430

Testa att sätta spänningen på något lämpligt, typ 1,4V som Itchy Trojan här ovanför kör sin på. Auto är oftast inge bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Testa att sätta spänningen på något lämpligt, typ 1,4V som Itchy Trojan här ovanför kör sin på. Auto är oftast inge bra.

Yes, får göra det imorgon, då den just nu installerar 109 windows uppdateringar. Bokstavligt talat. Har inte rört multin eller fsb så de är också på auto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivet av Itchy Trojan:

http://i.imgur.com/0yN5T5W.png

Nepp, gjorde ingen skillnad. Satte offset .0625 vilket borde göra det till 1.4v.

Om det inte syns så är spänningen på 2.048V.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lewt:

Nepp, gjorde ingen skillnad. Satte offset .0625 vilket borde göra det till 1.4v.
http://forumbilder.se/CDVL0/1volt.png

Om det inte syns så är spänningen på 2.048V.

Vad har du för kylning och temperaturer? Med den volten borde den inte ens boota med stock kylaren...

Permalänk
Medlem

prova sätta en specifik spänning istället för offset?

Permalänk
Medlem

offset ökar den verkar det som...

sänk vcore eller vad det nu heter på ditt moderkort...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Vad har du för kylning och temperaturer? Med den volten borde den inte ens boota med stock kylaren...

Cooler Master Seidon 120M

Den skulle troligtvis dö direkt om den spänningen stämde då 1.7V är max som överhuvudtaget går att köra den på. Är ganska säker på att den visar fel.
Den ligger just nu i 38 grader idle så det stämmer ju inte. Undrar om det kan vara så att CPU-Z slår ihop GPU volten med CPU volten? Enligt CPUID HW Monitor ligger Core voltage på mellan 0.9v och 1.1v och uncore V 1.27V.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

prova sätta en specifik spänning istället för offset?

Jo, men det går inte. Finns bara offset att välja på :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är nu nästan helt säker på att det bara är CPU-Z som visar fel. När CPU-Z ligger på ~2V Visar Asus Suite 1.4V. Konstigt dock.

Edit: Har nu hittat vad det beror på. Det är en bug i CPU-Z som gör att den visar VIN1 spänningen istället för VCore.
http://forum.canardpc.com/archive/index.php/t-36741.html

Visa signatur